vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door koster68 »

ik heb via een gezamelijke mediator een draagkracht/alimentatie berekening laten doen

resultaat: KA 73 EUR + PA 735 EUR mijn inkomen is 2200 EUR Netto per maand

dit zou netto op ca 520 EUR per maand uitkomen...

Nu vind mijn vrouw deze berekening bij een advocaat voorgelegt om te laten controleren, en deze meld ( uiteraard natuurlijk, want ze wil ook geld verdienen en er een zaak van maken ) dat ze veelste weinig kinderalimentatie krijgt, en dat het totaal alimentatie bedrag ook veelste weinig is???

ik krijg 2200 PER maand als daar 520 EUR afgaat hou ik nog maar 1680 EUR over??

De KA is zo laag, doordat ze in de bijstand komt, en dus 340EUR kindgebonden budget krijgt

maar is 520 EUR per maand in mijn situatie nu echt veelste weinig alimentie? en hoe moet ik hier op akteren?
we hebben er voor gekozen om een gezamelijke mediator te nemen, en nu staat ze ineens met een eigen advocaat voor de deur?
ik heb absoluut geen spaargeld, ik moet nu al alle eindjes aan elkaar knopen, doordat ik nu 1200 EUR hypotheek moet betalen, en daarnaast mij huurhuisje waar ik in zit, mijn banksaldo is dus elke maand al diep negatief, en en spaarsalde is daadwerkelijk 0 EUR

ik zit er niet op te wachten beide een eigen advocaat te nemen, omdat zolang de scheiding niet rond is, mijn huis niet in de verkoop kan, en ik dit geen maanden vol kan houden zo.....


Nog een ding

Die berekenings methode volgens die tremanormen enzo, dit is toch iets wat vast gelegt ligt in de wet, deze advocaat kan straks toch niet met een willekeurig bedrag aan komen zetten, ze zal dit aan de hand van die tremanormen toch moeten kunnen overleggen??
Laatst gewijzigd door koster68 op 05 jul 2015, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door kiekiek »

koster68 schreef:doordat ik nu 1200 EUR hypotheek moet betalen, en daarnaast mij huurhuisje waar ik in zit,
Zoals de situatie nu is, is er geen enkele ruimte voor KA en PA, dus is de berekening van de mediator feitelijk al onjuist. Er is pas meer duidelijkheid zodra de woning is verkocht (ik neem tenminste aan dat dat de bedoeling is) en er duidelijkheid komt wat jou draagkracht werkelijk gaat worden. De hypotheeklasten van nu plus de huur en andere extra kosten die je nu moet maken, gooien nu flink roet in het eten, waardoor een berekening onmogelijk is.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door koster68 »

er zijn 2 berekeningen gemaakt

1 vanaf het moment dat de woning is verkocht, dat is bovenstaande
en 1 totdat de woning verkocht is hierbij geldt:

KA 73 EUR
PA 415 EUR


er is nu ook een discusie punt met haar advocaat die vind dat ik de hypotheeklasten op mij moet nemen tot de verkoop, terwijl ik vind dat de kosten vanaf moment scheiding gedeeld moeten worden
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door koster68 »


Ik hoor altijd dat het LBIO nogal man-onvriendelijke mensen zijn die er alleen op uitzijn de man zoveel mogelijk uit te kleden

is het dan wel verstandig hen deze berekening te laten doen??? of valt dit man-onvriendelijke van ze wel mee???
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door kiekiek »

koster68 schreef:
er is nu ook een discusie punt met haar advocaat die vind dat ik de hypotheeklasten op mij moet nemen tot de verkoop, terwijl ik vind dat de kosten vanaf moment scheiding gedeeld moeten worden
Te gek voor woorden van deze advokaat. Jij hebt zelfs recht op een maandelijkse tegemoetkoming in de woonlasten, omdat je ex daar nu woont.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door Arizona »

LBIO is overheids gebonden en werkt gewoon mety treman normen.
Ik had ze zojuist aan de lijn en ze klonken me niet biased naar de vrouw. Maar dat is natuurlijk maar een enkel gesprek van een enkele zaak.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door Condat47 »

Ook ik heb een berekening bij het LBIO laten doen.
Ik moet toegeven dat ze aan de telefoon toch zeer klantvriendelijk waren en mij als man helemaal gelijk gaven.
Het vervelende is alleen dat je met de berekening niets kan afdwingen bij je ex.

Als de berekening van het LBIO met de juiste cijfers gemaakt is kan je deze gewoon gebruiken in de rechtszaal als argumentatie van het bedrag. Je ex moet overigens met zeer goede argumentatie komen waarom het bedrag niet klopt. Dwarsheid lijkt mij geen argument.

Succes.
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door koster68 »

klopt het eigelijk dat ze geen bijstand kan aanvragen zolang ze in de koopwoning zit? en pas bijstand kan aanvragen zodra ze een woning toegewezen krijgt?

en is het nu zo heel erg asociaal door haar 50% van de hypotheek lasten te laten betalen?
ik wil best de hypotheek lasten blijven betalen, maar dat wil ik pas starten met betalen van alimentatie zodra de woning verkocht is...
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door koster68 »

Beste, zoals uit voorgaand bericht ben ik in scheiding en is hier wat discussie over

nu het volgende punt waar discussie over is

ik had aangegeven, bij scheiding dat ik de hypotheek van de koopwoning + energylasten ect op me zou nemen, en alimentatie zou starten te betalen zodra de woning is en of zij een huurwoning krijgt toegewezen...

ik woon ondertussen in een huurwoning, en zij blijft in de koopwoning zitten totdat ze een huurwoning krijgt toegewezen...

maar nu het punt, volgens haar advocaat, kan ze geen bijstand aanvragen voordat de koopwoning is verkocht. en ben ik tot die tijd geheel onderhoudsplichtig naar haar toe. dus moet ik niet alleen de hypotheek betalen, maar ook haar onderhouden, haar auto verzekering, mobiele teledoon, zorgverzekering ect ect, dus al haar kosten betalen die ze maakt... met andere worden de complete alimentatie dus

klopt dit??
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: vraag over alimentatie, KA wordt te laag gevonden

Bericht door Voiceless »

Zolang de scheiding niet is uitgesproken klopt dit. Dan dan je onderhoudsplichtig. Daarna kan de gemeente nog verhaal halen. Zaak dus om de echtscheiding snel te regelen en KA/PA cast te laten stellen.

Als zij in het huis blijft wonen, dan kan je om een bijdrage verzoeken.
Plaats reactie