HELP!

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

HELP!

Bericht door Java »

Besten,

Het geval is als volgt:
- Eindelijk gaat mijn ex met onze dochter op vakantie.
Zij gaan naar Egypte en hebben zich op mijn advies aangemeld bij MinBuz in verband met een verhoogd veiligheidsrisico.
- Na vele vieren en vijven heb ik afgelopen zaterdag (07-02) de vertrekdata mogen ontvangen van mijn Ex. Wat blijkt: 19 Februari aanstaande.
- 20 en 21 Februari is echter mijn dochter bij mij. Dit is mijn omgangsmoment. Tevens is het 20 februari haar 7e verjaardag welke zij voor het eerst in 4 jaar bij mij viert.
- Mijn huidige partner en ik hebben een feest georganiseerd met buurtjes en vriendinnetjes voor mijn dochter op de 20e februari.
- Er is geen overleg gepleegd over de vertrekdatum. Een datum voorbij de 20e februari is voor mij in principe geen probleem. Dit heb ik ook zo verteld (telefonisch) en gemaild aan mijn ex.
Tevens: In het ouderschapsplan staat zeer duidelijk vermeld dat iedere oudere minimaal een maand van te voren een (korte) vakantie moet doorgeven. Voor een grote/ lange vakantie is dit tenminste 2 maanden.
- Mijn Ex eist het paspoort op welke ik in beheer heb.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat volgens het ouderschapsplan het paspoort bij mijn ex behoort te zijn. De praktijk wijst echter uit dat wij (mijn partner en ik) veel al in het buitenland zijn met de dochter. Vakanties en familie/ kennis bezoeken.
- Er in middels een exploit de overdracht van het paspoort geëist.

Wie heeft al eens met dit bijltje gehakt?

DANK
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: HELP!

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Java,

de vraag is wat jezelf wilt, gun jij je dochter die vakantie, ondanks dat het dan ten koste gaat van het geplande feest en is er een mogelijkheid dat je dat weekend mag inhalen ? Er zijn 3 zaken die eigenlijk volgens OP gelden en dat is paspoort bij je ex, jouw vastgestelde omgang en een maand (of twee) van tevoren melden/bespreken vakantie. Het belangrijkste is hoe jouw omgang is met je ex en je dochter, gezien dat ze al 4 jaar haar verjaardag niet bij jou heeft gevierd denk ik dat het niet soepel is.

Ik zou in eerste instantie met je ex (en huidige partner) bespreken dat dit niet conform de afspraak is en aangeven wat jij wenst.
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Beste Jeroen,

Dank je wel voor je antwoord.
Je verwoordt exact mijn dilemma, te weten mijn dochter niet op vakantie laten gaan.

De relatie met moeder is eenrichtingsverkeer. Ik probeer te communiceren. Zij pertinent niet. Zij licht mij niet in. Etc. Zij is in de veronderstelling dat zij moeder is en dus onaantastbaar.
De omgangsregeling is gelukkig doorgaans geen probleem. Alleen wanneer moeder iets wil. Dan is Leiden in last en "is het geen stuivertje wisselen".

Qua OP: afspraken maken/ moeder aan afspraken houden is een utopie.
Ik heb een betaalplicht. Geen probleem. Krijg echter geen kleding mee en moet dus ook nog eens een extra kledingkast vullen. Op zich ook geen probleem. Maar wel om meer centen vragen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb al minimaal 5x voorgesteld met een mediator te gaan zitten. Dit wordt pertinent afgewezen. Ik stel alles in het werk om de communicatie open te houden omwille van onze dochter (en zij wordt vergiftigd!). Moeder weet keer op keer alle vorm van communicatie/ overleg te saboteren.

in dit specifieke geval heb ik aangegeven het niet eens te zijn met de reisdatum. Twee dagen later is geen probleem. Het is dat ik het paspoort in handen heb, anders was mijn dochter gewoon weg op de dag dat ik haar van school mag halen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: HELP!

Bericht door Casper »

Heb je moeder gevraagd hoe ze dit gaat compenseren? Als daar geen bevredigend antwoord op komt, kun je overwegen het paspoort op zak te houden. Ze zal dan -neem ik aan- toch een kort geding moeten aanvangen, en dan is het nog maar de vraag wie er in zijn/haar recht staat (met als bijkomstigheid dat moeder blijkbaar tijdens schooltijd afreist, dat wordt tegenwoordig helemaal niet op prijs gesteld).
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Beste Casper,

Moeder stelde voor alle schuld op zich te nemen tegenover onze dochter.
Tot puntje bij paaltje kwam en onze dochter werd verteld dat zij niet mee mag op vakantie van papa. Ik ben hier getuige van geweest, immers dit was bij de overdracht.

Moeder heeft mij te kennen gegeven dat "alles" al met school geregeld was. Navraag bij school leverde op dat school voornemens was GEEN verlof te verlenen. Moeder is er, zeer jammerlijk, een van leugens en bedrog, naar nu blijkt,

Moeder compenseert niet. "Het is geen stuivertje wisselen". Alles om mij maar in de wielen te rijden. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat ik mijn vakantieplannen voor deze zomer aankondig...
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: HELP!

Bericht door Jeroen2102 »

Ik zou zeggen, laat het op een kort geding aankomen, hoe moeilijk het ook is, maar zoals jij al aangeeft het is geen kwestie van overleg of stuivertje wisselen en dan blijft het doorgaan. Als je dochter geen vakantie heeft en geen verlof krijgt hoe had ze dit dan willen doen ? Het toont aan dat zij niet geschikt lijkt te zijn om als verantwoordelijk ouder op te treden.

Wees je wel bewust van de ellende die dit gaat geven, maar ik denk dat een ieder van ons met de grote vraag zit waar trek je de grens ???

Heel veel succes en sterkte. Zorg er wel voor dat jij je aan de afspraken houdt, dus paspoort moet je opzoeken en dat duurt even, niet zeggen dat ze die niet krijgt, want dan kom jij de afspraken niet na, gewoon net als je ex beetje stagneren
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Jeroen,

Dank je wel! Ik zit met een groot dilemma. Recht hebben vs recht krijgen vs recht doen. Waar trek je de grens??? Wie heb je ermee??? Er is maar een grote verliezer in dit geheel en dat is een vreselijk lief meisje, wie ik met heel mijn hart en ziel wil beschermen en voorzien van al het goed in het leven.

Moeder toont inderdaad aan dat zij niet geschikt lijkt om als verantwoordelijk ouder op te treden. Maar wat doe je daar aan? Een rechter zal haar aanspreken. En dan? Mevrouw lacht en wijft het weg. Zij is immers onaantastbaar.

Of wel ik zit met de handen in mijn haren. Mijn huidige vrouw en grote vriendin van mijn dochter wordt gek van de onmacht.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: HELP!

Bericht door Casper »

Als je wilt dat ex zich aan het ouderschapsplan houdt, zet je nu een poot in het zand.
Er is maar een grote verliezer
Dat is niet waar, als zij eerst bij jou verjaardag kan vieren en een paar dagen later naar Egypte afreist, heeft ze dubbel feest. Dat papa en mama het niet altijd eens zijn, dat wist ze al en daar is niets aan te doen.
Moeder toont inderdaad aan dat zij niet geschikt lijkt om als verantwoordelijk ouder op te treden. Maar wat doe je daar aan?
Dat (grotere) probleem is hier niet aan de orde.
Zij is immers onaantastbaar.
Alleen als jij dat toelaat.
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Casper,

Je hebt gelijk wat betreft de verliezer en moeder vs vader.
Je weet ook hoe onvoorwaardelijk de liefde voor een moeder is in eerste instantie.
Ik heb de optie ook gegeven om twee dagen later te vertrekken waardoor er maar 1 winnaar zou zijn. De reactie hierop was een gerechtsdeurwaarder aan de deur voor het paspoort.

Ik heb nu twee advocaten gesproken en allen zeggen: je hebt gelijk. Ze denken beide ook te denken dat een rechter (bij het niet afgeven van het paspoort) toch voor de vakantie zal kiezen. Ondanks al het verweer.
Daarom dus "zij is onaantastbaar". Er staat geen straf op haar "niet willen jegens mij".

Het enige wat ik nu "safe" kan doen is het paspoort zo lang als mogelijk bij mij houden. Waarop zij hopelijk in moeilijkheden komen. Komende zondag zou een overdracht moment zijn.
Mijn fondsen zijn door de lieftallige ex al uitgeput. Ik heb er al duizenden €uro's achter aangegooid zonder ook maar steek te zijn opgeschoten.

Het is een vreselijk dilemma.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: HELP!

Bericht door Casper »

Misschien zou toch de bijkomstigheid van de school die geen verlof geeft de doorslag geven in een kort geding. Als rechters ook de leerplichtwet aan hun laars lappen, dan is het wel heel ernstig gesteld.....

Ik kan helaas geen relevante casussen vinden op jure.nl.
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Daar heb ik ook al aan zitten denken.
Ik weet echter niet hoe betrouwbaar ik school moet achten. Mijn ex kan erg goed de "zielige ik" uithangen. Ik heb de directeur al diverse keren gesproken. En hij is niet gediend van de vechtscheidingssituatie.
Ik ben echter regelmatig gedwongen, bij hem aan te kloppen daar moeder weigert te communiceren. Zo ook met 10-min gesprekken. Al lijkt dat nu onder controle maar dat is een andere discussie.

School heeft mij toegezegd geen goedkeuring te kunnen verlenen. De ex zegt dat zij deze al heeft. Een ander wist te melden dat men wel een verlofbriefje had gezien. Niemand kan mij bevestigen wat de status van het briefje is. Rarara.

Ik sta met mijn rug tegen de muur.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: HELP!

Bericht door Jeroen2102 »

Zo lang mogelijk rekken met het paspoort, het is kwijt.....het ligt nog ergens anders....onderwijl wel de informatie opvragen bij de school cq leerplichtambtenaar van de betreffende gemeente. laat anders die directeur dat zwart op wit stellen.

Het allerbelangrijkste is dat jij (samen met je nieuwe vrouw) bepaalt wat JULLIE willen en of dat nu is toegeven en je dochter de vakantie gunnen of nu eindelijk op je strepen te gaan staan en de grens te trekken.

Ooit moet je gaan inzien dat je niet tot de 18e verjaardag enkel en alleen maar jij degen bent die water bij de wijn doet.

Ik begrijp volkomen je dilemma, maar denk ook om jezelf en je huidige vrouw, al die frustratie mag jullie niet de kop kosten en je dochter zal ooit gaan inzien hoe je hex werkelijk is
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Jeroen,

Dank je wel. En ik heb het woord van de dag gevonden in diverse onderwerpen: HEX.

Ik zal komende vrijdag afwachten of mijn dochter wel mee gaat naar huis.
Wat haar reactie (verbal/ non-verbaal) is.
De school heb ik al aangeschreven om bevestigd te krijgen wat de status van de verlofaanvraag is. Dochter weet gelukkig wel dat moeder een leugenaar is. Zij is echter nog maar 6 (volgende week 7).
Als ik al het paspoort afgeef dan is dat met tegenzin en zonder instemming.

Wordt vervolgd. In elk geval DANK allen voor de wijze raad en ondersteuning.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: HELP!

Bericht door kiekiek »

Is die vakantie echt wel geboekt? Zijn er tickets?

Is dit niet een slinkse manier om het paspoort in handen te krijgen?

Als ik in jou schoenen zou staan, zou ik het paspoort niet afgeven, ze handelt namelijk in strijd met het OP.

En inderdaad: vertragen, doe maar alsof het zoek is.
Laatst gewijzigd door kiekiek op 11 feb 2015, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: HELP!

Bericht door ll2014 »

Ik lees in je verhaal ook dat je dochter voor de vierde achtereenvolgende keer haar verjaardag bij moeder viert.
Iets soortgelijks maak ik ook mee omdat er geen afspraken over zijn gemaakt en hex dus stelt dat zoonlief volgens schema nu eenmaal bij haar is.
Wat ik hieruit opmaak is dat jij al een aantal jaren gescheiden bent en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niet eerder vakanties zijn geweest en vraag me af hoe het toen is gegaan. Verder neem ik aan dat de vakantie langer is dan de 2 dagen die je noemt en ook lijkt het mij vreemd dat de school voor langere tijd accepteert dat je dochter op vakantie is. Voor een dagje willen ze nog wel eens een oogje dichtknijpen hoewel het beslist niet mag, tenzij ouders bijvoorbeeld door bijzondere omstandigheden absoluut niet tijdens de normale vakantietijd op vakantie kunnen.
Om een goed oordeel en adviezen te kunnen geven, lijkt het mij nuttig als je wat meer info kunt geven.
Plaats reactie