Alimentatie en restschuld woning

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag, waar ik tot op heden nog geen duidelijk antwoord op heb ontvangen.

Drie jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Ik zou in de (koop)woning blijven en de hypotheek op mijn naam laten zetten. Toen dat niet lukte, is de woning in de verkoop gezet (begin 2013). Binnen een paar dagen was de woning verkocht. Er zit op de eerste hypotheek NHG en op de tweede hypotheek niet (dat is een bedrag van €15000). Dit bedrag blijft dus sowieso over als restschuld.
Deze verkoop ging niet door, omdat de hypotheekverstrekker samen met de NHG vonden dat ik wel de hypotheek op mijn naam kon krijgen. Omdat mijn ex inmiddels een keihard gevecht via de advocaat tegen mij was aan gegaan, heb ik destijds niet de hypotheek op mijn naam laten zetten.
In september 2013 raakte in mijn baan kwijt. Daardoor werd het gevecht tussen mijn ex en mij niet beter in verband met de aanpassing van de kinderalimentatie.
Gelukkig vond ik snel een nieuwe baan. Mijn loon had ik bewust laag aangevraagd, zodat ik recht had op gefinancierde rechtsbijstand. Want ik betaalde me scheel aan advocaatkosten.
Naarmate 2014 vorderde, werd de communicatie tussen mijn ex en mij beter. Dat kwam denk ik doordat zij een nieuwe partner kreeg.
Over de zorgregeling en kinderalimentatie kwamen we via de rechter tot een oplossing.

Afgelopen december is opnieuw de woning in de verkoop gezet en opnieuw is deze binnen een week verkocht.
Nu was er wel door de makelaar bij de hypotheekvertrekker en NHG navraag gedaan of niet één van ons beide de hypotheek kon krijgen. Maar dat was niet het geval.
Voor als nog zou dus de restschuld van de NHG hypotheek kwijt gescholden gaan worden. En blijven mijn ex en ik met een restschuld van €15000 zitten.
Nu wilt mijn ex dus niet de helft van deze restschuld gaan betalen.
Ik wil op één voorwaarde haar gedeelte betalen en dat is dat dan het bedrag aan kinderalimentatie gelijk blijft voor zolang ik aan het afbetalen ben van de restschuld (max 15 jaar)
Is dat mogelijk? Of is dat een stomme aktie van mij?

Er is al zoveel gezeik geweest over het bedrag voor de kinderalimentatie, dat ik daar echt wel klaar mee ben. Ik vind het zeker niet erg om voor mijn kinderen te betalen, maar dan wel graag een redelijk bedrag. En daarnaast besteed mijn ex dat geld niet aan de kinderen, maar aan zichzelf.

Mijn huidige werkgever is heel erg tevreden over mij en zou mij graag loonsverhoging willen geven, maar dat wil ik niet, omdat ik daar eigenlijk niets aan over houdt, want alles moet ik dan aan mijn ex betalen voor de kinderen.

Wat moet en kan ik doen?
Alle tips en adviezen zijn welkom.
Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Jodi01,

Ik heb dit ook nagevraagd bij mijn advocaat, daar ging het om de complete restschuld vereffenen met een verlaging van de PA, echter zij gaf aan dat zo'n constructie moeilijk is. Maar in principe mogen jullie alles afspreken, de rechter zal het wel toetsen, maar indien beiden ermee instemmen is er meestal geen bezwaar.

Ten aanzien van loonsverhoging, dat kun jij gerust krijgen, zolang jouw ex hier niets van weet en geen nieuwe zaak aanspant ligt wat jij moet betalen vast.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hoi Jeroen2102,

Bedankt voor je reactie.
Ik betaal geen PA alleen KA.
Ik zou graag willen dat KA gelijk blijft (alleen wettelijke verhogingen doorvoeren) indien ik de volledige restschuld van de woning op me neem.

Mijn ex kent iemand die bij de belastingdienst werkt en zou dus kunnen kijken wat ik verdiend heb in het belastingjaar ervoor. Ik weet dat dat niet mag en indien ik aan kan tonen dat zij dat gedaan heeft, is ze haar baan kwijt.
Maar als ik de loonsverhoging door voert, dan heb ik het idee dat ik altijd over mijn schouder moet kijken. En als zij alsnog een herziening gaat aanvragen, dan ben ik ook verplicht om een advocaat in de arm te nemen. En deze moet ik dan per uur betalen, want dan verdien ik te veel.

Alvast bedankt weer.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Arizona »

Partner alimentatie hoeft niet omhoog als je meer gaat verdienen. Of hooguit om dezelfde leefkwaliteit te garanderen als toen je uit elkaar ging, vaak maar weinig meer dan de bepaling van partner alimentatie op het moment dat je uit elkaar gaat.
Kinderalimentatie gaat wel omhoog als je meer verdient en dat is ook goed. Je kinderen zijn altijd waard wat je op een gezonde manier kunt missen.
Als je denkt dat je ex het extra geld zelf gebruikt, kun je overwegen je kinderen gewoon af en te wat extra te geven (trui, mee betalen aan shool of sport kamp etc.)
Dat kun je dan jaarlijks een beetje bijhouden en zorgen dat het ongeveer de vermeerdering compenseert die je salaris verhoing aan hogere KA zou inhouden.
Succes.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Condat47 »

Goedemorgen Jodi01,

Wat betreft de restschuld van de woning: als de hypotheem op beide namen heeft gestaan dan mag je de restschuld door 2 delen. Het is heel nobel van je om de schuld op je te nemen maar dit hoeft echt niet.

Werk: goed om te horen dat je baas zo tevreden is over je werk en je zelfs loonsverhoging wil geven maar is de loonsverhoging dusdanig dat dit veel zal uitmaken op het bedrag KA? Vraag eerst eens goed na hoeveel dit netto zou schelen in de maand. Daarna zou je in de nieuwe draagkrachttabel kunnen kijken hoeveel alimentatie je b.v. meer zou moeten betalen volgens de tabel.
Ik zag dat als je 50 euro netto per maand meer zou verdienen je ongeveer 20 euro extra alimentatie zou kunnen ontvangen.

Ik zou bij je afweging kijken naar hoe oud zijn je kinderen en hoelang moet je dus nog alimentatie betalen tot ze 21 jaar zijn.

Daarnaast zou ik een berekening maken wat de verhoging eventueel zou KUNNEN zijn.
In het achterhoofd zou ik even kijken HOE je de restschuld gaat financieren (7500,- of 15.000). Als hier namelijk een lening aan vast zit zou je deze kunnen meenemen in je draagkracht waardoor je misschien met het nieuwe loon helemaal niet of nauwelijks op een verhoging van de KA uitkomt.
Zeker met de nieuwe belasting regels van het KGB wat nu volledig aan het kind besteed moet worden en dus in de berekeningen mee genomen moet worden.

Is er vorig jaar al direct rekening mee gehouden met het schrappen van het belastingvoordeel voor KA?
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hallo,

Dank voor jullie reacties.

Ik kan €800 bruto per maand meer gaan verdienen. Dus ja, ik zou dan ook meer KA moeten betalen.
Het bedrag wat ik nu betaal per maand aan KA is €155 voor 2 kinderen (ze zijn 8 en 5 jaar). Netto verdien ik €1400.
Daarnaast bouw ik bij mijn werkgever geen pensioen op. Per dit jaar heb ik daar een bankspaarproduct (geblokkeerde spaarrekening) voor afgesloten. Dit is ook fiscaal aftrekbaar. Het netto bedrag mag ik in principe van mijn netto besteedbaar inkomen afhalen. Dat zou ook het geval zijn voor de persoonlijke lening die ik moet afsluiten voor de restschuld.

Als ik de loonsverhoging door laat gaan, dan hou ik netto per maand €447 over.
Voor mijn banksparen betaal ik per maand €150 bruto (€87 netto) en voor de lening per maand €200 bruto (€116 netto).
Volgens mijn berekening moet ik dan ongeveer €300 per maand voor mijn kinderen aan mijn ex betalen.

Mijn kinderen zijn het zeker waard. Maar mijn ex niet.
Extra kleding geven heb ik al gedaan, maar mijn ex gebruikt deze kleding niet. De kinderen komen vaak met kapotte broeken en schoenen.
Ik let goed op mijn geld. Ik heb geen auto en thuis geen internet, omdat ik dat niet kan betalen. Op mijn werk kan ik op internet en op mijn telefoon. Ik heb een sim only abonnement met 500 mb internet.
Mijn ex haar nieuwe partner woont 150 km verder op en daardoor klaagt ze nu dat ze minder geld heeft. Ja dat snap ik, want ze is meer geld kwijt aan benzine. Maar meer werken ho maar.
Als ze de kinderen brengt moet ze dat op de fiets doen (is door de rechter bepaalt), omdat ik geen auto heb. Dan kan ik de kinderen per fiets terug brengen.
Ze mag de kinderen ook met de auto brengen, maar dat moet ze hun ook weer ophalen. En dat wilt ze niet. Ze eiste dat ik dan maar een auto van een vriend zou lenen.

Hopelijk begrijpen jullie dat ik klaar ben met mijn ex.
En de reden om evt. de volledige restschuld op me te nemen, is dat mijn draagkracht laag (lager) blijft en dat ik geen cent te veel aan haar hoef te betalen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Condat47 »

Hallo Jodi01,

Herkenbaar, ook wij hebben dit jaar ECHT op een houtje moeten bijten dit omdat mevrouw de restschuld NIET wilde accepteren in de berekening.
Om toch zo snel mogelijk van de restschuld af te komen (ook 14.000 euro) hebben we het hele jaar werkelijk niets kunnen uitgeven. Ook ik heb geen tv abonnement, vast telefoon enz. Maar door inderdaad geenkleding te kopen, niet op vakantie te kunnen, nooit eens ergens naar toe kunnen gaan en hele schema's met waar je het goedkoopst boodschappen kan doen hebben we het overleeft en de schuld kunnen aflossen.

Wel zuur dat de ex in de bijstand zit, een account op marktplaats heeft waar ze lekker mee bijverdient, een huisje tip top in orde heeft en dit jaar heerlijk 3 weken naar Tenerife gaat.

Als ik het goed begrijp zou je dus van netto 1400,- naar netto 1847,- gaan. Dat is inderdaad een mooie verhoging.

Stel dat jij inderdaad de volledige restschuld op je neemt en je met haar kan afspreken dat zij GEEN herziening van de KA aanvraagd dan krijg je dit er nooit door bij de rechter. En als je het er wel doorkrijgt vraagt ze vervolgens volgend jaar een herziening aan met je hogere loon en ben je als nog de sjaak.
Ik zou toch een proef brekenening in je nieuwe situatie laten maken incl. het verrekenen van de restschuld en je nieuwe loon. Als je de gegevens van je vorige berekening nog hebt moet dit eenvoudig te doen zijn. Kan je ook laten doen voor een redelijk bedrag. Dan kan je alsnog beslissen wat je met de restschuld gaat doen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:een account op marktplaats heeft waar ze lekker mee bijverdient,
Weet de fiscus dat al?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Voiceless »

Hou er rekening mee dat de KA geen afspraak tussen jullie beiden is, maar dat dit door de rechter voor het kind wordt vastgesteld. Die hoeft geen rekening te houden met onderlinge verreken afspraken die jullie hebben gemaakt en zal het bedrag volgens de regeltjes berekenen. Bij gelijkblijvende behoefte zal het betalen van de restschuld geen invloed hebben op jouw draagkracht en dus de hoogte van de KA.

Jouw salarisverhoging zal wel invloed kunnen hebben omdat nog steeds de redenatie is dat het kind ook geprofiteerd zou hebben van de verhoging als jullie bij elkaar gebleven waren. Ook kan het jouw draagkracht/verdeelsleutel van jouw bijdrage beinvloeden.

Ookal is de restschuld voor jullie beiden, de bank zal het halen bij diegene die het meeste inkomen heeft, als jullie tenminste hoofdelijk aansprakelijk zijn. Wat je wel kunt proberen is om de restschuld op haar te verhalen, maar dan moet er wel iets te halen zijn. De KA telt bij het verhalen niet mee, want dat is geen inkomen/vermogen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:Hou er rekening mee dat de KA geen afspraak tussen jullie beiden is, maar dat dit door de rechter voor het kind wordt vastgesteld.
Je mag wel terdege samen afspreken wat je aan KA betaalt en of je wat wilt verrekenen. Pas als één van de twee het niet meer eens is met de afspraken en naar de rechter stapt komt daar verandering in.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Voiceless »

De KA is voor het kind, maar de verzorgende ouder is tot de meerjarigheid de gerechtigde (namens het kind omdat die geen procesuele rechtspositie heeft). Je kunt er ook geen afstand van doen, want de verzorgingsplicht blijft bestaan tot 21 jaar. Als gerechtigde kan je ervoor kiezen het niet te vragen.

Als er sprake is van KA moet de rechter het bedrag toetsen aan de wettelijke maatstaven. De rechter kan alleen maar toetsen als de alimentatie in een beschikking opgenomen moet worden. Dat is het geval bij een echtscheidingsconvenant. Spreken jullie bijvoorbeeld af dan er een veel lager bedrag betaald wordt, dan kan de rechter dat in overeenstemming brengen met de wettelijke maatstaven. Overigens zijn die wettelijke maatstaven niet vastgelegd, dus heeft de rechter grote vrijheid, maar volgt meestal de trema-normen.

Maak je onderling afspraken en laat je die niet vastleggen (omdat er bijvoorbeeld geen sprake was een huwelijk) en je bent er beide mee akkoord, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Maar als het niet in een beschikking vastligt, dan kan de ontvanger het juridisch gesproken ook niet vorderen via bijv het LBIO. Ligt er een beschikking, maar maak je onderling andere afspraken, dan blijft het bedrag in de beschikking juridisch geldig. Dat alles werkt als er geen onenigheid over is.

Verrekenen met KA mag nooit, je bouwt daardoor een achterstand op die door het LBIO te vorderen is. Natuurlijk alleen als de ontvanger de achterstand vordert. Zolang de gerechtigde niets doet, kunnen onderlinge afspraken werken, maar juridisch gesproken heb je er weinig aan.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:Je kunt er ook geen afstand van doen,
......
Als gerechtigde kan je ervoor kiezen het niet te vragen.
Wat is het verschil? Er niet om vragen is toch in de praktijk hetzelfde als er afstand van doen.
Voiceless schreef: Verrekenen met KA mag nooit, je bouwt daardoor een achterstand op die door het LBIO te vorderen is.
Niet helemaal waar, als de afspraken om zaken te verrekenen schriftelijk vastgelegd zijn, zal ook LBIO daar rekening mee houden.
En verrekenen van te veel betaalde KA met toekomstige KA mag van LBIO ook.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Voiceless »

Afstand doen is bijvoorbeeld in het convenant vastleggen dat je nu en in de toekomst geen KA overeenkomt. Er niet om vragen wil zeggen dat het niet bij de rechter komt. Dit is bijvoorbeeld relevant bij verhaalsbijstand. Van partner alimentatie kan je dus wel afstand doen.

Het LBIO houdt er inderdaad rekening mee als de ontvanger er uitdrukkelijk schriftelijk toestemming voor geeft. Ik weet alleen niet of de toestemming expliciet door de ontvanger gegeven moet worden, of dat een schriftelijk overeenkomst ook geaccepteerd wordt. Teveel betaalde alimentatie verrekenen kan natuurlijk wel, maar dat was niet het onderwerp.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik laat op dit moment niet mijn loonsverhoging door voeren.
En dat ik indien de woning is gepasseerd en ik heb definitief de lening, dat ik dan opnieuw een berekening laat maken door de advocaat die mij eerder bij gestaan heeft. En indien de nieuwe berekening veel afwijkt van het huidige dat ik dit kenbaar maak aan mijn ex en dat ik een verzoek indien bij de rechtbank.
En als mijn werkgever mij dan alsnog loonsverhoging wilt geven, dan ga ik daarmee akkoord.

Gelijk nog een andere vraag.
Als de woning gepasseerd is, dan zal ik waarschijnlijk bij mijn nieuwe partner intrekken.
Als ik het goed begrepen heb, wordt haar inkomen niet mee genomen in de kinderalimentatie berekening. Klopt dat?

Alvast weer bedankt.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Condat47 »

Jodi01,

Dat klopt het loon van je nieuwe partner wordt NIET meegenomen.

Dit vond ik nog over de woonlasten, ook volgens het LBIO wordt het zo berekend (toevallig heb ik dit van de week nog bij ze nagevraagd)

Toch lees ik nog veel berichten op internet waarin staat dat je de woonlasten dan zou kunnen delen (bijvoorbeeld op de site van jurofoon).
Hoe dat exact zit weet ik dus ook niet maar zie onderstaande tekst.


Woonlasten

Nadat het besteedbaar inkomen berekend is wordt het draagkrachtloze inkomen berekend, en dat is het deel wat iemand voor zichzelf nodig heeft voordat er draagkracht is om (kinder)alimentatie te betalen. De woonlasten werden tot nu toe meegenomen mits in redelijke verhouding tot het inkomen. Nieuw is dat er een forfaitaire woonlast wordt bepaald bij de berekening van de kinderalimentatie en deze is 30% van het besteedbaar inkomen. Het maakt niet meer uit of iemand samenwoont waarbij de woonlasten in principe werden gedeeld. Bij de berekening van partneralimentatie wordt gewoon de oude methode gehanteerd en worden de daadwerkelijke woonlasten meegenomen.


Succes.
Plaats reactie