Kinderbijslag delen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 16 jul 2018, 09:09 Kindgebonden budget deel ik niet . Als ze er recht op hebben zouden ze het wel krijgen.
Zo werkt het dus niet, kindgebonden budget is inkomensafhankelijk, maar als beide ouders er recht op hebben, krijgt toch maar één van beide dit.
Simpel gezegd is dat omdat de belastingdienst niet zoals SVB wil meewerken aan het verdelen ervan. Je ex kan het dus niet krijgen omdat jij het al krijgt, ook al zou zijn inkomen nog zo laag zijn. Dat kan je moeilijk eerlijk noemen, maar zo is het nu eenmaal, de belastingdienst kent wat dat betreft geen co-ouderschap. Pas bij meerdere kinderen geven ze het advies om dat de kinderen als het ware fiscaal te verdelen zodat beide ouders kindgebonden budget krijgen.
Als ik jou was zou ik je ex dus voorstellen dat je bereid bent kindgebonden budget te delen, maar alleen op de voorwaarde dat hij ook de helft van alle kosten betaalt. Dan heb jij je goede wil getoond en ziet hij misschien ook in wat eerlijk is.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Bertje »

Als ik dit zo lees, klopt het toch niet met hetgene wat jullie op mijn topic schreven. Caroline zou er goed aan doen om kinderbijslag en ookhet kindgebonden budget te delen.
Dan hoort mijn ex dat toch ook aan mij te doen?
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Bertje »

Ik zou ook willen dat de SVB eens mee zou werken maar dat krijg ik gewoon niet voor elkaar. Ze blijven erbij dat mijn ex de aanvrager is en blijft en dat dit niet gewijzigd kan worden zomaar. Mijn ex werkt hier gewoon niet aan mee van de week nog eens gebeld maar tervergeefs.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

We hebben het hier nu wel over co ouderschap wat niet door de rechter is bekrachtigd als ik het goed heb. Deze omgangsregeling werkt niet en is niet het beste voor Sander. Daarom lijkt het me niet meer dan normaal dat deze regeling herzien wordt en er een goede regeling komt voor Sander. Ik hoop voor Sander en Caroline dat dat ook zal gebeuren.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Bertje »

Wij hebben ook co ouderschap en mijn ex krijgt alle toeslagen en kinderbijslag. dus dat is toch hetzelfde ?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

@Bertje, als ik het me goed herinner betaal jij geen drol aan alimentatie. Jij had/hebt de mogelijkheid om op redelijk goede voet met je ex om te gaan terwijl vele hier meer alimentatie betalen EN zeker niet op goede voet leven met ex. Ik zou graag met je willen ruilen en wat doe jij? Als een klein kind zielig doen en proberen je gelijk te halen. Had jouw vriendin in jouw geval ook niet een behoorlijk aandeel in jouw vete met je ex? Je weet wat ik heb gezegd, doe er wat mee en kom uit je slachtofferrol.

@Caroline, is Bertje echt niet je ex?
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Bertje »

Ik betaal 50 euro per maand terwijl sommige helemaal niks betalen. Dus ik betaal wel degelijk!
Of je nou op goede voet verder kan of niet maakt toch geen bal uit? Dat staat toch los van de financiën?
Zij hoort mij dan gewoon ook de helft van KGB te betalen. Als Caroline het moet betalen aan haar ex moet ik dat toch ook kunnen ontvangen.

Mijn vriendin heeft ook een inkomen dus wij zijn elkaars fiscale partners. Maar is bij de ex van Caroline toch ook zo? Dus wat maakt het verschil?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Je lijkt wel een klein kind hahaha. In het geval van Caroline zal er volgens mij eerst een juiste omgangsregeling moeten komen en daarna de financiën eerlijk bepalen. In jouw geval zou ik blij zijn als ik €50,- mag betalen en op een normale manier met de moeder van mijn kids kan omgaan. Sterker nog, als ik voor €50,- per maand meer een normale relatie zal hebben met mijn ex, doe ik dat meteen. Lijkt me heerlijk om te kunnen afstemmen, ruilen, geven en nemen om het zo leuk mogelijk voor de kinderen te maken. Dus Bertje, niet zo piepen en ga voor je geluk. Steek je energie in je relatie en niet in het zijn van een geldwolf.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Mijn ex wilt absoluut geen wijziging van de omgang, teminste zijn vriendin wilt het niet. Had dit aangekaart bij de hulpverlening al en zij zijn in gesprek gegaan van de week met ze van dat dit gewoon niet de juiste manier is van een omgangsregeling. Alleen deze hulpverlening kan alleen een advies geven en wij als ouders zijn vrij om ermee te doen wat we willen dus diep triest.
De vriendin had volgens de hulpverlening ook gezegd wij hebben nu een hele kamer voor Sander ingericht enz enz en ze hebben wel moeite ermee dat ze hierdoor nog steeds alimentatie moeten betalen, dat is het grote probleem het geld. Ik heb al gezegd laat ze het lekker houden maar dan nog willen ze de helft van KGB. Mijn advocaat blijft erbij daar hebben ze zoiezo geen rechtop met 2 inkomens, ze zijn elkaar fiscaals partners en als ze er recht op hebben krijgen ze het wel ivm hun dochter. zou met Sander erbij 20 euro verschil maken maar geen 200 euro wat ze van mij aan KGB willen ontvangen.

Ik wil alleen maar zeggen ze hebben gewoon met 2 inkomens er geen recht op, en ik wel alleen omdat ik geen fiscaal partner heb.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Je ex wil geen wijziging maar wat is het beste voor Sander? Heeft je ex daar al eens bij stil gestaan? De reden voor deze regeling is ook absurd dus wellicht zou de instantie die dit bedacht heeft deze situatie kunnen herzien na het lezen/horen van de wens van Sander? Wellicht ijdele hoop maar ik leef met je mee. 😄
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Ja wat het beste is voor Sander, hij zegt ik wil helemaal niet meer, maar ja het is en blijft wel zijn vader he.
Helaas mn ex wilt op geen 1 manier veranderen of iets wijzigen. Hij heeft recht op de helft van de tijd met zijn kind, dat begrijp ik, maar je moet ook verder kijken naar wat je kind nu eigenlijk wilt. Hij is van mening dat wanneer Sander bij hun eens 3 weken is geweest (straks zomervakantie) dan kunnen zijn ook naar de hulpinstantie stappen en zeggen het gaat nu goed met Sander , laat hem definitief bij ons wonen en dat ik het maar moet doen met een weekendje in de 14 dagen hooguit.

Over de alimentatie he, Ik heb toen ook bij de vaststelling alles over toeslagen wat ik kreeg moeten inleveren, dus dan is KGB toch al verrekend in de berekening lijkt mij.
Kan mij gewoon niet voorstellen dat ze minder inkomen hebben dan mij , ze werken allebei dus is gewoon onmogelijk.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Ja, wat is het beste voor Sander? Vergeet daarbij de rechten van vader niet dus er zal een compromis gesloten moeten worden. Als Sander zijn gevoel op papier zet en van daaruit gekeken wordt naar een omgangsregeling welke voor iedereen acceptabel is, ben je al een heel eind. Ik kan er zo niet tegen als de omgangsregeling niet optimaal voor het kind is.

Voor wat betreft de financiën, jij hebt daar beter zicht op. De berekening die door de rechter bekrachtigd is, is geldig. Nu co ouderschap de nieuwe norm is en jij gaat daarmee akkoord, zal er ook een nieuwe alimentatieberekening gemaakt moeten worden. Daarom zeg ik ook telkens, eerst de juiste omgangsregeling en daarna het financiële plaatje.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 17 jul 2018, 16:22zou met Sander erbij 20 euro verschil maken maar geen 200 euro wat ze van mij aan KGB willen ontvangen.

Ik wil alleen maar zeggen ze hebben gewoon met 2 inkomens er geen recht op, en ik wel alleen omdat ik geen fiscaal partner heb.
Volgens mij is de maximale KGB voor het eerste kind 96 euro per maand, voor 2 kinderen 177,41 volgens mij een veel groter verschil dan de 20 euro die jij noemt.
Bij de bepaling van KGB gaat het er niet om of er 1 inkomen is of 2. Niet iedereen zonder fiscaal partner heeft recht op KGB en en velen met fiscaal partner hebben gewoon recht op KGB, het gaat alleen om het gezamenlijke inkomen.
Caroline schreef: 17 jul 2018, 23:05 Kan mij gewoon niet voorstellen dat ze minder inkomen hebben dan mij , ze werken allebei dus is gewoon onmogelijk.
Ik ken genoeg mensen die met twee inkomens minder verdienen als anderen in hun eentje, ik zou niet zomaar roepen dat dat onmogelijk is.
Zonder exacte inkomens van beide partijen is het alleen maar speculeren wat de situatie is. Bij een berekening van KA zal de rechter rekening houden met de ontvangen KGB. Daardoor zou het dus zo kunnen zijn dat jouw draagkracht hoger uitkomt dan die van je ex.
Je KGB blijf je dan gewoon ontvangen want daar heb je recht op, het zou dan theoretisch alleen wel mogelijk zijn dat jij kinderalimentatie aan je ex moet betalen, maar nogmaals dit is speculatie zonder de financiële gegevens.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 17 jul 2018, 15:10 Zij hoort mij dan gewoon ook de helft van KGB te betalen.
Als het inkomen van jou en je vriendin samen ongeveer gelijk is aan dat van je ex, ben ik het met je eens.
Dan zou jij namelijk ook KGB kunnen ontvangen als je ex dat niet al kreeg.
Daarnaast zou je dan ook de helft van alle kosten moeten betalen en de helft van de zorg hebben.
Als het goed is, is bij het vaststellen van de kinderalimentatie rekening gehouden met de KGB, en als is vastgesteld dat jij 50 euro per maand moet betalen, ondanks een co-ouderschap is dus volgens de rechter je draagkracht duidelijk hoger dan die van je ex, ondanks dat die ook al KGB ontvangt.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Ik weet het het is gewoon gissen nu. Maar de partner van mn ex heeft ongeveer dezelfde functie waar ongeveer hetzelfde salaris aan vast zit. Daarbij doet zij regelmatig nachtdiensten wat aanzienlijk meer oplever.we werken allebei 24 uur per week.En daarnaast het inkomen van mn ex zelf . Dus ik wil alleen maar zeggen het lijkt mij onwaarschijnlijk dat hun inkomen lager ligt dan dat van mij. Ze hebben natuurlijk nog een schuld die ze moeten afbetalen.
Plaats reactie