Kinderalimentatie herberekenen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
vaders
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:10

Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door vaders »

Ex wil de kinderalimentatie laten herberekenen, ( afgesproken was om de 3 jaar te kijken of het bedrag nog klopte) ik heb geoperd even in onderling overleg te kijken maar daar gaat ze dus niet mee akkoord. En wil haar advocaat een berekening laten maken.

Mijn ex is opnieuw getrouwd met een man met inkomen ze werkt zelf niet maar krijgt wel begeleidinggeld van oudste dochter via pgb ze. Maar deze inkomsten zie ik geen enkele bewijzen als haar advocaat een berekening maakt ik vind dat hun financiele plaatje dan ook inzien.

Op dit moment heb ik nog geen brief gekregen ik wil een eigen advocaat vragen dat ze wachten tot onderling overleg en dat beide gegevens worden ingezien .een rechtzittingen wil ik voorkomen. Is haar advocaat verplicht hier op te wachten. Wie weet hoe dit zit?

(Voor 2 jaar terug heb ik nog recht op een toevoeging maar om dit op te vragen zal even duren)
Laatst gewijzigd door vaders op 08 mar 2016, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door ll2014 »

Weet je ook wat de grond is waarop ze wil laten herberekenen?
Een rechter zal een verzoek tot aanpassing alleen in behandeling nemen als daar een geldige aanleiding voor is.
vaders
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:10

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door vaders »

Veranderende inkomsten van beide kanten a l s mede gezinssamenstellingen
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door ll2014 »

Een rechtszaak tegenhouden kan je niet als de andere partij dat wel wil.
Je bent in ieder geval niet verplicht jouw inkomensgegevens aan haar of haar advocaat te verstrekken.
Haar advocaat kan zonder jouw inkomensgegevens geen berekening maken en je zou dus kunnen besluiten aan te bieden jouw gegevens te verstrekken in ruil voor haar gegevens. Je zou dan in ieder geval voor jezelf een inschatting kunnen maken of wat ze vraagt redelijk is.
Komt het tot een zaak, dan zullen beide partijen verplicht worden om een draagkrachtberekening aan te leveren die ook voor de zitting naar de tegenpartij gaat.
Hou bij alimentatie altijd in de gaten dat de rechtszaak ook veel geld kost, wat in de praktijk nooit te verhalen is op de tegenpartij.
vaders
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:10

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door vaders »

Het punt is dat ik dan ook alle financiële stukken van hun dan ook wil zien om te kijken dat de berekening redelijk is. heb zelf ook nog 2 kinderen en heb niet het gevoel dat ze die bij berekenen. Maar als mijn advocaat een draagkracht berekening maakt moet zij dan neem ik aan haar gegevens ook opvragen?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door ll2014 »

Een draagkrachtberekening kan ieder voor zich maken, daar zijn gegevens van de andere partij niet voor nodig.
Pas als de KA berekend moet worden, zijn van beiden de draagkrachtberekeningen nodig.

Maar als je ex de rechter wil gaan verzoeken om aanpassing van de KA zal zij daarvoor argumenten moeten geven, en dan weet ze blijkbaar dat jouw draagkracht flink is gestegen of haar draagkracht fors achteruit is gegaan, anders heeft het immers geen zin om wijziging aan te vragen.

Ik neem aan dat bij de vaststelling van de huidige KA ook de behoefte is bepaald en tenzij jij nu bijvoorbeeld fors meer verdient dan jullie ten tijde van de scheiding samen verdienden zal de behoefte niet wijzigen en bepaalt de verhouding tussen jouw en haar draagkracht de kinderalimentatie.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door Voiceless »

Het feit dat ze hertrouwd is is voldoende voor een wijziging. Hij is nu onderhoudsplichtig geworden. Ook dat het in het ouderschapsplan staat is voldoende. PGB is alleen van invloed als ze dit haarzelf als inkomen mag uitkeren. Jouw kinderen zijn mogelijk niet van invloed, tenzij ze er al waren.

Hasr advocaat zal zijn inkomen waarschijnlijk niet meenemen, dus geen optie. LBIO zal afgaan op gegevens die jullie aanleveren, dus zal ze waarschijnlijk alleen aangeven dat ze zelf niets heeft.

Ik zou de boel omdraaien. Zelf via advocaat alle gegevens opvragen en wijziging verzoeken. Je hebt voldoende gronden. Gaan ze waarschijnlijk van schrikken.
vaders
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:10

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door vaders »

Volgens mij worden eigen andere kinderen wel vaak meegenomen in mijn draagkract van mij afhankelijk van de behoefte. Altans dat is mij verteld.

Pgb betaald ze aan er zelf uit zo ongeveer een halve dag per week, ik heb geen idee hoe hoog dat per maand is ik kan het helaas niet op internet vinden.

Ex is al met een advocaat bezig dus ik denk helaas te laat..voor een eigen of ik moet het alsnog doen gegevens via advocaten beide gegevens overleggen of zou dat niet kunnen?

Kan zulk iets ook op terugwerkende kracht, in ons plan staat dat er even gegeken word om de 3 jaar of het bedrag nog klopt vokgens de norm eventueel opnieuw berekenen
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door Benadeelde »

Hoi Vaders,

Ik hoop dat ik het goed heb begrepen. Jouw ex is bezig met een advocaat maar je hebt zelf nog niets vernomen van de advocaat in dat geval is er nog niets aan de hand.

Je kunt zelf een familie advocaat in de hand nemen en de gegevens van de tegenpartij opvragen. De informatie die je nodig hebt zijn de jaaropgave en aangifte inkomstenbelasting van jouw ex en haar nieuwe partner met daarbij salarisstroken van de laatste 6 maanden ( in ieder geval 3 maanden). Jouw advocaat kan dit opvragen en aanbieden om te kinderalimentatie opnieuw te berekenen rekening houdend met alle kinderen waarover jij kinderalimentatie dient te betalen. Wilt jouw ex niet meewerken dan kun je een verzoekschrift bij de rechter indienen en dan moet ze alle gegevens indienen. De datum van verzoekschrift is over het algemeen genomen de datum van wijziging kinderalimentatie.

Ik begrijp alleen niet waarom jouw ex een herziening wil aanvragen als ze zelf is hertrouwd want volgens mij is dat niet in haar voordeel...?
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Kinderalimentatie herberekenen

Bericht door Benadeelde »

Hoi Vaders,

Ik hoop dat ik het goed heb begrepen. Jouw ex is bezig met een advocaat maar je hebt zelf nog niets vernomen van de advocaat in dat geval is er nog niets aan de hand.

Je kunt zelf een familie advocaat in de hand nemen en de gegevens van de tegenpartij opvragen. De informatie die je nodig hebt zijn de jaaropgave en aangifte inkomstenbelasting van jouw ex en haar nieuwe partner met daarbij salarisstroken van de laatste 6 maanden ( in ieder geval 3 maanden). Jouw advocaat kan dit opvragen en aanbieden om te kinderalimentatie opnieuw te berekenen rekening houdend met alle kinderen waarover jij kinderalimentatie dient te betalen. Wilt jouw ex niet meewerken dan kun je een verzoekschrift bij de rechter indienen en dan moet ze alle gegevens indienen. De datum van verzoekschrift is over het algemeen genomen de datum van wijziging kinderalimentatie.

Ik begrijp alleen niet waarom jouw ex een herziening wil aanvragen als ze zelf is hertrouwd want volgens mij is dat niet in haar voordeel...?
Plaats reactie