Meebetalen aan bijstand?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Meebetalen aan bijstand?

Bericht door Jens »

Nu hoorde ik weer dat je ook nog eens mag meebetalen aan de bijstand van je ex. Ik ben eens gaan zoeken, maar ik vind ook informatie dat meebetalen alleen aan de orde is als de bijstand een direct gevolg van de echtscheiding is. Mag een gemeente zelf bepalen of de ex altijd meebetaalt of alleen bij causaal verband? Hoe zit dat nou precies?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Meebetalen aan bijstand?

Bericht door ll2014 »

Je kan moeten meebetalen als je alimentatieplichtig bent, maar onderling hebt afgesproken die alimentatie niet of niet volledig te betalen.
Dit geldt zowel voor KA als PA.
Als je ex dus volgens de gangbare berekeningen recht heeft op een bepaald bedrag aan PA, maar jullie besluiten samen dat ze veel minder of niets krijgt omdat het toch maar op de bijstand wordt gekort, kan de gemeente verhaal bij jou gaan halen tot het bedrag wat jij verschuldigd zou zijn.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Meebetalen aan bijstand?

Bericht door bliep »

Als je getrouwd bent geweest heb je voor de rest van je leven een onderhoudsplicht naar je ex-partner waardoor de gemeente bij jouw komt aankloppen als ex-partner in de bijstand terecht komt. Weet even niet hoe dit zit als je duurzaam samen hebt gewoond.

Als ex-partner, alimentatie (KA en/of PA) ontvangt wordt de bijstand hierop gekort. (maw hoe meer alimentatie ex partner ontvangt hoe minder bijstand hij of zij ontvangt vanuit de gemeente) Ex partner zal tevens ook meer kindgebonden budget ontvangen vanuit de belasting bij een bijstandsuitkering.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Meebetalen aan bijstand?

Bericht door ll2014 »

bliep schreef:Als je getrouwd bent geweest heb je voor de rest van je leven een onderhoudsplicht naar je ex-partner.
Niet dus! De onderhoudsverplichting is maximaal 12 jaar, en ook uitsluitend bij huwelijk of geregistreerd partnerschap.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... limentatie
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Meebetalen aan bijstand?

Bericht door bliep »

@ ll2014. Daar heb je gelijk in. Foutje. :? Met mijn ex duurt een jaar ook een eeuwigheid. :D
Plaats reactie