Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische vad

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische vad

Bericht door witte woef »

Beste mede vaders,

gezien aanvang rechtsgang is de tekst tijdelijk weggehaald om opzoeken door hex te voorkomen. Aangezien de zaak een uitzonderlijke situatie is met jurisprudentie, is de vraag vindbaar.
Gezien de nut van deze uitspraak voor andere vaders worden de 3 personen die reageerde op de hoogte gehouden van het resultaat.

Verzoek om zelf stukken weg te halen die kunnen schaden in rechtsgang.

Witte woef
Laatst gewijzigd door witte woef op 16 feb 2015, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door Casper »

Witte woef, welkom en strekte. Dat is inderdaad gecompliceerd.

Ik denk dat je als biologische vader de erkenning door de stiefvader ongedaan kunt maken, in de procedure die je nu begonnen hebt. Wat je kunt voorstellen is een omgangsregeling die langzaam opgebouwd wordt, eventueel onder begeleiding. Het is in het belang van het kind zijn/haar biologische vader te (leren) kennen en daar omgang mee te hebben. Ik zou zelf adviseren niet meteen voor (gezamenlijk) gezag te gaan, maar daar een paar jaar mee te wachten, totdat de situatie wat stabieler is geworden.

Tot zover even, anderen vullen zeker aan. Nogmaals sterkte!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door Voiceless »

Voor erkenning moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden, waarbij de belangrijkste is dat dat de moeder toestemming moet geven. De erkenner hoeft niet de biologische vader te zijn.

Kan de erkenning ook worden teruggedraaid? Ja, dat kan. De erkenning kan vernietigd worden wanneer blijkt dat de erkenner niet de biologische vader van het kind is. De vernietiging heeft terugwerkende kracht tot het moment van de geboorte.

Een verzoek tot vernietiging dient bij de rechtbank te worden ingediend via een advocaat. Het initiatief daarvoor kan afkomstig zijn van: de erkenner, de moeder, het kind zelf, of het openbaar ministerie (bijvoorbeeld als de erkenning een schijnhandeling was).

Maar pas op er zit een addertje onder het gras. Als meneer A (jij dus) de biologische vader is, maar meneer B (de andere ex dus) het kind erkend heeft, kan meneer A (jij dus) dus geen verzoek tot vernietiging indienen!

Ten aanzien van de omgang, de Hoge Raad heeft bepaald dat het zijn van de biologische vader daarvoor onvoldoende is. Daarvoor dient de biologische vader "bijkomende omstandigheden te stellen, waaruit voortvloeit, dat tussen hem en het kind een band bestaat, die als familie- en gezinsleven kan worden aangemerkt." Als het kind erkend is door de biologische vader, dan ontstaan er ook omgangsrechten.

Het lijkt erop dat de moeder jou zo buitenspel heeft gezet. De vraag is of dit in het (toekomstig) belang van het kind is. Er was een omstandigheid waarom dit allemaal (buiten jouw schuld) zo gelopen is. Dat is het lichtpuntje. Wat je zou kunnen doen is een bijzonder curator laten benoemen voor het kind en die een procedure voor vernietiging namens het kind te laten starten. De bijzonder curator zal onderzoeken of het in het belang is voor het kind om contact met de biologische vader te hebben en of jij als biologische vader ook de juridische vader moet zijn.
Laatst gewijzigd door Voiceless op 16 feb 2015, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door witte woef »

Xxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door witte woef op 16 feb 2015, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door kiekiek »

witte woef schreef:

Worstel nog met omgang, is 3 uur in totaal met de auto om te reizen. Wat is het beste om goede band te vormen met ons kind?
Wat een moeilijk onderwerp dit!

De afstand is wel een flinke belemmering om een echte affectieve band met een kind op te bouwen. Je zal toch echt in het leven van een kind aanwezig moeten zijn om echt die innige band te kunnen krijgen. Samen eten en drinken, verzorgen, samen leuke dingen doen, zeker na het derde jaar in het leven van een kind, want van die eerste drie jaar zal het zich later niets of nauwelijks iets herinneren. Verder betekent erkenning en juridisch vaderschap dat ook kinderalimentatie om de hoek komt kijken en dat het kind erfrecht krijgt. Het erkennen als vader is ook nog geen garantie dat er omgang gaat komen. Verder alleen maar respect en lof voor jou dat je dit op je wil nemen!

Zoals gezegd een lastig onderwerp, maar dit is het eerste wat mij te binnen schiet.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door witte woef »

Xxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door witte woef op 16 feb 2015, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door kiekiek »

Meest gebruikelijk is de helft van het aantal weekenden en dan hele weekenden van vrijdagavond tot zondagavond en de helft van de vakanties. Verder kan je wat regelen voor verjaardagen, Pasen, Pinksteren en vader/moederdag. Dit wordt vaak gezien is ideaal om een affectieve band op te bouwen en te behouden.

Vervoer is gebruikelijk dat de moeder brengt en vader terug brengt. De reiskosten zijn dan ieder voor zich. Uiteraard kan je in overleg afwijken van wat 'standaard' zou zijn, lukt dat niet dan is een gang naar de rechtbank de optie.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door witte woef »

Ik heb het ouderschap plan van deze site gebruikt als leidraad om aan feestdagen en dergelijke te denken.

De stukken zijn af, maandag indienen.

Beste kiekiek,

is er jurisprudentie die je stelling omtrent het vervoer verplicht door beiden ouders onderbouwt, dat maakt het een stuk makkelijker.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door kiekiek »

Ik heb het uit een opmerking van de rechter bij een eigen beschikking voor omgang. Daar stelde de rechter dat het in het belang van de omgang is dat beide ouders het vervoer delen, zodat beiden daarmee tonen achter de omgang te staan. Het gaat dus om een positief signaal van beide ouders richting het kind.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door witte woef »

Dat klinkt zeer boeiend, is er wettelijk hierin iets omschreven of hoge raad uitspraken? Of ergens meerdere lage uitspraken in deze strekking:

Geen huwelijk, moeder wenst geen omgang en rechter verdeeld het halen en brengen tussen beiden.

Alvast erg bedankt, het antwoord lijkt mij nuttig voor veel dwaze vaders. Aangezien het reizen best slopend is een ouder en het van omgang tijd afgaat. Moeder mooi moeilijk doen en op klokje kijken. Vader stress bij file of dergelijke. Het verdelen is beter voor het goed te laten werken en begrip daarin te hebben als men het wenst. Was op dat punt een goede rechter kukuluk
Laatst gewijzigd door witte woef op 15 feb 2015, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door Voiceless »

witte woef schreef: Hoge raad uitspraak geeft aan dat man de kans moet hebben na weigering om verzoek na geboorte een procedure voor vervangende toestemming te kunnen doen.
"De verwekker heeft immers de mogelijkheid om het kind, met vervangende toestemming van de rechter, te erkennen. Indien de verwekker van zijn mogelijkheid om het kind te erkennen geen gebruik heeft gemaakt, is er geen reden om hem achteraf de mogelijkheid te bieden de erkenning door een andere man te laten vernietigen. Die reden is er ook niet, indien de verwekker wel geprobeerd heeft het kind te erkennen, maar de moeder toestemming heeft geweigerd en de rechter geen vervangende toestemming heeft verleend. Het geval dat overblijft, betreft de situatie dat de moeder toestemming tot erkenning weigert en wel toestemming geeft aan een ander tot erkenning, voordat de verwekker een procedure bij de rechter tot vervanging van de toestemming kan starten. Indien de rechter alsnog vervangende toestemming verleent, kan dit in dit geval leiden tot doorhaling van de latere erkenning" (ECLI:NL:HR:2004:

Heeft jouw advocaat ook om een bijzonder curator verzocht? Mocht de rechter je niet ontvankelijk verklaren of de vervangende toestemming weigeren, dan heb je nog een ingang.
Laatst gewijzigd door Voiceless op 16 feb 2015, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door witte woef »

Xxxxxxxxxxxxcxx

Verhuizen zou het beste voor omgang zijn, dat klopt.
Maar daar kleven ook weer een hele hoop onzekerheden aan en risico's.
Laatst gewijzigd door witte woef op 16 feb 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door kiekiek »

witte woef schreef:
Verhuizen zou het beste voor omgang zijn, dat klopt.
Bij mij ging afgelopen zomer de enkele reistijd terug van 3 kwartier naar 1 kwartier. Dat argument heb ik in een zitting enkele maanden voor de verhuizing uiteraard flink naar voren geschoven en met succes. Mijn hex pruttelde nog wat tegen over een paar minuten meer of minder; maar dat werd door de rechter gelijk van tafel geveegd met de opmerking 'u heeft niets te zeggen waar meneer gaat wonen'. In feite maakt het ook niet uit, al zou jij in Groningen wonen en je ex in Maastricht. Hoe zij het vervoer gaat regelen doet totaal niet ter zake. Je kunt de ander plus de rechter wel een stuk makkelijker over de streep trekken door de reisafstand aanmerkelijk te verkorten.
witte woef schreef: Maar daar kleven ook weer een hele hoop onzekerheden aan en risico's.
Ja logisch, prive omstandigheden en de grote vraag of je je gestelde doelen gaat behalen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door witte woef »

Xxxxxxxxxxxxcxx

Aangezien dit stuk vrij hoog in Zoek resultaten komt zal ik maandag als de procedure begint een groot deel weghalen van mijn teksten. In ieder geval bedankt voor jullie advies, ik hoop dat ik later positieve jurisprudentie kan toevoegen voor andere vaders.

Twijfel alleen nog of ik haar netjes laat informeren dat haar advocate de stukken heeft ontvangen met een korte toelichting.
Immers na haar extreem harde nee en geen oplossing wensen had ik geen keus meer dan vervangende toestemming. Immers wachten en O verhip nu toch erkend was geen verstandige optie.
Laatst gewijzigd door witte woef op 16 feb 2015, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Bijzonder complex, moeder frustreert rechten biologische

Bericht door Voiceless »

witte woef schreef:Waarom zou ik niet ontvankelijk verklaard kunnen worden.
formeel is er al erkend en er kunnen geen twee juridische vaders zijn. Vervangende toestemming is in theorie niet aan de orde, er kan immers niet een tweede keer erkend worden.

Zoals de uitspraak van de hoge raad al aangeeft is er bewust voor gekozen dat de biologische vader geen verzoek tot vernietiging kan doen, tenzij de derde situatie van toepassing is.
Laatst gewijzigd door Voiceless op 16 feb 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie