Alimentatie en restschuld woning

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Voiceless »

Zie voor de kinderalimentatie en nieuwe partner het tremarapport:

Voorrang van kinderalimentatie boven alle andere onderhoudsverplichtingen heeft onder meer tot gevolg dat bij de bepaling van de draagkracht alleen de financiële situatie van de onderhoudsplichtige(n) in aanmerking wordt genomen en geen rekening wordt gehouden met de nieuwe partner / echtgeno(o)t(e) / geregistreerde partner. Gedachte hierachter is dat een partner in staat moet worden geacht in eigen levensonderhoud te voorzien, terwijl dit van een kind niet kan worden verwacht.

De draagkrachttabel houdt op forfaitaire wijze rekening met de volgende redelijke kosten van levensonderhoud van de onderhoudsplichtige (januari 2015):
- een redelijke netto woonlast van 30% van het netto inkomen
- een bedrag van € 875 voor de kosten van levensonderhoud
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hallo Voiceless,

Die stukken had ik ook al gevonden op internet. Maar toch bedankt daarvoor.

Daarnaast had ik nog een andere vraag.
Mijn KA is vast gesteld na 1 januari 2013. Dat betekent dat ik in de overgangsfase zit met betrekking tot de berekening van de KA.
Er zijn vanaf 1 januari dit jaar weer nieuwe berekeningen voor de KA.
Ik heb ook gelezen dat het kindgebonden budget van de behoefte af gaat.
Sinds dit jaar zijn de kindregelingen aan gepast.
Mijn ex kreeg tot eind december 2014 130 euro per maand KGB. Sinds 1 januari is dit bedrag verhoogd naar bijna 400 euro per maand.
Betekent dat dit nieuwe bedrag van het behoeftebedrag per maand voor de kinderen af gaat?
En dat bedrag wat dan overblijft, is dat het behoefte bedrag voor mijn kinderen?

Alvast bedankt weer.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door ll2014 »

inderdaad wordt het kindgebonden budget in mindering gebracht op de behoefte.
Als het goed is, is dat in jouw geval ook al met de 130 euro per maand gebeurd, en dat zou nu dus voor 400 euro moeten gelden.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Dat vermoeden had ik dus ook al wat betreft het kind gebonden budget.
Ik heb zojuist een email naar mijn advocaat gestuurd die mij eerder bij gestaan heeft.
Nu moet ik via het juridisch loket een verwijzing vragen voor de toevoeging, zodat zij mij dan weer bij kan staan. Haar eerste indruk was ook dat ik minder zou moeten/hoeven te betalen.
En helemaal als ik de volledige restschuld van onze koopwoning op mij neem.

Wordt vervolgt.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Danny54 »

Zie net dat de alimentatiewijzer is geupdate; gebruikt nu het tremarapport van 2015, eerste helft, voor de kinderalimentatie :)

http://www.alimentatiewijzer.nl/bereken ... oefte.html

Uitkomst ziet er interessant uit voor mij. :)
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Update:
Ik heb mijn oude advocaat weer in de arm genomen. Ze heeft nieuwe berekeningen gemaakt. Ik ga volgens de berekeningen minder KA per maand betalen. Nu nog met mijn advocaat de puntjes op de i zetten en dan ga ik mijn ex inlichten. Die zal hier zeker niet blij mee zijn.

Over de restschuld maak ik me niet meer druk. Dat heeft toch geen nut.
Ik ga ervan uit dat ik de volledige restschuld moet/zal betalen. Deze is aftrekbaar voor maximaal 15 jaar en brengt mijn draagkracht naar beneden. Mijn kinderen zijn 8 en 5 jaar. Dus als ik klaar ben om de restschuld af te betalen, dan hoef ik ook geen KA meer aan mijn ex te betalen.

Ik zit alleen nog met een ander dilemma.
Als mijn woning gepasseerd is, weet ik nog niet waar ik ga wonen. Ik kan bij mijn broer en zijn gezin wonen (lees ingeschreven worden) of bij mijn nieuwe partner.
Als ik bij mijn broer ga wonen, dan maakt dat financieel voor hem niets uit. We worden ook geen fiscaal partner van elkaar. Als ik bij mijn nieuwe partner ga wonen, dan maakt dat wel uit. Mijn nieuwe partner krijgt toeslagen, die vervallen dan natuurlijk en indien ik weer een advocaat nodig heb, dan moet ik die per uur betalen, omdat ik dan samenwoon.

Ik vertrouw mijn ex natuurlijk niet en ik heb geen zin om ieder jaar een herziening voor mijn kiezen te krijgen van haar.

Wie heeft er tips?
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

De kogel is door de kerk.
Ik ga bij mijn broer inwonen. Er is een kamerverhuurvrijstellingscontract opgemaakt, zodat we allemaal weten van hoe en wat.
Ik zal er ook niet altijd overnachten. Dat zal ik bij mijn vriendin zijn.

Daarnaast heeft mijn advocaat een verzoek bij mijn ex neer gelegd over de restschuld en de gevolgen voor de KA.
Mijn ex heeft een nieuwe advocaat in de arm genomen.
Mijn ex heeft recht op toevoeging en ik ben bang dat de nieuwe advocaat pas iets gaat doen als de toevoeging akkoord is en mijn ex betaald heeft aan de nieuwe advocaat.
Ik heb geen zin om daarop te wachten. Want dat kan gemakkelijk 6 weken duren.
Over 1,5 week is de overdracht van de gezamenlijke koopwoning. Daarna zal de hypotheekverstrekker met mijn ex en mij contact op nemen om af spraken te maken over de restschuld terug betaling.
Ik ga het gedeelte van mijn ex niet op me nemen, indien ik nog niets van haar gehoord heb.

Maar voor mijn gevoel ben ik sowieso de klos. Want het KA bedrag is ook nog niet naar beneden bijgesteld. En de bank gaat straks ook komen.
Dus ik moet hoe dan ook betalen denk ik.

Wat denken jullie?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Voiceless »

Je hebt de juiste stappen gezet. Ookal zal de bank bij jou komen, dat wil niet zeggen dat jij voor de volledige restschuld zal moeten opdraaien. De schuld is van jullie beiden, als jij betaald ontstaat er een vordering op jouw ex.

Natuurlijk is het drukmiddel weg als jij betaald, maar in ern procedure zal jouw advocaat zeker proberen die schuld te innen.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hallo,

We zijn weer een aantal weken en ik wil jullie even een update geven.

De woning is inmiddels gepasseerd.
Mijn advocaat had een voorstel gedaan naar mijn ex. Zij heeft toen een (nieuwe) advocaat in de arm genomen. Vorige week kreeg ik een tegenvoorstel, waar ik eigenlijk mee akkoord wil gaan. Dat heb ik inmiddels ook kenbaar gemaakt naar mijn advocaat.

Ik heb er toch voor gekozen om de volledige restschuld op me te nemen. Want ik denk dat mijn ex geen enkele cent daar aan mee zal betalen. Ook niet als zij wel een regeling zou treffen met de bank. En nu heb ik het dus zelf in de hand. Dat voelt beter.
Daarnaast wordt daardoor mijn draagkracht lager (voor lagere tijd).
Ik ga 85 euro per maand voor 2 kinderen betalen en daarnaast 175 euro aan de aflossing van de restschuld. Over dit bedrag heb ik nog een fiscaal voordeel. En daarmee komt het totale bedrag wat ik per maand aan KA en aflossing (netto) moet betalen 31 euro meer. Daar ben ik niet ontevreden over.

De advocaten gaan nu het gezamenlijke verzoek opstellen en indienen bij de rechtbank.

Hopelijk gaat er nu dan echt rust komen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Voiceless »

Verstandig om het zo op te lossen, rust is op de langere termijn altijd beter. De rechter zal een gezamelijk verzoek wel overnemen.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hallo,

We zijn een aantal maanden verder.
En ik zit met een financieel dilemma. Hopelijk kan iemand mij goede tips of een goed advies geven.

Korte samenvatting van mijn verhaal:
De gezamenlijke koopwoning is verkocht. De restschuld die onder de NHG viel, is kwijt gescholden. Maar het stuk hypotheek waar geen NHG op zat, is er nog (kleine 16.000 euro).

Mijn ex en ik hebben afgesproken dat ik deze schuld op me zou nemen en dat daardoor het bedrag voor KA per maand lager is wat ik aan haar betaal. Dit is door mijn advocaat in een vaststellingsovereenkomst vastgelegd.

Nu is het zo dat de restschuld bij een incassobureau is aangemeld door de bank waar de hypotheek liep. Met dit incassobureau heb ik nu een betalingsregeling voor 1 jaar gemaakt. Ieder jaar moet ik opnieuw formulieren over mijn financiën in vullen. En ieder jaar kan het incassobureau het maandbedrag veranderen.
Mijn ex heeft volgens het incassobureau te weinig inkomsten om mee te betalen om de schuld af te lossen. Zij krijgt over een half jaar opnieuw formulieren die zij in moet vullen over haar financiën.

Het incassobureau heeft ook gezegd, dat de vaststellingsovereenkomst eigenlijk niet geldig is voor hun. Want wij zijn beide 100% hoofdelijk aansprakelijk voor de restschuld van de woning. Dat klopt natuurlijk ook.
Maar mijn ex heeft mij het leven erg zuur gemaakt en zeker ook op financieel gebied. Ik weet dat zij geen cent mee gaat betalen aan de restschuld. Dus daarom heb ik destijds dit voorstel gedaan. Ik zou de restschuld op me nemen en daardoor ook minder KA aan haar betalen. Daar is zij mee akkoord gegaan.

Ik ben alleen nu voor mijn gevoel nog steeds niet financieel onafhankelijk. Ieder jaar moet ik dus mijn financiële positie opgeven aan het incassobureau.
Het incassobureau rekent volgens een andere methode dan bijv advocaten doen voor de KA.
Indien ik ga samenwonen met mijn nieuwe partner, dan wordt mijn vrij te laten bedrag hoger en zal ik meer per maand moeten gaan betalen aan het incassobureau. Terwijl ik niet perse meer zal moeten betalen aan mijn ex voor KA als ik ga samenwonen.

Daarnaast is het zo dat indien mijn ex weer begint met 'modder gooien' dat ik voor mijn gevoel een stok achter de deur heb met de restschuld van de woning. Als ik niet betaal, dan gaan ze sowieso ook naar haar toe.
En mijn ex heeft een nieuwe relatie. Die persoon woont 160 km verder. Zij heeft al door laten schemeren dat zij wellicht die kant op gaat verhuizen. Nu zie ik mijn kinderen 1 dag per week, op de donderdagen. Dat zal dan niet meer gaan.
Ik wil de kinderen dan van vrijdagmiddag/avond tot en met zondag om de week en de helft van de vakanties.
Mijn ex heeft al aangeven dat zij daar niet mee akkoord gaat.
En daarnaast zit ik met een vervoersprobleem. Ik heb geen auto. Hoe komen de kinderen bij mij?

De enige oplossing voor mijn financiële onafhankelijkheid, is naar mijn idee dat ik een persoonlijke lening afsluit en met dat geld het incassobureau betaal. Met een persoonlijke lening weet ik waar ik aan toe ben voor zoveel jaar.
Maar het nadeel is dat mijn ex hierdoor volledig wordt gevrijwaard van de restschuld. En dat ik dus geen stok meer achter de hand heb.

Heeft iemand tips en/of advie(s)(zen)?

Alvast heel erg bedankt!
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Danny54 »

Ik kan alleen advies geven vanuit een persoonlijk, subjectief oogpunt.

Ik snap je gevoel van /onafhankelijk/ willen zijn. Ik had hetzelfde in een andere situatie; bij mij ging het om de partneralimentatie.

Ik betaalde een X bedrag partneralimentatie. Dat zou ik kunnen aanvechten. Ze woont samen zonder dat aan te geven. Maar goed, zij zou ook tot in de eeuwigheid bij haar ouders kunnen wonen, of zelfs een kamer ergens kunnen huren omdat dat goedkoper zou zijn dan alles opgeven, etc. etc.

Aan de andere kant heb ik de optie op tafel gekregen om de PA in 1x af te kopen (was aantrekkelijk voor haar, want ze wilde nog even studeren).

- Nadeel voor mij: iets hoger bedrag, geen mogelijkheid om het op 0 te zetten meer natuurlijk (je bent je geld kwijt zeg maar), ook al gaat ze dan direct samenwonen.

- Voordeel voor mij: niets meer overmaken naar ex, los van ex, geen gezeur meer over de hoogte (zij wilde meer opeens), geen noodzaak meer om haar relaties in de gaten te houden, etc.

Dus uiteindelijk, in samenspraak met de bank, dat bedrag van de bank geleend en ex afgekocht. Ik maak de komende 5 jaar nog steeds hetzelfde bedrag over netto uiteindelijk, maar niet naar haar maar naar de bank. Maar kan sneller aflossen als ik wil, van het gezeur af, en voel mij *vrij*.

... in jouw schoenen zou ik dus met die restschuld alsnog hetzelfde doen. Einde van het gezeur, los van ex, je weet waar je aan toe bent.

Maar is heel subjectief :)
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hallo Danny54,

Bedankt voor je antwoord.

Mijn gevoel gaat ook uit om een lening af te sluiten en daarmee het incassobureau te betalen.

KA kan niet af gekocht worden. Maar indien mijn ex een herziening voor KA zal aanvragen binnen nu en 10 jaar (looptijd van de persoonlijke lening), dan zal deze persoonlijke lening mee genomen worden in de KA berekening. Want deze lening heeft immers betrekking op de restschuld van de woning.
Dus in dat geval zal de lening voor de komende 10 jaar 'drukken' op mijn draagkracht.
Voor mijn kinderen moet ik nog 8 en 11 jaar KA aan mijn ex betalen. Dus dat laatste jaar is te overzien indien er dan door haar een herziening aan gevraagd zal worden.

Indien ik daadwerkelijk deze stap neem, dan zal ik dat via mijn advocaat aan mijn ex laten weten, zodat iedereen weet hoe de vork in de steel zit indien er een eventuele herziening wordt aangevraagd.

Indien er nog meer tips en/of adviezen zijn, dan hoor ik deze graag!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Voiceless »

10 jaar is een lange tijd voor financiele zaken. Rechters en wetgevers denken niet zo lang vooruit. Momenteel kan de lening meegenomen worden in jouw draagkracht, maar hoeft niet. In alimentatieland is niets zeker, behalve dat de onderhoudsplichtige altijd moet betalen.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Alimentatie en restschuld woning

Bericht door Jodi01 »

Hallo allemaal,

Wat ik wilde, kan niet eens. Omdat de restschuld al via een incassobureau loopt, kan ik nergens een lening af sluiten, omdat ik een negatieve BKR registratie heb.
Waar ik ook woon, dat maakt dus ook niets uit. Ook niet voor de kinderalimentatie.

Ieder jaar wordt dus opnieuw bepaalt wat ik aan het incassobureau zal moeten betalen voor het jaar erna.
Ik moet dus meer gaan betalen aan het incassobureau. Omdat mijn loon omhoog gaat.
En als ik na zoveel jaren klaar ben met betalen aan het incassobureau, dan komt mij ex langs om het bedrag voor kinderalimentatie te laten herzien.
Wanneer kom ik een keer financieel los van mijn ex?
En wanneer mag ik zelf weer bepalen wat ik met mijn verdiende centjes doe?
Waarom gebeurt en kan dit allemaal in Nederland?
Ik kan wel janken.

Groetjes van een hele sippie jodi01
Plaats reactie