Helaas tweede scheiding

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Helaas sta ik nu voor een tweede scheiding. Bij mijn vrouw is de liefde en vertrouwen eruit. Zij wil dus scheiden en er is geen weg meer terug. Ik zit nu met de volgende vragen:

We zijn twee jaar geleden gehuwd onder huwelijkse voorwaarden waarbij is bepaald dat een lening voor de aankoop van een woning op haar naam zou staan, maar de rest onder de gemeenschap van goederen zou vallen. De reden hiervan was het feit dat zij meer en vast inkomen maar geen spaargeld heeft en ik minder en niet vast inkomen heb, maar wel spaargeld.

Vorig jaar kochten we samen een woning. De woning staat op haar naam en de lening bij de bank staat ook op haar naam. Ik heb toen wel mee moeten tekenen voor akkoord.

Zij wil nu van de woning af en geeft aan dat dit zonder toestemming van mij kan gebeuren. Ik wil echter graag in de woning blijven wonen, omdat ik dan dicht bij mijn kind kan blijven wonen en omdat ik geen zin meer heb in weer verhuizen, de vijfde keer in vier jaar tijd.

Is het bij de verdeling zo dat bij verkoop van de woning de verkoopwaarde gelijk wordt verdeeld, waarna zij de lening bij de bank zal moeten aflossen?

Andere vraag is dat ik graag wil kijken of ik de woning kan overnemen met datgene wat er aan spaargeld nog over is uit het eerste huwelijk. Dit uiteraard met de druk van haar achter me dat ze een bord in de tuin wil hebben. In hoeverre en hoe lang ben ik in staat om de verkoop van de woning tegen te houden om uit te sluiten dat ik gedwongen op straat kom te staan? Wat zijn hierin mijn rechten?

Dit zijn even de eerste praktische vragen waar ik nu voor sta. Ik hoop op wat duidelijkheid.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ex-papaTB
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jul 2015, 16:44

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door ex-papaTB »

hey kiekiek, sorry om dat te horen.

Je hebt mij al veel raad en steun gegeven hier en spijtig genoeg kan ik buiten men steun in dit geval niet meer geven. Heb geen kennis van zulke zaken. Hoop wel dat het in orde komt want inderdaad nog een keer verhuizen, bah. Bij mij hangt 2 keer op 1 maand tijd al men keel uit.

veel succes
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door Condat47 »

Beste Kiekiek,

Wat vervelend om te horen.
Ik zou vandaag direct contact opnemen met een goede notaris. Deze zou jou moeten kunnen adviseren wat technisch mogelijk is omtrent de woning. Ook zou ik direct contact opnemen met je financieel adviseur van je bank. Als dit een kundige man is zou ook hij je financieel advies moeten kunnen geven. Anders direct contact opnemen met een onafhankelijke financieel adviseur.

Op internet is er namelijk weinig te vinden over dit soort materie.

Heel veel succes en hopelijk komen jullie er financieel goed uit (en daarnaast ook wat betreft de andere zaken). Er komt nu erg veel op je af. Neem desnoods vrij om je zaken te regelen.

Succes.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Mijn vrouw heeft donderdag een gesprek bij een advokaat. Ik heb inmiddels contact met mijn eigen advokaat en die is bereid en heeft tijd om me bij te staan. Om een kostbare vechtscheiding uit de weg te gaan zal ik eerst proberen haar te bewegen mijn advokaat er naar te laten kijken. Een gesprek bij de bank om te kijken naar de mogelijkheden voor mij lijkt me inderdaad een hele goede stap.

Beiden bedankt voor jullie steun!
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Na toch veel emoties van de week zijn we een stukje verder.

Ik heb even een vraag waar ik even niet uit kom, maar wellicht dat een ander daar wel raad mee weet.

Het gaat om het partnerpensioen van mijn ex wat op een gegeven moment aan mij toekomt. Ik wil graag weten wat dat concreet zou betekenen aan netto bedrag per maand. Ze werkt nu ongeveer 15 jaar en daar komen nog eens 15 jaar bij. Haar gemiddelde netto maand salaris over die periode van 30 jaar zal ergens rond de 2400 euro liggen.

We zijn twee jaar getrouwd geweest. Wat kan ik verwachten bij benadering?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door ll2014 »

kiekiek schreef:Het gaat om het partnerpensioen van mijn ex wat op een gegeven moment aan mij toekomt.
Of het jou toekomt hangt af van wat voor partnerpensioen het is, kijk eens op de volgende link:
http://www.pensioenkijker.nl/home/ik-bo ... lkaar-gaan
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Plus dan mogelijk nog een stukje ouderdomspensioen. Lastige materie. Is er nog iets te zeggen over de hoogte van beide pensioenen? Ik kan helaas niet bekijken hoe haar pensioenen eruit zien, omdat zij alle stukken heeft meegenomen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door debeurs »

''De woning staat op haar naam en de lening bij de bank staat ook op haar naam. Ik heb toen wel mee moeten tekenen voor akkoord.''


Sorry,

Maar dit is HELEMAAL NIET mogelijk. Grote kans dat je nu dus gewoon mede-schuldenaar bent en dus voor 100% verantwoordelijk bent voor een hypotheek op een huis waarvan je dus niet eens eigenaar bent.

Triest maar wie heeft je hierover voorgelicht? Bank? Tussenpersoon?

Zorgplicht bestaat alweer eventjes en ik zou daar dus nog eens wat navraag doen. Grote kans dat je verkeerd bent voorgelicht. Gebeurt overigens wel vaker dat een bank slinks een tweede schuldenaar voor de hypotheek ''regelt'' onder het mom van meetekenen, daar waar dat niet de bedoeling was van klant. Het is een hele rare kromme situatie als jij schuldenaar zou zijn van een woning waarvan je dus geen eigenaar bent. Heb je inkomensbescheiden aan moeten leveren? Werkgeversverklaring? Waarvoor en wat heb je precies moeten tekenen?

PS; ik ben hypo-adviseur...
Laatst gewijzigd door debeurs op 17 aug 2015, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door debeurs »

Je moet voor dit soort zaken overigens niet naar een notaris, maar ik zou een Register Financieel Echtscheiding Adviseur aanraden.

En, dat is mijn zus dan weer. Die heeft zich naar aanleiding van mijn eigen scheiding in deze materie verdiept (is daarnaast ook hypotheekadviseur). Als je daar meer informatie over wilt hebben, kan ik je de link van websiteadres of contactgegevens per prive- bericht verzenden.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Bedankt voor je aanvulling. Ik was vergeten te vermelden dat er op huwelijkse voorwaarden is getrouwd en dat daarin is bepaald dat de hypotheek op naam mijn ex is gesteld, de rest is gemeenschap van goederen. Verandert de huwelijkse voorwaarden iets aan de situatie, m.a.w. is dat waterdicht? Ik heb verder geen enkele gegevens bij de bank aangeleverd.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Even een korte vraag:

Is het ergens mogelijk om online en gratis een draagkrachtberekening te doen voor partneralimentatie?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Gisteren een gesprek gehad met mijn hex na een voorstel van haar advokaat.

Ze wil me dus letterlijk en figuurlijk gaan uitkleden. Het huis zal wel verkocht moeten gaan worden, beiden kunnen we het niet dragen. Op naar weer een tijdelijke plek. Verhuizing nummer zes in vier jaar tijd is aanstaande. Moedeloos wordt je hiervan. Hoe het met de omgang met mijn jongste zoon nu verder moet is totaal onduidelijk.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door Condat47 »

Kiekiek,

Je zou er inderdaad moedeloos van worden. Ik kan dus alleen maar zeggen, probeer zo goed mogelijk financieel advies in te winnen en je te wapenen tegen het financiële uitkleden.
Heeft je ex een baan want dat zou al schelen?
Veel succes en strekte.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Sterker nog: mijn hx heeft een goed betaalde baan, maar alimentatie betalen wil ze niet.

Wat wel grappig is dat mijn eerste ex nu de titel 'moeder van de kinderen' heeft verdiend en de tweede ex de status 'hex' heeft gekregen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

We zijn nu even verder en veel is al in kaart gebracht. Door huwelijkse voorwaarden komt het er straks op neer dat de helft van de woning voor beiden is, de schuld staat op haar naam en die kan ze net aflossen vanuit de overwaarde. Daarnaast heb ik nog een aanzienlijke vordering op haar die ik echt nodig heb om haar uit te kopen. Wordt die vordering eerst op haar gevorderd en wordt dan pas de woning overgedragen of juist andersom, waardoor ik achteraf met een vordering op haar blijf zitten?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie