Uitgifte kinderalimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
KOS2018
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:13

Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door KOS2018 »

Al jaren betaal ik mijn ex netjes elke maand de kinderalimentatie (KA). Echter, er zijn duidelijke vermoedens dat het geld niet enkel aan de kinderen besteed wordt. Ik heb haar vriendelijk verzocht om inzicht te krijgen waaraan de KA wordt uitgegeven. Hier wil ze echter niet aan mee werken... (wat mijn vermoedens versterkt). We hierover niets in het convenant over afgesproken. Ik voel me erg machteloos...
Wat is de beste manier om ervoor te zorgen, dat de KA ook daadwerkelijk aan de kinderen besteed wordt? Welke wettelijke verplichtingen bestaan er om de KA ook daadwerkelijk aan de kinderen te besteden?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door Leermoment »

Tja, dat is altijd lastig. Ik betaal ook alimentatie en heb al ruim een jaar niks kunnen ondernemen met de kinderen, geen kleren kunnen kopen voor mijzelf enz. De teveel betaalde alimentatie hoeft ex niet terug te betalen omdat dit problematisch voor haar zou zijn. Echter, zij gaat wel op vakantie, weekendjes weg en lekker uit eten. Alleen kan de jongste niet op een sport😡. Heel frustrerend maar of je er wat aan kan en moet doen? Ik zou denk ik gewoon de beste vader zijn voor je kinderen als ze bij je zijn. Wat je ex doet, is haar verantwoordelijkheid. Suc6
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door ll2014 »

KOS2018 schreef: 07 jan 2018, 12:25Ik voel me erg machteloos...
Wat is de beste manier om ervoor te zorgen, dat de KA ook daadwerkelijk aan de kinderen besteed wordt? Welke wettelijke verplichtingen bestaan er om de KA ook daadwerkelijk aan de kinderen te besteden?
Je bent inderdaad vrijwel machteloos. Er is geen enkele manier om er voor te zorgen dat de KA ook daadwerkelijk besteed wordt zoals bedoeld.
Sterker nog, ik denk dat dat in een meerderheid van de gevallen niet gebeurd, maar simpelweg een vorm van verkapt inkomen is.
Dit komt ook door de belachelijke bepaling van de behoefte van een kind. De huur/hypotheek van een huis wordt geen cent hoger doordat er een kind bij inwoont, maar toch wordt daar in de behoefte rekening mee gehouden.
Pas als je kind aantoonbaar verwaarloosd wordt kan je iets ondernemen, maar dan nog blijft het moeilijk. Wat Leermoment al zegt, probeer een zo goed mogelijke vader te zijn en leg het naast je neer. Je kunt je er terecht heel druk om maken, maar je kunt er niets aan doen en zit je dus alleen zelf maar dwars.
KOS2018
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:13

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door KOS2018 »

Dank voor jullie reactie!! Maar er moet toch iets tegen te ondernemen zijn? Dit is namelijk onrecht wat mij/ons aangedaan wordt :cry: Wat zou een rechter hiervan vinden? Heeft iemand hier wellicht ervaring mee?...
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door Leermoment »

Het zal de rechter een worst wezen zolang de kinderen er niet onder leiden. Je kan je energie beter in de relatie met je kinderen steken dan aan je ex. Accepteer de situatie en ga door met je leven. Doe je dat niet, kost het je meer dan je lief is. Sterkte.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door BetsLenie »

Bij kinderalimentatie gaat het niet alleen om wat besteed wordt aan het kind in de vorm van kleding, sporten, speelgoed en wat dies meer zij. Het gaat om alle kosten. Zie het NIBUD:
"Wat kost uw kind?
Het Nibud heeft geen pasklaar antwoord op deze vraag. U kunt zelf een berekening maken of uitgaan van de gemiddelde kosten van een kind.
In deze berekeningen zijn de uitgaven speciaal voor het kind verwerkt, maar ook een deel van de gezamenlijke kosten zoals woonlasten.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft berekend dat één kind gemiddeld 17 procent van het besteedbaar inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26 procent van het inkomen, drie kinderen 33 procent en vier kinderen 40 procent. "
Het kind moet immers ook wonen, eten, douchen enzovoorts. "
Wanneer je als gezin samen woont deelt het hele gezin samen allerlei gezamenlijke kosten. Daar staat dan tegenover dat je bij de berekening van de draagkracht aftrekposten mag toepassen waarna je op een draagkrachtloos inkomen uitkomt en pas dan wordt bepaald wat je kunt bijdragen aan kinderalimentatie. In de tabellen voor KA is rekening gehouden met alle kosten van een kind. Dus ook wonen, verwarming, eten enzovoorts. Afhankelijk van het totale inkomen dat beide ouders hebben zal afhangen of er dan nog ruimte is voor extra dingen zoals vakanties en zo. Op bijstandsniveau zal dit voor beide ouders er niet in zitten bijvoorbeeld. Ook sporten en hobbies niet. Maar in principe moet dit soort zaken ook uit de KA worden betaald. Als er dus ruimte voor is. Als die er niet is houd het op. Dat is in onze situatie zo. Moeder vraagt wel om extra geld voor hobbies maar dat is er bij zowel vader als moeder niet na de scheiding. En zonder scheiding zou dit ook erg moeilijk zijn geweest. Het voordeel dat er dan zou zijn geweest is dat er maar één huishouden zou zijn geweest met één woning en dus gedeelde woonlasten. Nu zijn er twee huishoudens met twee maal woonlasten en dat maakt het leven voor iedere betrokkene bij de echtscheiding gewoon minder royaal.
KOS2018
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:13

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door KOS2018 »

Dank voor jullie reacties!! Ik heb een prima relatie met mijn kinderen en mijn doel is niet om minder KA te gaan betalen.

Het kernprobleem is voor mij, dat de kinderen er de dupe van worden dat de KA niet in z'n geheel aan ze besteed wordt. Als de totale KA aan mijn kinderen besteed zou worden, dan zouden ze het nu of in de (nabije) toekomst veel beter kunnen hebben. Daarom richt ik me op m'n ex. Van haar gedrag worden de kinderen de dupe!! Ze zegt regelmatig dat "de kinderen het toch goed hebben, dus wat is het probleem?" Dat geeft duidelijk wat haar positie is..

Het probleem is dat de hoogte van de KA wettelijk bepaald wordt, maar dat er blijkbaar geen controle op de besteding ervan is. Uit jullie reactie maak ik op, dat er geen juridische gronden zijn, om controle/inzicht in de KA besteding te krijgen. :cry: Maar dan moet elke mediator of advocaat die bij een scheiding betrokken is, toch adviseren om VOORAF afspraken te maken over de controle/inzicht van de KA tussen de alimentatie-ontvanger en -betaler? Tijdens onze scheiding is dit onderwerp HELAAS nooit besproken...

Het is dan toch de taak van welke instantie dan ook (bijv de overheid) om de controle/inzicht van de KA besteding verplicht tijdens een scheiding te regelen? Wat vinden jullie?
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door BetsLenie »

Tja wat zou je er omgekeerd van vinden als bij jou wordt gecontroleerd....? Het idee is toch dat iedere ouder op zichzelf verantwoordelijk is en het beste voor zijn of haar kinderen wil. Het inzicht wat dat inhoudt verschilt uiteraard. Binnen huwelijk of samen wonen kun je je er mee bemoeien en ben je het ook niet altijd eens. Het zou wel leuk zijn als je dan gaat scheiden en je dan ineens er mee mag bemoeien hoe het moet. Of dat nou via afspraken vooraf is of controle achteraf. Dat zijn wel dictatoriale toestanden dan. Hoewel wij ook niet gelukkig zijn met de gang van zaken ....het is nou eenmaal de consequentie van een echtscheiding.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Uitgifte kinderalimentatie

Bericht door Leermoment »

Tevens is het bijna niet te controleren of te regelen. Een onmogelijke opgave, lijkt mij. Leg je erbij neer en geniet van de tijd met je kinderen. Geen energie steken in zaken waar je niks aan kunt veranderen. Suc6
Plaats reactie