Schulden en alimentatie

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
AnimaL
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2015, 11:59

Schulden en alimentatie

Bericht door AnimaL »

Hallo , een vraagje.
Na anderhalf jaar gelukkig gescheiden te zijn , opeens een brief van de IGSD op de mat met de vraag of ik mijn complete financiele verhaal met hen wil delen, zodat ze nogmaals kunnen bepalen wat ik moet gaan betalen aan PA en KA.
Mijn ex heeft een volledige bijstands uitkering en ik werk volledig.

In ons echtscheidings convenant is bepaald dat ik verantwoordelijk ben voor alle schulden (600€ per maand) en zodoende geen draagkracht meer heb om alimentatie in welke vorm dan ook, te betalen.

Met een krabbel van de rechter er onder.

Nu mijn vraag: Moet ik nu telkens weer verantwoorden dat ik die schuld heb en netjes betaal of ........?

En hoe gaat dit als er een nieuwe partner om de hoek komt kijken (van mijn kant). Kan er verhaal gemaakt worden op haar bezit/inkomen??

Ben benieuwd
Groeten AnimaL
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Schulden en alimentatie

Bericht door kiekiek »

Vervelend iedere keer die gemeentes die denken dat ze voor eigen rechter kunnen spelen.

In jou geval heb je netjes alles op papier met een krabbel en stempel van de rechtbank.

Dit even opsturen en daarmee is de kous af. Er is geen ruimte voor de gemeente om een deel van de bijstand op jou te gaan verhalen, want dat is waar het hen om gaat. Geen financiele gegevens verstrekken!

Zijn ze het er niet mee eens, dan hebben ze dikke pech gehad. De rechtbank heeft al beslist.
AnimaL schreef: En hoe gaat dit als er een nieuwe partner om de hoek komt kijken (van mijn kant). Kan er verhaal gemaakt worden op haar bezit/inkomen??
Wellicht dat een ander hier beter kijk op heeft, er is recent wel het e.e.a. verandert in die materie. Bezit en vermogen van een nieuwe partner staan er in ieder volledig los van.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Schulden en alimentatie

Bericht door Benadeelde »

Hoi Animal,

Je bent in een zeer vervelende situatie terecht gekomen. volgens de gemeente hebben ze recht om zelf onderzoek te doen middels één of andere wetsartikel.

Het komt namelijk voor dat er afspraken worden gemaakt door beide ouders tijdens het scheidingsproces. De rechter toetst alleen hetgeen wat beide ouders hebben overeengekomen of dat dit billijk is dat wilt dus niet zeggen of dat het één en ander financieel bij jou te halen valt. Dit wilt de gemeente gaan toetsen.

Bijvoorbeeld is de schuld afgelost dan heb jij meer draagkracht waardoor jij wellicht wel kinderalimentatie kan betalen. Ook jouw nieuwe relatie heeft terdege invloed als het gaat over het bepalen van partneralimentatie want dan wordt er namelijk een andere berekening gemaakt.

Het verschil tussen kinderalimentatie en partneralimentatie is dat bij kinderalimentatie uit gegaan wordt van 30% van het inkomen voor het berekenen van woonlasten. Bij partneralimentatie wordt uitgegaan van de werkelijke woonlasten indien je samenwoont wordt deze woonlasten gedeeld waardoor je meer geld overhoudt van partneralimentatie.

Van jouw draagkracht wordt eerst de kinderalimentatie betaald. Dus deze wordt eerst in mindering gebracht, wat overblijft is de partneralimentatie.

Zo ver ik weet heeft de gemeente het recht om te controleren of dat jij wel of niet kan bijdragen. Gemeente staat niet boven de rechter.

Ik zou de beschikking opsturen met daarbij het verhaal dat de rechter heeft beslist dat je geen draagkracht heb voor kinderalimentatie en partneralimentatie en dan wacht je hun reactie af.

En door dit soort gedoe ontstaan de vechtscheidingen.
AnimaL
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2015, 11:59

Re: Schulden en alimentatie

Bericht door AnimaL »

Hallo
Dank voor de antwoorden,ook al zijn ze een beetje tegenstrijdig.
Als ik de schuld {eerlijk} had gedeeld, was mijn ex onherroepelijk in de schuldsanering terecht gekomen.
Die dus indirect ook op conto van de gemeente terecht was gekomen.

De rechter heeft een krabbel gezet onder de overeenkomst.
Je mag dan toch aannemen dat dan daar de kous mee af is.

Ik heb mezelf verantwoordelijk gemaakt voor de totale schulden (halve ton).
Zou ik die op wat voor manier ook snel kunnen aflossen, dan kunnen ze toch niet op het convenant terug komen?

Nu is er geen sprake van een nieuwe relatie maar voor de toekomst wil ik er wel zeker van zijn dat instanties niet bij haar aan gaan kloppen. Dat zou toch te zot zijn.

Zo staan ze een nieuwe relatie in de weg.

AnimaL
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Schulden en alimentatie

Bericht door Benadeelde »

Hoi AnimaL,

In een convenant wordt de kinderbehoefte bepaald. Dit is het bedrag wat betaald dient te worden voor de (kind)eren. Ook wordt normaal gesproken bepaalt of dat je wel of niet partneralimentatie moet betalen.

Dat je toen niet voldoende draagkracht had om b.v. kinderalimentatie en/of partneralimentatie te betalen, wilt niet zeggen dat dit op het moment ook zo is.

Daarom stelt de gemeente een inkomensonderzoek in en dat mogen ze wettelijk gezien ook.

Ik heb begrepen van een medewerker van de gemeente dat ze dit onderzoek om de twee jaar doen.

Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen.

Stuur een kopie van de beschikking op, dat is het beste wat je kunt doen voor dit moment.
Plaats reactie