ex wil nog meer geld

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
kokka
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2018, 10:05

ex wil nog meer geld

Bericht door kokka »

Beste forum leden,
ik zit met de volgende situatie. Ik ben sinds mei 2015 gescheiden. met de scheiding heb ik alles zo goed mogelijk geprobeerd te regelen voor mijn ex, zodat zij en de kinderen ook bij haar in een prettige omgeving kunnen wonen.
we hebben om het voor haar mogelijk te maken een huis te kopen alleen gekozen voor parnerallimentatie en geen kinderallimentatie.
Nu zijn we drie jaar verder en er ligt ineens een brief van een advocaat op de mat, dat mijn ex dus meer geld wil hebben.
let wel, ik betaal nu al 1900 euro in de maand.
ik ben niet meer gaan verdienen, ben wel sinds kort gaan samenwonen met mijn nieuwe vriendin.
Mijn ex krijgt alle kinderbijslag ( ze zou ook alle kleding kopen maar dat doet ze dus niet, mijn kinderen krijgen bij haar 2e hands kleding dus ik koop alles gewoon zelf) en dus ook 350 euro kind gebonden budget, en ze mag 500 euro verdienen( wat ze ook doet) zonder gekort te worden op haar alimentatie
Door mij werk, ik werk veel in het buitenland, kan ik niet voldoen aan de 50/50 regeling voor de kinderen. Als ik in nederland ben zijn ze wel de helft van de tijd bij mij.Dit wist ze natuurlijk al tijdens de mediation, want dit werk doe ik al 17 jaar

Nu is de vraag dus, als mijn( en haar) financieele situatie niet zijn veranderd, is er dan toch grond om meer geld te eisen?
mocht het zover komen dat ze met haar advokaat naar de rechter stapt, weten jullie dan een goede advokaat die mij hier mee kan helpen
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door ll2014 »

Kinderalimentatie gaat altijd voor partneralimentatie en kan niet afgekocht worden.
Als jullie samen hebben besloten het om één of andere reden anders te doen is dat prima zolang beide het er mee eens zijn.
Nu beiden het er blijkbaar niet meer mee eens zijn ligt dat anders, ze kan dus kinderalimentatie verlangen.
Of dat betekent dat dan de partneralimentatie omlaag gaat hang af van de inkomensgegevens.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door Rnoel »

Je bent al weer 3 jaar gescheiden. Jullie situaties zijn waarschijnlijk wèl veranderd dus is het een goed idee alles opnieuw tegen het licht te laten houden en de alimentatie(s) opnieuw vast te stellen.

Ik begrijp alleen niet waarom je geen KA betaalt maar wel PA. Mag dat zomaar en het lijkt me toch dat je liever geld aan je kinderen uitgeeft dan aan je ex?
Je ex krijgt nu jouw €1900 plus KB en KGB; een lekker inkomen om niks te doen trouwens maar ik mis de bijdrage van jou voor de kinderen: de KA.
Laat nou gewoon een rechter PA en KA vaststellen, dan ben je van het gezeik af, krijgen je kinderen waar ze recht op hebben en doe je alles volgens de wet.

Als jij €1900 aan PA kan betalen neem ik aan dat je zelf wel een goede advocaat kan vinden. Gaat niet altijd op maar goed is vaak duur.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door bliep »

Als jouw huidige partner waar je mee samenwoont een eigen inkomen heeft, kan dit een reden zijn om de alimentatie te herzien.

Anderzijds komt je ex haar verplichtingen niet na door geen kleding aan te schaffen of mee te geven voor de dagen dat de kinderen bij jou zijn.

Wellicht kan je voorstellen om deze zaken tegen elkaar weg te strepen.

@Rnoel PA wordt als inkomen gezien waardoor de ex van kokka een woning kon kopen voor een prettig leven voor de kinderen. (althans, zoals ik het begrijp)
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door ll2014 »

bliep schreef: 09 jun 2018, 22:21 Anderzijds komt je ex haar verplichtingen niet na door geen kleding aan te schaffen of mee te geven voor de dagen dat de kinderen bij jou zijn.
Als er geen KA betaald wordt heeft ex ook geen verplichtingen om kleding aan te schaffen voor de dagen dat de kinderen bij hem zijn....
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door ll2014 »

Rnoel schreef: 09 jun 2018, 22:09 Ik begrijp alleen niet waarom je geen KA betaalt maar wel PA. Mag dat zomaar en het lijkt me toch dat je liever geld aan je kinderen uitgeeft dan aan je ex?
Als beide partijen het over eens zijn mag het, voordeel is dat degene die PA betaalt dit fiscaal af kan trekken, nadeel is dat degene die het ontvangt het als inkomen moet bijtellen.
In dit geval zal degene die betaalt deze 1900 euro netto lang niet betalen en als de ontvanger vrijwel geen inkomen heeft hoeft deze dus niets of vrijwel niets aan belasting erover te betalen.
Een fiscale truc dus, maar zoals gezegd KA kan op elk moment alsnog geëist worden, en zal dan door de rechter ook toegewezen worden.
Het is absoluut niet de bedoeling dat er wel PA betaald wordt en geen KA, en het lijkt er op dat kokka nu de rekening gepresenteert krijgt voor zijn fiscale slimmigheidje...
kokka
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2018, 10:05

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door kokka »

Inderdaad. We hebben toen alle KA omgezet naar PA. Zodat zij een huis kon kopen. Zij krijgt dus ook alle kgb en kinderbijslag.
kokka
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2018, 10:05

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door kokka »

ll2014 schreef: 09 jun 2018, 22:47
Rnoel schreef: 09 jun 2018, 22:09 Ik begrijp alleen niet waarom je geen KA betaalt maar wel PA. Mag dat zomaar en het lijkt me toch dat je liever geld aan je kinderen uitgeeft dan aan je ex?
Als beide partijen het over eens zijn mag het, voordeel is dat degene die PA betaalt dit fiscaal af kan trekken, nadeel is dat degene die het ontvangt het als inkomen moet bijtellen.
In dit geval zal degene die betaalt deze 1900 euro netto lang niet betalen en als de ontvanger vrijwel geen inkomen heeft hoeft deze dus niets of vrijwel niets aan belasting erover te betalen.
Een fiscale truc dus, maar zoals gezegd KA kan op elk moment alsnog geëist worden, en zal dan door de rechter ook toegewezen worden.
Het is absoluut niet de bedoeling dat er wel PA betaald wordt en geen KA, en het lijkt er op dat kokka nu de rekening gepresenteert krijgt voor zijn fiscale slimmigheidje...
Het was absoluut geen slimmigheidje, het was de enige manier om voor mijn ex en kinderen mogelijk te maken om in een normaal Huis te wonen. We hebben het zo berekend dat het eventuele fiscale voordeel bij haar PA kwam. En aangezien we coouderschap is hoefde er dus geen KA te worden betaald.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door ll2014 »

kokka schreef: 09 jun 2018, 23:06 En aangezien we coouderschap is hoefde er dus geen KA te worden betaald.
Dat geldt alleen bij een ongeveer gelijk inkomen en een 50/50 zorgverdeling, lijkt me niet echt het geval in jouw situatie....
Officieel is elke afspraak waarin je afziet van "het volgens de wet verschuldigde levensonderhoud" een nietige afspraak.
Volgens de normen was en ben je waarschijnlijk dus wel terdege KA verschuldigd, maar je mag dit samen met je ex vaststellen en in dat opzicht was er niets mis met jullie afspraak. Maar zodra je ex het er niet meer mee eens is om wat voor reden dan ook, zal elke rechter de afspraak nietig verklaren.
Ik vind zoiets dus wel een slimmigheidje, het is officieel niet toegestaan, maar zolang er niemand klaagt omdat beide er voordeel van hebben, zal er ook niemand een probleem van maken.
kokka
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2018, 10:05

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door kokka »

Ik ben toen gewoon veel te soft geweest. Ik wilde Het zo goed mogelijk doen. Nu krijg ik daar de rekening van. Ze heeft een netto inkomen van 2300 euro en het is nog niet genoeg. Ze koop wel een paard en rijdt een leuke auto en motor.. maar ze kan niet rondkomen.
kokka
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2018, 10:05

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door kokka »

Rnoel schreef: 09 jun 2018, 22:09 Je bent al weer 3 jaar gescheiden. Jullie situaties zijn waarschijnlijk wèl veranderd dus is het een goed idee alles opnieuw tegen het licht te laten houden en de alimentatie(s) opnieuw vast te stellen.

Ik begrijp alleen niet waarom je geen KA betaalt maar wel PA. Mag dat zomaar en het lijkt me toch dat je liever geld aan je kinderen uitgeeft dan aan je ex?
Je ex krijgt nu jouw €1900 plus KB en KGB; een lekker inkomen om niks te doen trouwens maar ik mis de bijdrage van jou voor de kinderen: de KA.
Laat nou gewoon een rechter PA en KA vaststellen, dan ben je van het gezeik af, krijgen je kinderen waar ze recht op hebben en doe je alles volgens de wet.

Als jij €1900 aan PA kan betalen neem ik aan dat je zelf wel een goede advocaat kan vinden. Gaat niet altijd op maar goed is vaak duur.
De manier waarop ik het toen bekeek, of het nu PA of KA is. Het is geld dat ik aan mijn ex moet overmaken. Als het KA is, heb ik nog geen invloed op wat ze ermee doet. Mijn vraag, de tweede eigenlijk, was of jullie een goede advokaat weten. Eentje waar jullie goede ervaring mee hebben. Ik kan ook googelen natuurlijk, maar dit leek me een goed begin
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door Rnoel »

Maar goed, om even terug naar de kern te gaan: Er ligt een brief van haar advocaat en dus moet je nu wat.
Ik ga je geen advocaat adviseren behalve dat ik je wil meegeven dat goedkoop vaak duurkoop is.
Mijn advies nogmaals: Laat met een advocaat in de arm PA en KA vaststellen.

Dat je met fiscale slimmigheid je ex en dus je kinderen aan een woning hielp was goed voor je kinderen maar nu is er weer een nieuwe situatie ontstaan.

De rechter houdt rekening met jullie beider nieuwe situaties waarbij het best zou kunnen zijn dat je weliswaar KA moet gaan betalen, maar dat de PA flink lager wordt.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door Leermoment »

Goedkoop is duurkoop gaat niet op heb ik gemerkt. Mijn advocaat met jarenlange ervaring was € 260,- ex btw en ex kantoorkosten. Advocaat van mijn ex € 180,-. Denk ook zonder btw en kantoorkosten. Mijn advocaat heeft zoveel steken laten vallen.

Was best slim om alleen PA te betalen en geen KA. Nu heb je wel een uitdaging en als ik jou was, zou ik je ex antwoorden dat als zij KA wil, de PA ook naar beneden gaat. Je zou een berekening kunnen laten maken bij het LBIO om te kijken wat het resultaat ongeveer zou zijn. Wellicht handig om dit samen te doen en te kijken wat de uitkomst is. Wellicht komen jullie er samen toch nog uit en bespaar je op advocaatkosten. Ik heb vorig jaar een alimentatieverlaging via de rechter moeten afdwingen en daar haar vertragingstactieken heeft het 11maanden geduurd en heeft het mij iets meer dan € 10000,- gekost.
kokka
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2018, 10:05

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door kokka »

Als een alimentatie zaak voor de rechter komt, zij gaat dus hoogstwaarschijnlijk de KA toegewezen krijgen. betekend dat dan ook automatisch dat ik haar advokaatkosten moet betalen?
kan ze KA eisen met terugwerkende kracht?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: ex wil nog meer geld

Bericht door Leermoment »

Ja, de kinderalimentatie gaat zij waarschijnlijk wel krijgen maar de PA zal dan naar beneden gaan. Zij kan om een veroordeling van de proceskosten vragen en jij kan daarvoor veroordeeld worden. Daarom eerst proberen er samen uit te komen. Lukt dat niet, kan de rechter altijd nog uitkomst bieden. Maar wat stelt zij concreet voor? Hoeveel PA en hoeveel KA?
Plaats reactie