co-ouderschap voor de rechter

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

co-ouderschap voor de rechter

Bericht door bliep »

Beste allemaal,

Samen met mijn ex heb ik nu ongeveer 1,5 jaar een gelijkwaardig co-ouderschap. Omgang is 50/50 verdeeld. Mijn mannen zijn bijna 4 en 5 jaar oud en doen het supergoed.

Vanaf begin dit jaar liep het niet soepel tussen mij en mijn ex door mijn frustraties over houe ex in het ouderschap staat. Ex trad vrijwel altijd in onderhandeling bij het maken van afspraken, kwam terug op specifieke afspraken die speciaal voor de kinderen waren gemaakt na een mis-stapje van mijn kant zoals vergeten van een afspraak. Excuses aanbieden etc had geen zin. Het werd van kwaad tot erger, toestemming vragen voor gesprek met een kinderpsycholoog met misleide argumenten, voorstellen om schema van kids aan te passen omdat we beide merkte dat de kids beide ouders veel miste werd afgewezen op basis van conclusies, ex misbruikte OP afspraken om specifieke afspraken te dwarsbomen. Geweld van haar kant is twee keer voorgekomen waarvan de kids getuige waren. Ex doet aangifte huiselijk geweld, zorgmelding naar VT, start hulpverlening via AMW.

Hulpverlening van AMW was gericht op herzien van het OP. Tijdens eerste gesprek bleef ex haar machtsstrijd door voeren, wees mijn voorstellen af met persoonlijke argumenten of die tegenstrijdig waren met eerder nieuwe gemaakte afspraken. Na eerste gesprek heb ik al bij het AMW al aangegeven dat we over de punten die nog open stonden niet uit gingen komen vanwege het ontbreken van de gunfactor van ex-vrouw en dat er eerst geconcentreerd moest worden op de ''basis'' tussen mij en mijn ex. AMW ging hier niet op in....... Na afronden van de nieuwe afspraken(had ex de keuzes gegeven)wou ik rust o.b.v. de nieuwe afspraken. AMW vond dit een goed idee, ex niet, ze wou weten waarom we niet tot elkaar konden komen. Hierop hadden we een vervolg afspraak gemaakt na een rustperiode van +/- 4 maanden.

Tijdens de rustperiode heb ik met hulp van AMW mijn frustraties onder controle gekregen, verwachtingen over ouderschap/ex sterk gereduceerd etc. Een week voor de vervolg afspraak melde ex dat ze de afspraak had geannuleerd omdat er toch wat vervelende dingen waren gebeurt wou ik toch met ex om tafel. AMW heeft vervolgens ex over kunnen halen om toch aanwezig te zijn, ex verteld dat ze juridische stappen wil gaan ondernemen om het co-ouderschap om te laten zetten naar een klassieke omgangsregeling. Tijdens een volgend vervolg afspraak gaf ex aan dat ze er voldoende vrije tijd in had gestoken en geen andere uitweg zag en de gang naar de rechter ging bewandelen. Hulpverlening stagneerde.

Een aantal weken later het verzoekschrift ontvangen met zoveel leugens dat het bijna sneu te noemen is, ze gooit het ineens op de slechte communicatie en dat ik hierin niet mee wou werken om dit te verbeteren. Via diversen feitelijke emails is aan te tonen dat ex de kluit besodemietert of nog erger dat ze haar eigen destructieve gedrag niet inziet. Na ontvangst van verzoekschrift werd het enkel maar gekker: ex misbruikt wederom afspraken om overleggen te dwarsbomen, kinderen geven signalen af die grenzen aan psychische mishandeling, telefoongesprekken zijn niet meer mogelijk, al haar bekende email adressen zijn verwijderd, reageert niet op voicemail berichten met het verzoek mij even terug te bellen, uit zich negatief uit naar mij tijdens fysieke overdrachten etc, etc. Daarbovenop weigert ze sinds kort de kinderen aan mij over te dragen. Aanklacht onttrekking gezag reeds gemaakt maar nog geen kids.

De recht zaak is in de tweede week van februari 2016 en ik moet mijn verweerschrift nog indienen. Ik denk/vrees dat het co-ouderschap over is. Nu word er altijd vanuit het kind gekeken maar mijn ex begaat momenteel een misdrijf, hoe zwaar weegt dit voor een rechter of de Raad in de beslissing hoofdverblijfplaats en wie de klassieke omgangsrecht krijgt?
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: co-ouderschap voor de rechter

Bericht door Benadeelde »

Hoi blieb,

Te triest voor woorden je verhaal. Kun je geen kort geding opstarten dat je ex, per direct, verplicht wordt om hetgeen wat in het ouderschapsplan staat na te komen. Je moet er wel een sanctie in laten opnemen bijvoorbeeld een dwangsom of iets dergelijks. Een advocaat kan je hierin adviseren. Je moet zo snel mogelijk actie ondernemen. In het verweerschrift zul je aan moeten tonen dat juist jij diegene bent die er alles aan doet om goed te communiceren met je ex en dat jullie kinderen beide ouders nodig heeft. Omdat je ex de omgang aan het frustreren is zou ik tevens een wijziging vragen van inschrijving van de kinderen. Als de kinderen bij jou ingeschreven staan sta je sterker. Je kunt daarbij aangeven dat jij wel je afspraken nakomt betreft de 50/50 regeling en dat je het geen enkel probleem vindt om met je ex te communiceren en de huidige regeling te handhaven.

Wellicht zijn er andere mensen op deze site die ervaring hebben met het starten van een kort geding met dwangsom. Anders zal je moeten googelen.

Op rechtspraak.nl kan je uitspraken lezen. Zo weet je een beetje hoe een rechter reageert. Is geen garantie want ieder zaak is anders. Wel blijkt uit diverse zaken dat je met schriftelijk bewijs moet komen anders krijg je het ene woord tegenover het andere woord. Dat geldt ook voor je ex. Ze kan van alles in een verzoekschrift laten zetten echter zij zal dat ook moeten bewijzen.

Heel veel succes
flensje78
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2015, 12:47

Re: co-ouderschap voor de rechter

Bericht door flensje78 »

Hallo Bliep,

Hebben jullie gezamenlijk gezag? Jouw ex zal met bewijs (dus niet alleen maar stellen dat je een waardeloze vader bent) moeten komen. Ga jezelf hierin niet op voorhand verdedigen.
Zij start het verzoekschrift, dus zij zal haar stellingen moeten bewijzen. Jij kan in samenwerking met je advocaat hierop verweer indienen. Speel het netjes maar daar waar je bewijs kan leveren doe dat vooral.

Je hebt 1,5 jaar ervaring met het co-ouderschap waarin alles goed is gegaan. De basis is dus goed en ging in goed overleg. Kan je dit aantonen? Door emails of andere schriftelijk bewijs te kunnen aanleveren waaruit blijkt dat het die periode probleemloos verliep kan je - zonder je te verdedigen op de aantijgingen van je ex - aantonen dat het tot recent altijd goed is gegaan.

Hou goed bij wat moeder/ex wanneer doet en schrijft, maak een log. Bekijk het pragmatisch, want met teveel emotie ga je wellicht te snel over de schreef.
Wellicht is mediation nog een optie?

De RvdK zal zich niet snel laten beinvloeden door dergelijk gedrag van moeder, tenzij je echt langdurig en structureel wordt tegengewerkt. Zo lang je ex stelt maar geen bewijs levert zal je een olifantenhuid moeten dragen en goed moeten kunnen incasseren maar zonder bewijs is ze nergens.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: co-ouderschap voor de rechter

Bericht door bliep »

Een kort geding opstarten heeft niet veel zin gezien dat de zaak die ex heeft aangespannen over 5 weken al voor de rechter komt. Na een evt kort geding blijft het de vraag of ex zich wel aan de afspraak wil houden. Financieel gezien ook niet echt aantrekkelijk.

Ik heb gezamenlijk gezag en hierop heeft mijn advocate ook een brief gestuurd naar ex maar geen reacties, geen kids. Ik werd ook door AMW door gestuurd naar VT aangaande dat ex kinderen niet overdraagt, VT was zeer verbaasd dat ik door het AMW was doorgestuurd en stuurt mij weer terug naar AMW?? Mijn ex heeft ook contact gehad met VT vanwege vermoedens kindermishandeling en is ook teruggestuurd naar AMW. (Dit is haar motivatie om de kinderen bij mij weg te houden) Aan de kant van AMW blijft het stil.

Mijn ex kan/wil haar gedrag niet inzien en mijn vermoeden is dat vanwege haar BPS het AMW manipuleert, haar verwachtingen niet kan aanpassen omdat ex denkt dat zij de belangrijkste persoon in het universum is en daardoor de hulpverlening niet aanslaat. Ik kan niets anders doen dan haar gedrag te accepteren, daarop in te spelen, veel slikken om zo de rust te bewaren en dat gaat mij goed af, denk dat mijn de-escalerende houding aan kant van ex juist niet zo bevalt.

In hoeverre is de raad door mijn ex beïnvloedbaar? Ze doen tenslotte niet aan waarheidsvinding maar ik kan gedeeltelijk feitelijk aantonen dat het probleem bij moeder ligt. Staat de raad nog steeds bekend als kindbescherming of als moederbescherming?



ps Bij VT rinkelen nog steeds alle alarmbellen maar het AMW doet geen zorgmelding omdat er simpelweg geen kindsignalen zijn. Beetje vreemde zaak. :?:
Plaats reactie