Ex verlangt meer geld

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Cor1988
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018, 14:32

Ex verlangt meer geld

Bericht door Cor1988 »

Ik hoopte nooit op dit forum te hoeven komen, helaas is de realiteit anders en hoop ik een beroep op jullie kennis en ervaring te kunnen doen.

In augustus 2016 zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan toen mijn zoon 8 maanden was. Wij woonden in een vrije sector woning van 750 euro in de maand en we hadden daarvoor op haar aandringen net een nieuwe private lease auto genomen a 429 euro per maand

Omdat mevrouw problemen had en veelal depressief was, heb ik een aantal maanden 48 uur per week gewerkt (2 banen). Toen het uitging ben ik hiermee meteen gestopt en de mediator ging hier in mee en telde mijn inkomen van 1 baan.

U raadt het al; doordat zij hem opeens peerde draaide ik op voor alle kosten van het huis en was er geen ruimte om het contract op te zeggen; minimale duur van 24 maanden. We woonden er toen net een paar maanden.

Ergo hield dit in dat zonder noemenswaardige uitgaven ik amper 50 euro per maand overhield. Veelal teerde ik in op mijn spaargeld. De 218 euro alimentatie kon ik dus echt niet dragen.

Nu was ik niet scherp de periode dat de alimentatie werd vastgesteld. Mijn moeder had kanker en zou niet langer te leven hebben dan x maanden en dat is uitgekomen in januari, met al het verdriet van toen.

Daarna heb ik geprobeerd mijn ex duidelijk te maken dat 50 euro niet te doen was. Zij woonde bij haar ouders en dit heeft de mediator niet meegewogen in de berekening. Zij had bijstand destijds en ik kreeg alles op mijn bord; alimentatie, auto en huur.

Zij weigerde gesprekken met een mediator en ik had geen geld voor een advocaat. Vast in de kooi dus. De blijdschap was niet minder toen ze 40 uur ging werken en de alimentatie omlaag kon. Aantal maanden daarna vond ze het heel zwaar en ging nog maar 28 uur werken, of ik weer even meer wilde betalen...

Ik had eindelijk 150-200 euro ruimte per maand, terwijl ik tussen de 2500-2700 euro netto verdien. Kinderopvang is duur 😅 ik heb co ouderschap.

Mevrouw heeft mij inmiddels voor de advocaat gesleept omdat ze alimentatie wilt herberekenen. Hiernaast word ik beschuldigt van verbergen inkomen omdat ik 2 banen had... in de notulen van de mediator staat dat ik minder ging verdienen. Buiten dat 48 uur niet reeel was als ik mijn kind nog wilde zien.

De stress killt mij echt. Heb eindelijk wat ruimte door promoties en loonstijging, alleen dan staat madame weer op de stoep nu ik eindelijk naar de dierentuin met hem kon... niets geeft zo’n rotgevoel als je niks leuks kan of kopen voor je kind.

Inmiddels heb ik een advocaat en gaat mijn vakantiegeld eraan...

Hopelijk hebben jullie nog een leuke richting hoe ik mij kan verdedigen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door ll2014 »

Misschien is het handig om eerst een berekening te laten maken door LBIO, kost je een stuk minder dan een advocaat, maar dan moet je ex wel meewerken en ook haar gegevens verstrekken.
Als ik zie dat je gemiddeld 2600 euro netto verdient, zou je best een redelijk bedrag aan alimentatie kunnen betalen, en ik denk dat de rechter er net zo over denkt als hij de tremanormen hanteert.
Hoe hoge kinderopvangkosten in de berekening meetellen is niet helemaal duidelijk, rechters verschillen daarover van mening.
Misschien kan je de opvangkosten minimaliseren door je werktijden aan te passen of ouders in te schakelen?

P.S. Ik snap trouwens niet dat je extra gaat weken als je partner depressief is, ik zou juist depressief worden als een partner twee banen, samen 48 uur heeft....
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door Leermoment »

Mijn advies zou zijn, praat met je ex en probeer gezamenlijk via het LBIO een berekening te laten maken. Lukt dat niet, dan moet je een advocaat nemen en dat kost je kapitalen. Mijn alimentatieverlaging heeft mij ruim €10000,- gekost. Geloof me, gezamenlijk eruit komen is goedkoper. Bij mij was de berekening uitgekomen op €170,- en ik had €260,- voorgesteld in de hoop zonder advocaat tot een oplossing te komen. Helaas niet gelukt. Suc6 ermee.
Cor1988
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018, 14:32

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door Cor1988 »

ll2014 schreef: 17 jun 2018, 20:11 Misschien is het handig om eerst een berekening te laten maken door LBIO, kost je een stuk minder dan een advocaat, maar dan moet je ex wel meewerken en ook haar gegevens verstrekken.
Als ik zie dat je gemiddeld 2600 euro netto verdient, zou je best een redelijk bedrag aan alimentatie kunnen betalen, en ik denk dat de rechter er net zo over denkt als hij de tremanormen hanteert.
Hoe hoge kinderopvangkosten in de berekening meetellen is niet helemaal duidelijk, rechters verschillen daarover van mening.
Misschien kan je de opvangkosten minimaliseren door je werktijden aan te passen of ouders in te schakelen?

P.S. Ik snap trouwens niet dat je extra gaat weken als je partner depressief is, ik zou juist depressief worden als een partner twee banen, samen 48 uur heeft....
Uiteraard heb ik dit voorgesteld in mijn schrijven. Hier hebben zij - mijn ex en haar advocaat - niet eens op gereageerd en stellen dat ik geen medewerking wil verlenen. Het probleem is niet dat ik niet wil betalen; ik zit met een gigantische erfenis aan kosten van onze relatie die volledig op mij zijn afgewenteld. Hierdoor heb ik heel lang geen enkele ruimte gehad om wat dan ook te doen.

Nu ga ik weer terug naar 50 euro in de maand met haar voorstel. En de reden dat ik twee banen werkte was eenvoudig. De ene was tijdelijk voor max 6 maanden zonder zicht op enige verlenging. Daarom heb ik toen een tweede baan genomen voor 12 uur waar ik de helft bij verdiende van baan 1. Deze was voor minimaal 12 maanden.

Met een kind van 8 maanden maakte ik mij behoorlijk zorgen over de financien. Mijn ex stuurde mij telkens berichten dat ze aan het kotsen was, waardoor ze haar baan verloor.
Cor1988
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018, 14:32

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door Cor1988 »

Leermoment schreef: 17 jun 2018, 21:59 Mijn advies zou zijn, praat met je ex en probeer gezamenlijk via het LBIO een berekening te laten maken. Lukt dat niet, dan moet je een advocaat nemen en dat kost je kapitalen. Mijn alimentatieverlaging heeft mij ruim €10000,- gekost. Geloof me, gezamenlijk eruit komen is goedkoper. Bij mij was de berekening uitgekomen op €170,- en ik had €260,- voorgesteld in de hoop zonder advocaat tot een oplossing te komen. Helaas niet gelukt. Suc6 ermee.
Met dat bedrag ben ik financieel klaar ben ik bang. Ze weet hoe ruim ik zit. Ben bang dat ze daarom hoopt dat ik gewoonweg ja zal zeggen tegen haar deal...
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door ll2014 »

Als het alleen om geld gaat is het verstandig in te schatten wat een gerechtelijke procedure je kost en of dat opweegt tegen de baten. Ga uit van ruwweg 250 per uur voor een advocaat en dan ook nog eens griffierechten e.d.
Daarnaast zou je in ieder geval voor jezelf moeten berekenen wat je ongeveer aan KA zult moeten betalen en hoeveel dat afwijkt van het voorstel van je ex.
Je kunt het misschien wel oneerlijk vinden, maar het financieel is het soms beter om dat dan maar te accepteren.
Ik heb zo'n 14.000 aan juridische kosten gehad omdat ex een alleszins riant voorstel niet wou accepteren en naar de rechter stapte. Het heeft haar uiteindelijk alleen maar minder opgeleverd.
Door haar houding is ze het co-ouderschap verloren en heeft nu alleen maar meer een omgangsregeling.
Vreemd genoeg moet ik haar nog alimentatie betalen, 140 euro voor 8 dagen per maand.
Ik heb overwogen om die in mijn ogen belachelijke 140 euro per maand aan te vechten, maar een rekensom leert dat de juridische kosten daarvan zo hoog zijn, en de uitkomst onvoorspelbaar blijft, en het dus maar zo laten zitten.
Oftewel: accepteer indien enigszins mogelijk een voorstel, het is tenslotte maar geld.....
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door Leermoment »

Dat klopt helemaal. Ik had €90,- meer dan berekend aangeboden omdat ik dan net rond zou komen en het was maar €90,- minder dan ik betaalde maar mijn ex wilde meer dan ik betaalde toen ik nog werk had. Dit geintje heeft mij ruim 11 maanden gekost en bijna € 15000,- waarvan € 10000,- advocaatkosten. Soms kan je er samen gewoon niet uitkomen maar als het kan, ga onderhandelen met je ex. Kom er samen uit.
Cor1988
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018, 14:32

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door Cor1988 »

Is bij jullie jurisprudentie bekend of hoe wordt omgegaan als iemand bij zijn ouders woont? Worden dan ook de vaste lasten etc. gedeeld als zijnde samenwonen?
Cor1988
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2018, 14:32

Re: Ex verlangt meer geld

Bericht door Cor1988 »

ll2014 schreef: 18 jun 2018, 19:50 Als het alleen om geld gaat is het verstandig in te schatten wat een gerechtelijke procedure je kost en of dat opweegt tegen de baten. Ga uit van ruwweg 250 per uur voor een advocaat en dan ook nog eens griffierechten e.d.
Daarnaast zou je in ieder geval voor jezelf moeten berekenen wat je ongeveer aan KA zult moeten betalen en hoeveel dat afwijkt van het voorstel van je ex.
Je kunt het misschien wel oneerlijk vinden, maar het financieel is het soms beter om dat dan maar te accepteren.
Ik heb zo'n 14.000 aan juridische kosten gehad omdat ex een alleszins riant voorstel niet wou accepteren en naar de rechter stapte. Het heeft haar uiteindelijk alleen maar minder opgeleverd.
Door haar houding is ze het co-ouderschap verloren en heeft nu alleen maar meer een omgangsregeling.
Vreemd genoeg moet ik haar nog alimentatie betalen, 140 euro voor 8 dagen per maand.
Ik heb overwogen om die in mijn ogen belachelijke 140 euro per maand aan te vechten, maar een rekensom leert dat de juridische kosten daarvan zo hoog zijn, en de uitkomst onvoorspelbaar blijft, en het dus maar zo laten zitten.
Oftewel: accepteer indien enigszins mogelijk een voorstel, het is tenslotte maar geld.....
Het gaat mij er meer om dat ik vorig jaar geen leven had met 50 euro per maand over, waarvan ik ook nog eten moest kopen. Resultaat was dat ik alleen maar soep at. Het oneerlijke is dat zij wegrende en ik maar het huurhuis en de auto moest dragen. Alleen dat was al 50% van mij netto-inkomen. Dan gaat het hard..
Plaats reactie