4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Pineut
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2016, 12:36

4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Pineut »

Beste allemaal,

Onlangs beschikking ontvangen voor 4.500 euro (bruto) partner alimentatie per maand (!) Ik ben totaal ontmoedigd en weiger ten onder te gaan aan de druk om zo'n monsterlijk bedrag maandelijks te moeten verdienen en betalen. Ik verdien er momenteel het salaris wel naar, mijn ex heeft weinig inkomen. Door hoge hypotheek, huis onder water, etc. heb ik ook hoge lasten. Hier heeft rechter totaal geen rekening mee gehouden. We hebben geen kinderen, hiertoe bleek zij biologisch niet in staat. We hebben pleegkinderen gehad, maar dat was te gecompliceerd voor haar en hierdoor heeft ze haar baan verloren. Nu moet ik voor alle mislukkingen opdraaien. Ex is achter in de veertig, laag opgeleid en beweert veel te solliciteren. Echter, mijn hulp daarbij wil ze niet. Mijn advocaat zegt dat de rechter "gewoon" de 60/40 regel hanteert en de Nederlandse wet toepast.

Heeft iemand tips? Gaan rechters altijd zo te werk? Wie kent vergelijkbare situaties?

Alvast bedankt.
Groet, de Pineut
Pineut
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2016, 12:36

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Pineut »

Even voor de duidelijkheid: ik overweeg in hoger beroep te gaan, maar twijfel of ik dat zal doen omdat ik geen argumenten zie die door rechters kennelijk serieus worden genomen in hun overweging.

Iemand advies?
DubbelPP
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2016, 09:46

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door DubbelPP »

Je zou een onafhankelijke draagkracht berekening kunnen laten maken. Als het daarboven uitkomt, kun je er wat tegen doen.

het bedrag wat je betaald is aftrekbaar bij de fiscus, hiervoor kun je maandelijks een teruggave voor krijgen. Dit drukt misschien ook de lasten.
Pineut
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2016, 12:36

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Pineut »

Dankjewel voor je antwoord DubbelPP, dat waardeer ik enorm.

Ik heb in de voorbereiding op de rechtszitting er voor gekozen om geen onafhankelijke draagkrachtberekening te laten uitvoeren, dit had mijn advocaat wel voorgesteld. Misschien achteraf gezien een verkeerde beslissing. Echter, mijn huidige inkomen is hoog genoeg om deze alimentatie te dragen. Ik betwijfel echter of de bank met deze alimentatieplicht mijn huidige woning nog wil financieren.

Ik kan gewoon niet leven met de gedachte dat ik mijn ex altijd zo beschermd heb en ik nu zo hard aangepakt wordt omdat ik een ander heb. Ik heb altijd alle rekeningen betaald, haar financieel gesteund met het maken van haar hobby tot haar beroep (atelier ingericht, etc.), haar mede-eigenaar van onze woning gemaakt en natuurlijk met haar getrouwd (terwijl ze nb op dat moment schulden had). Wat ze tijdens ons huwelijk heeft verdiend mocht ze zelf houden voor eigen gebruik. Bij de scheiding van tafel & bed 2 jr geleden heb ik haar forse voorschotten gegeven die ze tijdens de rechtszitting heeft betwist omdat die schenkingen voor de peildatum lagen - de rechter heeft ook daar haar gelijk in gegeven (!)

Ze was een lieve vrouw en heeft zich in het huwelijk altijd netjes gedragen, maar ik heb achteraf niet veel aan haar gehad. Ik had veel werkstress en zij leefde een onbezorgd leven. Dat we geen kinderen konden krijgen had zij kennelijk snel geaccepteerd. Toen het te moeilijk werd met de pleegkinderen stuurde ze die gewoon weg. Ik probeer haar positie nu te begrijpen, door haar passieve instelling heeft ze niet veel kansen op de arbeidsmarkt en zij moet natuurlijk ook overleven, maar mijns insziens is wat ze nu doet ethisch niet verantwoord - de rechter kijkt hier kennelijk niet naar.... Triest verhaal.

Dat de PA aftrekbaar is weet ik natuurlijk, maar ja mag ik ook een voordeel hebben als ik aan de andere kant 5.000 euro/maand loonbelasting betaal? De NL regering hakt je hoofd af als je boven het maaiveld uitkomt....

Ik kan hier NIET mee leven! Maar wat kan ik doen?
Misschien moet ik blijven procederen in de hoop dat de echtscheidingswet intussen in mijn voordeel wordt aangepast.
Dordt
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:05

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Dordt »

Heb je wel een goede advocaat? Je zou naast je eigen draagkrachtberekening een behoefteberekening kunnen laten opstellen voor je ex partner. Haar verdiencapaciteit telt dan ook mee. Jouw kosten (restschuld, nieuwe leefsituatie, ed) tellen zeker mee, wel is dit afhankelijk van welke rechter je voor je krijgt.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door bliep »

Jullie zijn/waren beide eigenaar van de woning? Moet de ene dan niet eerst worden uitgekocht als de ene er blijft wonen? Jullie zijn beide hoofd aansprakelijk voor de restschuld op je woning als deze verkocht is wat volgens mij invloed heeft op de draagkrachtberekeningen.

Ik zal contact zoeken met een goede advocaat die het hele financiële gebeuren onder de loep neemt. Laat niets aan het toeval over.
Pineut
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2016, 12:36

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Pineut »

Dordt bedankt, ook jouw reactie wordt natuurlijk enorm gewaardeerd!

Of ik een goede advocaat heb weet ik niet. Heb altijd veel vertrouwen in haar gehad maar het resultaat is teleurstellend gebleken. Wat betreft mijn ex' verdiencapaciteit: sinds zij met haar secretariële baan (25k€ bruto/jr) is gestopt in 2010, om zo beter voor de pleegkinderen te zorgen, is haar inkomen drastisch gedaald. Ze werkt nu als part-time thuiszorg medewerker. Zij beroept zich op haar leeftijd (48jr) en lage opleiding en het feit dat sollicitaties niet tot een full-time baan hebben geleid. De rechter heeft haar daar dus gelijk in gegeven. Ik betwijfel of een onafhankelijk verdiencapaciteitsonderzoek daar verandering in gaat brengen.

Dat mijn kosten wél meetellen is bemoedigend, bij mijn overweging om eventueel in hoger beroep te gaan zal dit zeker een rol spelen. Hopelijk tref ik dan een rechter die hier gehoor aan wil geven.

Dankjewel!
Pineut
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2016, 12:36

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Pineut »

Dankjewel Bliep voor het meedenken, waardeer ik enorm!

We zijn momenteel nog beiden eigenaar van de woning. Ik zal haar dus moeten uitkopen, terwijl ze er nooit een cent aan heeft meebetaald... De restschuld kan gecompenseerd worden met het spaargeld dat ik, oeps sorry, WIJ hebben. Er blijft dan dus fors minder spaargeld over om te verdelen. En inderdaad, dat zou zijn invloed moeten hebben op de draagkrachtberekeningen. Tijdens de rechtszitting vroeg de rechter nog: "wat doe je als de bank de woning door het uitkopen van haar niet meer wil financieren en het huis moet worden verkocht"? Ik antwoordde stoer met: "dat gaat gewoon niet gebeuren". Nu is gebleken dat de rechter hier niet van onder de indruk was.

Bij een eventueel hoger beroep zou ik moeten hopen dat ik een rechter tref die de woningsituatie wél meeneemt in de draagkrachtberekening.

Dank voor je tips! Een advocaat met meer kennis op financieel vlak biedt waarschijnlijk betere kansen.
Dordt
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:05

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Dordt »

Beste Bliep
Mijn situatie:
Ik heb net zelf een rechtzaak gehad inzake herberekening alimentatie. Wacht nog op de uitspraak. Mijn ex verdient EUR50K en ik betaal EUR 1400 partneralimentatie per maand. Deze alimentatie kan ik niet meer opbrengen (wil ik ook niet meer) omdat ik inmiddels hertrouwd ben en een samengesteld gezin heb waar ik voor wil zorgen. Daarnaast vind ik dat mijn ex prima voor zich zelf kan zorgen. Toen ik ging scheiden heb ik geen goede advocaat gehad (blijkt achteraf). Mijn huidige advocaat is er van overtuigd dat de alimentatie een flink stuk omlaag zal gaan al is dit natuurlijk altijd afwachten. Het scheelt echt als je een advocaat zoekt die goed naar de cijfertjes kijkt. Veel succes!
Pineut
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2016, 12:36

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Pineut »

Dankjewel Dordt, btw Pineut is de naam (geen Bliep) :)

Nu gaan veranderen van advocaat is denk ik geen optie meer, het beroepschrift dient vóór 5 januari as. te worden ingediend en zo snel gaat het allemaal niet in de advocatuur...

Wat betreft jouw situatie kan ik me heel goed voorstellen dat je ex met zo'n inkomen prima voor zichzelf kan zorgen.. maar die rechters zijn soms niet te begrijpen...

Jij ook veel succes toegewenst!
Laatst gewijzigd door Pineut op 09 nov 2016, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dordt
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:05

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Dordt »

sorry...moet zijn beste Pineut....
Dordt
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:05

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Dordt »

Joao
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2016, 19:52

Re: 4500 euro partneralimentatie - wat te doen?

Bericht door Joao »

mijn God 4500 aan alimentatie ?

Kan je niet beter stoppen met werken dan, hoeveel verdien je dan ?

4500 X 12 = 50.000.= per jaar.........................
Plaats reactie