Gang naar de rechter?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
manaman
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2016, 15:46

Gang naar de rechter?

Bericht door manaman »

Ik ben ZZP-er en ik zie dat er puur gekeken wordt naar de winst uit onderneming. In mijn beroep is de omzet heel onzeker. Nu heb ik dus geen zin in een formele berekening. Helaas heb ik een koppige ex die waarschijnlijk naar de rechter gaat.

Mijn vraag. Wanneer ik niet meewerk met de gang naar de rechter. Wat is dan het ergste wat kan gebeuren? Zijn er dwangmiddelen?

Ik ben voor een eerlijke verdeling, maar de behoefte die volgens het NIBUD worden gesteld zijn absurd. Kinderen kosten lang niet zoveel.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Gang naar de rechter?

Bericht door ll2014 »

manaman schreef:Mijn vraag. Wanneer ik niet meewerk met de gang naar de rechter. Wat is dan het ergste wat kan gebeuren? Zijn er dwangmiddelen?
Als jij niet meewerkt met de gang naar de rechter, zal je ex waarschijnlijk voor 100% dat toegewezen krijgen wat ze eist, en dat kan ze dan met hulp van LBIO invorderen als je het niet betaalt.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Gang naar de rechter?

Bericht door ll2014 »

manaman schreef:Ik ben voor een eerlijke verdeling, maar de behoefte die volgens het NIBUD worden gesteld zijn absurd. Kinderen kosten lang niet zoveel.
Op zich zijn die NIBUD normen niet zo absurd, alleen wordt daar ook huisvesting en vakanties volledig in meegerekend alsof het kind een evengroot aandeel in die kosten zou hebben, terwijl die kosten voor het grootste deel ook zonder kind(eren) gemaakt zouden worden.
Persoonlijk vind ik het ook belachelijk dat ik op die manier de vakantie van een ex moet meefinancieren, maar je zal er niet aan ontkomen, deze normen worden nu eenmaal door de rechter gehanteerd.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Gang naar de rechter?

Bericht door Condat47 »

Beste Manaman,

Kan je de winst uit onderneming administratief beïnvloeden? En als deze dit jaar toevallig weer wat hoger is geweest kan je dan argumenteren om b.v. de gemiddelde winst over 5 jaar te pakken? Je ex zal het gevoel moeten hebben dat de cijfers die jij aanlevert kloppen als ze akkoord wil gaan met een berekening en je een gang naar de rechter kan voorkomen.

Heb je zelf al een berekening laten maken? Hoe kwam deze uit? Weet zij precies wat er in je onderneming omgaat?
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Gang naar de rechter?

Bericht door Onmacht »

Het is onzin dat rechters enkel kijken naar winst uit onderneming. Dat geldt enkel voor IB-ondernemers waarbij de onderneming wel een rechtsvorm heeft, maar geen zelfstandig rechtspersoon is. Een voorbeeld hiervan (en de waarschijnlijk door jou gekozen rechtsvorm) is de eenmanszaak.

Het goede nieuws is dat je in de basis vrij bent (beperkingen daargelaten) in de keuze van de rechtsvorm van een onderneming. Een BV of Ltd (iets goedkoper om op te zetten, minder administratieve verplichtingen) ligt dan waarschijnlijk meest voor de hand. Liefst nog met een ('administratieve') holding erboven (ofwel een 2e BV/Ltd die eigenaar is van de 1e en jij eigenaar van de holding).

Het slechte nieuws is dat je dan met allerhande zaken te maken krijgt waaronder de gebruikelijkloonregeling (in de basis €44K per jaar (2016), maar niet in beton gegoten al moet je daarvoor wel met de BLD om tafel). Bovendien verlies je waarschijnlijk allerlei aantrekkelijke aftrekposten en ga je wel VpB betalen. De vraag is dus of de baten (minder KA) tegen de kosten opwegen. Staat tegenover dat je geen IB betaald over het meerdere van 44K maar eventueel dividendbelasting indien je de winst uitkeerd (dividend aan de holding is vrijgesteld, maar deze betaald ook VpB... en dividendbelasting bij uitkering aan jou...) Laat je daarom goed adviseren en alles doorrekenen als je dit overweegt. Netto moet je er natuurlijk wel beter uitkomen :mrgreen:

Een andere mogelijkheid en zeker het onderzoeken waard is 'werkondernemerschap.' Dit is een payroll constructie voor ZZP'ers bij een vast bedrijf. Dit wordt steeds populairder bij zowel ZZP'ers áls opdrachtgevers vanwege de wet Dba.


Overigens ben ik het met Conrad eens dat er zeker wat te zeggen is voor middelen bij een rechter wanneer je inkomen (jaarlijks!) sterk fluctueert. Administratieve beïnvloeding van de winst is bedrijfseconomisch doodeenvoudig, maar fiscaal gezien heb je er nagenoeg niets aan (en is zelfs fraude). Op één mogelijkheid na: het inbrengen of aanschaffen van activa. Als ZZP'er is dat eigenlijk alleen een eventuele eigen auto. Maar goed dan zit je weer met onbelaste kilometervergoeding (auto in privé) versus bijtelling -/- afschrijving -/- autogerelateerde kosten (incl onderhoud reparatie benzine etc)

Kortom een hele puzzel voor een beetje minder KA...
Plaats reactie