Omgangs regeling en ouderschaps plan

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
cor123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2015, 09:14

Omgangs regeling en ouderschaps plan

Bericht door cor123 »

Goedemiddag allemaal,

Ik zou bij jullie wat advies willen inwinnen betreft mijn situatie. Na een lange tijd van een slechte relatie heeft mijn ex vorige maand besloten de handdoek in de ring te gooien en weg te gaan. Wij hebben 2 zoontjes van 6 & 4.

Omdat ik in het verleden vrijwel altijd alles voor beide kinderen geregeld heb had ik mezelf ook voorgenomen zelf nooit deze stap te maken om weg te gaan. Alles geregeld heb wil ik mee zeggen alle basisbehoeften ( bed brengen, bad, ophalen elke dag bij oppas om 4 uur, school, arts, psycholoog, etc.)

Nu dit allemaal gebeurde heb ik in een razendsnel tempo alles in gang gezet, en had dus ook al vrij snel een getekend ouderschapsplan waar beide het ouderlijk toezicht hebben, ik degene ben die alle kosten van de kinderen op me genomen heb, en het allerbelangrijkste dat het hoofdverblijf bij mij is. de randzaken waren op dat moment ook helemaal niet belangrijk.

Nou het begon allemaal goed, maar het was te mooi om waar te zijn. Moeder is voor 500% omgeslagen en interesseert zich ineens in alles, maar dan ook zwaar overdreven.

Nu gaat ze ook zonder met mij te overleggen regelen dat de kinderen maar t weekend bij haar vader moeten slapen, plus dat zei vanaf vandaag elke dag de kinderen van school af gaat halen, nu klinkt dat niet zo heftig maar de kinderen werden ook dagelijks naar een oppas gebracht toen ze in de WW zat.

Wij hebben altijd 2 vaste oppas gehad, mijn moeder, en haar vader en stiefmoeder. Ik werk elke dag tot 4 uur dus ze zijn altijd op tijd thuis omdat mijn ex schoonvader 500 meter van mn werk woont. En mijn moeder woont 10 meter van ons vandaag, dus als de kinderen nadat ze uit school komen bij haar zijn is dat in hun vertrouwde omgeving thuis of bij oma.

Nu heeft mn ex dus besloten dit allemaal te veranderen zonder overleg, en heeft ook iedereen inclusief de kinderen al ingelicht. Nog geen 2 weken een ouderschapsplan en t is al klote.

Nu heb ik dit gister netjes proberen uit te leggen aan haar, dat ze hopelijk met vol verstand het plan getekend heeft. Nou ik kreeg als antwoord dat ze dat onder dwang gedaan heeft. te gek voor woorden eigenlijk.

Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft gehad? Kinderen hebben een thuisbasis nodig en op deze manier probeert ze ze daar weg te halen na schooltijd, kan ik hier tegen in gaan? Plus dat dit allemaal zonder mij geregeld is en we een ouderschapsplan hebben.
desjaak
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2015, 06:57

Re: Omgangs regeling en ouderschaps plan

Bericht door desjaak »

Beste Cor,

ik lees dat jullie beiden het ouderschapsplan hebben ondertekend en ik ga er even van uit dat dit is voorgelegd aan de rechter en is opgenomen in de echtscheidingsbeschikking.

Het ouderschapsplan kan mijns inziens niet zo maar omgegooid worden. Buiten dat het niet handig is voor de kinderen, is zo'n plan om je er aan te houden.

Heb je contact met Jeugdzorg of de gemeente ? Is er een jeugdconsulent bij betrokken? Indien het hoofdverblijf bij jou is heb jij een zwaarwegend oordeel over de omgang. Daar ga ik van uit (ik heb namelijk zelf ook het hoofdverblijf).
Ik zou even in overleg gaan met de gemeente. Je argumenten lijken mij voldoende om met moeder in gesprek te gaan over de wisselende (eenzijdige) afspraken.

Groet,
DeSjaak
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Omgangs regeling en ouderschaps plan

Bericht door Voiceless »

Ouderschapsplan is leidend en juridisch bindend. Volgens mij hoeft het niet in de beschikking opgenomen te zjn. Hoofdverblijf is bij jou (dat maakt jouw positie sterk) en waarschijnlijk is er een contactregeling in het plan opgenomen. Buiten die tijden heeft zij geen rechten.

Ik neem aan dat het plan bij een mediator opgesteld en getekend is. Met het dwang argument zal ze het dan niet redden. Het is overigens aan haar om te bewijzn dat er dwang was. Is erg lastig.

Als de kinderen zonder jouw toestemming in jouw tijd bij haar ouders of anderen zijn, dan is het in principe ontrekking aan het ouderlijk gezag. Ik zou toch die personen duidelijk maken dat jij geen toestemming geeft.

Bij de school zou je de contactregeling kunnen overleggen en aangeven dt de kinderen niet aan haar meegegeven mogen worden. Speel dit wel via de directie. Hangt een beetje van de school af hoe ze ermee omgaan.

Een andere stap is toch de rechtsgang. Je kunt daarin nakoming van het plan eisen en eventueel een contactverbod voor de tijden buiten de regeling.
Plaats reactie