Helaas tweede scheiding

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Voiceless schreef:Voor de verrekening heb jij dan recht op de helft van de waarde.
Dat was dan nog slechts het eerste deel.

Nadat we de woning hebben verkocht is er een andere woning aangekocht voortbordurend op de huwelijkse voorwaarden, dus de woning staat bij het kadaster op haar naam, de nieuwe hypotheek staat ook op haar naam, maar via de huwelijkse voorwaarden is die woning ook gezamenlijk verklaard en de schuld opnieuw bij haar neergelegd.

Hoe moet dat juridisch worden uitgelegd en ook in combinatie met de uitleg over de eerste woning? Vanuit de eerste woning heb ik recht op de helft van de opbrengst, maar hoe zit het met de tweede woning? Hier zit een aanzienlijke overwaarde in.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door Voiceless »

Op zich jou de vorige redenatie kunnen doorzetten. Het huis is gemeenschappelijk, de schuld niet. Kan ook de redenatie worden dat jij jouw inleg aan haar geleend hebt. Voordeel voor jou is weer dat daar geen rente voor bepaald is, wat het weer asnnemelijker maakt dat jij uitging van de helft van de overwaarde.

Wel vreemd dat er niet bij het tweede huis gekozen is om het op beider naam te zetten.

Dit is wel een typisch vraagstuk voor een rechter.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Voiceless schreef:
Wel vreemd dat er niet bij het tweede huis gekozen is om het op beider naam te zetten.
De tweede woning is ook alleen op haar naam gezet via de eigendomsakte, maar via de huwelijkse voorwaarden alsnog gezamenlijk verklaard. Dezelfde constructie als bij de eerste woning.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door Voiceless »

Zijn die HV daarna dan nog eens aangepast?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Nee die zijn niet aangepast.

Wel is toen al bepaald dat de constructie intact zou blijven bij latere woningen en nieuwe hypotheekschulden.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door Voiceless »

Dan lijkt het duidelijk. Huis helft voor jou, de schuld geheel voor haar.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

De grote vraag is dan wat er verder gaat gebeuren met de aflossing die door mij is gedaan vanuit privevermogen op haar eerste woning.

Zijn die twee bij elkaar op te tellen? Dus de helft van de waarde van de tweede woning plus de aflossing door mij op de eerste woning van haar zou mijn aandeel in de gemeenschap zijn?

Mogelijk is er half maart een viergesprek en over dit stukje zal ongetwijfeld een flinke discussie gaan ontstaan.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Het viergesprek heeft inmiddels plaats gevonden, maar in feite was het een driegesprek waar ex alleen maar bij zat en niets zei. We zijn een stuk dichter naar elkaar toe geschoven en ik heb uiteindelijk een eindvoorstel gedaan waar ze eigenlijk geen nee tegen kan zeggen.

Van de week het akkoord via haar advokaat gekregen mits zij een suffe kandelaar terug krijgt, waarvan iedereen weet dat die er niet meer is. Een akkoord met een flauw addertje onder het gras. Per saldo zou het betekenen dat de woning en inboedel voor mij wordt, we 50/50 de schuld aflossen en zij een beperkte restschuld overhoudt.

Maar eens afwachten wat voor onzin er de komende tijd nog voorbij gaat komen ...
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door Condat47 »

Toch enigszins goed nieuws Kiekiek :o .

Je kan niets anders doen dan proberen zo min mogelijk strijd te voeren en er zo eerlijk mogelijk uit te komen.

Eindelijk tijd om wat rust te creëren.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Helaas tweede scheiding

Bericht door kiekiek »

Condat47 schreef:Toch enigszins goed nieuws Kiekiek :o .
Als dit de uitkomst is dan is dit zeker goed nieuws en ongeveer het dubbele waar zij oorspronkelijk vanuit ging en doet ook recht aan de verhoudingen. Haar arrogantie van bijna een jaar geleden was als sneeuw voor de zon verdwenen en dat voelde goed. Er zat een nietige vrouw met een laag plamuur in de kamer die haar mond maar wijselijk hield ;)
Condat47 schreef:Je kan niets anders doen dan proberen zo min mogelijk strijd te voeren en er zo eerlijk mogelijk uit te komen.
Een viergesprek is altijd beter dan een gang naar de rechtbank, waar het alle kanten op kan vliegen. Straks zetten beiden vrijwillig hun handtekening en hebben vrede met het resultaat, beter dan een beslissing van de rechtbank wat weer onvrede oproept.
Condat47 schreef:Eindelijk tijd om wat rust te creëren.
Ik heb het dak boven mijn hoofd kunnen behouden, zodat de omgang met mijn kind niet in gevaar zou kunnen komen. In feite opnieuw gevochten voor mijn kind. Als alles rond is zal het ongetwijfeld veel rust geven.

Op naar het concept convenant, mag ik aannemen ...
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie