Alleenstaande ouder kop en behoefte

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door Voiceless »

Als jij gaat trouwen, dan wordt jouw vrouw stiefmoeder en heeft een onderhoudsplicht. Dus niet een goed moment om wijziging te vragen.

Je kunt wijziging vragen bij wijziging van omstandigheden, en dat is heel ruim. Maar het moet wel een voordeel hebben. In de praktijk moet jouw draagkracht minder worden. Tenzij jouw ex een kindgebonden budget ontvangt, dan gaat haar draagkracht omhoog.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door Thbafani »

Voiceless schreef:Als jij gaat trouwen, dan wordt jouw vrouw stiefmoeder en heeft een onderhoudsplicht. Dus niet een goed moment om wijziging te vragen.

Je kunt wijziging vragen bij wijziging van omstandigheden, en dat is heel ruim. Maar het moet wel een voordeel hebben. In de praktijk moet jouw draagkracht minder worden. Tenzij jouw ex een kindgebonden budget ontvangt, dan gaat haar draagkracht omhoog.

Dat is alleen zo als de kinderen ingeschreven staan bij jullie. Als je gaat trouwen en het kind of de kinderen staan bij je ex ingeschreven is je nieuwe vrouw niet onderhoudsplichtig.

Mijn situatie bestaat uit beide. 2 kinderen met mijn ex staan bij haar ingeschreven, en mijn stiefdochter staat bij mij en mijn vrouw ingeschreven. Ik ben onderhoudsplichtig voor alle kinderen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door Voiceless »

Je hebt helemaal gelijk. De kinderen moeten tot jouw gezin behoren.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door Arizona »

Kind geniet inderdaad van stijgend inkomen van jou. Ex tot op zeker hoogte. Ze krijgt gebaseerd op hoe jullie leefden toen je uit elkaar ging. Als dat niveau met de toenmalige PA bereikt is, hoef je bij hoger inkomen volgens mij niet extra te betalen.
Ik ben ook freelancer. Je arbeidsongeschiktheds verzekering wordt van je inkomen afgehaald bij de PA berekening. Ook je hypotheek trouwens, dus als je duurder bent gaan wonen, gaat je draagkracht omlaag.

Verder geloof ik ook dat als je nieuwe vrouw niet of weinig verdient en door de overheid wordt gesteund, je draagkracht richting je ex minder kan worden.

Als je zoon meer bij je is, dan is uitgegaan bij de berekening van de KA, kan dat effect hebben. Voorheen moch je 5 euro per dag per kind rekenen voor als hij bij je is, en hoef je dan geen kleding voor je kind te kopen. Die zit in de kinder alimentatie verwerkt. Nu wordt hij als zorgkorting uitgerekend en meegegeven als advies bij de berekening van de KA.

Ik dacht ook dat bij samenwonen van je ex met een andere man, de PA vervalt, maar weet dat niet zeker (ook niet of je vraag wel over PA ging ipv enkel over KA)

Als je ex kindgebonden budget ontvangt, is een herberekening wel de overweging waard. De mijne is voornamelijk daardoor van 286 naar 106 gegaan…
Zo ja, kun je dat beter snel doen, omdat het erop lijkt dat het kindgebonden budget in de toekomst als inkomen van de moeder gaat worden gezien, ipv rechtstreeks naar de behoefte van het kind.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door Thbafani »

Dat klopt inderdaad. Vrijdag 9 okt dan komt de hoge raad met het verlossende antwoord...

Komt het kindgebonden budget bij de draagkracht van de alimentatie gerechtigde op? Of blijft het zoals het sinds 2013 door de expertgroep alimentatienormen bepaalt is dat het kgb van de behoefte moet worden afgehaald.

Ik ben al vanaf november vorig jaar in conclaaf met mijn ex hierover, sinds maart een verzoekschrift ingediend bij de rechtbank en pas 2 weken geleden naar de rechtbank geweest. De rechter heeft de kwestie alimentatie "on hold" gezet ivm de uitspraak van de hoge raad.
Ik denk ook dat de hoge raad het advies opvolgt van de advocaat-generaal. https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/ ... -kind.aspx

Voor mij is dan alles voor niets geweest, en moet waarschijnlijk hetzelfde blijven betalen wat ik al deed...als het kgb wel van de behoefte gaat zou dat ongeveer 200€ minder zijn.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door Voiceless »

Bij hoger inkomen zal de draagkracht en de behoefte KA hoger worden. zal dus resulteren in meer betalen, als er geen andere wijzigingen zijn.

Bij samenwonen vervalt het recht op PA. Je moet het wel kunnen bewijzen.

De nieuwe partner wordt als zelfstandige economische eenheid beschouwd. Bij weinig of geen inkomen en/of vermogen kan van die regel afgeweken worden, waarbij je wel moet bedenken de KA een hele hoge prioriteit heeft, boven die van de nieuwe partner. Hierbij speelt ook een rol of er een onderhoudsverplichting bestaat. Dat is bij een nieuw huwelijk.

De zorgkorting speelt alleen als de volledige behoefte KA wordt afgedekt ( dus bij voldoende draagkracht). Anders wordt maar een beperkt deel van het recht op zorgkorting verzilverd.
Laatst gewijzigd door Voiceless op 06 okt 2015, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:De zorgkorting speelt alleen als niet de volledige behoefte KA wordt afgedekt ( dus bij voldoende draagkracht). Anders wordt maar een beperkt deel van het recht op zorgkorting verzilverd.
Volgens mij staat het woordje "niet" te veel in de eerste zin, volledige zorgkorting krijg je alleen maar als in de volledige behoefte van het kind kan worden voldaan door de gezamenlijke ouders.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alleenstaande ouder kop en behoefte

Bericht door Voiceless »

Helemaal gelijk. Zal het aanpassen.
Plaats reactie