Advies gevraagd mediation

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Advies gevraagd mediation

Bericht door Zus »

Vanwege herkenbaarheid niet teveel details, maar is het mogelijk om het contract met een mediator eenzijdig op te zeggen, en een eigen mediator te zoeken? De aanstaande ex wil graag de oude houden omdat dat minder gedoe is, maar de andere partner heeft bedenkingen bij deze mediator.

Wat kun je doen als 1 partij negatieve ervaringen heeft met de mediator?
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Onmacht »

Vooropgesteld dat ik (helaas) geen ervaring met mediation heb, zegt mijn instinct: eerlijk zijn bij het eerstvolgende mediationgesprek en dus open kaart spelen. M.i. grote kans dat de mediator, als het een goede is, dan zelf aangeeft dat het op deze manier niet gaat werken en mee wil helpen aan alternatieve

mediation werkt immers alleen als beide ex partners er achter staan
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Zus »

Onmacht schreef:Vooropgesteld dat ik (helaas) geen ervaring met mediation heb, zegt mijn instinct: eerlijk zijn bij het eerstvolgende mediationgesprek en dus open kaart spelen. M.i. grote kans dat de mediator, als het een goede is, dan zelf aangeeft dat het op deze manier niet gaat werken en mee wil helpen aan alternatieve

mediation werkt immers alleen als beide ex partners er achter staan
Jaaaa, niet dus.

Beide partners staan overigens wel positief tegenover mediation. Maar zelfs als de mediator zelf de handdoek in de ring gooit, gaat dit wel geld kosten: de kosten voor deze mediator en de kosten voor de volgende (dit dan wel met toevoeging waarschijnlijk). Tenzij er misschien een mogelijkheid is om de overeenkomst nietig te verklaren. Met als resultaat waarschijnlijk een boze aanstaande ex....
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Onmacht »

Beide partners staan overigens wel positief tegenover mediation.
Dit is precies waar het om gaat; 2 (bijna) ex-partners die er in principe samen uit willen komen.. Velen van ons hier was/is dat niet gegeven... Wanneer de een zich dus niet senang voelt bij een mediator, is een andere mediator dus geen 'gedoe' maar een potentiële schappelijke oplossing (t.o. de rechter...)
Maar zelfs als de mediator zelf de handdoek in de ring gooit, gaat dit wel geld kosten: de kosten voor deze mediator en de kosten voor de volgende (dit dan wel met toevoeging waarschijnlijk).
Weet je wat een advocaat kost in vergelijking met mediation? Plus ook nog eens een langduriger tijdsfactor. Dus wat is geld wanneer het om de kinderen en de hoe dan ook blijvende relatie met de andere ouder gaat (ik ga er van uit dat het hierom gaat)? Eenzijdig opzeggen, wat je in je OP stelt, is gewoon mogelijk en kost net zoveel, zo niet dus (veel) meer wanneer de ex partner vervolgens naar een advocaat en de rechter stapt... Dan ben je ook veel verder van huis...
Tenzij er misschien een mogelijkheid is om de overeenkomst nietig te verklaren. Met als resultaat waarschijnlijk een boze aanstaande ex....
Hoewel e-mail en zelfs mondelinge afspraken in principe rechtsgeldig zijn, zonder handtekening(en) geen overeenkomst bij een mediator. Zodra de rechter er aan te pas moet komen kun je vrijwel iedere andere afspraak als niet gemaakt (dus nietig) beschouwen. Maar dat is wel het laatste wat je moet willen, zeker wanneer je een (redelijk) goede relatie met de ex wilt behouden.
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Zus »

Poeh, het vertrouwen in de mediator is inmiddeld gereduceerd tot nul, en op dit moment is er ook geen contact tussen de aanstaande exen. Vanwege een voorval is degene die ook al geen vertrouwen had in de mediator teveel van de kaart. Een mediator zou hen wellicht met elkaar in gesprek kunnen brengen, maar dus niet deze.

Dat brengt me terug op het uitgangspunt: is het mogelijk dat ieder een eigen mediator heeft? Wellicht een mediator die bekend is met de huidige en die daar mee kan samenwerken?

En daarnaast: ik zou erg graag info ontvangen over een goede mediator, postcode rond 073 of 024.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Onmacht »

Dat brengt me terug op het uitgangspunt: is het mogelijk dat ieder een eigen mediator heeft?
Bij mijn weten niet. Wel ieder een eigen advocaat nemen en verder overleggen. M.i. ben je dan (veel) verder van huis, maar kun je wel beiden met ondersteuning praten/overleggen.

Een andere optie is, en ik beveel dit niet aan, via een advocaat naar de rechter. De rechtbank zal dan volgens protocol aan beide ex-partners vragen of ze voor mediation willen gaan. M.a.w. een andere mediator....

Mag ik vragen waarom er geen vertrouwen in de mediator is en welk voorval zich heeft voorgedaan?
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Onmacht »

Dubbel post verwijderd
Laatst gewijzigd door Onmacht op 10 jul 2016, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Zus »

Ik kan niet teveel zeggen, vanwege herkenbaarheid. Maar het ziet ernaar uit dat de aanstaande ex eigenlijk helemaal niet uit is op mediation. Dat in combinatie met een mediator in wie de ander weer geen vertrouwen heeft, maakt het allemaal erg lastig.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Onmacht »

En samen uitkomen, met of zonder mediator, is in principe te verkiezen boven iedere andere weg. Zelfs een ovk bereikt middels een slechte mediator.

Verder te weinig info om nog iets zinnigs te zeggen, zelfs niet of er kinderen in spel zijn. Je kan me een PB sturen als je wilt.
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Zus »

Er zijn uiteraard kinderen bij betrokken (vandaar de post op dit forum), dat maakt het zo'n precaire situatie. Je wilt je aanstaande ex natuurlijk niet tegen je in het harnas jagen. Ik besef dat ik niet veel details gegeven heb, maar ik weet nu eenmaal niet wie hier allemaal meeleest.

De eerste stap is nu in ieder geval om te vragen of de aanstaande ex akkoord gaat met een andere mediator. Wat er dan verder volgt, zal van de reactie afhangen. Bij een akkoord kunnen ze verder, bij geen akkoord.... tja...

Dank in ieder geval voor het meedenken!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Voiceless »

Ieder kan best een eigen mediator hebben, maar die wordt dan wel meestal advocaat genoemd. Het uitgangspunt van een mediator is onpartijdigheid en die van de advocaat partijdigheid.

Als ieder een eigen mediator heeft is er per definitie geen sprake van onpartijdigheid. Mestal wordt dat een vviergesprek genoemd, waarbij het doel is zonder rechter tot een vergelijk te komen. Een andere constructie is wel een mediator, met de voorwaarde dat voorstellen wel eerst aan de eigen advocaat mogen worden voorgelegd.

Is overigens geen vreemde wending. Ex denk er meer uit te halen, mediator gaat niet mee (onpartijdig). Advocaat ex spiegelt voor dat er meer valt te halen (partijdig). Rechter kiest ergens er tussenin (onafhankelijk).

Voorwaarde voor mediation is dat beide het willen. Die voorwaarde is er niet. Verder een mediator zal niet beginnen voor de overeenkomst getekend is, jaar zal opdracht teruggeven als een niet meer wilt. Kost je wel de uren totdan. Zal overigens wel trachten de boel weer los te trekken. Kijk het mediation contract er maar eeensop na.
succes
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 jul 2016, 17:27

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door succes »

Hoi, zelf heb ik ervaring met mediation en ook de situatie meegemaakt dat mijn ex aan me aangaf niet tevreden te zijn over de mediator.

Heel even liet ik me er toen in meeslepen tot iemand mij erop attendeerde
dat dit waarschijnlijk wordt opgevoerd als je ex merkt dat ze haar zijn niet krijgt bij die betreffende mediator. Want dat is de voor de meest hand liggende oorzaak. Iemand raakt ontevreden als het niet gaat zoals je wilt.

Ikzelf was ook niet helemaal tevreden over de mediator maar heb er toen uitdrukkelijk voor gekozen me niet te laten meeslepen door mijn ex. Met een nieuwe mediator begin je weer helemaal vanaf nul. Ik heb de mediator toen gezegd dat mijn ex niet tevreden was maar dat ik het graag met de mediator af wilde maken. Ik heb mijn vertrouwen juist in hem uitgesproken (ondanks dat ik ook niet helemaal tevreden was) En dat heb ik ook aan mijn ex medegedeeld. Ik heb gezegd: ja, er zijn altijd dingen die beter kunnen maar ik ben wel tevreden en wil het graag met deze mediator voortzetten.

Verder heb ik mijn ex toen gezegd dat ze er zelf met de mediator over moest praten wat ze graag verbeterd wilde zien. En dat dat goed is dat ze dat aan de mediator aangeeft. Ik heb me daar echt afzijdig van gehouden.

Bottom line is het zo dat niet de mediator maar jij en je ex het met elkaar eens moeten worden. Ik heb dat ook tegen mijn ex gezegd.

Uiteindelijk hebben wij onze kwestie met dezelfde mediator goed af kunnen afronden.

Koester overigens het gegeven als je ex meewerkt aan mediation. Dat is een heel goed teken, ook al gaat het misschien stroef. Laat je niet meeslepen door als ze niet tevreden is over de mediator. Zoals ik al zei: kans groot dat ze dit opvoert omdat ze merkt dat jij (ook) succes begint te krijgen. Een heel natuurlijke reactie voor een moeder die een strijd voert.
Blijf haar ook vertrouwen geven dat je samen fijne oplossingen wilt vinden.

Succes
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Zus »

De ontevredenheid over de mediator had in dit geval echt alleen betrekking op de mediator. Nu deze mediator exit is, wil de aanstaande ex geen nieuwe mediator, hoewel dat oorspronkelijk haar idee was. De insteek bij de aanstaande ex is zo'n beetje 'op mijn manier of helemaal niet'.

Nu wil ze dus toch een advocaat ipv een mediator. Misschien achteraf dus niet zo'n slimme zet om met deze mediator te kappen. Aan de andere kant vraag ik me af wat mediation op had geleverd als ze toch in alles haar eigen zin wil krijgen.
succes
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 jul 2016, 17:27

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door succes »

Hoi zus, het lijkt er een beetje op dat de tegenpartij de gang van zaken opzettelijk frustreert. Anderzijds is ze, zoals ik het lees, nog niet zover dat ze alle medewerking durft te weigeren. Dat is tenminste mijn indruk. Want let wel: als ze werkelijk elke medewerking weigert dan kan dat uiteindelijk in een rechtbank in haar nadeel gaan werken. Dat weet ook elke moeder.

Ik zou je aanraden om toch mee te gaan in haar voorstel om een advocaat als mediator in armen te nemen. Op zich is het positief dat ze dit voorstelt. Mijn ervaring is dat je elke strohalm die het gesprek gaande houdt met 2 handen aan moet pakken. Ga er ook met volle positieve moed in en wie weet brengt het je verder. Nu zeggen dat je het niet wilt is absoluut geen goede keus.

Andere oplossing is, naar de rechter toestappen als het echt niet meer lijkt te gaan werken.

Als vader heb je de ondankbare taak om constant klappen te moeten opvangen en te moeten tonen dat je wilt meewerken. Ook als je ex je doorlopend probeert tegen te werken, de boel frustreert, of het bloed onder je nagels haalt. Doe alsof je gek bent en werk mee als zij denkt dat een advocaat als mediator de oplossing is. Prima toch? Proberen kan geen kwaad.

Het laat ook weer zien dat je bereid bent samen naar die oplossing te zoeken. En als dat weer wordt gefrustreerd? Stap naar de rechter. Ik weet dat je dat liever niet doet maar soms is het helaas nog de enigste manier om ergens te komen.

Er zijn gelukkig ook succes verhalen. Al hoor je ze maar weinig. Mij is het uiteindelijk ook gelukt. En geloof me. Dat leek ook echt onmogelijk. Hou dus vol. Probeer de moeder ook steeds vertrouwen te geven, ook al verdiend ze het door haar gedrag helemaal niet om complimentjes te krijgen. Zet alles in om kleine stapjes voorwaarts te kunnen maken. Alle beetjes kunnen helpen. Hopelijk komt de moeder tot inzicht dat samenwerken voor iedereen het allerbeste is. Ook voor haarzelf. Als ze dat inzicht krijgt dan kan je echt stappen vooruit maken.

Een tip is ook: Probeer ook te achterhalen waar ze bang voor is. Soms kan dat in kleine dingen zitten waar je zelf helemaal niet bij stil staat. Misschien kun je hier op de achtergrond ook aan werken om die beren van de weg te krijgen. En ja...als het echt niet meer wil. Dan naar de rechter. Die is er uiteindelijk bij mij ook aan te pas moeten komen om de moeder te dwingen tot de omgang met mijn kind. Nu is alles koek en ei en werken we geweldig samen. Hopelijk komen jullie ook zover.

Sterkte en succes gewenst.
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Advies gevraagd mediation

Bericht door Zus »

succes schreef:Hoi zus, het lijkt er een beetje op dat de tegenpartij de gang van zaken opzettelijk frustreert. Anderzijds is ze, zoals ik het lees, nog niet zover dat ze alle medewerking durft te weigeren.
Volgens mij klopt die indruk behoorlijk.... Overigens stelt ze voor dat ieder een eigen advocaat neemt, dus tja.... Fijn in ieder geval om te horen dat er ook succesverhalen zijn!
Plaats reactie