Kinderen laten "horen" door middel van briefje

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
H.M.
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2015, 09:49

Kinderen laten "horen" door middel van briefje

Bericht door H.M. »

beste mensen,

binnen kort zal ik en mijn ex-vrouw uitgenodigd worden voor een zitting m.b.t. de omgang en alimentatie van onze kinderen.
Een aantal keer heb ik geprobeerd met haar in gesprek te gaan maar dit heeft tot niets geleid.
Mijn ex probeert de kinderen zo veel mogelijk bij ons weg te houden.
Ik ben inmiddels al een aantal jaar samen met mijn lieve vriendin en haar zoontje en sinds een jaar wonen we samen.
We zijn nu zelf een zaak gestart omdat de omgang steeds stroever ging verlopen. Daarnaast bleken de alimentatieregels aangepast te zijn en dit dus per 1 januari 2015 weer. Ook dit is dus meegenomen in het verzoekschrift.
Nu wil moeder de kinderen (2 jongens) laten horen. Nu heb ik daar helemaal geen problemen mee. Ware het niet dat dit ook kan per briefje.
Als de jongens een briefje schrijven naar de RB zal moeder daar met haar neus bovenop zitten en de jongens kunnen beinvloeden.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Moeder is druk bezig de jongens te "bewerken" door heel veel leuke uitjes te plannen en leuke dingen te doen. Spelcomputer aangeschaft etc etc.
Niks mis mee op zich maar als ze hierdoor de jongens aan zich wil binden zou dat toch wat lastig kunnen worden.
Wij hebben een normaal gezinsleven, doen de normale dingen; verjaardagen, feestje, naar het bos zomervakantie etc. maar om nu wekelijks een pretpark te bezoeken vinden we toch wat ver gaan.

Hoeveel indruk maakt een geschreven briefje op een rechter?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderen laten "horen" door middel van briefje

Bericht door ll2014 »

H.M. schreef:Hoeveel indruk maakt een geschreven briefje op een rechter?
Moeilijk te zeggen, in mijn geval is er door de rechtbank totaal niets mee gedaan, het is zelfs met geen woord genoemd, en ondanks dat mijn zoon in de brief had aangegeven dat hij bij mij wilde wonen heeft de rechter het tegengestelde besloten.
Hij had ook graag zelf bij de rechter gehoord willen worden, maar die datum viel in de vakantie.

In de beroepszaak ging dit vele malen beter. Daar kreeg mijn zoon zelf de mogelijkheid om een voorkeursdatum te kiezen.
Hij is toen gehoord en de rechters hebben de omgangsregeling volledig 100% volgens zijn wensen bepaald.

Of het nu ligt aan het verschil tussen schriftelijk en mondeling horen of tussen rechtbank en gerechtshof is moeilijk te bepalen natuurlijk.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Kinderen laten "horen" door middel van briefje

Bericht door Elmar »

Hallo H.M.

Interessant en herkenbaar verhaal. Horen via briefje heb ik niet eerder van gehoord. Wiens keuze is dat dan ? En heeft dat ook te maken met leeftijd van de kinderen ? Hoe moeilijk het misschien ook is, de kinderen hun verhaal laten vertellen lijkt me beter. Of, in geval van briefje, laat ze ook een briefje schrijven als jij er bij bent.
Sterkte!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderen laten "horen" door middel van briefje

Bericht door ll2014 »

Kinderen van 12 jaar en ouder krijgen van de rechtbank in alle gevallen een persoonlijk aan hen geadresseerde brief waarin staat dat ze gehoord kunnen worden.
Ze hebben de keuze uit een soort invulformulier, eigen vrije tekst of persoonlijk op de rechtbank gehoord worden.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderen laten "horen" door middel van briefje

Bericht door The Driver »

Klopt, maar als moeder of de zorginstelling waar de kinderen verblijven na een OTS en UHP, die brief laten verdwijnen, dan is het wel zaak daarop attent te zijn en zelf te zorgen dat de kinderen alsnog naar de rechtbank komen.
H.M.
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2015, 09:49

Re: Kinderen laten "horen" door middel van briefje

Bericht door H.M. »

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Ik weet niet of ik te horen krijg over hoe of wat. Dat wordt naar het huisadres verstuurd .... en heb ik verder geen inzicht in.
Hoe lang van te voren worden kinderen opgeroepen?
Ben er na een gesprek met moeder en jongste wel achter dat kind "geprogrammeerd" wordt door moeder.
De opmerkingen van hun kant wist hij prima te beargumenteren maar vragen of opmerking van mijn zijde zijn veel lastiger
Plaats reactie