Onderhoudsplicht

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
pappie2007
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:32

Onderhoudsplicht

Bericht door pappie2007 »

hallo
Is iemand bekend met het fenomeen onderhoudsplicht voor stiefvaders?
Mijn hex is een geregistreerd partnerschap aangegaan. Ik woon bij mijn vriendin zonder contract.
Betekent dit dat de zogenaamde stiefvader nu moet meebetalen aan het onderhoud van mijn kind, dus dat de kinderalimentatie omlaag kan (via de rechter natuurlijk).
Wordt dan niet gekeken naar mijn inkomen en van die van mijn vriendin?

Ben benieuwd :D
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Onderhoudsplicht

Bericht door Thbafani »

Waar het kind ingeschreven staat, en die ouder is opnieuw getrouwd of geregistreerd partners is de nieuwe partner onderhoudsplichtig.
Bij een herziening wordt het inkomen van de partner van de andere ouder ook al getrouwd niet mee genomen waar het kind niet staat ingeschreven.

Toevallig hier net aan de orde geweest.
Ik ben onderhoudsplichtig voor mijn stiefdochter. Maar het inkomen van mijn vrouw wordt niet meegenomen in de berekening kind alimentatie voor mijn 2 zoons omdat ze niet bij ons staan ingeschreven.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Onderhoudsplicht

Bericht door Voiceless »

Een stiefvader (door huwelijk of geregistreerd partnerschap) heeft een onderhoudsplicht voor de kinderen die tot zijn gezin behoren. In tegenstelling tot de juridische vader stopt deze als het huwelijk of geregistreerd partnerschap ontbonden wordt.

Uitgangsprincipe is: De wet stelt in beginsel ouders en de stiefouders gelijk in rang en dienen op dezelfde wijze bij te dragen. De Hoge Raad was het dan ook eens met de stelling dat ook de stiefvader moest bijdragen in het onderhoud en oordeelde dat ook voor hem een draagkrachtberekening diende te worden gemaakt. Daarna is de rechter overigens vrij om bij het bepalen van het precieze bedrag, rekening te houden met alle omstandigheden van het geval. Hierbij zal o.a. de verhouding waarin de ouders en stiefouder tot het kind staan een rol spelen. En bijvoorbeeld hoeveel kinderen de stiefvader zelf heeft.

In theorie zal de KA die jij betaald minder worden, d.w.z. gelijkelijk verdeeld worden. Let wel, zijn eventuele eigen kinderen gaan voor in de berekening van de draagkracht en ze moeten tot zijn gezin behoren. Daarbij zal bijvoorbeeld bepalend zijn waar ze staan ingeschreven.
pappie2007
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:32

Re: Onderhoudsplicht

Bericht door pappie2007 »

Dank beiden voor de snelle antwoorden.

Dus als ik het goed begrijp zal de stiefvader eerst KA voor zijn eigen kind betalen (die bij zijn ex woont), nav berekening draagkracht. Als zijn draagkracht daarna nog hoger blijft dan de mijne dan zal hij ook gaan betalen voor mijn kind die bij mijn hex woont?

Bijzonder maar opent wel nieuwe perspectieven
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Onderhoudsplicht

Bericht door Voiceless »

Ja, maar de rechter kan er ook vanaf zien dat hij moet betalen.
Plaats reactie