HELP!

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: HELP!

Bericht door Voiceless »

Voor een kort geding is het wel erg kort dag en kost je een hoop geld.

Ik neem aan dat ze met de school heeft willen regelen dat ze langer, eerder of geheel buiten de periode op vakantie gaat. Dat staat de inspectie/school niet toe, tenzij de vakantie niet kan plaatsvinden in de vastgestelde schoolvakanties door het beroep van haar of haar partner. Dit moet meestal aangetoond worden. Een zesjarige valt immers volledig onder de leerplicht. Er wordt rond de (lente) vakanties ook streng gecontroleerd in verschillende gemeenten op dergelijk verzuim en vaak moeten scholen absenties in die periode doorgeven aan de inspectie. Een rechter kan niet zomaar voorbij gaan aan die wet.

In principe moet ze jou om toestemming vragen voor een vakantie en kan ze niet zomaar de omgang opzij zetten. Hoe leuk een vakantie ook is, de regeling is er niet voor niets. Dan maar vakanties plannen als ze bij haar is, of in overleg. Rechters nemen over het algemeen convenanten wel serieus, maar laten het belang van jouw dochter wel prevaleren. Is deze vakantie nu echt in haar belang?

Dan nog het gerommel rond het paspoort. Wil ze de grens over dan wordt er op luchthavens gecontroleerd in het kader van de 'kinderontvoering'. Als ze jouw achternaam draagt dan is de kans erg groot dat ze een toestemmingsformulier moet laten zien. Of iets waaruit blijkt dat ze alleen het gezag heeft. Dus zelfs met het paspoort komt ze mogelijk niet eens de grens over.

Verder is het paspoort in beheer hebben is iets anders dan zonder toestemming weggaan in jouw tijd. Dat jij een feestje hebt georganiseerd is normaal en belangrijk voor jouw dochter. Het is zeker niet minder belangrijk dan een vakantie. De suggestie om voor te stellen dat ze dan later (na het feestje en omgangsweekend) op vakantie kan gaan is sterk, zou ik zeker voorstellen. Besef dat je het paspoort hebt en geen toestemming hebt gegeven.

Ik zou het niet via een kort geding doen, dat geeft meer druk op jouw dochter en wat voor een belang heb jij erbij. Gewoon het paspoort niet afgeven voor de 20e. Als je dit laat gebeuren dan is het de volgende keer nog makkelijker. De laatste tijd zijn er steeds vaker uitspraken (maar dan in het kader van verhuizingen) dat de keuze van de ouder om iets te doen dat niet is afgesproken en er geen overleg is geweest voor rekening en risico van die ouder komen. Dat kan je ook doortrekken naar het al hebben van tickets. Jullie hebben niet voor niets afgesproken dat daarvoor tijdig overleg zou moeten zijn.

Probeer wel een oplossing te vinden door te communiceren, maar laat je niet manipuleren. Zij wil op vakantie, dus laat haar de actie (rechtsgang) verzorgen. Wacht af, de korte tijd is in jouw voordeel.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: HELP!

Bericht door Casper »

Voor een kort geding is het wel erg kort dag en kost je een hoop geld.
Dit is meer moeders probleem dan vaders, want het idee is natuurlijk dat moeder een kort geding moet aanspannen; zij wil immers iets van vader. Vader is in zo'n kort geding de gedaagde, en is niet verplicht een advocaat te laten opdraven (moeder is dat wel).
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Beste Kiekiek, Il2014, Voiceless en Casper,

Dank voor de adviezen en denkwijzes.
Ik zal ze een voor een proberen te beantwoorden.

@Kiekiek:
Of er daadwerkelijk tickets zijn? Dat weet ik ook niet. ik heb vluchtnummers en bestemming in eerste instantie opgegeven gekregen van hex. Na aandringen eindelijk een vertrek- en terugvluchtdatum.
Tegen mijn dochter wordt glashard gezegd, nadat hen hex en partner heel duidelijk werd dat ik het paspoort niet af zou geven, "Je mag niet mee op vakantie van papa!". Je hart breekt op dat moment. Ik stond erbij en keek ernaar.
En dat terwijl een vertrek datum later dan 20-02 voor mij geen probleem is.

@Il2014:
Hex is nog nooit met mijn dochter op vakantie geweest. Er wordt van alles beloofd maar niets nagekomen qua dagjes weg en vakantie richting mijn dochter. Het is zelfs zo dat wanneer mijn dochter bij mij is en wij haar vakantie vieren, hex en partner zelf op vakantie gaan.
Ik heb de derde verjaardag van mijn dochter voor het laatst op de dag zelf kunnen vieren. Heb daarvoor zelfs hex uitgenodigd om wille van pais en goede vree. Verjaardag 4 - 5 - 6 is dochter op de dag zelf bij hex geweest. Zonder een uitnodiging voor mij. Ik bel mijn dochter dan wel net als met Nieuwjaar of ziekte en zeer. Dit is dus de eerste keer in 4 jaar tijd dat ik de verjaardag op de dag zelf kan vieren.
Qua vakantieverlof van school, gaat dit maar om twee dagen extra. Op zich heb ik daar geen probleem mee. Als er open en eerlijk was gecommuniceerd en ik niet zoals nu voor een vermeend voldongen feit sta. School heeft te kennen gegeven geen verlof te mogen verlenen. Hex en partner voldoen niet aan de uitzonderingsregels. School verzuimd mij echter te bevestigen dat zij het verlof inderdaad niet verleend hebben.

@Voiceless:
Qua leerplicht, heb je helemaal gelijk. Zie ook mijn hierboven.
Toestemming: ik geef geen toestemming! Het is immers mijn contactmoment. In de tussentijd heb ik twee advocaten gesproken en zij zeggen: je hebt gelijk! Wees er echter ook van bewust dat een rechter ondanks jouw gelijk toch voor de vakantie zal kiezen en FOEI zal zeggen tegen hex. Ik ben nu aan het rekken qua paspoort.
Wat communicatie betreft: ik heb geprobeerd en geprobeerd. Toegegeven hoe minder het lukt, hoe gefrustreerder je wordt en ja dan zijn de woorden wel eens minder diplomatiek gekozen. Hex en partner zijn uitgenodigd geweest op een viergesprek tussen hen en mijn partner en ik. Daar word glashard gezegd dat ze met mij niet door een deur willen. Mediation heb ik voorgesteld omwille van onze dochter. Het antwoord was: "Ik waardeer je actie. Ik doe er alleen niet aan mee. Ik heb er geen behoefte aan."
Hex draagt op dit moment geheel geen informatie over. Daar heeft zij geen behoefte aan. "Jij doet toch alleen maar lelijk."

Laat ik voor de goede orde nogmaals voorop stellen dat ik niet tegen de voorgenomen vakantie van hex en mijn dochter ben. Ik moedig dit zelfs aan.
Een vertrekdatum later dan 20-02, mits goed overeengekomen, is voor mij geen probleem. Dit zou ook geen probleem zijn geweest wanneer dit op een normale manier overlegd was geweest. Dan had ik mijn mond gehouden over de "leerplicht" etc.
Ik word nu voor voldongen feiten gesteld en ik kan mij weer eens aanpassen... No way!
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: HELP!

Bericht door kiekiek »

Java schreef:
Tegen mijn dochter wordt glashard gezegd, nadat hen hex en partner heel duidelijk werd dat ik het paspoort niet af zou geven, "Je mag niet mee op vakantie van papa!". Je hart breekt op dat moment. Ik stond erbij en keek ernaar.
Inderdaad verbijsterend dat dit tegen je dochter wordt gezegd, terwijl je hex gewoon glashard fout is om met haar op vakantie te willen tijdens een omgangsmoment van jou met je dochter.

Ik zou nu zeker voet bij stuk houden en vasthouden aan het omgangsmoment, al is het alleen maar als sterk signaal richting je hex dat zij zich aan de omgang moet houden. Geef je nu toe, dan geef je een pink en komen er meer van dit soort momenten waar zij gaat sjoemelen over de omgang.

Dieptriest voor je dochter, maar het is nu van belang een duidelijk statement te maken: tot zover en geen stap verder!
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: HELP!

Bericht door Condat47 »

Java,

Ik neem aan dat je dochter ook jou achternaam heeft. Heb jij al getekend voor de vakantie van je ex met dochter. Want al zou ze het paspoort in handen krijgen, als jij geen toestemming geeft zou ze bij controle nog wel eens in de problemen kunnen raken.

Ik ben het er mee eens met de meesten hier. Natuurlijk mag je dochter op vakantie maar leg je dochter vrijdag gerust uit dat papa haar die vakantie gunt maar dat jullie zelf ook een verjaardagsfeest hadden voorbereid en dat ze zeker op een ander moment met mama op vakantie mag (tijdens de schoolvakantie). Dat buiten de schoolvakantie op vakantie gaan eigenlijk helemaal niet mag en dat jij ook graag eens de verjaardag samen met haar door wil brengen. Ik denk dat je dochter dat heus wel al een beetje kan begrijpen.

Heel vervelend deze situatie want wij hebben deze ook net meegemaakt. Ex vraagt vakantie aan in onze vakantie, wij weigeren, het gevolg een mailwisseling met vol verwijten, voornamelijk dat we het haar zoon niet gunnen.
Niets van aantrekken. Wel vervelend natuurlijk dat er al iemand op de stoep staat om het paspoort op te halen. Inderdaad, niet zeggen dat je het niet gaat geven maar wel rekken. Natuurlijk ook wel een beetje dom van haar om de vakantie te boeken zonder toestemming en zonder overleg. Helaas, ik ken dit soort exen. Als ze hun zin niet krijgen zetten ze hun hakken in het zand. Zolang je naar haar pijpen danst is er geen vuiltje aan de lucht voor haar (wel voor jullie, een hoop frustratie).

Succes, en hopelijk een goede afloop.
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Condat,

Interessant!
Je verwoordt de gedachten waar ik mee speel.
Wel het paspoort (tzt) afgeven en zo voldoen aan OP. Geen toestemming geven voor de datum. Hex haar keuze om de grens over te willen steken zonder een toestemming.

Het zal komende vrijdag een lastig gesprek worden met dochter. Ik heb vertrouwen in de afloop van dat gesprek. Dochter is slim genoeg. Alleen het leed wat haar al is aangedaan. Daar draait mijn maag van om.

Hex had alles heel simpel kunnen ondervangen door gewoon te communiceren.

Dank!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: HELP!

Bericht door ll2014 »

Java schreef: Hex is nog nooit met mijn dochter op vakantie geweest. Er wordt van alles beloofd maar niets nagekomen qua dagjes weg en vakantie richting mijn dochter. Het is zelfs zo dat wanneer mijn dochter bij mij is en wij haar vakantie vieren, hex en partner zelf op vakantie gaan.
Hebben jullie wel afspraken in het OP staan over vakanties? Ga jij ook wel eens met je dochter op vakantie terwijl ze bij hex zou moeten zijn, of is dat ook niet bespreekbaar?

Als er geen afspraken zijn gemaakt heeft je hex dus gewoon jouw contacttijd te respecteren en kan dan niet op vakantie, zo simpel is het.
Datzelfde principe werkt in je nadeel voor de verjaardagen van je dochter als ze jarig is terwijl ze bij hex is, ook al is dat jaren achter elkaar zo.

Ik heb zo meteen dat probleem nu ook voor de vierde keer achtereen met de verjaardag van mijn zoon. Er staat niets zwart op wit behalve dat de rechter heeft gesteld dat feestdagen in onderling overleg verdeeld moeten worden.
Maar ja is een verjaardag een feestdag en wat als er niet overlegd kan worden, simpel omdat hex nooit ergens op antwoordt.
Mijn zoon heeft ondertussen te kennen gegeven dat hij dit jaar gewoon bij mij wil zijn, we zullen zien hoe dat afloopt. Hij wordt 14 en als hij niet meer naar hex wil luisteren kan ik hem geen ongelijk geven...
Java
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2015, 11:14

Re: HELP!

Bericht door Java »

Er zijn afspraken over vakantie en feestdagen. Grote vakantie wordt tenminste twee maanden van te voren besproken. Korte vakanties tenminste een maand. Feestdagen uiterlijk een maand van te voren.

Na alleen maar eenrichtingsverkeer van mij uit om vakanties en feestdagen te regelen gedurende het jaar. Heb ik nu in September 2014 de vakanties en feestdagen verdeeld. Hierop heb ik geen commentaar gehad. Alleen een vraag betreffende de mei-vakantie.
Tot vorige week werkte de verdeling perfect. Er leek zelfs rust te komen. Dochter was het er niet helemaal gelukkig mee, want de vakanties bij hex zijn saai. Dochter zit dan meest op de BSO.

Hex heeft mijn contactmoment ook te respecteren. Bij een goed overleg had ik mijn contactmoment zelfs willen inruilen voor deze vakantie van hex en dochter. Mijn opgesteld vakantieschema had ook ten doel dat hex gedwongen wordt met dochter iets te ondernemen. Dochter vroeg hier namelijk om. Zij wilde zo graag eens met mama ook leuke dingen doen. Zoals een dagje Efteling of een vakantie.

Dat ik de vorige verjaardagen gemist heb, daar hoor je mij niet eens over. Dat is de situatie nu eenmaal en ik pak mijn momenten echt wel.
Nu heb ik dochter dan eens op de dag zelf, wordt dit mij zonder bericht door de neus geboord. Erger nog, als ik niet op de vluchtdata had aangedrongen had ik zeer waarschijnlijk op de verjaardag van mijn dochter op het schoolplein gestaan om haar te halen en in mijn armen te sluiten... Zonder dat dochter op school aanwezig is.

Mijn dochter vraagt ook regelmatig waarom zij niet bij ons mag wonen. Dat is een teken aan de wand. Ik merkte de laatste twee weken ook een zorg bij dochter. Dochter wilde hier alleen niet over praten. Wederom een teken aan de wand? Het enige wat wij (mijn partner en ik)kunnen, is die veilige haven bieden die verantwoordelijk ouders behoren te zijn. Wij zeggen wekelijk dat dochter al haar zorgen, wensen en gedachten mag uitspreken. Niet altijd even leuk, wel heel goed. Zo kunnen we met elkaar rekening houden en van elkaar leren. Ook vertel ik haar dat ze groter wordt door goed te eten, goed te slapen en zo nu en dan eens ruzie met haar ouders te hebben.

Jouw zoon is 14. Kan zijn eigen gedachten opmaken. Kan zijn eigen keuzes maken. Als hij nu al expliciet zegt dat hij bij jou zal willen zijn op zijn verjaardag dan is dat zijn goed recht. Nu nog opstaan tegen hex. Succes!
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: HELP!

Bericht door kiekiek »

Moraal van het verhaal:

Probeer via de rechtbank een zoveel mogelijk dichtgetimmerde omgangsregeling te krijgen, waardoor een hex zo min mogelijk ruimte krijgt om aan de omgang te tornen. Door schade en schande worden we steeds wijzer ;)

En anders ergens eind van het jaar een schema opstellen voor het hele aankomende jaar waar iedereen zich aan dient te houden.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie