Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door Jens »

Ik ben voor mezelf aan het bedenken hoe ik zou willen dat de zorg- en omgangregeling eruit ziet. Ik wil mijn kind natuurlijk zo vaak mogelijk bij me hebben. Nu vroeg ik me het volgende af:

- wat is eigenlijk het verschil tussen co-ouderschap en een uitgebreide omgangsregeling van bijvoorbeeld 40% bij de vader?

- ik snap dat je aan moet geven om welke dagen het gaat, en dat het handig is om halen en brengen te verdelen. Maar welke afspraken maak je nog meer in zo'n plan? Er is sowieso een informatieplicht, geloof ik, dus dat hoef ik niet apart op te nemen?
Ik zie in voorbeelden dat er ook afspraken worden gemaakt over bedtijden: gaat dat niet een beetje ver?

Wat moet er nu echt in, om het straks allemaal een beetje soepel te laten verlopen?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door ll2014 »

Jens schreef:- wat is eigenlijk het verschil tussen co-ouderschap en een uitgebreide omgangsregeling van bijvoorbeeld 40% bij de vader?
Juridisch gezien bestaan die begrippen eigenlijk ook niet, jouw voorbeeld van een uitgebreide omgangsregeling van 40% en 60% mag je ook net zo goed co-ouderschap noemen.
Over het algemeen wordt 30% als ondergrens gezien van co-ouderschap, maar juridisch is dat nergens zo bepaald.
Wouter81
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 12:11

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door Wouter81 »

Je kunt het idd zo precies maken wat je wilt. En mijn advies doe dit ook. Bedtijden, tv en computer tijden, allemaal op papier. Zo kunnen jullie kinderen de ouders niet uitspelen. Anders krijg je opmerkingen van; Bij mama mag ik wel laat opblijven! Mijn ex wilde zelfs dat de kapper die mijn zoon knipt in het OP kwam. Ik vond het best. Hoe meer details in het OP hoe duidelijker voor beide partijen wordt. Sta niet raar te kijken van een OP van 8 á 9 kantjes. Meer is beter
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door bliep »

Een OP is dynamisch. Het zal continu aangepast moeten worden naarmate dat kinderen ouder worden en hun wensen meer kenbaar kunnen maken. De bed tijden van bv. een 4 jarig kind zijn anders dan een 8 jarig kind. Probeer de tradities die betrekking hebben op de kinderen toen jullie nog bij elkaar waren zoveel mogelijk in stand te houden.

Het OP wordt normaliter ook opgesteld in een emotionele tijd en je kan niet 'even' afspreken hou je het ouderschap na scheiding vorm gaat geven. In diversen landen worden de afspraken in het OP na een x tijd geëvalueerd/herzien of dat deze in de praktijk en in de levens na scheiding ook werken.


Op diversen sites kan je een blanco OP downloaden.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door bliep »

Probeer ieg vrije interpretaties op afspraken te voorkomen. Bv In mijn OP stonden geen overdrachttijden in de afspraak over de verdeling van de kerstdagen. Hier maakte mijn ex gebruik van door tijden te benoemen die gewoon niet haalbaar waren vanwege een prive diner van haar.

Volgens mijn mediator is bij een co-ouderschap het verstandig en wetenschappelijk onderzocht dat kinderen niet drie weken van de andere ouder worden gescheiden zoals voor kan komen bij (school)zomervakanties. Hierop hebben wij een afspraak gemaakt dat er contact zal zijn in begin derde week (van ieders deel) van de vakantie. Echter stond in het OP niet het soort contact vermeld. Ik was vrij zeker dat we fysiek contact hadden afgesproken en ex dacht contact middels Skype oid zodat zij drie weken aangesloten op vakantie kon gaan zoals ook de afspraak was bij haar nieuwe vriend die echter een weekendregeling heeft.

Dat je je vrouw/partner na scheiding pas leert kennen, is bij mij en velen andere lotgenoten op deze site wel van toepassing.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door ll2014 »

Wouter81 schreef:Je kunt het idd zo precies maken wat je wilt. En mijn advies doe dit ook. Bedtijden, tv en computer tijden, allemaal op papier. Zo kunnen jullie kinderen de ouders niet uitspelen. Anders krijg je opmerkingen van; Bij mama mag ik wel laat opblijven! Mijn ex wilde zelfs dat de kapper die mijn zoon knipt in het OP kwam. Ik vond het best. Hoe meer details in het OP hoe duidelijker voor beide partijen wordt. Sta niet raar te kijken van een OP van 8 á 9 kantjes. Meer is beter
Dit ben ik niet met je eens, dan probeer je nog wederzijds invloed te houden op de dagelijkse gang van zaken bij de ex.
Meer is echt niet altijd beter.
Overdrachtstijden en verblijfsduur bij beide ouders moeten wel zo exact mogelijk worden vastgelegd, maar hoe die tijd verder ingedeeld wordt gaat de ander niets meer aan. En kinderen die ouders uitspelen gebeurd toch wel, maar daar ben je zelf bij.
Als een kind zegt dat hij bij mama langer mag opblijven is het voldoende om te zeggen dat bij papa, regels van papa gelden en bij mama regels van mama.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door ll2014 »

bliep schreef:Volgens mijn mediator is bij een co-ouderschap het verstandig en wetenschappelijk onderzocht dat kinderen niet drie weken van de andere ouder worden gescheiden zoals voor kan komen bij (school)zomervakanties.
Daar hebben rechters blijkbaar geen boodschap aan, die stellen normaal gesproken gewoon 3 weken bij de één en dan 3 weken bij de ander in zomervakanties en dat per jaar om en om.
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door Jens »

De meningen zijn dus verdeeld. Ik vind het ook wel ver gaan om dingen als bedtijd vast te leggen. En stel dat het kind eens een kwartier later naar bed gaat.... Ik kan nu al voorspellen dat ik met een boze ex te maken ga krijgen, omdat ik me niet aan de afspraken hou.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door ll2014 »

Jens schreef:En stel dat het kind eens een kwartier later naar bed gaat.... Ik kan nu al voorspellen dat ik met een boze ex te maken ga krijgen, omdat ik me niet aan de afspraken hou.
Daarom moet dat er ook niet in, het heeft iets weg van over je graf heen willen regeren.
Uit elkaar betekent ieder zijn eigen leven en dan zijn dit details die ieder voor zich kan invullen, zonder dat de ander zich er mee te bemoeien heeft.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als de bedtijd bij één van de ouders zodanig wordt dat dit overduidelijk slecht is voor de gezondheid van het kind.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door bliep »

In vervolg op vrije interpretaties en dat er afspraken worden gemaakt in een emotionele tijd waarbij je er later achter komt dat ze toch niet zo goed zijn als je dacht.

In mijn OP was de volgende regeling opgenomen over de verjaardagen van de kinderen: even jaren kind 1 bij vader kind 2 bij moeder en in de oneven jaren andersom. Een dezelfde soort regeling was opgenomen voor de verjaardagen van de ouders.

In mijn OP staan echter geen overdrachtstijden wat op moment suprême een discussie opleverde. Ik wou graag dat de kinderen bleven slapen omdat aan mijn kant van de familie het een traditie is dat ze blijven eten op de verjaardagen waarbij we liever niet aan tijden zijn gebonden. Ex wou dit niet omdat ze dan de volgende dag geen prive afspraken kon maken. Na een pittige discussie zijn wij overeengekomen om alle verjaardagen in de eigen reguliere tijd te vieren. Naderhand gezien is dit ook een betere afspraak. De kinderen kunnen de volgende dag dan ook met hun nieuwe speelgoed spelen.

Zoals ll2014 ook schreef: meer afspraken betekent niet altijd goed.

De kerstdagen worden ook verdeeld. Mijn regeling: in de oneven jaren kerstavond en eerste kerstdag bij ouder 1 en kinderen gaan op 1e kerstdag slapen bij ouder 2. In het OP staat echter niet vermeld dat de kinderen op 1e kerstdag bij ouder 1 blijven eten en na het eten pas naar ouder 2 gaan. Ook hier is een discussie over geweest omdat deze afspraak niet paste in de agenda van mijn ex vanwege een prive diner elders waardoor ze in de avond op 1e kerstdag niet thuis kon zijn om de kinderen te ontvangen. Daarom vond ze het 'normaal' om te eisen dat ze de kinderen voor het eten wou ontvangen omdat er tenslotte geen overdrachtstijd was opgenomen in het OP. Maar staat er niet bij stil dat de kinderen dan geen kerstdiner met hun vader konden vieren.

Nu heb ik een verschrikkelijk ex die denkt dat ze de enigste is in dit universum. Ik hoop dat je een goede indruk hebt gekregen dat het OP ook erg gevaarlijk kan zijn als je net zo'n ex krijgt als ik, die gebruik maakt van onduidelijkheden in het OP waardoor er onnodige discussies en spanningen ontstaan.

Succes.

ps. Tip: Wij hebben de afspraak over vader-moederdag beter gemaakt door de overdracht niet op de dag zelf te doen maar een dag van te voren zodat de kinderen op vader-moederdag hun kado's op bed kunnen geven (traditie) en ze tevens een ontbijtje kunnen maken voor hun ouder.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door ll2014 »

Voor alle duidelijkheid nog even het volgende.
Het is goed om vooral overdrachtsmomenten en uitzonderingen op de standaard regeling goed vast te leggen.
Vergeet ook niet om vast te leggen wat er moet gebeuren als 2 regels tegenstrijdig worden, bijvoorbeeld een verjaardag in een vakantie.
Aangezien ik zelf nog wel eens in de herfstvakantie jarig ben en mijn ex in de voorjaarsvakantie gaat dat dus fout zodra de vakantie bij de ander is....

Let wel op dat je alleen me je ex samen en een mediator tot een ouderschapsplan komt.
Advocaten hebben er weinig interesse in en een rechter zal al helemaal geen uitspraken op dit niveau willen beoordelen, tenzij ze al in een door beiden goedgekeurd OP staan.
Oma Tobben
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2015, 11:26

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door Oma Tobben »

Overdrachtmomenten inderdaad goed benoemen, met tijd en plek.
Als een verjaardag in een vakantie valt, jouw verjaardag in haar vakantie in het buitenland, bijvoorbeeld, opnemen dat dit 'ingehaald' wordt op een dag naar keuze van de benadeelde. Als wij dat opgenomen hadden, was ons veel ongenoegen bespaard. Verjaardagen van omas en opas ook opnemen. Vergeet ook trouwdagen niet, de trouwdag zelf, van familie in de ...e graad, maar ook 25, 40, 45, 50 enz van familie in de ..e graad. Onze hex heeft onze kleinzoon thuisgehouden toen zijn peetvader trouwde, omdat dat niet in het OP stond.

Wij hebben ook 'overleg verplicht' opgenomen over het plaatsen van tattoos en piercings. werd overigens met voeten getreden, kleinzoon had ineens een oorbel.'Oh gut, is dat ook een piercing?' Mediator vond dat ze gelijk had en wij niet moesten zeuren, het zat er nu eenmaal.
Ja, je beleeft wat met dat hulpverleners-gespuis!

Misschien ook een idee om social-media gebruik te benoemen. Onze kleinzoon heeft nu een facebookaccount op zijn voornaam en tweede voornaam, want hex gruwt ervan dat hij net heet als zijn vader, die achternaam gebruikt hij ook niet, hij gebruikt die van haar, behalve op school en zo, dan kan dat niet, officieel heet hij gewoon net als zijn vader. Op zijn facebookaccount heeft hex onze kant volledig geblokt, meer dan 30 mensen geblokt waar kleinzoon, als hij bij ons is, gewoon getegeld mee omgaat. zijn vader, toegevoegde broer en zus, opa, oma, ooms, tantes enz.
De mediator vond dit geen rare situatie.

Besef wel dat het OP 'voor eeuwig' is. Alles wat je er in opneemt, staat vast en wordt door de hulpverleners als zekerheid gebruikt. Wij hebben het opgesteld met hulp van een zeer vastberaden mediator, en gelukkig maar. Hex tekende tegen haar zin en riep meteen dat ze het aan ging vechten, maar dat is nog nooit gelukt, ze heeft immers zelf getekend. Dus niet denken: het kan altijd nog veranderd worden. Het moet in 1x goed.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet er in het ouderschapsplan?

Bericht door ll2014 »

Oma Tobben schreef:Overdrachtmomenten inderdaad goed benoemen, met tijd en plek.
Als een verjaardag in een vakantie valt, jouw verjaardag in haar vakantie in het buitenland, bijvoorbeeld, opnemen dat dit 'ingehaald' wordt op een dag naar keuze van de benadeelde. Als wij dat opgenomen hadden, was ons veel ongenoegen bespaard.
Kan een oplossing zijn, je kunt er ook voor kiezen om de omgangs- en vakantieregeling gewoon te allen tijde voor te laten gaan.
Aangezien wij geen OP hebben, maar uitsluitend een beschikking van de rechtbank en die niet op dit soort details ingaat, heb ik weinig keuze.
Gelukkig hecht ik niet al te veel waarde aan verjaardagen e.d.
Je moet ook uitkijken dat je niet te veel uitzonderingen creëert, dan wordt het voor een kind ook gauw onoverzichtelijk, en bovendien ontstaat al gauw het afwegen of de ander niet meer voordeel heeft aan de uitzonderingen....

Oma Tobben schreef:Misschien ook een idee om social-media gebruik te benoemen. Onze kleinzoon heeft nu een facebookaccount op zijn voornaam en tweede voornaam, want hex gruwt ervan dat hij net heet als zijn vader, die achternaam gebruikt hij ook niet, hij gebruikt die van haar, behalve op school en zo, dan kan dat niet, officieel heet hij gewoon net als zijn vader. Op zijn facebookaccount heeft hex onze kant volledig geblokt, meer dan 30 mensen geblokt waar kleinzoon, als hij bij ons is, gewoon getegeld mee omgaat. zijn vader, toegevoegde broer en zus, opa, oma, ooms, tantes enz.
De mediator vond dit geen rare situatie.
Ik vind dat wel een rare situatie, en vraag me zelfs af of dit juridisch wel mag.
Ouders hebben de wettelijke plicht om na scheiding te bevorderen dat er ook goed contact is met de familie van de ex partner, en blokkeren is nu niet direct bevorderend...
Het is ook te gek voor woorden dat een kind gestimuleerd wordt om niet zijn eigen naam te gebruiken, maar een andere naam :roll:
Plaats reactie