Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Suus_73
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:07

Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Suus_73 »

Nou, er is een (eerste?) uitspraak gedaan over het wel of niet in moeten zetten van de alleenstaande ouder kop ten bate van de kinderen na een scheiding.

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2015:1668

Was er eindelijk eens een beetje rechtvaardigheidsbesef doorgesijpeld bij de werkgroep alimentatienormen, en waren ze heel duidelijk met hun aanbeveling over hoe de alleenstaande ouderkop gebruikt moet worden om de kosten van de kinderen te bestrijden, besluiten rechters op eigen houtje dat ze het er niet mee eens zijn.

Deze rechter vind dus dat de werkgroep niet begrepen heeft wat de regering zou bedoelen.

En deze rechter vind dus dat het grootste gedeelte van de alleenstaande ouderkop bedoeld is voor de ouder, en dat deze niet gebruikt hoeft te worden voor de kinderen.... (want stel je voor, dan zou de andere ouder opeens minder hoeven te betalen, ook al komt er voldoende geld binnen!)

Hopelijk komt er een hoger beroep....
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Casper »

Inderdaad. Zie ook dit blog.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Condat47 »

Ik ben nu niet bepaald blij met dit nieuws.
We hebben net een herziening ingedient en zitten te wachten op het verweerschrift van de tegenpartij.
Dit zouden ze wel eens heel goed kunnen gebruiken om de alimentatie toch zo hoog mogelijk te laten uitvallen. Wat ik vreemd vind is dat de aleen staande ouderkop voor WERKENDE mensen is bedoeld maar ook in de bijstand werd uitgekeerd via de belasting dienst.
Als men niet werkt zou men dus ook geen recht hebben op deze alleen staande ouderkop. Toch wordt deze nu in de bijstand verrekend.
Niet echt een stimulans om je ex aan het werk te krijgen want ze kan er nog met gemak van rond komen. Vreemd ook dat het bedrag wat ze eigenlijk voor het kind bedoeld is nu ook gewoon door de moeder gebruikt mag worden.

Ik heb er geen goed gevoel bij.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Voiceless »

Vooralsnog zijn deze uitspraken alleen in Den Haag gedaan. Als je niet in dat arrondissement woont is er nog hoop.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:Vreemd ook dat het bedrag wat ze eigenlijk voor het kind bedoeld is nu ook gewoon door de moeder gebruikt mag worden.

Ik heb er geen goed gevoel bij.
Maar dan zou dat bedrag in ieder geval ook bij de draagkracht van de moeder opgeteld moeten worden....
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Benadeelde »

Ook ik maak me ernstige zorgen. Ik dacht eindelijk gerechtigheid. Want hoe is het mogelijk door de jaren door dat de alimentatieplichtige financieel zo benadeeld wordt....? Ik heb bemerkt dat invloedrijke personen niet van wijken willen weten en vasthouden dat alle financiële kindregelingen naar de verzorgende ouder moet gaan. Dat gebeurt ook echter men wilt vervolgens niet hebben dat er een verrekening komt. Dus de volle mep kinderalimentatie en alle kindregelingen naar de verzorgende ouder toe.

Allereerst ontving hij of zij een aftrekpost levensonderhoud kinderen, terwijl de alimentatiegerechtigde alle kindregeling mag behouden en moet deze vervolgens afstaan aan de kinderen. Nu wordt bepaald dat het kindgebonden budget incl. ouderkop van de kinderbehoefte gehaald dient te worden anders is er sprake van verdubbeling. En wat krijgen we vervolgens een rechtbank die daar andere gedachtes over heeft en belangrijk, invloedrijke personen uit de VFAS advocatuur die tegen deze regeling is. Zij blijven thans van mening dat het kindgebonden budget incl. ouderkop bij het inkomen van de alimentatiegerechtigde geteld dient te worden. En wat gebeurt er vervolgens, een nieuw wetsvoorstel kinderalimentatie waarbij het kindgebonden budget incl. ouderkop bij het inkomen van de alimentatiegerechtigde wordt geteld en zo zijn we weer terug bij af. Deze nieuwe wetsvoorstel is zeer nadelig voor mensen waarbij de omgang reeds verstoord is. Zij moeten meer gaan betalen. In het geval van mijn vriend is dat
€ 130,00 per maand netto meer en dan ben ik puur alleen van de draagkracht uitgegaan (dus exclusief kindgebonden budget + ouderkop). Ik heb de huidige draagkrachttabel vergelijken met de draagkrachttabel van het nieuwe voorstel. Het is achterhaald dat er geen rekenformule bestaat en dat men heden ten dage niet kan zien hoeveel men moet betalen aan kinderalimentatie. Het probleem is dat men iedere keer een rechtszaak moet beginnen om de kinderalimentatie te wijzigen. En dat de regels ieder jaar gewijzigd worden dat zorgt voor een hoop strijd wat niet nodig is. Het LBIO kan voor € 50,00 een zelfde draagkrachtberekening maken, beide tekenen en klaar. Ook mijn vriend heeft een verzoekschrift ingediend. Natuurlijk is er al uitstel gevraagd en zeker met de nieuwe wetsvoorstel wat in de lucht hangt kan de tegenpartij al uitrekenen hoe het volgend jaar eruit komt te zien en kan wederom een wijziging aanvragen want volgens het draagkrachttabel van het nieuwe wetsvoorstel moet hij meer gaan betalen en daar gaan we weer.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Voiceless »

Het duurt nog wel even dat het nieuwe wetsvoorstel erdoor is, als het al door komt.

Er bestaat een rekenmodule opgezet door de indieners van het voorstel. Daar kan je eenvoudig berekenen hoeveel je zou moeten betalen. Heb je dat gedaan?

Het wekt wel met een bandbreedte waarbinnen je afspraken moet maken. De module leek redelijk eenvoudig voor standaard gevallen ( dus normale dienst betrekking). Ik ben wel benieuwd wat het effect is?

https://www.echtscheidingsplan.nl/rvr-ha/kart/
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:Ik heb bemerkt dat invloedrijke personen niet van wijken willen weten en vasthouden dat alle financiële kindregelingen naar de verzorgende ouder moet gaan.
Lees voor verzorgende ouder in dit geval ouder met laagste inkomen of MOEDER.
In mijn geval ben ik als VADER verzorgende ouder EN moet ik aan moeder nog EUR 135 kinderalimentatie betalen voor het lange weekend per twee weken.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:Het LBIO kan voor € 50,00 een zelfde draagkrachtberekening maken, beide tekenen en klaar.
Misschien zou onze overheid een berekening door LBIO verplicht moeten stellen, eventueel gratis, en dan de uitkomst laten gelden tot een rechter eventueel op verzoek een andere uitspraak doet als één van beide het er niet mee eens is.
Nordsleife
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2015, 10:06

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Nordsleife »

Dat zou idd heel wenselijk zijn.

Snap eigenlijk niet waarom dat er niet is.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Kindgebonden budget en alleenstaande-ouderkop

Bericht door Benadeelde »

Hoi Voiceless,

Dat heb ik gedaan het nieuwe wetsvoorstel valt vergeleken met het voorbeeld van dhr. Recourt en dhr. van der Steur € 130,50 per maand nadeliger uit voor de alimentatieplichtige enkel en alleen op basis van draagkracht. In het nieuwe wetsvoorstel gaat 100% van de draagkrachtruimte naar de kinderen toe. In de huidige berekening is dat 70%. Daarbij wordt er gerekend met € 56,00 aan ziektekosten. Ik weet niet hoe het zit met jouw ziektekostenpremie maar die van mij ligt aanzienlijk hoger.

Wat nog een ander probleem is dat het kindgebonden budget inclusief ouderkop niet meer wordt verminderd van de kinderbehoefte maar bij het inkomen van de gerechtigde wordt geteld wat zeer nadelig is voor de alimentatieplichtige omdat de kinderbehoefte vaak zo hoog is dat de alimentatieplichtige hier niet aan kan voldoen. (Is vaak gebaseerd op 2 inkomens) Bovendien wordt de alimentatiegerechtigde financieel wederom beloond als hij of zij de omgang verstoord.

In het nieuwe wetsvoorstel krijgt de alimentatiegerechtigde het recht om de kinderalimentatie opnieuw te laten berekenen als 1 van de kinderen volwassen is geworden. De draagkracht wordt dan over de andere kinderen berekend met andere woorden je blijft hetzelfde aan kinderalimentatie betalen.

Gezien de uitkomst van de berekening van de nieuwe wetsvoorstel kan je wachten op een nieuwe herberekening van de kinderalimentatie. Men geeft 2015 nog eens geen kans om te bezien of dat het minder leidt tot vechtscheidingen. Immers doordat de kinderalimentatie lager uitvalt zullen wellicht beide ouders de zorg wel onder elkaar willen verdelen wat beter voor de kinderen is. Klaarblijkelijk vindt men het verhaalsrecht belangrijker.
Plaats reactie