Hoe krijg ik een gedeelte van hypotheek terug??

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
HenkJaap
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2016, 16:05

Hoe krijg ik een gedeelte van hypotheek terug??

Bericht door HenkJaap »

Ik ben nieuw op dit forum. Maar al wel meer dan een jaar bezig om mijn kinderen (veel) meer te zien dan 1 weekend in de 2 weken.
En om duidelijkheid te krijgen over de gezamenlijke woning, die ik wil en kan overnemen, maar waar mijn ex partner niet aan mee wil werken.

Ondertussen betaal ik meer dan 1200 aan kinder"alimentatie" (aanhalingstekens omdat er nog geen beschikking / uitspraak over omgang, en ook niet over het bedrag is).
En daarnaast betaal ik de volledige hypotheek van de gezamenlijke woning waar ex met de kinderen zit. Ze betaalt niet mee, omdat ze nauwelijks eigen inkomen (alleen K"A") heeft. En niet betalen en een BKR, zit ik niet op te wachten.

Wat zijn de mogelijkheden om alsnog maandelijks iets van haar verplichting voor de hypotheek terug te zien.
Op deze manier zit ze er prima, en beweegt ze voor geen meter (wat te zien is).
Laatst gewijzigd door HenkJaap op 18 nov 2016, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Hoe krijg ik een gedeelte van hypotheek terug??

Bericht door Onmacht »

Google is your friend... kijk hier eens:

https://www.eigenhuis.nl/woonsituatie/p ... uit-elkaar

Volgens mij heb jij het meest aan dit stuk:

Ex-partner betaalt niet mee

Als de hypotheek op naam van u beiden staat, bent u samen verantwoordelijk voor de betaling van hypotheeklasten. Maar wat kunt u doen als uw ex-partner niet meer wil of kan betalen?

1. Schrijf uw ex-partner een aangetekende brief. Daarin:

stelt u uw ex-partner in gebreke;
stelt u een termijn waarbinnen uw ex-partner alsnog aan u moet betalen. Gangbaar is een termijn van twee weken
2. Reageert uw ex-partner niet? Schakel dan een incassobureau of deurwaarder in. Geef daarbij aan welke vordering u heeft op uw ex-partner - het aandeel in de hypotheeklasten dat uw ex-partner had moeten betalen. Onderbouw de vordering indien mogelijk met bewijsstukken: de hypotheekakte, de eigendomsakte en de voorwaarden waaronder u getrouwd bent of was.

3. Geeft uw ex-partner geen gehoor aan uw herhaalde oproepen? En boekt het incassobureau of de deurwaarder ook geen resultaat? Stap dan naar de rechter.

Is de vordering op uw ex-partner lager dan € 25.000, dan kunt u naar de kantonrechter. U heeft hiervoor geen advocaat nodig. We adviseren de dagvaarding wel door een advocaat te laten opstellen vanwege de formele eisen waaraan deze moet voldoen.
Is de vordering op uw ex-partner meer dan € 25.000, dan moet u naar de rechtbank, sector civiel. Hiervoor heeft u altijd bijstand door een advocaat nodig.



Hoe dan ook sterkte en succes! Ken het gevoel om je kinderen vaker te willen (en ook kunnen) zien en ben ook al enige tijd bezig eea voor elkaar te boksen
HenkJaap
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2016, 16:05

Re: Hoe krijg ik een gedeelte van hypotheek terug??

Bericht door HenkJaap »

Hi Onmacht.
Bedankt voor je reactie!

Het stuk wat je noemt dat ken ik. Er op dit moment niet veel te halen bij haar. Behalve kinder'alimentatie'
Bij de kantonrechter heb ik nu een vordering ingediend (er kom nog een reactie en daarna een tegeneis), met ook de vraag om de woning te waarderen, aan mij toe te wijzen om ex partner vervolgens uit te kopen. Zodat de vordering met evt overwaarde kan worden verrekend....
Dat staat (eindelijk, na een jaar...) eindelijk op de rit.

Maar in de tussentijd woont mijn ex gratis, heeft ze (op een weekend in de twee weken na) de kinderen bij zich. Geen / nauwelijks eigen inkomsten, maar wel het bedrag aan KA. En oh ja, facebook staat vol met uitstapjes, etentjes. Dus waarom zou ze ook bewegen.....

Het is gewoon veel te comfortabel voor haar. En ondertussen loop ik op die KA, de volledige hypotheek en advocaatkosten bijna leeg.

Vandaar de vraag wat in die tussentijd nog meer mogelijk is.

Jullie HenkJaap
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Hoe krijg ik een gedeelte van hypotheek terug??

Bericht door Onmacht »

Dat is zo niet te zeggen. Te veel variabelen. Wat zegt je advocaat?

Ligt oa aan wat voor relatie jullie hadden, of hierbij sprake was van voorwaarden/contracten (en de inhoud daarvan), in hoeverre eea buiten het huis wel is afgerond.
Daarnaast hoe de huidige situatie tot stand is gekomen, is dit bijv op vrijwillige basis of liggen hier schriftelijke afspraken of een overeenkomst aan ten grondslag (er is immers geen beschikking) en houd je ex zich aan die afspraken?
En dan heb je nog de hypotheek- en eigendomsakte van de woning. De eerste vermeldt ongetwijfeld iets over aansprakelijkheid en daarbij wellicht iets over scheiding.

Maar zelfs met al deze informatie is niet met zekerheid te stellen in hoeverre je nu iets kunt verhalen en/of je inderdaad een vordering hebt (en vanaf welk moment..).

NB Let ook op hoe het fiscaal zit... Jij staat namelijk te boek als de vertrekkende partner. Als ik het goed heb, mag je slechts de helft van de betaalde rente opgeven en maximaal voor een periode van 24 maanden vanaf het moment dat je in het GBA bent overgezet naar een andere woning. Sorry als dit een volgende domper is...
Plaats reactie