Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Goedemiddag,

Hier een gescheiden vader, die al 6 jaar 100% van de kinderbehoefte betaald, die een vraag heeft over inspanningsverplichting van de vrouw inzake kinderalimentatie.

Er is verdiencapaciteit bij de vrouw, maar kun je haar hiertoe verplichten bij RB.

Graag jullie input.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Leermoment »

Ik vraag mij af of een veroordeling van inspanningsverplichting ook daadwerkelijk effect heeft. Lijkt me vanuit die insteek een redelijk kansloze missie. Hopelijk heb ik het mis.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Dank je voor de input leermoment.

Waar ik inspanningsverplichting vooral tegenkom is bij PA en niet zozeer bij KA, als ik jurisprudenties lees.

Mijn gedachte is als bij PA het bestaat na enige jaren echtscheiding dat een vrouw in eigen (zo veel als mogelijk) levensonderhoud behoort te voorzien, hoe is dat dan met de KA. Ouders hebben een plicht om te voorzien in de kosten voor levensonderhoud van de kinderen.

Kinderen zijn 12+ in mijn situatie. In het huwelijk werkte de vrouw altijd, in tijden van scheiding geen werk, wel opleiding tot betere carrière mogelijkheden.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Leermoment »

Pfff, dan heb je nog krap 6 jaar te gaan. Vanaf 18 betaal je direct aan de kinderen en zal je ex een uitdaging krijgen. Gevoelsmatig lijkt het zo te zijn dat je ex misbruik maakt van de regels maar wat kan je ertegen doen? Hopelijk is er hier iemand met een oplossing.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Leermoment schreef: 17 jul 2018, 17:40 Pfff, dan heb je nog krap 6 jaar te gaan. Vanaf 18 betaal je direct aan de kinderen en zal je ex een uitdaging krijgen. Gevoelsmatig lijkt het zo te zijn dat je ex misbruik maakt van de regels maar wat kan je ertegen doen? Hopelijk is er hier iemand met een oplossing.
Ik wil gaan proberen dat vader en moeder (naar draagkracht) betalen in de kosten voor de verzorging en opvoeding van de kinderen. Zoals ik al aangaf betaal ik 100% van de behoefte minus een zorgkorting omdat de kinderen van de 365 dagen per jaar er 176 bij mij zijn. Ik vind het niet erg om te betalen voor onze kinderen, zoek alleen naar redelijk balans.

Je noemt misbruik van de regels, daar heb je wel een punt denk ik. Moeder reageert op geen enkel bericht om er eens eerlijk naar te kijken. Ik zal uiteindelijk daarvoor naar de rechtbank moeten gaan. Vandaar dat ik dacht via deze site de vraag eens te polsen bij verschillende ervaringsdeskundigen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Leermoment »

Mijn ervaring is dat mijn ex er alles aan doet om zoveel mogelijk geld te innen. Alle trucjes gebruikt ze en de rechter trapt daar met open ogen in. Heeft mij duizenden euro’s extra gekost. Maak een goede rekensom en kansberekening. Ik heb geleerd dat recht zo krom als een hoepel is.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Leermoment schreef: 18 jul 2018, 18:57 Mijn ervaring is dat mijn ex er alles aan doet om zoveel mogelijk geld te innen. Alle trucjes gebruikt ze en de rechter trapt daar met open ogen in. Heeft mij duizenden euro’s extra gekost. Maak een goede rekensom en kansberekening. Ik heb geleerd dat recht zo krom als een hoepel is.
Mijn ervaring met mijn ex is niet anders Leermoment, zo veel mogelijk innen. Die poging mogen ze van mij proberen, staat hun vrij. Alleen ergens zit er een grens.

Ik betaalde eerst ook PA, maar heb dat van tafel gekregen in het verleden middels rechtbank (samenwonen als ware zij gehuwd). Betaal jij PA en KA? Ik ken de situatie bij jou natuurlijk niet. Wat ik wel weet is dat de rechtspraak wel heel veel euro's kost.

Ik wil die afweging ook wel gaan doen, maar hoopte wel op meer input van kenners op dit forum. Wie weet reageren de kenners nog wel, aangezien het nu vakantietijd is.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door ll2014 »

Mijn ervaring is dat een rechter voor bepalen kinderalimentatie alleen naar werkelijke verdiensten kijkt en geen rekening wil houden met verdiencapaciteit. In het begin hadden mijn ex en ik ook een co-ouderschap en eiste zij daarnaast nog eens 100% van de kinderbehoefte, ze wou dus gewoon flink verdienen aan het kind :evil:
Toen ik bij de rechter stelde dat ik wat minder wou gaan werken en zij best wat meer kon gaan werken, werd gesteld dat het zo niet werkte, en dat ik maar een nieuwe zaak aan moest spannen als ik daadwerkelijk minder werkte. Wel werd gewaarschuwd dat mijn lagere draagkracht dan gezien zou kunnen worden als verwijtbaar....
Deze zich rechter noemende figuur heeft het gepresteerd om mijn ex volledig op haar wensen te bedienen.
Achteraf wel goed, want deze uitspraak was zo belachelijk idioot dat ik er wel tegen in beroep moest gaan, ik had immers helemaal niets te verliezen.
Gelukkig is in beroep daarna het co-ouderschap door de rechter afgeschoten en woont mijn zoon nu bij mij. Daardoor is ook waarschijnlijk de kinderalimentatie totaal veranderd, hoewel naar mijn mening toch duidelijk nog onrechtvaardig in het voordeel van mijn ex. Mijn ex krijgt nog steeds meer dan de zorg tijdens de omgangsregeling kost. Ze draagt dus nul komma nul bij en ontvangt zelfs. Waarom zou ze meer gaan werken, het is toch ideaal als je door anderen gesponsord wordt?
Oftewel, ik geef je heel weinig kans op een rechtvaardige regeling....
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

ll2014 schreef: 19 jul 2018, 15:49 Mijn ervaring is dat een rechter voor bepalen kinderalimentatie alleen naar werkelijke verdiensten kijkt en geen rekening wil houden met verdiencapaciteit. In het begin hadden mijn ex en ik ook een co-ouderschap en eiste zij daarnaast nog eens 100% van de kinderbehoefte, ze wou dus gewoon flink verdienen aan het kind :evil:
Toen ik bij de rechter stelde dat ik wat minder wou gaan werken en zij best wat meer kon gaan werken, werd gesteld dat het zo niet werkte, en dat ik maar een nieuwe zaak aan moest spannen als ik daadwerkelijk minder werkte. Wel werd gewaarschuwd dat mijn lagere draagkracht dan gezien zou kunnen worden als verwijtbaar....
Deze zich rechter noemende figuur heeft het gepresteerd om mijn ex volledig op haar wensen te bedienen.
Achteraf wel goed, want deze uitspraak was zo belachelijk idioot dat ik er wel tegen in beroep moest gaan, ik had immers helemaal niets te verliezen.
Gelukkig is in beroep daarna het co-ouderschap door de rechter afgeschoten en woont mijn zoon nu bij mij. Daardoor is ook waarschijnlijk de kinderalimentatie totaal veranderd, hoewel naar mijn mening toch duidelijk nog onrechtvaardig in het voordeel van mijn ex. Mijn ex krijgt nog steeds meer dan de zorg tijdens de omgangsregeling kost. Ze draagt dus nul komma nul bij en ontvangt zelfs. Waarom zou ze meer gaan werken, het is toch ideaal als je door anderen gesponsord wordt?
Oftewel, ik geef je heel weinig kans op een rechtvaardige regeling....
II2014,

Dank voor je reactie, wat ik van jou lees is dat je ondertussen ook veel rechtbank en Hof ervaringen rijker bent geworden, uiteraard met een ongelooflijke euro's tegenslag, want het kost je wat om veranderingen teweeg te brengen, dat weet ik ook, zeker ook emotioneel. Ondertussen woont jullie zoon nu bij jou (ingeschreven neem ik aan) en de moeder betaald niets? ook niet in Hof aan de orde geweest?

Wel frappant dat je voorstelde om minder te werken, dat je dan te horen krijgt dat je wanneer dat zo is een nieuwe zaak aan dient te spannen en dan op moet passen voor verwijtbaar inkomensverlies, belachelijk!!! En daarbij niet de reactie die je verwachtte hebt gekregen, namelijk mevrouw kan meer werken, wat ik ook vind. Nul komma nul bijdragen is ongelooflijk om te lezen, maar ik geloof wat je schrijft.

Het verzoekschrift wordt op dit moment opgemaakt en ik ga het (hopelijk binnenkort) op termijn meemaken in de rechtbank........
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door ll2014 »

Flushyy schreef: 23 jul 2018, 15:25 Ondertussen woont jullie zoon nu bij jou (ingeschreven neem ik aan) en de moeder betaald niets? ook niet in Hof aan de orde geweest?
Mijn zoon is inderdaad bij mij ingeschreven, is 10 van de 14 dagen bij mij, en voor de 4 dagen dat hij bij zijn moeder is betaal ik zelfs iets van 145 euro per maand, dat is dus voor 8 dagen eten, drinken en onderdak. Alle andere kosten betaal ik volledig.
Bij het Hof is dit heel beperkt aan de orde geweest, is voor een deel ook een bewuste keuze van mij omdat ik vond dat het co-ouderschap met de instelling van mijn ex niet kon werken, en dat veel belangrijker vond dan de financiële afhandeling. Ik heb het Hof duidelijk proberen te maken dat het belang van mijn zoon voorop stond.
Gek genoeg was mijn ex na de uitspraak van het Hof wel direct akkoord met de omgangsregeling terwijl ik dacht dat elke moeder het vreselijk zou vinden haar kind slechts 4 van de 14 dagen te zien.
Daarentegen heeft ze wel advies gevraagd om in cassatie te gaan vanwege de financiële regeling die in haar ogen blijkbaar niet riant genoeg was.
Het meest vervelende vind ik dat ze dus nooit de uitspraak heeft geaccepteerd, en zo zit mijn zoon met twee ouders die nooit contact hebben.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

ll2014 schreef: 24 jul 2018, 14:59
Flushyy schreef: 23 jul 2018, 15:25 Ondertussen woont jullie zoon nu bij jou (ingeschreven neem ik aan) en de moeder betaald niets? ook niet in Hof aan de orde geweest?
Mijn zoon is inderdaad bij mij ingeschreven, is 10 van de 14 dagen bij mij, en voor de 4 dagen dat hij bij zijn moeder is betaal ik zelfs iets van 145 euro per maand, dat is dus voor 8 dagen eten, drinken en onderdak. Alle andere kosten betaal ik volledig.
Bij het Hof is dit heel beperkt aan de orde geweest, is voor een deel ook een bewuste keuze van mij omdat ik vond dat het co-ouderschap met de instelling van mijn ex niet kon werken, en dat veel belangrijker vond dan de financiële afhandeling. Ik heb het Hof duidelijk proberen te maken dat het belang van mijn zoon voorop stond.
Gek genoeg was mijn ex na de uitspraak van het Hof wel direct akkoord met de omgangsregeling terwijl ik dacht dat elke moeder het vreselijk zou vinden haar kind slechts 4 van de 14 dagen te zien.
Daarentegen heeft ze wel advies gevraagd om in cassatie te gaan vanwege de financiële regeling die in haar ogen blijkbaar niet riant genoeg was.
Het meest vervelende vind ik dat ze dus nooit de uitspraak heeft geaccepteerd, en zo zit mijn zoon met twee ouders die nooit contact hebben.
Ik vraag me af hoe je van 50%/50% co-ouderschap naar 100% zoon op jouw adres als vader bent gekomen, dat gebeurt niet veel. € 145,00 euro is nog als bedrag bepaald voor de niet-verzorgende ouder (rare term) omdat jouw draagkracht hoger is dan de moeder? Werkt moeders wel of niet of beperkt? Direct na wijziging akkoord met de nieuwe omgangsregeling is wel schrijnend om te lezen, moeders zouden toch zo vaak als mogelijk hun kinderen willen blijven zien en verzorgen. Advies inwinnen om in cassatie te gaan is denk ik gestrand, of loopt dat wellicht nog? Jullie als ouders hebben geen contact met elkaar, is dat sinds die HOF uitspraak of was dat al veel eerder en langer?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door ll2014 »

Flushyy schreef: 25 jul 2018, 12:47 Ik vraag me af hoe je van 50%/50% co-ouderschap naar 100% zoon op jouw adres als vader bent gekomen, dat gebeurt niet veel.
Op dezelfde manier als veel moeders dat proberen, aangeven dat de andere partij niet wil communiceren en dit ook duidelijk op te maken was uit de stukken. Voor elke vraag of voorstel van mij werd door haar direct naar haar advocaat gewezen, ze stelde dat ze zelf niets met mij kon en mocht bespreken. Daarnaast en misschien nog wel veel belangrijker heeft mijn zoon aangegeven dat hij liever meer bij mij wou zijn.
Flushyy schreef: 25 jul 2018, 12:47 € 145,00 euro is nog als bedrag bepaald voor de niet-verzorgende ouder (rare term) omdat jouw draagkracht hoger is dan de moeder? Werkt moeders wel of niet of beperkt?
Het bedrag is inderdaad omdat haar draagkracht lager is. Vreemd genoeg is zelfs het volgens de tremanormen als minimumbijdrage voor elke ouder genoemde bedrag in de berekening niet ten laste van haar opgenomen. Gelukkig mag ik de nog door haar terug te betalen teveel betaalde KA wel in mindering brengen op deze 145 euro waardoor ik effectief nu niets betaal. Moeders werkt 20 uur en is ook niet van plan meer te gaan werken, zelfs niet nu ik dus vrijwel de volledige zorg voor mijn zoon heb.
Flushyy schreef: 25 jul 2018, 12:47Advies inwinnen om in cassatie te gaan is denk ik gestrand, of loopt dat wellicht nog?
Haar advocaat gaf aan dat ze een punt achter de zaak wouden zetten en daarom niet verder gingen met cassatie. Naar mijn mening klinkklare onzin, want het advies aanvragen m.b.t. cassatie kost 1500 tot 2000 euro en dan ga je bij een positief advies niet zomaar stoppen. Bij een negatief advies moet je eigenlijk wel stoppen, want een cassatie advocaat gaat bij een negatief advies niet verder met de zaak, dan zal je dus een andere cassatie advocaat moeten zoeken.
Als ze ook werkelijk een punt achter de zaak had willen zetten, had ze mij de teveel betaalde kinderalimentatie, zo'n 6000 euro ook wel terugbetaald....
Flushyy schreef: 25 jul 2018, 12:47Jullie als ouders hebben geen contact met elkaar, is dat sinds die HOF uitspraak of was dat al veel eerder en langer?
Vanaf het uit elkaar gaan was het contact al veel moeizamer, vanaf het moment dat hex er voor koos om niet meer via bemiddeling tot een oplossing te komen, maar had besloten dat de rechter uitspraak zou moeten doen is het contact vrijwel nul komma nul. Als we elkaar tegenkomen heeft ze zelfs het fatsoen niet eens om te groeten.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Beste II2014,

Als ik zo jou verhaal lees, zijn er veel overeenkomsten tussen onze dossiers, bedankt voor al jouw reacties tot dusver. Het verzoekschrift is af n.a.v. mijn input bij de advocaat en na een afweging kansen en rekensom heb ik besloten om de zaak voor de rechter te brengen. De situatie waar ik in zit vraagt om een wijziging van omstandigheden, de KA kan eerlijker verdeeld worden, blijkt dat ex al 2 jaar werkt en wel zo'n 32 uur per uur per week, tegenover € 0,00 in tijde van scheiding. Zij verkiest non-communicatie, dat hele gedoe over melding doen werkt zij niet aan mee, liever geheimzinnig en zo lang en veel mogelijk euro's binnen harken, nu al dik 2 jaar. Het zal nog wel enige tijd duren, naar verwachting zo'n 3/4 jaar, schijnt erg druk te zijn op de rechtbank en tevens nu zomerreces. Eens aankijken wat het vereerschrift brengt van ex, kan niet veel inhoud bevatten, uiteraard reken ik op veel geklaag. Jammer dat het op deze wijze geregeld moet worden, samen overleg zou de voorkeur hebben gehad, maar realistisch kijkend naar het verleden, kom ik er niet onderuit om het via de rechtbank te moeten doen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Leermoment »

Als je kan aantonen dat je ex al twee jaar werkt, dat maak je een goede kans. Ik neem aan dat je de teveel betaalde PA terugbetaald wil hebben en dat je een kostenveroordeling op zijn plaats vindt. Suc6 met deze procedure.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Leermoment schreef: 30 jul 2018, 17:05 Als je kan aantonen dat je ex al twee jaar werkt, dat maak je een goede kans. Ik neem aan dat je de teveel betaalde PA terugbetaald wil hebben en dat je een kostenveroordeling op zijn plaats vindt. Suc6 met deze procedure.
Hoi Leermoment,

Dank voor je reactie, ik kan zeker aantonen (zwart op wit) dat ex al 2 jaar werkt. Ik doe een beroep bij de rechtbank voor terugbetaling teveel betaalde KA (niet PA) en vraag om een proceskostenveroordeling. dat laatste is niet gebruikelijk, zal mij verbazen of ze dat gaan doen, ik heb er wel de ingrediënten voor gepresenteerd. Terugbetaling KA is een grotere kans, geen openheid van zaken waar ze dat wel had moeten doen en tevens is er nog geld uit de vermogensrechtelijke verdeling van de scheiding te betalen door mij.
Plaats reactie