waarom draagkracht behoefte hoger bij koophuis?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

waarom draagkracht behoefte hoger bij koophuis?

Bericht door koster68 »

stomme vraag...

ik heb een inkomen van 2250 eur per maand, maar mijn besteedbaar inkomen is 2950EUR per maand???

ik snap dit niet helemaal goed?? volgens de mediator komt dit doordat de belastingvoordeel bij het salaris geteld wordt???

is dit dan wel eerlijk? ik heb een te duur huis? ik betaal 1200EUR rente per maand en dus wordt er gewoon 500 EUR bij mijn besteedbaar inkomen geteld aan belastingvoordeel + nog eens 200EUR ivm winstuitkering en vakantie ???? ( laatste zal wel terecht zijn )

maar als ik de trema normen erbij pak, betaal ik nu dus 846 EUR partner alimentatie bij 2950 EUR, en bij 2450 599 EUR per maand???

voor die 846 ben ik ook aangeslagem ca 840 EUR PA + 73 EUR KA Alimentatie per maand....

ik voel nu alsof ik enorm gestraft wordt op het kopen van een veelste duur huis.. Heb het huis 8jaar geleden gekocht toen ik nog een goed lopende onderneming had, maar welke dus de laatste jaren vrijwel niet meer opleverd....
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: waarom draagkracht behoefte hoger bij koophuis?

Bericht door ll2014 »

Eerlijk gezegd vind ik het bedrag KA belachelijk laag en de PA erg hoog....
desjaak
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2015, 06:57

Re: waarom draagkracht behoefte hoger bij koophuis?

Bericht door desjaak »

De rente die je terugkrijgt (hypotheekrenteaftrek) wordt blijkbaar bij het besteedbare inkomen geteld.

Maar ook al heeft jouw ex zoveel "behoefte" op basis van de tremanorm, daar gaat dan wel die 1200 euro direct van af (jouw draagkracht). Het kan dus voordelig zijn om een duur huis te hebben, omdat jouw draagkracht daardoor minder wordt.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: waarom draagkracht behoefte hoger bij koophuis?

Bericht door Arizona »

Onze mediator noemde ook dat het kopen van een duur huis mijn draagkracht verlaagt en zo eindigt in minder PA. Je mag zelf weten hoe duur je woont, maar je kunt het overdrijven zei hij.

In andere woorden, er wordt vanuit gegaan dat hoe hoger je hypotheek, hoe minder draagkracht. Uiteraard wordt belastingvoordeel op hypotheek wel meegenomen om je uiteindelijke draagkracht te bepalen.

Dat was voor mij trouwens ook nieuw tot het moment dat ik met deze mediator ging zitten. Hij verdacht mij er in eerste instantie zelfs van dat ik expres een duurder huis had gekocht om zo minder PA te hoeven betalen.
Plaats reactie