ka bij mediator afgesproken

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
MandRay
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 nov 2014, 20:15

ka bij mediator afgesproken

Bericht door MandRay »

De KA is bij de mediator afgesproken. We moesten toen ook een berekening laten maken bij het LBIO.... Maar deze berekening ging over belastingjaar 2012. Scheidingsjaar was 2014. (toen was ik werkeloos, en heb nu nog steeds veel minder inkomsten, ondanks werk...) Waar moet ik vanuit gaan? LBIO is ruim €200,- meer als overeengekomen... Maar heb dankzij ex ook alle bedragen voor rekening. (denk aan huur voor een jaar van €800,-, doordat zij wegging na 4 maanden, niet 50/50 van haar uit voor zorgkosten, (eigen risico), en betalen aan alle andere kosten die eigenlijk 50/50 zouden moeten....)
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: ka bij mediator afgesproken

Bericht door Jeroen2102 »

Ik snap niet waarom een berekening moet. Maar zo'n afspraak wordt pas van kracht op het moment dat de rechter het ook goedkeurt.
Wat jullie afspreken kan van alles zijn, maar de rechter zal toetsen of het in belang van de kind(eren) is. Een afspraak bij de mediator is leuk, maar meer dan dat ook niet.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: ka bij mediator afgesproken

Bericht door kiekiek »

Vreemd dat het LBIO is uitgegaan van het inkomen van 2012! Zeer onbillijk om uit te gaan van een hoger inkomen die je inmiddels helemaal niet hebt.

Het is gebruikelijk dat er voor de behoefteberekening wordt uitgegaan van de situatie die heerste in het jaar voorafgaand aan het uit elkaar gaan, dus 2013 in jou geval.

De KA draagkracht (in feite die van jou) wordt berekend over het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de KA wordt vastgesteld. Er moet dus gekeken worden naar jou inkomen in 2014.

Gezien de leeftijd van je dochtertje (twee jaar) zou ik uitgaan van de KA afspraak bij de mediator, waarbij jij alle overige kosten op je neemt. Daarmee kom je je hex weer heel erg tegemoet.

Hetgeen wat bij de mediator is afgesproken kan nu naar een advokaat die het vervolgens in gaat dienen bij de rechtbank die er een beschikking van maakt.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: ka bij mediator afgesproken

Bericht door Benadeelde »

Hoi Mandray,

Ik begrijp je verhaal niet zo goed. je bent al gescheiden dus er is al KA vastgesteld.

Ik bemerk helaas dat mediators niet of niet voldoende uitleggen hoe de vork in de steel zit met allen ellende als gevolg. Als jij namelijk al een beschikking hebt ontvangen en wil je die aanvechten dan dien je hiervoor gegronde redenen voor te hebben.

Normaal is het zo dat er gekeken wordt naar het gezamenlijk inkomen op het moment van scheiding en naar de leeftijd van het kind. Afhankelijk daarvan wordt de kinderbehoefte vastgesteld (is kinderalimentatie). Daarna wordt de draagkracht bepaald van iedere ouder afhankelijk van haar of zijn situatie, de rechter kan rekening houden met verhoogde woonlasten, zorgkosten en schulden. Let op: Indien er een mediator in het spel is zal de rechter alleen toetsen of dat het billijk is wat er in het convenant staat. Dus teken je beide het convenant dan stem je beide toe in hetgeen wat er staat. De rechter bekrachtigd dit in een beschikking

Indien men de afspraken wilt wijzigen volgens convenant en zijn deze bevestigd door de rechtbank dan is het zeer moeilijk om deze aan te passen tenzij je gegronde redenen hebt.

Tegenwoordig is het niet zo moeilijk om een inschatting te maken wat je moet betalen aan kinderalimentatie. Indien jij teveel betaald ondanks dat je niet minder bent gaan verdienen dan is het mogelijk dat dit een reden is om de ka aan te laten passen.

Het LBIO is een advies, indien je niet tekent dan heeft de berekening van het LBIO geen waarde.

De rechtbank kijkt naar wat er is overeengekomen in het convenant, jaaropgave 2014 en de laatste 3 salarisstroken zijn van belang om de draagkracht opnieuw te berekenen van zowel jou als je ex. De kinderbehoefte geeft aan wat de grens is aan te betalen kinderalimentatie.

Tegenwoordig wordt de draagkracht tabel gehanteerd. Wordt door beide de kinderbehoefte voldaan dan wordt de kinderalimentatie middels formule verdeeld over beide ouders. Van de kinderbehoefte wordt het kindgebonden budget incl. ouderkop eraf gehaald en daarna wordt de zorgkorting berekend. Deze wordt vervolgens in mindering gebracht van de kinderalimentatie.

Omgang wijzigen nadien het geregeld is middels beschikking is heel erg moeilijk. Dan moet je kunnen bewijzen dat het beter is voor het kind wil je überhaupt kans maken.
Plaats reactie