toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
syd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:36

toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door syd »

Een vraagje voor de leden in de hoop dat iemand er meer van weet
Mijn vriend heeft sinds aan half jaar geen contact meer met zijn 2 dochters. Zijn ex weigert de omgangsregeling omdat ze vind dat ze daar geld voor moet krijgen. Nu na een half jaar komt er ineens een brief van een advocaat dat ze met de kinderen naar buitenland wil. Meer dan een vertrekdatum staat niet in de brief. Wel het dreigement dat als we geen toestemming geven er een rechtszaak volgt met hoge kosten als gevolg. Dat komt zo maar plop uit de lucht vallen. Er is niet geprobeerd eerst gewoon te vragen om toestemming, des noods via een bemiddelaar of familielid oid. Nee gelijk naar de advocaat met het dreigement van de advocaat
Mijn vraag mag dat zomaar? een rechtszaak beginnen zonder dat eerst de normale weg van communicatie is geprobeerd?

Ik heb overigens het toestemming formulier gedownload en bekeken maar ook al zouden we deze willen invullen, we hebben simpel weg niet genoeg informatie. alleen de vertrekt datum is niet genoeg.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door ll2014 »

syd schreef: 07 jan 2019, 17:14Mijn vraag mag dat zomaar? een rechtszaak beginnen zonder dat eerst de normale weg van communicatie is geprobeerd?
Ja dat mag, het rechtssysteem is voor iedereen open, maar je kunt je wel afvragen hoe zinvol het is om overal maar over te gaan procederen.
De opmerking van een advocaat dat er anders een dure rechtszaak gestart wordt is bijna standaard voor advocaten heb ik wel eens het idee. Je vriend zou net zo goed richting je ex kunnen dreigen met een rechtszaak voor het niet nakomen van de omgangsregeling, misschien zelfs wel met meer succes. Betalen voor een omgangsregeling slaat echt nergens op, evenmin als het betalen van kinderalimentatie geen recht geeft op een omgangsregeling. Beide staan volledig los van elkaar.
Ik zou zeker de volledige details van een vakantie willen hebben voor ik toestemming zou verlenen.
Dat een rechtszaak kostbaar is klopt overigens wel, advocaten zijn niet goedkoop als je niet in aanmerking komt voor subsidie.
Het is overigens ook zo dat in de praktijk bij familierecht beide partijen hun eigen kosten moeten betalen, ongeacht de uitspraak.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door BetsLenie »

In de officiële reisverklaring moeten verblijf en reisgegevens worden vermeld. Aan de advocaat van moeder kun je wel vragen om er voor te zorgen dat haar cliënte dit volledig invult en dat je dan zult tekenen. Een advocaat dient in elk geval een fatsoenlijk antwoord te geven anders kun je naar de deken van de advocaten een klacht sturen dan een advocaat niet aan de regels van een officiële instantie mee werkt. Het formulier is immers van de overheid en bestemt voor de douane en om kinderontvoering tegen te gaan.
Of het werkt weet je nooit maar dit kun je wel doen.
Overigens is het ook mogelijk om heel gemotiveerd brieven aan rechters te sturen in sommige zaken. Op de website van de overheid vindt je wanneer dit kan en wanneer je een advocaat nodig hebt. https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... 04c02528b1
Bij het verzoeken van een omgangsregeling heb je een advocaat nodig. Bij een Onder toezichtstelling kun je veel zelf doen zonder advocaat.
Een verweerschrift bij een omgangsregeling dient door een advocaat worden ingediend zeggen ze maar je kunt ook zelf schriftelijk reageren per brief of mondeling zelf doen in de zitting. Dit laatste moet je dan wel goed kunnen anders ga je de mist in.
Het probleem is uiteraard goede gratis hulp. Maar op diverse plaatsen zijn ook studenten die onder leiding gratis adviezen geven om zulke dingen ten minste te bespreken om te kunnen beslissen wat verstandig en in je eigen geval het beste is.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door BetsLenie »

Aanvulling op vorig bericht: Het lijkt er op dat men vereist dat er een advocaat nodig is als het een omgangsregeling betreft en als ouder kun je zelfstandig en zonder advocaat een verzoek in dienen voor een Onder Toezicht Stelling. Voor een omgangsregeling krijgen ze natuurlijk anders te veel zaken bij de rechtbank. Door de eis van een advocaat werpen ze financiële drempels op en beperken ze de zake die naar een rechtbank komen.
syd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:36

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door syd »

dank jullie wel voor de antwoorden.

Inmiddels zijn we geen stap verder
we vragen de reisgegevens en verblijfs-gegevens en krijgen die niet.
volgens de moeder kan ze gaan accommodatie boeken zonder de toestemming
Ook de datum van terug keer is onduidelijk. we hebben inmiddels 3 verschillende terug keer data door gekregen.
Genoeg reden om voorlopig geen toestemming te geven.

de advocaat van de moeder doet niets met onze vragen en stuur alleen de antwoorden van de moeder door
zoals half ingevulde formulieren met onduidelijke data, zelf een geboorte datum van een van de kinderen verkeerd ingevuld.
De meeste vragen van onze kant worden genegeerd en simpel weg niet beantwoord.

geen idee wat we daar mee aan moeten
behalve geen toestemming geven en uitleggen waarom.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door ll2014 »

syd schreef: 18 jan 2019, 19:15 volgens de moeder kan ze gaan accommodatie boeken zonder de toestemming
Ik heb nog helemaal nooit bij het boeken van een accommodatie een vraag naar een toestemming gehad, dus het lijkt me vreemd dat ze geen accommodatie kan boeken, ik kan me wel voorstellen dat ze niet boekt voor ze weet of ze toestemming van jou krijgt.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door bliep »

@Syd

De ex van je vriend kan de reis gewoon boeken, maar zij loopt daarbij een groot risico bij de grenscontrole (zeker bij vliegreizen) als zij geen toestemming heeft om te reizen naar het buitenland. Als er geen toestemming wordt of is gegeven kunnen de kinderen niet op vakantie naar het buitenland, want de ex zal dit risico waarschijnlijk niet willen nemen.

Dit dient echter weer als ''voer'' voor de ex om bij de kinderen aan te tonen hoe ''slecht'' jou vriend wel niet is en zal de ouder verstoting die nu al speelt niet ten goede komen. De kinderen staan dus klem tussen ouders, of beter en correct gezegd: jou vriend staat samen zijn kinderen klem. (ex-partner geweld)

Wat kan er gebeuren als er wel toestemming wordt gegeven op basis van de gegevens die de ex verstrekt? Is er een angst dat de kinderen dan niet meer terug naar Nederland komen? Het risico hangt o.a. af van de familiebanden in Nederland, of de ex familie in het buitenland heeft wonen en de banden tussen Nederland en het land waar de ex naar toe wil reizen. Oftewel welk risico en de hoogte daarvan zal er zijn als er toestemming wordt gegeven?

Mijn advies is om sowieso een verzoek indienen bij de rechtbank om de kinderen onder toezicht te laten stellen met als doel om de omgang weer op gang te helpen middels hulp vanuit de Rvk/GI. Hier is geen advocaat bij nodig. Meer informatie en de procedure die gevolgd moet worden kan je vinden op rechtspraak.nl.

Heel veel sterkte met de keuzes die jullie kunnen maken.
syd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:36

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door syd »

dank voor de opmerkingen

accomodaties zijn t e boeken zonder vooruit betalen en met kosteloze annulering bv booking.com
dus ik snap niet wat het probleem is
bovendien moet op het formulier toestemming reizen minderjarigen een verblijf plaats (adres) worden in gevuld.

Het enige gegeven wat we nu duidelijk hebben is de vertrek datum. Niet waar hoelang en hoe ze ergens heen gaan
Dat vinden wij niet voldoende en is ook niet voldoende volgens het formulier van de rijksoverheid
Ik vind het niet meer dan normaal dat een ouder weet waar zijn kinderen zijn.
we zijn al vanaf het begin 4 januari bezig om de juiste informatie van de reis te krijgen. Tig mails brieven en zelfs aangetekend om die info gevraagd. Niet gekregen dus

Inmiddels hebben we een dagvaarding gehad voor komende maandag
daarin staat dat we geen toestemming willen geven.
We hebben echter nooit gezegd dat we niet willen maar steeds gevraagd om duidelijke info over de reis.
Een formulier tekenen is niet erg maar dan moeten we wel weten waarvoor we tekenen.
Zo als het nu is zouden we tekenen voor een reis naar onbekende bestemming, voor onbekende duur.

en om op de vraag van bliep terug te komen.
Ja er is kans dat ze idd niet meer terug komen.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door BetsLenie »

Recent van rechter gelijk gekregen dat moeder moet opgeven wanneer zij reist en wanneer ook als zij alleen reist. de kinderen wonen bij haar en verblijven dan ofwel bij vader of ze worden door moeder uitbesteed aan ouders van klasgenoten. Ze wilde dit nooit opgeven ook niet als ze bij vader verbleven tijdens vakantieperiodes of weekend. Nu moet dat toch. De rechter zal dus zeker zeggen dat er een opgave moet zijn. Laten gebeuren en inderdaad vraag een OTS aan dat kan zonder advocaat.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door bliep »

Onbegrijpelijk dat de advocaat van de ex de procedure opgestart heeft. De kans dat de ex vervangende toestemming krijgt zonder de verblijf gegevens te vermelden lijkt mij namelijk nihil. Het is natuurlijk niet meer dan normaal dat de andere ouder wil weten waar de kinderen verblijven.

Mijn advies is om in de zitting ook direct een verzoek in te dienen voor een OTS met als doel om de omgang weer op gang te helpen.

Hebben jullie een advocaat in de arm genomen?
syd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:36

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door syd »

thx voor de reacties weer

we zijn een stap verder
Wij zijn idd ook naar een advocaat gegaan om die rechtszaak te voorkomen
Daar zit niemand op te wachten.
Ons stand punt was van begin af aan dat als w de juiste gegevens hebben toestemming kan.

Maar om het kort te houden
via onze advocaat is er een voorstel neer gelegd om die toestemming te geven mits
zij het formulier correct invult dus verblijfplaats en duur
ze moet een bericht geven als ze is aangekomen in Engeland en weer als ze terug komt in Nederland
de reis duur heeft ze aan gepast van 1 feb tot 3 feb zodat de kids geen school dagen missen.
Eerst stond tot 4 feb, later tot 7 feb en nu terug naar 3 feb dus
indien er schooldagen gemist gaan worden dan hadden wij graag bewijs van toestemming van de school.
Dat hoeft dus niet meer
Ze heeft een hotel ingevuld nu waar ze zouden verblijven voor die 3 dagen
Ze gaan met een gehuurd busje en vertrekken vrijdag na 18:00 uur en zijn dan zondagavond weer terug

De reden dat ze geen hotel kon opgeven en dat pas na toestemming van ons wilde doen is dat ze geen kredietkaart heeft
Een creditcard was nodig voor de boeking, zei ze

Nu begrijp ik iets meer van de eis van haar dat ze eerst die toestemming van ons wilde hebben voor ze een verblijfsplaats door gaf.
Bij de toestemming hoort een kopie van legitimatie. Met de id van de vader van de kinderen heeft ze al eerder fraude gepleegd, (lees kredieten bij postorderbedrijven afgesloten) en waarschijnlijk dacht ze nu ook zoiets te doen.
Maar dit houdt juridisch geen steek uiteraard, dit is slechts mijn gedachte.
Onze advocaat wist gelukkig ook iets omdat te voorkomen. Hij begreep onze angst wel :)
Dwars door de kopie van het id staat nu dat het alleen voor toestemming voor de reis is. Met stempels handtekening etc.
Iedere krediet maatschappij moet dan wel tig belletjes hebben rinkelen :)

Enfin we hopen het zo opgelost te hebben.
we wachten op bericht nu van de advocaat van de tegen partij dat de rechtszaak idd niet door gaat
syd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:36

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door syd »

het was opgelost dachten we alleen is moeder niet terug in nederland met de kinderen op de afgesproken dag.
gisteren hadden ze terug moeten zijn maar helaas.

we hebben geen idee wanneer ze nu wel terug zijn en waar ze zijn want het opgegeven adres op het toestemmings formulier klopt niet

En we hebben nu ook geen idee wat we hier aan moeten doen
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: toestemming reizen naar buitenland minderjarigen

Bericht door ll2014 »

syd schreef: 04 feb 2019, 09:33 En we hebben nu ook geen idee wat we hier aan moeten doen
Ik zou aangifte doen van ontvoering, je hebt hier immers geen toestemming voor gegeven.
Plaats reactie