Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Arizona »

Als naast mijn kinder en partner alimentatie mijn ex nog steeds wordt aangevuld door de gemeente om op bijstandsniveau te leven, mag ik er dan vanuit gaan dat we een op vergelijkbaar welstandsniveau leven?

Of nemen ze van een werkende minder 'draagkracht' weg zodat de werkende een iets hogere levenstandaard geniet, om zo werken te blijven stimuleren?

Mijn ex zegt dat ze minder te besteden heeft, dan dat ik heb, ondanks dat ik alles afdraag (PA en KA) wat ik volgens de berekeningen kan. Klopt dat?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Voiceless »

Je mag er vanuit gaan dat de gemmente het maximale verhaald heeft. Alles wat je extra bijdraagt gaat direct naar de gemeente en heeft dus geen zin.

Het hoeft niet zo te zijn dat jullie allebei evenveel te besteden hebben, want een deel van de draagkracht mag je zelf houden.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Arizona »

Hey Voiceless, bedankt voor je reactie. Ik weet dat meer geven geen nut heeft. Ik wil alleen graag helder krijgen of we nu op een vergelijkbaar niveau leven, of dat de tremanormen wellicht een net iets hogere welzijnsniveau reserveert voor de werkende alimentatie betalende.

Mijn ex moet namelijk naar de voedselbank en ik hoef dat niet. Doet zij dan iets verkeerd, of leef ik bijvoorbeeld gewoon zuiniger of zo?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Voiceless »

Heeft in principe niets met werken te maken. Jouw ex krjgt bijstand en jij kriqjgt volgens de tremanorm de bijstandsnorm plus 30% van hetgeen je er boven zit. Kan bijvoorbeeld door ladten of schulden dat je in de praktijk feitelijk minder te besteden hebt, dan iemand met een bijstandsuitkering.

De voedselbank is overigens een keuze van jouw ex. In principe moet ze van de bijstand rondkunnen komen. Ook de trema gaat daarvan uit.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Arizona »

Toch nog een keer voor de duidelijkheid.

Als al mijn draagkracht als PA naar mijn ex gaat, en ze toch nog door de bijstand aangevuld moet worden tot bijstandsniveau, kan ik er dan vanuit gaan dat we (gekke dingen als schulden en verschillende huren/hypotheken daargelaten) vergelijkbaar welstandsniveau hebben?

Trekken de trema normen dus al mijn draagvlak leeg tot zij ook boven bijstandsniveau uitkomt, en wordt er dan pas resterend draagvlak van mij verdeeld over ons beide, of is het zo dat als ik laten we zeggen 200 euro PA betaal, ik zelf ook al iets boven minimum/bijstand zit?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Voiceless »

Zij zit op bijstandsniveau. De alimentatie die jij betaald wordt gekort, zodat jij feitelijk een deel can de bijstand betaald. Dat is het bijstandsverhaal.

Jij kan alimentatie betalen, dus jij zit boven bijstandsniveau. Van het deel erboven mag je 30% houden. De rest is beschikbaar voor alimentatie. Hoeveel er werkelijk betaald moet worden hangt o.a. af van de zgn. jusvergelijking. Die zorgt ervoor dat jullie alkebei ongeveer evenveel hebben.

Het antwoord op de eerste vragen us dus nee. Jij hebt meer.

Het antwoord op de tweede vraag us ook nee. De gemeente trekt jou feitenlijk leeg totdat de bijstand geheel betaald is. Nu is er geen jusvergelijking, je betaald 70% van hetgeen je boven de bijstandsnorm zit.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Arizona »

Hey Voiceless, onwijs bedankt voor je antwoorden.

Omdat we niet getrouwd zijn geweest en ik niet verplicht ben tot PA, geef ik de PA bijdrage waarop we uitkwamen met de berekening van de mediator zwart (in cash dus). Deze kwam uit op 380, maar omdat ik het niet kan aftrekken, en omdat zij er geen belasting over hoeft te betalen, hebben we er netto 300 van gemaakt.

Natte vinger gezien, zit ik dus volgens jou op ca. 150 euro boven bijstand, en zij dus 300 euro. ik zou haar dus iets minder mogen gaan geven uitgaande van deze gegevens.
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door F1fan »

Dag Arizona,

Begrijp je "gevoel" wel. Inderdaad als man wordt je nagenoeg kaal geplukt door de overheid. Die hoeft minder uit te betalen, dus hoe meer de man afdraagt hoe beter. Ondanks dat ik een modaal inkomen heb is het toch weer iedere week/maand de financiële situatie bekijken. Ik voel me ook soort bijstandsvader, ik heb een x-bedrag per week te besteden, zeker geen vetpot.
p.s. ik zou niet zomaar je afdracht minderen, tenzij het nog niet allemaal geconcretiseerd is.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Voiceless »

Als het zwart is ben je tot niets verplicht. Hooguit moreel. Het zal ook niet in een convenant vastliggen, dus bij de rechter komt ze ook biet ver, buiten het feit dat ze bijstandsfraude pleegt.

Vreemd overigens dat ern mediator in een dergelijke constructie is meegegaan.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Arizona »

Wel, de eerste mediator heeft het ons zelfs aangeraden. Inmiddels wil mijn ex hem niet meer hebben, maar door zijn benadering heeft ze wel al twee jaar 300 per maand erbij. Ik ben hem er dankbaar om. Liever naar haar dan naar de staat, of helemaal niets; ik zie mijn ex liever niet op bijstandniveau leven als het niet hoeft/moet.

Helaas is de uiteindelijke berekening gedaan met een bevriende mediator van haar familie's kant. Hij adviseerde het niet zwart te doen, maar zag ook in dat mijn ex anders niets zou krijgen. Hij vond het dus lastig.

Ik denk dat hij wel integer is/was, maar het feit dat hij met haar familie bevriend is, is denk ik mede waarom hij niet heeft ingezien dat als ik haar zwart betaal, dat dit bovenop haar bijstands-inkomen is. In dat unieke geval zou dus bij de berekening eerst bijstand als inkomen bij mijn ex haar draagkracht moeten worden geteld. Daar is het misgegaan denk ik.

Inmiddels verdien ik veel minder, vandaar dat ik het opnieuw wil laten berekenen…

Nogmaals bedankt voor je vele feedback op dit forum voiceless. Weet toevallig je een partij die niet de volle mep vraagt voor een PA berekening? Ik heb alle gegevens digitaal paraat en de KA is al bekend (door LBIO berekend)
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Danny54 »

Arizona schreef:Nogmaals bedankt voor je vele feedback op dit forum voiceless. Weet toevallig je een partij die niet de volle mep vraagt voor een PA berekening? Ik heb alle gegevens digitaal paraat en de KA is al bekend (door LBIO berekend)
Het LBIO kan ook partneralimentatie berekenen.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Arizona »

Ik weet het Danny. Mijn aangifte heeft helaas een redelijk fors stuk inkomen van het jaar ervoor doorgeschoven. Zodat we het jaar ervoor nog huursubsidie kregen enzo. Mijn ex weet hiervan.
Voor de kinderalimentatieberekening bij het LBIO afgelopen maand vond ik dat niet erg, maar voor de PA wil ik wel mijn daadwerkelijke inkomen gebruiken, dus iemand vinden die het inkomen minus dat stuk van het jaar ervoor wil invoeren.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Danny54 »

Hmm. Bij mij had ik redelijk de vrije hand in wat ik wel en niet aan het LBIO kon doorsturen, en hoe het mee te laten rekenen; mijn contact was ook heel aardig en behulpzaam aan de telefoon.

In mijn geval (voor de KA alleen) wilde ik bijvoorbeeld het inkomen van mijn ex op 0 hebben; we hadden de PA net afgekocht, dus om belastingaangiftes door te sturen had geen zin, daar had ze nog PA op. En in dit jaar dus een flink hoger inkomen zelfs vanwege die afkoop.

Uiteindelijk staat in de berekening van het LBIO waar ze van uit zijn gegaan; dus als je ex het er niet mee eens is, kan ze op grond daarvan altijd commentaar leveren. Maar als je netjes kan uitleggen waarom het op een bedrag X is berekend, zou dat geen probleem moeten zijn lijkt mij?
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Arizona »

Bedankt voor je feedback Danny. ik geloof dat een alimentatie alleen berekend kan worden met toestemming van de ex.

Ik weet dat het LBIO een overheidsinstantie is, dus ze uitleggen waarom ik mijn inkomen op zo'n 5000 minder wil hebben, is een weg die ik liever niet inga. Maar ik hoor je, ik vond ze ook prima om mee te werken voor de berekening van de KA.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Is bijstand vergelijkbaar met mijn inkomen?

Bericht door Voiceless »

Als jouw inkomen laag is dan krijg je mogelijk een toevoeging. Dan zou je een advocaat kunnen inschakelen. Je kunt ook een gesprek aangaan (eerste half uur meestal gratis) en concreet vragen wat ze rekenenen voor alleen een berekening.

Als je een beetje handig bent met getallen, dan kan he ook zelf de berekening maken met vehulp can de tremanormen. Hou er wel rekening mee dat het schema voor KA anders (eenvoudiger) is.

Op basis van jouw informatie verdien je niet zovee, dat jouw ex uit de bijstand geraakt. De berekening zal dus het bedrag opleveren wat jij aan vadertje staat moet betalen. Een beetje pragmatisch is dat jij jouw ex voorstelt dat bijvoorbeeld de helft van jouw inkomessverlies minus het belastingvoordeel gekort wordt op haar PA. Procederen zal haar niets meer opleveren, dus goede kans dat ze het accepteerd. Je hoeft haar niet te overtuigen met een berekening, want zij pleegt de fraude en niet jij. Oals he zei de KA is al officieel bepaald, dus die krijgt ze al. Ik dacht overigens dat de KA ook van de bijstand af gaat.
Plaats reactie