Herberekening alimentatie ivm werkloosheid

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
sjievie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2013, 11:04

Herberekening alimentatie ivm werkloosheid

Bericht door sjievie »

Kan iemand mij vertellen welke salarisgegevens er gebruikt worden bij het herberekenen van de KA? De laatste 3 maanden ? Ik ben nl. vanaf 1-1-2015 werkloos en kan het oorspronkelijk afgesproken bedrag niet meer opbrengen. Ik betaal nu €488 KA voor 2 kinderen samen (9 en 7 jaar)
Mijn uitkering bedraagt 1691,- netto

Ik ben er ca. €500 op achteruit gegaan agv mijn uitkering. Tevens is mijn ex verhuist waardoor mijn oudste zoon niet meer bij me staat ingeschreven. Gevolg: wegval belastingvoordeel en kinderbijslag.

Heb mijn ex een voorstel gedaan van €250 gedurende werkloosheid en van €325 zodra ik weer werk heb.


Sjievie
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Herberekening alimentatie ivm werkloosheid

Bericht door ll2014 »

Een draagkrachtberekening zal inderdaad uitgaan van de laatste 3 maanden.
Als je geen extreem hoge woonlasten of iets dergelijks hebt, schat ik trouwens in dat je ook van je uitkering van 1691 netto in staat wordt geacht om de 488 KA te kunnen betalen.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe hoog de draagkracht van je ex is.

Het wegvallen van het belastingvoordeel is voor iedereen vanaf dit jaar een feit, dus dat is voor jou niet anders.

Een voorstel aan je ex kan natuurlijk geen kwaad.....
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Herberekening alimentatie ivm werkloosheid

Bericht door Benadeelde »

Hoi sjievie,

Jouw draagkracht is € 309,00. Echter om uit te rekenen wat je daadwerkelijk aan KA zou moeten betalen hangt af van nog een paar zaken namelijk de kinderbehoefte, inkomen van ex en zorgkorting. Indien jullie namelijk beide in de kinderbehoefte kunnen voldoen dan worden beide deze naar ratio verdeeld. Heb je recht op zorgkorting dan wordt dat verminderd van je draagkracht indien voldaan wordt aan de kinderbehoefte. Zo niet dan wordt dat bedrag ook naar ratio verdeeld over beide ouders. Ook is van belang het kindgebonden budget evt. incl. ouderkop. Dit of deze bedragen verminderen de kinderbehoefte.

Indien je ex mee wilt werken kan je een nieuwe berekening bij het LBIO laten maken en deze vast laten leggen.

Komt er een rechtszaak dan is van belang dat jij kan aantonen met bewijsstukken dat je niet verwijtbaar werkeloos bent geworden en je moet bewijzen dat je aan je sollicitatie verplichtingen voldoet. Doe je dat niet dan gaat de rechtbank uit van de jaaropgave 2014.

Kom je tot een schikkingsvoorstel dan is mij raad om dit vast te laten leggen in een beschikking. Beschikking gaat namelijk boven alles en is het middel voor incassobureaus om (achterstallige) KA te innen. Onderlinge afspraken zijn niet rechtsgeldig als het incassobureau wordt ingeschakeld.

Kort gezegd. Je betaalt te veel. Als je niet verwijtbaar werkeloos bent dan is dat een reden om de KA aan te laten passen.
Plaats reactie