Vraagje over hoogte alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
kooi2015
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2015, 22:49

Vraagje over hoogte alimentatie

Bericht door kooi2015 »

Ik en mijn ex zijn nu 8 jaar uit elkaar, we hebben een zoon van 11 jaar
We waren niet getrouwd
Destijds hebben wij samen afgesproken dat ik 175 euro alimentatie zou betalen
Ik zie mijn zoon om het weekend en met vakantie's spreken we van te voren af wanneer hij bij mij komt
Ikzelf werk 5 dagen en mijn loon is 1668 euro, daar krijg ik bovenop 218 euro reiskostenvergoeding
Mijn ex werkt 4 dagen, haar loon is mij onbekend, maar ze zit al 15 jaar in het onderwijs (onderbouw)
2 jaar terug is mijn ex gaan samenwonen met haar nieuwe vriend, hij woont zo'n 45 minuten rijden weg en we hebben afgesproken dat zei voortaan hem brengt en ik hem terug breng. Ik kon mij hier wel in vinden
Begin dit jaar heb ik mijn ex er van op de hoogte gebracht dat de teruggave belasting komt te vervallen en of we naar de alimentatie konden kijken ivm de hoogte
Zij gaf toen aan dat zij genoeg kosten heeft en dat zei de 175 euro een prima bedrag vond
Ik heb mij hier toen bij neergelegd
Paar weken terug was ik op een feest en kwam ik in contact met een dame die advocaat bleek te zijn. Al gauw kwam het praatje exen en alimentatie op de tafel en ik heb haar verteld waar ik mee zat. Zij gaf mij aan dat naar het loon wat ik heb 175 euro te hoog is en dat ik via de LBIO een berekening kan maken wat het bedrag is

Ik heb mijn ex op de hoogte gebracht en ze reageerde met het is jouw zoon ook, ik betaal al genoeg, 175 euro is een fair bedrag, hij is meer bij mij
Dat geeft mij echt een schuldgevoel en dan twijfel ik gauw

Wat denken jullie
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Vraagje over hoogte alimentatie

Bericht door Voiceless »

Het lijkt erop dat jullie samen niet tot een nieuw bedrag komen. Om het eerder afgesproken bedrag via de rechtbank te komen, moet er een relevante wijziging van omstandigheden zijn. Dat lijkt op het eerste gezicht niet aan de orde te zijn. Daarnaast moet je afvragen of de kosten van ern procedure opwegen tegen de eventueel te behalen verlaging.

De LBIO berekening is een goed idee, maar dan moet zij wel willen meewerken. Je zou het kunnen voorstellen, omdat zij min of meer onafhankelijk bepalen welk bedrag fair is.

Overigens zijn er op internet ook wel gratis rekenmodules te vinden die je een indicatie geven van de hoogte. Overigens kan je haar ook om de inkomensgegevens vragen. Zij moet daar uiteindelijk inzicht in geven.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Vraagje over hoogte alimentatie

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:Om het eerder afgesproken bedrag via de rechtbank te komen, moet er een relevante wijziging van omstandigheden zijn. Dat lijkt op het eerste gezicht niet aan de orde te zijn.
Toch wel, de wijziging in fiscale aftrekbaarheid is wel terdege een wijziging t.o.v. het moment dat de alimentatie is vastgesteld.
Dat kooi2015 zich daar in eerste instantie bij heeft neergelegd veranderd niets aan het feit dat het wel terdege een wijziging is.
Verder blijft het natuurlijk een rekensom, een gerechtelijke procedure loopt helaas ook snel flink in de papieren.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Vraagje over hoogte alimentatie

Bericht door Voiceless »

Of verdwijnen van de fiscale aftrekbaarheid een legitieme wijzigingsgrond is, daarover verschillen rechters van mening.

Het lijkt erop dat er ooit een bedrag is afgesproken, zonder onderliggende berekening (het inkomen van de ex is niet bekend). De fiscale aftrek is dan geen wijzigingsgrond, omdat er toen niet expliciet rekening meegehouden is.

Wat belangrijk is om in de overwegingen mee te nemen dat het verzoek misschien niet ontvankelijk verklaard wordt.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Vraagje over hoogte alimentatie

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:De fiscale aftrek is dan geen wijzigingsgrond, omdat er toen niet expliciet rekening meegehouden is.
Ik kan dat niet afleiden uit het verhaal, waarschijnlijk is de 175 euro wel terdege bepaald uitgaande van fiscale aftrekbaarheid.

Ik heb overigens nog geen uitspraken gezien waar fiscale aftrekbaarheid niet als wijziging wordt gezien.
Maar los daarvan moet je je wel bewust zijn dat een nieuwe berekening ondanks het wegvallen van de fiscale aftrekbaarheid niet per definitie een lagere KA oplevert.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Vraagje over hoogte alimentatie

Bericht door Condat47 »

Hoi,

Als ik even snel in de draagkrachttabel kijk zou je bij een netto loon van 1675,- een draagkracht hebben van 208,- euro.

Je betaald nu al jaren 175,- euro en dit gaat prima. Je ex vraagt niet steeds om meer als ik het goed lees. De vraag is wat de behoefte was toen jullie uit elkaar gingen, werkte je ex toen ook al en als je het officieel laat berekenen jullie niet veel duurder uit zijn?
Daarnaast speelt ook een rol of je zelf de advocaat kosten moet betalen. Indien dit zo is zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Het bedrag van 175,- euro betaal je al jaren en je uitgavepatroon houdt hier waarschijnlijk rekening mee.

Hoeveel jaar moet je nog alimentatie betalen?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Vraagje over hoogte alimentatie

Bericht door Voiceless »

Het effect van de fiscale aftrekbaarheid is volgens het LBIO tussen de 10 en 30 euro. Zet dat eens af tegen de proces kosten.

Als het inkomen van de ex niet bekend is, zoals lijkt uit het verhaal, is er geen berekening geweest, maar een hadjeklap.

@il2014 Heb je dan wel uitspraken gezien waarbij louter om het verdwijnen van de fiscale aftrek de alimentatie is aangepast?
Plaats reactie