Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Papppa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jul 2018, 20:38

Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door Papppa »

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Al jaren bezig een goede omgangregeling met mijn ex te treffen. Nu is in het kader van de rechtszaak een adviesrapport geschreven door de Raad van de Kinderbescherming. Hierin wordt het co-ouderschap afgeraden, maar een ruime omgangsregeling geadviseerd...

Ik lees dat het advies van de RvdK niet altijd wordt overgenomen maar vaak wel. Maar, kan iemand mij ook vertellen hoe vaak het klakkeloos overgenomen wordt?
Wie heeft er ook te maken gehad met een advies van de RvdK? En werd dit wel/niet overgenomen?

Alle reacties worden op prijs gesteld!!!
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door mrniemand »

Goedemorgen,

Ik heb met drie (3) raadsonderzoeken te maken in 6 jaar.
De zaak (ots op advies van de Raad en jarenlang bezig voor een uitbreiding van omgang, van onbegeleid naar begeleid, 7 jaar) is nog niet afgelopen, maar... sinds de eerste raadsonderzoek goede ervaring met de Raad gehad, inclusief met de raadsmedewerkers/onderzoekers. Op papier heb ik als vader hun steun en staan zij zeer kritisch naar mijn hex.

Als antwoord op jouw vraag, op basis van mijn eigen ervaring: NEE, het wordt niet zomaar klakkeloos overgenomen, in mijn geval was - zoals dat van een goede rechter betaamt - zelfs de rechter ook kritisch naar ALLE partijen, dus ook richting de Raad. Maar, alle 3x zijn de adviezen overgenomen, iets waar ik ook achterstond.

Op rechtspraak.nl kun je zelf ook naar rechtszaken/jurisprudentie zoeken waar de RvdK bij gemoeid is.
Uiteindelijk is het dus aan de kinderrechter die de beslissing neemt, alles valt of staat met de betreffende kinderrechter.

Succes en sterkte.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Papppa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jul 2018, 20:38

Re: Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door Papppa »

Dank voor je reactie!

Tot nu toe een goed gevoel bij de RvdK en sta ik achter het advies. In dit geval is er een gedegen onderzoek gedaan door kinderpsychologen (dus niet alleen gesprekken). Het advies van de Raad is dan ook gebaseerd op deze onderzoeken.
Op rechtspraak.nl en andere jurisprudentie kom ik met name zaken tegen waarbij de rechter afwijkt van het advies van de Raad. Natuurlijk is dit een vertekend beeld, want veruit de meeste zaken komen niet online.

Het gaat nu om het hoger beroep met drie kinderrechters, dus hopelijk wordt, net als bij jou, het advies overgenomen. Dit geeft goede hoop. Nadeel is dat mijn ex dan not amused zal zijn...

Ik laat weten hoe het afloopt!
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door Leermoment »

Ik heb het idee dat bij een hoger beroep er een eerlijkere beschikking komt dan bij een eerste rechtszaak.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 20 jul 2018, 22:41 Ik heb het idee dat bij een hoger beroep er een eerlijkere beschikking komt dan bij een eerste rechtszaak.
In mijn geval zeker, bij de eerste rechtszaak stond ik versteld hoe ondeskundig een rechter kan zijn, zelfs basisregels van de belastingdienst over toekenning van heffingskortingen kende ze niet. :shock:
Van enige voorbereiding op de zaak was ook duidelijk geen sprake. De uitspraak was dan ook absoluut niet op enig feit gebaseerd, maar uitsluitend op een persoonlijke voorkeur.
Een willekeurig iemand met een middelbare school opleiding zou gemakkelijk deskundiger zijn. En dat soort figuren betalen wij dan een torenhoog salaris.
Overigens hoorde ik laatst ook dat de rechtenstudie verreweg de simpelste studie is...
Bij een beroepszaak zijn er allereerst drie rechters die samen de zaak behandelen, waardoor dit soort onzin uitspraken een stuk onwaarschijnlijker worden.
Van meerdere gevallen heb ik gehoord dat een beroep een totaal omgekeerde uitspraak oplevert, en dat zou eigenlijk niet of nauwelijks moeten voorkomen als de eerste rechter gewoon zijn best doet.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door BetsLenie »

Het hangt allemaal af van de deskundigen die je treft. Het zijn gewoon mensen en net zoals je een goede dokter en een slechte dokter hebt en een timmerman die wel goed werk aflevert en een collega die er niets van bakt.
Zo zit alles in elkaar. Alle mensen leveren verschillend hun werk af. Ook bij de jeugdbescherming, ook bij de Raad enzovoort. Alle mensen zijn verschillend en de een doet beter zijn best of kan het gewoon beter als de ander enzovoort.
Als je geluk hebt tref je iemand die bij je past en als je pech hebt loopt het anders. Grootste probleem is dat er geen garanties zijn dat je de juiste persoon treft.
Anders hadden we al niet die scheidingen. Ook verkeerde persoon getroffen of gekozen...
Maar soms tref je dus wel de goede mensen en dus maar blijven hopen.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door mrniemand »

BetsLenie schreef: 21 jul 2018, 08:51 Het hangt allemaal af van de deskundigen die je treft. Het zijn gewoon mensen en net zoals je een goede dokter en een slechte dokter hebt en een timmerman die wel goed werk aflevert en een collega die er niets van bakt.
Zo zit alles in elkaar.
Het enige constante of waar je i.i.g. enigzins zelf grip op hebt is in hoeverre jij je eigen 'zaken' op orde hebt. Heb je voor jezelf helder in welke situatie je zit, er bewust van zijn met wat er om je heen afspeelt. Naar welke situatie wil je naar toe, is dit haalbaar zo ja, hoe/op welke wijze? Zo nee, welke situatie is eventueel acceptabel? Ben je (voldoende) kritisch naar jezelf toe maar eveneens naar de instanties? En ondanks de goede adviezen (al hier) is er geen vaste draaiboek aangezien de ene zaak de andere niet is...
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Advies van de Raad van kinderbescherming altijd gevolgd?

Bericht door Leermoment »

Het verschil met een hoger beroep zou eigenlijk niet zo groot moeten zijn. Heeft niks met persoonlijke voorkeur te maken maar met regels en rechtvaardigheid. Als een rechter een leugen in zijn gezicht geworpen krijgt, zou hij dat moeten uitzoeken. Doorvragen ipv: Dat lossen jullie op de gang maar op. Slappe ..... Nee, in beroep gaan maakt het rechtvaardiger maar voor mij onbetaalbaar. Jammer dat recht in Nederland zo krom is.
Plaats reactie