Hulp met alimentatieberekening

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
tyrion72
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2015, 16:53

Hulp met alimentatieberekening

Bericht door tyrion72 »

Hallo Allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum.
Ik vroeg me af of er iemand onder dit gezelschap is die bekend is met het herberekenen van kinderalimentatie.
ik heb wel een uitgebreidere rekenmodule maar heb zoveel aan mijn hoofd en mijn situatie is nogal complex dat ik wel wat hulp kan gebruiken.

Ik wil het allemaal eerlijk laten verlopen want nu is dat niet het geval.

Het liefst wil ik zelf een zaak aanspannen en dat wil ik goed kunnen onderbouwen want geld voor een advocaat heb ik niet.

Wie kan en wil helpen tegen een kleine vergoeding?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hulp met alimentatieberekening

Bericht door kiekiek »

Voor een zaak om de alimentatie aan te passen heb je een advokaat nodig of je moet het onderling kunnen regelen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hulp met alimentatieberekening

Bericht door ll2014 »

tyrion72 schreef:Het liefst wil ik zelf een zaak aanspannen en dat wil ik goed kunnen onderbouwen want geld voor een advocaat heb ik niet.
Als je echt geen geld voor een advocaat hebt, kom je in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: Hulp met alimentatieberekening

Bericht door koster68 »

en wat als je echt geen geld hebt, maar je salaris te hoog is voor een gesubsideerdere advocaat?
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Hulp met alimentatieberekening

Bericht door Benadeelde »

Hoi Koster68,

Het goedkoopste is om een berekening te laten maken door het LBIO. Kun je er samen uitkomen dan kan je dat schriftelijk vast laten leggen. Mijn advies is wel om het in een beschikking vast te laten leggen om eventuele ellende in de toekomst te voorkomen. Heb je nog goede contacten met je ex en beschikt zij over gesubsidieerde rechtsbijstand dan zou dat middels je ex kunnen. Helaas is dit meestal niet het geval.

Advocaten hanteren diverse tarieven. Ga op zoek en zoek in eerste instantie uit wat je moet betalen aan KA en weet wat de spelregels zijn. Ik heb ervaren dat advocaten nogal slordig zijn waardoor er fouten gemaakt kunnen worden of ze gooien er met hun pet na. Pas naderhand kom je daar achter omdat men over het algemeen niet weet hoe het werkt en dan is het kwaad al geschied. Je kunt de zaak afkopen daar bedoel ik mee een totaalbedrag afspreken incl. btw en evt. andere bijkomende kosten. Spreek wel goed van te voren af wat je ervoor terug wilt hebben. Maak vervolgens een betalingsafspraak zodat je in maandelijkse termijnen kan afbetalen. Houdt rekening mee dat advocaatkosten excl. griffiekosten zijn.

Als het loont dan spaar je straks KA uit waarvan je de rechtszaak kan betalen.

Persoonlijke note: Ik erger me rot aan herberekeningszaken vanwege de kostbare onzinnige procedures terwijl de rekenregels al vast liggen. Er zijn meerdere alimentatieplichtigen die zo'n hoge KA moeten betalen dat het onmogelijk is geworden om zelfstandig te wonen laat staan om rechtszaken te beginnen. Echter hier wordt totaal geen aandacht aangegeven. Het blijkt dat inkomen minus KA = inkomen wat normaal gesproken in aanmerking zou moeten komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. De alimentatie gerechtigde inkomen + allerlei toeslagen = netto inkomen boven de gesubsidieerde rechtsbijstand. Echter de alimentatiegerechtigde komt wel in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand omdat toeslagen niet bij het inkomen wordt berekend (behalve de kindertoeslagen bedoel ik hiermee ook de huurtoeslag en zorgtoeslag) en de alimentatieplichtige komt niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand omdat KA niet als kostenpost wordt berekend. Tja en dit noemen wij rechtvaardig hier in Nederland !
Plaats reactie