Juridische hulp gezocht ivm bijstandsverhaal

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Irene
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2016, 16:19

Juridische hulp gezocht ivm bijstandsverhaal

Bericht door Irene »

Mijn ex-partner is reeds lange tijd werkloos. Op dit moment betaal ik partneralimentatie aan mijn hem. Binnenkort stopt dit echter en gaat hij bijstand aanvragen. Grote kans echter dat deze bijstand op mij verhaald gaat worden. Ik ben daarom op zoek naar iemand die mij juridisch advies kan geven voor als ik een rechtzaak wil aanspannen tegen dit bijstandsverhaal (ivm niet behoeftig zijn van mijn ex-partner). Heeft iemand hier ervaring mee of weet hij/zij iemand met ervaring op dit gebied?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Juridische hulp gezocht ivm bijstandsverhaal

Bericht door Voiceless »

Beste Irene,

Welkom op het forum. Goed om te zien dat er ook vrouwelijke alimentatiebetalers zijn.

De belangrijkste vraag is: waarom stopt de betaling van partneralimentatie?

Als dat is omdat de termijn (meestal 12 jaar) is verlopen, dan is jouw onderhoudsplicht wettelijk afgelopen. Er is ook geen onderhoudsplicht als je niet gehuwd bent geweest of een geregistreerd partnerschap hebt gehad (vrijwillige partneralimentatie). Het kan ook dat de rechter de onderhoudstermijn korter heeft vastgesteld. Ook dan is er geen verplichting meer.

De gemeente kan alleeen bijstand verhalen als er een onderhoudsplicht is. Na het verloop van de (wettelijke) onderhoudstermijn kan de rechter gevraagd worden om een verlenging van die termijn. Maar dat staat los van de bijstand. Jouw ex moet wel aantonen dat het voor hem zeer onredelijk is als de alimentatie stopt.

Een rechtzaak door jou te beginnen is niet aan de orde en zinloos. Jouw alimentatieverplichting is afgelopen. Tegen de gemeente kan je niet oroceduren (er is nog geen verhaal ingesteld). Jouw ex kan een zaak starten dat het voor hem zeer onredelijk is. De gemeente kan alleen een zaak starten als er een onderhoudsverplichting is en niet omdat zij verlenging van de termijn willen. De gemeente kan wel aan jouw ex de voorwaarde stellen dat hij om verlenging van de onderhoudstermijn. Al met al, de bal ligt niet bij jou. Pas als er een verzoek door de gemeente of ex wordt ingediend is het inschakelen van een advocaat aan de orde. Voor die tijd kost het jou alleen geld.

Stopt de alimentatiebetaling alleen omdat jij het niet meer wilt of niet kunt betalen of omdat jullie dit samen hebben afgesproken, dan is het anders. De onderhoudsplicht is er dan nog steeds. Je kan dan alleen op de gebruikelijke manier een verlaging van de alimentatie aanvragen en de gemeente kan totdat de rechter het bedrag heeft aangepast de betaalde bijstand op jou verhalen. Ook hier is van toepassing dat je pas iets tegen de gemeente kan doen als zij daadwerkelijk tot verhaal overgaan.
Plaats reactie