KA na 18e verjaardag en bij handicap

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

KA na 18e verjaardag en bij handicap

Bericht door kiekiek »

Ik zit met de volgende situatie:

Mijn oudste is nu 16 en wordt volgend jaar 18 jaar. Hij is gehandicapt, staat onder toezicht en de verwachting is dat dit na zijn 18e verjaardag wordt omgezet naar curatele stelling en/of er komt verlengde jeugdzorg tot zijn 23e verjaardag. Mogelijk krijgt hij Wajong, omdat hij niet zal kunnen werken. Hij woont 24/7 in een instelling.

KA moet tot het 18e jaar betaalt worden aan mijn ex, daarna aan mijn kind. Alleen die zal zijn geld niet kunnen beheren. Met mijn hex heb ik totaal geen contact meer, dus ik kan alleen maar gissen wat er gaat gebeuren. Zij weet wel dat ik de KA voor hem zal stopzetten als betaling aan haar als hij 18 is. Dit staat op de maandelijkse afschriften van haar bankrekening.

Hoe zit het met het LBIO als ik de betaling stil leg? Wie garandeert mij dat de KA na zijn 18e daadwerkelijk bij hem komt? Zijn hier regels voor?

Volgende punt is wat vervelender: omdat hij gehandicapt is, is de kans groot dat ik voor de rest van mijn leven moet bijdragen in de onderhoudskosten, dus ver na zijn 21e.

Is er iemand die hier iets over weet?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KA na 18e verjaardag en bij handicap

Bericht door ll2014 »

Waarom moet je nu eigenlijk KA betalen aan je ex?
Hij wordt toch in een inrichting verzorgd en KA is er toch voor om het kind te verzorgen?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: KA na 18e verjaardag en bij handicap

Bericht door kiekiek »

Sowieso voor de maandelijkse kosten van de eigen bijdrage en medicatie wat rond de 200 euro ligt. Daarnaast uiteraard voor kleding.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie