KA en ZZP

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
jol1962
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2015, 18:16

KA en ZZP

Bericht door jol1962 »

Hallo, ik ben Jol, gescheiden met een nieuwe relatie die.....3 jaar geleden door slecht gaan van bedrijf een eigen bedrijf is begonnen als ZZPer.
Hij liet een redelijk goed betaalde baan achter en een betonnen molensteen aan Kinder en partneralimentatie nam hij mee.
voor 900 euro per maand moeten wij nu ruim 10 dagen werken, zijn ex heeft een feestbaantje van 3 uur per dag en roept dat ze thuis moet zijn voor het kind. Kind is echter de 18 ruim gepasseerd. Dus nog 3 jaar voor kind krom liggen en nog 9 jaar voor ex.
Tijd voor een herziening zou ik zeggen.
Mijn partner verdiend nu 1/3 van oude salaris en we redden het alleen omdat ik een paar werkhuisjes hebben.
LBIO gaat een draagkrachtberekening maken, maar zou het lonen aan de hand van die berekening een bezoekje aan de rechter te brengen?

Bedankt alvast voor de eventuele antwoorden.

PS, mijn eigen dochter hebben een heel zuinige vader, die vind 60 euro per kind ruim, en ze moeten bij bezoek zelf hun tandenborstel en shampoo meenemen, dus ik zit aan de andere kant. :shock:
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: KA en ZZP

Bericht door Voiceless »

Hoezo nog 3 jaar betalen voor het kind. In ieder geval niet aan de hex, maar aan het kind zelf. Probeer daar afspraken mee te maken, maar direct stoppen met overmaken aan de hex van de KA.

LBIO berekeningen zullen waarschijnlijk niet veel opleveren bij ZZP. Dat is te lastig en vaak ongunstig in verband met een andere fiscaliteit. Ga in ieder geval uit van het gemiddelde belastbare loon over de afgelopen 3 jaar. Berekening kan wel zinvol zijn om te beoordelen of de gang naar de rechter zinvol is. Hangt er oook vanaf of je een toevoeging krijgt, anders moet je de proceskosten terugverdienen.

Zorgen voor een kind is niet meer relevant voor een kind van 18 jaar. Van jouw hex mag '(in theorie) ook een inspanning verwacht worden in een bijdrage in haar onderhoud. In de praktijk wordt hier vaak niets meegedaan. Kan wel dat de behoefte voor PA lager gesteld wordt.

Ik zou alleen herziening van de PA aanvragen en niet voor de KA. Zouden in principe ook twee procedures zijn, want voor de KA is jouw kind gerechtigd en voor de PA de hex. De herziening KA kan alleen door jou of jouw kind verzocht worden, niet door jouw hex (die is daarin geen partij meer, ook niet voor het LBIO). Ik neem aan dat je geen probleem hebt de KA aan jouw kind te betalen. De PA zal dan, rekening houdend met de hoge KA, als eerste omlaag gaan. Mits jouw draagkracht niet toereikend is.
jol1962
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2015, 18:16

Re: KA en ZZP

Bericht door jol1962 »

Het punt voor ons is niet de zoon. Maar de PA,
* ze weigert te gaan werken voor eigen onderhoud
* ze heeft op een heel oneigenlijke emotionele manier gebruik gemaakt van de emo toestand van haar ex
* ze klust bij, dat weet iedereen, alleen bewijzen is heel heel moeilijk
* haar zoon is haar bron van inkomsten, hij maakt de KA direct over naar haar, ze vertelt hem dat het leven zo duur is en pa een klootzak is die haar aan de geeuwhonger zet.

Dat laatste is bizar, ze heeft een koopflat, rijdt een dure, gloednieuwe auto. En wat mij steekt, ze maakt alles wat ze kan achterhalen over mij op elke vorm van sociale media belachelijk. Terwijl wij ons de krampen werken. Lichamelijk en ook heel heel lange uren, 12 uur per dag werken is geen uitzondering, maar alles beter dan een uitkering! Of op welke manier dan ook teren op de zak van anderen!

Mijn eigen situatie, mijn kinderen moeten gewoon naar hun vader, ik probeer, en ik zal best wel eens falen, geen kwaad woord te zeggen over hun vader. Een kind heeft recht op hun vader, altijd. En dat hun vader het ene weekend in de twee weken al te lang vind, en ze later ophaalt, en lekker vroeg terug brengt is later aan hunzelf te constateren. Dat is never nooit aan mij!
jol1962
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2015, 18:16

Re: KA en ZZP

Bericht door jol1962 »

En ter illustratie, na aftrek van de alimentatie blijft er gemiddeld over de afgelopen 3 jaar 700 euro over, dat is nu per maand 1200. En dan de 120 euro KA die ik krijg voor 2 kinderen.
Voor alle duidelijkheid, we zijn gelukkig met onszelf, we zouden het alleen prettiger vinden als we ook eens niet met zorgen of we het deze maand gaan redden te gaan slapen. En nog 31 maanden en dan is de zoon van de lijst af. Hex heeft op facebook geroepen dat ik dan maar een baan erbij moet zoeken, zij is niet gebouwd om te werken, ik ben een dom wijf wat moet gaan werken. Maar naast de uren die ik voor ons bedrijfje werk, zou ik ook graag af en toe willen slapen en heel heel misshien een boek willen lezen of een strandwandeling maken!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: KA en ZZP

Bericht door Voiceless »

jol1962 schreef:haar zoon is haar bron van inkomsten, hij maakt de KA direct over naar haar, ze vertelt hem dat het leven zo duur is en pa een klootzak is die haar aan de geeuwhonger zet.
Ik zou eerst de berekening afwachten. Op basis van die berekening kan je kijken of het zinvol is om naar de rechter te gaan voor de PA.
tezoost
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2015, 06:49

Re: KA en ZZP

Bericht door tezoost »

Kan ik nu herberekening van de PA aanvragen? Ik denk dat met deze hogere woonlasten daar een PA van 0 uit kan komen. Ex heeft er geen last van want krijgt toch bijstand. Alleen ben ik bang dat het geen zin heeft omdat de gemeente dan misschien met een eigen berekening toch PA gaat eisen. En voor 150 euro per maand voordeel heb ik de advocaatkosten en
Plaats reactie