Betrouwbare berekening.

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Katara
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:45

Betrouwbare berekening.

Bericht door Katara »

Hallo Allemaal....mijn partner kreeg een brief van een advocaat van zijn exvrouw. Ze eist betaling van KA en een herziening. Mijn partner betaalt al 6 jaar op elke 26ste van de mnd de KA. Omdat hij onlangs contact met haar zocht om afspraken te maken over de zomervakantie mbt de omgangsregeling, bleek ze de vakantie al geboekt te hebben zonder overleg dus. Mijn partner was dus zeer verdrietig hierover en heeft de 26ste jan 1 euro KA over gemaakt en 1 week later de rest. Zij frustreert enorm de omgangsregeling.
De advocaat wil zijn inkomens gegevens.
Hoe moeten wij reageren.....
En waar, buiten het LBIO kunnen wij een betrouwbare berekening laten maken.
Is er een verschil in berekenen via de Tremanormen en het Kart......
Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen!!
Katara
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:45

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Katara »

Mss is het wel een domme vraag....we zijn totaal niet thuis in deze problematiek.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Condat47 »

Beste Katara,

Domme vragen bestaan gelukkig niet :shock: .

Wat is de reden dat Ex-partner een herziening wil? Staat dit OOK in de brief van de advocaat. Zij moet namelijk wel een reden hebben om te herzien anders kan het niet.
Loonstroken zou ik dus nog niet direct geven, eerst kijken of er wel een reden is voor herziening. Pas dan loonstroken geven. De verschillen tussen tremanormen en kart ken ik niet helaas. Daar kan ik je niet mee helpen. Mijn advies is dus jullie advocaat een brief terug te laten sturen dat hij het zeer betreurd dat jullie deze maand wat later waren met betalen maar dat hij graag de reden van herziening hoort.

Ik begrijp jullie beslissing om uit emotie en frustratie de KA maar eens wat later te betalen.
Echter helpt het helaas niets en heeft ex nu een (kleine) stok om mee te slaan.
De vakantie boeken zonder overleg is inderdaad erg vervelend en zeker niet netjes.
Helaas heb je er zo weinig invloed op. Bij ons staat in het ouderschapsplan dat degene die de eerste keus heeft (het ene jaar vader en andere jaar moeder) voor 1 januari bekend moet maken welke voorkeus week zij op vakantie wil. Zo kan je tenminste nog wat met de werkgever regelen (en eventueel de werkgever van nieuwe partner). Misschien een aanvulling op het bestaande ouderschapsplan voor volgend jaar?

Helaas zal er dit jaar niet zo heel veel meer aan te doen zijn.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Benadeelde »

Beste Katara,

Kart berekening is niet geschikt voor herberekeningen. Je dient de trema normen aan te houden. zowel advocatuur, LBIO als rechters rekenen met deze trema normen.
Op www.rechtsspraak.nl kun je lezen hoe de berekening tot stand komt en er is een draagkrachttabel aanwezig zodat je kan zien wat je draagkracht is. De uiteindelijk te betalen ka heeft ook te maken of dat de kinderbehoefte door beide ouders wordt voldaan en of dat er sprake is van zorgkorting.

(Ik heb begrepen dat kart gebaseerd is op het nieuwe wetsvoorstel wat zo wie zo ongunstig is omdat dit wetsvoorstel uitgaat van 100% van de draagkrachtruimte naar de kinderen terwijl de trema normen uitgaat van 70% van de draagkrachtruimte naar de kinderen)
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Voiceless »

Een advocaat moet formeel eerst bij jou vragen en proberen een minnelijke schikking te krijgen. Vandaar dat briefje.

Een keer te laat betalen is geen probleem, er moet minimaal een achterstand van 1 maand gestaan en dan nog rest de ex alleen het LBIO inschakelen. Is dus geen reden voor wijziging.

Wat je kunt doen is een briefje terug schrijven met de mededeling dat er aan jullie zijde geen wijziging van (inkomens)omstandigheden is sinds de vaststelling (als dat tenminste zo is, stijging van inkomen door jaarlijkse indexatie is geen wijziging) en om de reden van het verzoek vragen.

Alleen de trema is relevant en het LBIO maakt betrouwbare berekeningen (die overigens geen garantie zijn bij een zaak). Je kunt voorstellen het LBIO de berekening te laten maken en die door de rechter te laten bekrachtigen.

KA vaststellen (en wijzigen) kan alleen door de rechter gedaan worden, als er tenminste ooit een beschikking is afgegeven. Besef dat haar advocaat per definitie partijdig is, dus niet teveel info geven, maar voldoende om het gesprek open te houden.
Laatst gewijzigd door Voiceless op 17 feb 2016, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Katara
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:45

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Katara »

Dank jullie wel voor de reacties!!

Ik had zelf ook al het idee dat Kart niet goed was. Maar bij die Trema berekening...wordt daar het kindgebonden budget en eenouder kop ook meegeteld als inkomen van de ex..

Mijn partner heeft nu een brief opgesteld naar de advocaat, waarin hij vermeld dat er geen achterstand is en dat hij graag een gegronde reden wil weten waarom er een herziening van KA zou moeten plaatsvinden. Er is geen verandering van inkomen. Ze zijn 6 jaar gelden gescheiden. Van die 6 jaar heeft hij 5 jaar haar ziektekosten verzekering betaald.

Zij hebben destijds via een mediator een ouderschapsplan opgesteld en tevens afspraken over de KA.....door beiden ondertekend.

Het hele trieste van alles is eigenlijk dat zij de kinderen opzet tegen hun vader.....de omgangsregeling wordt totaal niet nageleefd, onder het mom dat ze niet meer willen. Ze wonen erg dichtbij.....eerst kwamen ze vaak aan, heel gezellig. Maar nu heeft hun moeder plotseling de oorlog verklaard kennelijk en gaat echt heel vervelend doen.

Vorige week waren mijn partner en ik een weekje op vakantie en mijn 2 jongste kinderen van 15 en 18 jaar bleven thuis [ carnaval vieren uiteraard :D ] stond ze plotseling op een dag voor de deur met haar kinderen die ze naar binnen stuurde met het verzoek om belangrijke papieren mee te nemen. Zelf bleef ze buiten staan. Mijn kinderen stonden perplex en voelden zich geintimideerd. Dit kan toch zomaar niet......
Gelukkig hebben ze niets gevonden.

Mijn partner voelt zich machteloos en boos en wil de KA weer later betalen dan gebruikelijk. Ik heb hem geadviseerd dit echt niet te doen...ben bang dat dit ooit tegen hem zal werken, bv in de rechtbank.
We hebben nog geen advocaat.

Mijn partner is erg begaan met zijn kinderen en houdt de school resultaten goed bij. Met name zijn jongste zoon kan heel goed leren maar heeft autisme. Hij heeft veel begeleiding en structuur nodig. Alle afspraken die mijn partner maakt om hem te helpen met huiswerk worden gewoon genegeerd. In overleg met school en mentor is inmiddels huiswerk begeleiding vanuit school ingeschakeld en de mentor heeft geadviseerd en Centrum voor Jeugd en Gezin in te schakelen. Zij heeft de problemen in de thuis situatie inmiddels ook onderkend.

Maar eigenlijk sta je als welwillende en betrokken vader gewoon met de rug tegen de muur met een dergelijke exvrouw.
Katara
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:45

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Katara »

O ja en dan nog een vraag wb de zorgkorting....die moeten gehanteerd worden volgens de afspraken gemaakt in de omgangsregeling. Maar wat als die omgang gefrustrret wordt door de andere partij....mag je die zorgkorting dan niet meer mee tellen of hoe werkt dit dan..
Katara
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:45

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Katara »

Ik heb zojuist het Trema tpport gedownload. Wel zware kost dit hoor....ik denk dat mijn partner er beter mee uit de voeten kan!!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Voiceless »

Het is frustrerend om in deze situatie te zitten. Hou het bij het korte zakelijke briefje en verder niets.

Heb geduld en zet geen overhaaste stappen.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Benadeelde »

Hoi Katara,

Diep triest is het als een moeder de omgang van de kinderen met de vader onmogelijk maakt/frustreert. Zeer onbeschoft van de ex om de kinderen naar binnen te sturen als jullie weg zijn. Schending van jullie privacy en misbruik van de kinderen. Wat haar beweegredenen ook mogen zijn, laat de kinderen er buiten.

Ik kan de frustratie goed voorstellen van je man echter hij schiet er helemaal niets mee op. Hij doet zo te lezen goed zijn best en zorgt dat zijn kind de begeleiding krijgt die hij nodig heeft. Blijf positief bezig. De kinderen zullen dat zien en onthouden.

Geef nooit een stok om mee te slaan.

Nu naar je vragen, het kind gebonden budget en ouderkop worden bij het inkomen geteld van de alimentatiegerechtigde. Echter indien de ex beneden een bepaald inkomen blijft, zie draagkrachttabel, hoeft zij slechts € 50,00 bij te dragen aan kosten voor de kinderen.

Zorgkorting dat is een lastige. Je zult moeten aantonen dat de kinderen wel graag willen komen en dat het niet in het belang van de kinderen is dat de omgang wordt verstoord. Let wel op dat je de moeder van de kinderen niet beledigd tijdens de rechtszaak want dat wordt alleen tegen je gebruikt. Een rechter wilt zien dat je je best doet voor de kinderen en niet dat je ruzie maakt want dat wordt niet in dank afgenomen.

Een ander punt is dat de zorgkorting ook afhankelijk is van de kinderbehoefte. Wordt de kinderbehoefte voldaan door vader en moeder dan wordt deze na ratio verdeeld over beide ouders en wordt de zorgkorting in mindering gebracht. Indien dit niet het geval is dan kan het zijn dat de zorgkorting voor een gedeelte wordt verrekend of helemaal niet. Hangt af van het gat wat ontstaan is.

De kinderbehoefte kan belachelijk hoog zijn, zeker als er sprake is van meerdere kinderen zodat het onmogelijk is om deze te voldoen.

Ik hoop dat je zo weer een beetje wijzer bent geworden.
Katara
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:45

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Katara »

Bedankt weer!!

Mijn buurvrouw is advocate.....woon hier nog niet zo lang.....maar heb de stoute schoenen angetrokken en bij haar aangebeld. Ze nam alle tijd voor me...wat een lief mens!

Het komt erop neer dat we niet onder een rechtszaak uitkomen. De advocaat van ex doet bijna alleen toevoegingen en die heeft er belang bij de zaak te rekken. Tot in het eeuwige vrees ik.

Verder het advies een gezinscoach aan te vragen bij Centrum Jeug en Gezin....alhoewel mijn buurvrouw daar een niet al te hoge pet van op had...vele wisselingen ed, maar zou in onze situatie wel goed kunnen uitpakken, aangezien ook zij het dieptriest voor de kinderen vond. De buurvrouw kent de kinderen best goed en ook de ex van mijn partner.....ze begreep me precies gelukkig.
De kinderen zullen ook gehoord worden door de rechter...ieder apart en zonder vader of moeder.

Alles goed documenteren.....en rechtsbijstand regelen. Zou aanzienlijk in de kosten schelen.

Heb de tremanormen door geworsteld en hoe typisch bij de zorgkorting staat vermeld als diegene die de kinderen niet heeft ingeschreven staan, vaak de vader denk ik....zich niet houdt aan de omgangsregeling, van de zorgkorting afgeweken kan worden. Maar niets als het omgekeerde het geval is....klopt toch ergens ook niet vind ik. Of zie ik dat niet goed?

Ik weet dat er best vaders zijn die er een potje van maken....maar sommige moeders kunnen er ook van van zeg!!

Mijn partner zegt ook dat hij hoopt dat eens zijn kinderen zullen realiseren wat hun moeder hen heeft aangedaan.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Benadeelde »

Hoi Katara,

Ik deel je ongenoegen omdat ik het zeer onrechtvaardig vind dat een alimentatiegerechtigde financieel wordt beloond als hij of zij de omgang verstoord.

Daarom vind ik dat de kinderbehoefte anders berekend dient te worden. Nu bestaat de kinderbehoefte uit kindgebonden kosten en woonlasten. Ik vind dat de kinderbehoefte alleen moet bestaan uit kindgebonden kosten en wel om de volgende redenen: Beide ouders dienen voor de kinderen te zorgen dus hebben beide ouders woonlasten. Zorgkorting dient afgeschaft te worden omdat deze korting zorgt voor verstoring van de omgang wat ten koste gaat van de kinderen. Immers zoals je zelf al schrijft als de vader geen omgang meer heeft omdat de moeder de omgang frustreert dan vervalt de zorgkorting en wordt de moeder financieel beloond voor haar gedrag ten koste van de kinderen. Het recht van het kind wordt hierdoor geschonden. Kinderen zijn niet in staat om enig partij te zijn in het conflict wat ontstaan is tussen de ouders alleen om de hebzucht naar meer geld. Kinderen komen hierdoor in de knel te zitten en een rechter gaat dan beslissen dat de kinderen beter af zijn bij diegene waar de kinderen bij ingeschreven staat. Meestal de moeder en zodoende hebben vaders en kinderen totaal geen rechten en steun van de overheid en de rechterlijke macht.

Het gaat zelfs nog verder. Gebleken is dit jaar dat ouders met kinderen er fors op vooruit gaan behalve de alleenstaande ouder. Hij of zij heeft weliswaar kinderen maar mag er alleen voor betalen en deelt niet mee in de kinderbijslag of kindgebonden kosten en inkomensafhankelijke combinatiekorting. De nieuwe partner van de verzorgende ouder echter wel. En dat is ook een schrijnend verschil tussen ouders die gaan scheiden. De ene partij die de kinderen heeft ontvangt alles en de andere partij wordt tot op het bot financieel uitgekleed. Met name de alimentatieplichtigen met een modaal inkomen.

Dat deze manier van rekenen gesteund wordt door de overheid heeft alles te maken met het verhaalsrecht. Hoe hoger de kinderbehoefte/kinderalimentatie, hoe meer de gemeente kan verhalen.

En de kinderen ach die zijn van ondergeschikt belang. Financieel belang gaat voor het belang van de kinderen.

Het kan zo simpel worden gemaakt maar ja dan worden de bedragen die te verhalen zijn voor de kinderen lager en dan staat heel alimentatieland weer op zijn kop. Maar wat is er zo verkeerd aan als alimentatieplichtigen alleen de kindgebonden kosten gaan betalen? Is het niet zo dat wij als volwassenen anno 2016 zelfstandig rond moet zien te komen of dat je nu man of vrouw bent?
Want als de kinderen volwassen zijn, wat dan ? Op de huidige wijze worden niet alleen levens van kinderen verstoord maar zorgt men ook eens dat zelfredzaamheid ver te zoeken is en dat alimentatieplichtigen in de schuldsanering terecht komen omdat ze niet meer kunnen rondkomen. Is er ooit onderzoek gedaan wat het de maatschappij kost enkel en alleen om het verhaalsrecht in stand te houden tegenover alimentatieplichtigen die hierdoor in de bijstand terecht komen? het is een neerwaartse spiraal geworden dat niets meer te maken heeft met het onderhouden van je kinderen. Daarom vind ik dat de betalende ouder alleen de kindgebonden kosten dient te betalen en de kinderbijslag dient gedeeld te worden. Ook dient de betalende ouder in aanmerking te komen voor de inkomensafhankelijke combinatie korting en kindgebonden budget en ouderkop. Nu is er sprake van discriminatie tussen beide ouders enkel en alleen omdat de kinderen op 1 adres ingeschreven kunnen worden terwijl de kinderen toch echt een vader en een moeder hebben. Indien blijkt dat een ouder niet voor zijn kind wil zorgen dan moet de overheid die ouder het ontzag ontnemen waardoor hij of zij geen recht heeft op kinderbijslag en andere kindgebonden toeslagen. Zo zou het moeten zijn je deelt de lusten en de lasten met elkaar en een ieder ouder gescheiden of niet dient als volwassenen zelfredzaam te zijn.
Zoals de kinderbehoefte nu is vastgesteld bestaat het uit een groot gedeelte verkapte partneralimentatie door de zogenaamde woonlasten voor de kinderen. Kinderen zijn niet verantwoordelijk voor verhoogde hypotheeklasten of huur. Kinderen verbruiken wel gas, water en licht echter dat staat niet in verhouding tot de woonlasten die berekend wordt in de kinderbehoefte. Beide ouders dienen voor het woongenot te zorgen voor hun kinderen.

Nu even terug zoals het nu gesteld is in alimentatieland.
De rechter gaat uit van de trema normen. Je dient als het een rechtszaak wordt je jaaropgave en de laatste 3 loonstroken op te sturen. Ongetwijfeld zal de tegenpartij dit verzoek bij jullie hebben ingediend. Wat je kan doen is de gevraagde gegevens zenden naar de advocaat van de tegenpartij. Immers die moet je toch indienen. Laat de tegenpartij een berekening maken. Scheelt jullie advocaatkosten. Met deze uitkomst kan je het wel of niet mee eens zijn en dan is er nog tijd genoeg om een advocaat in te schakelen. Bij familiezaken heb je niets aan rechtsbijstand zover ik weet tenzij je ook recht heb op een advocaat van onvermogen. Over het algemeen maakt men een berekening over je jaaropgave. Hier staat namelijk je brutojaarsalaris op. Je mag nog in mindering brengen eventuele ongeschiktheidsverzekering als je die middels je salaris wordt ingehouden. Vanaf het brutosalaris middels eventuele ongeschiktheidsverzekering wordt de inkomstenbelasting verminderd en worden de heffingskortingen erbij geteld. Op deze manier kom je aan het nettosalaris / 12 en je heb het nettoloon. In de draagkrachttabel kan je zien wat je moet betalen aan ka indien niet wordt voldaan aan de kinderbehoefte. Je zorgkorting is afhankelijk van het voldoen van de kinderbehoefte. Dus je zult zelf moeten bekijken of dat het zin heeft om te procederen tegen de andere partij als zij komen met het te betalen bedrag aan kinderalimentatie. Let wel op dat ze geen partneralimentatie gaan vragen als er nog ruimte overblijft. Kijk je beschikking na wat daarover is afgesproken. Hoe meer dat je zelf uitzoekt, hoe wijzer dat je zelf wordt en hoe minder afhankelijk je bent van een advocaat waardoor je tijd kan reduceren. En tijd kost heel veel geld.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen. Heel veel succes.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:Kinderen verbruiken wel gas, water en licht echter dat staat niet in verhouding tot de woonlasten die berekend wordt in de kinderbehoefte.
Helemaal met je verhaal eens, en wat bovenstaande betreft, voor gas, water en elektriciteit geldt ook nog eens dat kinderen daar veel minder dan een evenredig deel gebruiken.
Een huis zonder kinderen moet net zo goed verwarmd worden, en gaat ook gewoon het licht en de TV aan, wordt de was en de afwas net zo goed regelmatig gedaan, hooguit iets minder vaak.
En de huur of hypotheek veranderen al helemaal niet.
Katara
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:45

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Katara »

Bedankt Benadeelde voor je uitgebreidde informatie.....Zoals jij het beschrijft, zo had ik het zelf nog niet bekeken, maar idd je hebt wel gelijk vind ik. Dit leidt tot een grote afhankelijkheid en dat is nooit goed. Ouders moeten, als ze gescheiden zijn....gewoon voor zich zelf zorgen. Dus maw gaan werken. Heb ikzelf ook vele jaren gedaan.....ik heb nooit geen KA of PA ontvangen en ik heb 4 kinderen. Makkelijk was het niet....maar een mens kan veel hoor!!

Nu...gisteravond is er een gezinscoach van het Centrum voor Jeugd en Gezin geweest. Fijn gesprek gehad. Er wordt nu een traject uitgezet waarbij er een andere gezinscoach contact gaat opnemen met exvrouw en een begeleider op school voor hun autistische zoon. Die komt door dit alles helemaal in het nauw.

We zijn benieuwd hoe dit alles gaat verlopen.

Van haar advocaat hebben we nog niets gehoord.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Betrouwbare berekening.

Bericht door Benadeelde »

Hoi Katara,

Ik hoop dat alles goed komt en dat de ex ziet dat het belang van haar zoon voorop moet staan. Kinderen hebben beide ouders nodig.

Ga ruzie uit de weg want daar krijg je alleen maar negatieve energie van. Richt je op positieve dingen voor jullie samen en voor jullie kinderen.

Heel veel succes en ik hoop dat alles weer goed komt.
Plaats reactie