Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Albertus
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2016, 16:42

Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Bericht door Albertus »

Hierbij een poging om een zo objectief mogelijk beeld te schetsen van mijn situatie en bijbehorend probleem.

Ruim 10 jr geleden gescheiden, 2 dochters. Alimentatie Kinder (KA) en Partner (PA) is destijds vastgesteld en in convenant beschreven. Tot begin 2016 heb ik 100% aan al mijn betalingsverplichtingen voldaan.
De PA is komen te vervallen toen mijn ex ging samenwonen. Ik ben zelf ruim een jaar na scheiding hertrouwd.
De kinderen wonen 4 in de 14 dagen bij mij.
In 2014 is de KA aangepast, nav mijn verzoek om een herberekening (omdat mijn ex in 2013 getrouwd is). Van een herberekening is het niet gekomen. Ex heeft nooit inzicht willen gegeven, ik heb mijn volledige financieel dossier overhandigd. Samen kwamen we er niet uit. Een mediator wou ex niet. Uiteindelijk twee advocaten een beeld geschetst en zijn we tot een compromis gekomen. Een compromis die voor mij nog steeds slecht voelt, maar dat zal altijd onduidelijk blijven.
Begin 2015 is bezoekregeling aangepast naar 5 van de 14 dagen bij mij.
Begin 2016 is de bezoekregeling volledig op z'n kop gezet. Oudste dochter (20) heeft 5 maanden in buitenland gewoond en wou daarna week op week af, dus 50/50. Jongste dochter (17) is bij mij komen wonen, en na 2 a 3 maanden is nieuwe regeling afgesproken: 4 dagen bij ex, 10 dagen bij mij per 14 dagen.
Ik ben vanaf het moment dat jongste dochter bij mij kwam wonen gestopt met alimentatie betalen. De vaste lasten die er nog waren werden gedekt door bijdrage ex in alimentatie. Voor oudste dochter ben ik gestopt met betalen nadat 50/50 regeling in is gegaan. Haar vaste lasten zijn minder dan eigen bijdrage ex. Onder vaste lasten versta ik lidmaatschap clubs etc. Alles wat ex betaalt voor kinderen buiten woonlasten.
Ik wil een redelijke oplossing. Ben niet op zoek naar 'winst' of meer geld in mijn zak houden, maar wil betalen wat redelijk is. Mijn ex redeneert dat de 10 jr geleden geldende regel van €5 per kind per dag aftrekken van draagkracht voor dagen dat ze bij mij zijn, nu nog geldt. Geïndexeerd weliswaar en als gebaar verhoogd naar 7,50 per dag.
Als je dit dan doorrekent, moet ik iedere maand nog een paar honderd euro per kind betalen aan ex, terwijl ze in die periode geheel of 50/50 bij mij woonden.
Het convenant is niet aangepast, de enige update is de nieuwe regeling in 2014 waarin we beiden een nieuw bedrag afgesproken hebben. Zonder onderliggende berekening.
Als ik de letter van de wet volg, wordt een alimentatie pas aangepast nadat een rechter uitspraak heeft gedaan of wijzelf een nieuwe afspraak overeen komen.
Als je kinderen besluiten de omgangsregeling zo drastisch om te gooien, moge het duidelijk zijn dat er wat speelt. Dat is niet het moment om direct naar een rechter te stappen, maar ook niet een moment om om tafel te gaan en een opnieuw vast te stellen. Hoe verstandig ook, het is niet reëel.

Ik heb een voorstel gedaan, maar daarop is niet gereageerd. Enige reactie is de berekening van de afgesproken alimentatie - de dagen dat ze extra bij mij zijn * 7,50.

Het LBIO komt in beeld, als ik niet ga betalen.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: heeft iemand advies? Ik voel heel weinig voor een traject met advocaten/rechter omdat de kosten hiervan de discussie overstijgen. Mede doordat de situatie de komende tijd weer gaat veranderen als de jongste dochter vanaf september op kamers gaat. En de oudste over een half jaar 21 wordt, gaat er weer wat veranderen (denk ik). Zo blijven we aan de gang en helpen we advocaten aan een mooi salaris en worden we er zelf niet echt beter van.

Ik zal ws veel relevante info vergeten te vermelden, maar vraag daar gerust naar.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Bericht door Voiceless »

Het is even zoeken in jouw verhaal, maar als ik goed woont jongste dochter 100% bij jou (hoofdverblijf is bij jou). Zij is 17. Jullie moeten naar draagkracht bijdragen aan haar onderhoud. In beginsel kan jij KA van de ex vorderen, niet andersom.

Oudste dochter is 20. Door haar meerderjarigheid is zij de alimentatiegerechtigde. Jouw ex heeft niets te vorderen. Als deze dochter een bijdrage wil of als je de oude regeling laat doorlopen, dan moet je aan haar betalen. Niet aan de ex dus.

Formeel heb je gelijk, de beschikking geldt nog voor de jongste dochter. Maar de rechter verklaarde mij bijna voor gek toen ik bij de toen zestienjarige dochter die volledig bij mij woonde om een nihilstelling vroeg. De oudste dochter zou zelf naar de rechter of LBIO moeten gaan.

Gewoon niets meer betalen. Ik geef haar weinig kans bij de rechter, zelfs een risico dat ze jou moet betalen (als je daarom vraagt).

Laat je niet gek maken.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:Gewoon niets meer betalen. Ik geef haar weinig kans bij de rechter, zelfs een risico dat ze jou moet betalen (als je daarom vraagt).

Laat je niet gek maken.
Dat klinkt heel redelijk, maar als er formeel een oude beschikking ligt is LBIO gek genoeg om deze beschikking naar de letter uit te voeren.
Dan zal je alsnog via de rechter met terugwerkende kracht het teveel betaalde terug moeten vorderen, en hoewel je waarschijnlijk dan wel gelijk krijgt is het de vraag of je ooit een cent terug ziet.

Wel belangrijk is in deze ook of het hoofdverblijf formeel is geregeld, dus waar de kinderen ingeschreven staan, anders krijg je lastige discussies over feitelijk hoofdverblijf en zo.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Bericht door ll2014 »

Albertus schreef:Ik heb een voorstel gedaan, maar daarop is niet gereageerd. Enige reactie is de berekening van de afgesproken alimentatie - de dagen dat ze extra bij mij zijn * 7,50.
Misschien moet je het dan eens omkeren en stellen dat zij dus alleen nog recht heeft op 7,50 voor elke dag dat ze bij haar zijn.....
De ondertussen niet meer van toepassing zijnde berekening van 5 euro per dag had immers altijd betrekking op de kosten van de ouder waar de kinderen NIET het hoofdverblijf hadden.

Als zij geen draagkracht heeft en jij wel voldoende draagkracht hebt zal een rechter mogelijk ook zoiets uitspreken, maar dan aan de hand van de nieuwe regels.
In mijn geval is vastgesteld dat de ex recht heeft op KA ter hoogte van de zorgkorting omdat mijn zoon 4 dagen per 14 dagen bij haar is.
Volgens de regels zou ze dan ook een minimale eigen bijdrage moeten leveren, maar in dit land wordt altijd in het voordeel van de moeder bepaald, en dus hoeft ze geen cent bij te dragen in de opvoeding van haar zoon, alle wetgeving daarover ten spijt.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Bericht door Voiceless »

Het LBIO gaat niet zo hard vorderen als je ze het direct uitlegd. Jouw ex is immers geen alimentatiegerechtigde meer. En alles wat er niet betaald wordt kan niet verteerd worden, dus terugbetaling is niet aan de orde.

Als je een procedure start als het LBIO wel gaat innen, dan schorten ze de invordering vaak op, tenzij jouw ex dat wilt. Die kan dat dan wel doorzetten, maar het LBIO geeft dan ook aan dan bij terugwerkende kracht ze gaan terugvorderen.

Anders ligt het voor de oudste dochter. Als die het LBIO inschakeld wordt het lastiger.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:Het LBIO gaat niet zo hard vorderen als je ze het direct uitlegd. Jouw ex is immers geen alimentatiegerechtigde meer.
Als je ze het uitlegt, zullen ze waarschijnlijk aan ex vragen of ze zeker weet of ze door wil gaan.
Volgens de beschikking is ze nog wel degelijk alimentatiegerechtigde, er is immers nog geen nieuwe beschikking.
Voiceless schreef:En alles wat er niet betaald wordt kan niet verteerd worden, dus terugbetaling is niet aan de orde.
Dat ben ik met je eens, maar zolang er geen nieuwe beschikking is geldt volgens de wet gewoon de oude, hoe oneerlijk dat ook is.
Voiceless schreef:Als je een procedure start als het LBIO wel gaat innen, dan schorten ze de invordering vaak op, tenzij jouw ex dat wilt. Die kan dat dan wel doorzetten, maar het LBIO geeft dan ook aan dan bij terugwerkende kracht ze gaan terugvorderen.
Het zou mooi zijn als het zo werkte, maar mijn ervaring is helaas heel anders.
Ik had beroep ingesteld en gewonnen, maar van terugvorderen was geen sprake, dat moest ik zelf maar via de rechter regelen, en dat is een moeilijk begaanbare weg.
LBIO was uitsluitend bereid om mijn ex in een brief mede te delen dat ze een betaalregeling met mij moest treffen om het teveel door haar ontvangen bedrag terug te betalen, en ik mocht van LBIO totdat alles terug betaald was de nieuw verschuldigde bedragen verrekenen met het te veel door mij betaalde.
Kan nog 6 jaar zo door gaan en dan is mijn zoon 21, natuurlijk betaald hex geen cent terug en gaat geen betalingsregeling afspreken met mij....
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Omgangsregeling fors aangepast, hoe om te gaan met KA?

Bericht door Voiceless »

Als je zekerheid wilt, dan moet je naar de rechter en de beschikking (met terugwerkende kracht) laten vernietigen. Maar dat is een afweging van risico en kosten.
Plaats reactie