Herberekening KA

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Wasteland
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2016, 22:45

Re: Herberekening KA

Bericht door Wasteland »

Hallo Danny,

Mijn ex is inderdaad alleenstaand. Ja ze ontvangt KGB. Bij de eerste berekening is inderdaad het KGB afgetrokken van de kinderbehoefte.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Herberekening KA

Bericht door Voiceless »

Het eerste waar naar gekeken wordt is of er een wijzigingsgrond is. Dat kan de uitspraak van de HR zijn, maar is niet zeker of de rechter dat accepteert.

Het tweede is de toets of het bedrag nog steeds voldoet aan de wettelijke maatstaven. Dat is enerzijds behoefte en anderzijds draagkracht. Díe berekening is voor draagkracht bij KA is sterk vereenvoudigd en behoefte haal je uit de tabel.

In jouw geval zal de behoefte hoger zijn (want AOK moet er weer bij) maar jouw draagkracht nagenoeg gelijk. Haar draagkracht zal hoger zijn, want AOK komt daar bij.

Was de behoefte niet vervuld omdat jouw draagkracht niet toereikend was, dan voldoet de vastgestelde KA aan de wetteljke maatstaven. Was jouw draagkracht wel toereikend, dan kan het zijn dat je meer moet betalen. De wijziging van de zorgkorting kan ook invloed hebben. Maar dan moet er wel een wijziging in de zorg geweest zijn.

Al met al, rechters hechten waarde aan een getekend OP, zeker als dat maar kort geleden was, er geen wijzigingen zijn geweest en het toentertijd voldeed aan de wettelijke maatstaven. De berekening van het verwachte effect kan je redelijk eenvoudig zelf maken.

Het is overigens, als het toch tot een procedure komt, verstandig om het ouderschapsplan te laten bekrachtigen.
Wasteland
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2016, 22:45

Re: Herberekening KA

Bericht door Wasteland »

Hey Voiceless,

Wat een enorme kennis heb jij in huis! Bedankt voor de waardevolle informatie.

Mijn ex is vorig jaar akkoord gegaan met een zorgkorting van 50/50. Dit was naar aanleiding van de berekening die de mediator had gemaakt. Terwijl zij wel zorg draagt voor de kosten voor de kinderen zoals eerder verteld. Het bedrag wat daar uit voort kwam (KA die ik moet betalen) is opgenomen in het OP. Nu verteld ze mij dat die berekening helemaal niet klopt en dat het 35/65 moet zijn.

De uitspraak van de HR in combinatie met het aanpassen van de zorgkorting doet haar geloven dat ze grote bedragen van me kan ontvangen.

Ik denk dat het op dit moment wijs is om af te wachten waar haar advocaat mee komt. Nadien praten/onderhandelen met mijn ex over dit bedrag heeft weinig zin als ik jullie zo hoor. Ik zal met die berekening naar een advocaat gaan (bedankt Voiceless!) en daar de case bespreken.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Herberekening KA

Bericht door Voiceless »

Ja, door schade en schande wijs geworden.

De zorgkorting mag overigens alleen toegepast worden als beide ouders samen voldoende draagkracht hebben om in de behoefte te voorzien. Dus vaak is het een non-discussie.

Verder is het begrip wettelijke maatstaven niet verder ingevuld. De tremanormen zijn slechts een leidraad en rechters hebben een relatief grote vrijheid in het vaststellen van het bedrag. In het geval van co-ouderschap is er helemaal bar weinig vastgelegd. In onderling overleg en naar rato van de draagkracht. Daarom is het ook zo'n onzeker proces.
Wasteland
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2016, 22:45

Re: Herberekening KA

Bericht door Wasteland »

Dus het verleggen van de zorgkorting mag eenzijdig plaats vinden? We hebben samen voldoende draagkracht om in de behoefte te voorzien.

Het blijft de vraag wat wijsheid is.... Direct na het ontvangen van de herberekening een advocaat inschakelen of met ex rond de tafel om te "onderhandelen".

Wat me nog niet duidelijk is, de berekening+OP gaan zoiezo naar de rechter. Heb ik dan altijd een advocaat nodig? Ook als ik het bedrag weet aan te passen en weet vast te leggen in het OP?

Schade en schande klinkt heftig.. Was het zo'n strijd voor je?
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Herberekening KA

Bericht door Danny54 »

Op zich heb je geen advocaat nodig als je ex en haar advocaat hun verzoek weer intrekken... maar daar zou ik geen vertrouwen in hebben zelf!

Ik zou voor deur nummer3 gaan: Direct na het ontvangen van de herberekening een advocaat inschakelen en dan eventueel MET de advocaat met de ex rond de tafel. (Anders zit je in je eentje tegenover ex + advocaat...)

Mijn advocaat kon altijd mooi van te voren aangeven of die nut zag in om de tafel zitten, of dat het goedkoper was om maar gewoon via de rechter te gaan ;)
Wasteland
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2016, 22:45

Re: Herberekening KA

Bericht door Wasteland »

Duidelijk verhaal Danny. Deur nummer 3 zal het worden :)

Ik zal mijn ervaring de komende tijd verder delen hier.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Herberekening KA

Bericht door Voiceless »

Door schade en schande, wil zeggen heel veel advocaatkosten en vele procedures. Maar mijn situatie is wat complex. Ik heb ondertussen ,in tuim 15 jaar) zo'n beetje alle procedures gezien, omgang, gezag, ots, informeel verzoek minderjarige, vervangende toestemming, samenwonen cq partneralimentatie en natuurlijk alimentatie. En daarbij de verschilende instanties als jeugdzorg en de raad.

Waarschijnlijk zal haar advocaat een absurd voorstel doen, die berekening zal he niet zien. Negen van de tien keren willen ze niet onderhandelen, maar krijg je gewoon een verzoekschrift. Bij een verzoekschrift heb je een advocaat nodig.

Om resultaten te halen moet je leren hoe procedures werken, en rechters en advocaten denken. Voor alimentatie is het belangrijk dat je het tremarapport leert te begrijpen en verder moet je alles goed onderbouwen met bewijsstukken. verder weerleg alles wat de ander stelt en volg jouw eigen strategie. Laat he niet intimideren, om een coorbeeld te geven de ex eist 1000 KA (want geen info gegeven, op basis van berekening schikking voor 250 wat afgewezen wordt, uitspraak rechter is 100. Rechters beoodelens stukken ( lees bewijzen cq feiten) een zitting is om te verifieren.

In jouw geval is het verhaal afspraak is afspraak (Ouderschapsplan) en de wijzigingsgrond het belangrijke wapen. In de tweede plaats moet je een vangnet maken voor het geval dat het verweer wordt afgewezen, dus zorgen dat de berekening voor jou gunstig is en is onderbouwd met feiten. Dus waarom 50% zorgkorting ipv 35%? Toon dus aan dat (met bonnetjes en berekening) dat je die kosten maakt.

Het is en blijft een feitenrechter, die kan dus niets met de uitspraak dat je bijvoorbeeld hoge woonlasten hebt, maar wel met een huurovereenkomst waarin staat dat de huur bijv 2000 euro is. Hij kan dus niets met de uitspraak van jouw ex dat jullie vroeger veel,goedkoper woonden, maat wel met die stelling en een huurcontract ten tijde van de relatie van 500 euro/maand. Advocaten hebben de neiging om met woordelijke algemene stelling te komen, het is jouw taak om iedere stelling met feiten (in de bijlagen) te onderbouwen. De rechter zal zoeken naar:
1. vaststaande (dus bewezen) feiten,
2. feiten die weersproken of weerlegt zijn negeren en
3. een oordeel geven over de discussiepunten.
Jouw situatie moet dus zoveel als mogelijk in 1 vallen, haar situatie moet je naar 2 brengen. Lukt dat geheel dan kan de rechter maar een ding concluderen. Meestal blijft er wel wat over in 3.

In de praktijk is het batuurlijk niet zo zwart/wit, naar met alimentatie kom je een heel eind met deze benadering.
Wasteland
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2016, 22:45

Re: Herberekening KA

Bericht door Wasteland »

Wow Voiceless, dat is een vrij heftig verhaal. Ik heb nog geen herberekening ontvangen. Ik verwacht dat ik die ergens in de loop van volgende week ontvang.

Wordt vervolgd. Bedankt voor je informatie.
Plaats reactie