Grote wijziging draagkrachtloos inkomen alimentatiegerechtigde

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
vader1971
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 17:24

Grote wijziging draagkrachtloos inkomen alimentatiegerechtigde

Bericht door vader1971 »

Goedemiddag

Ik sta met mijn rug tegen de muur en ben benieuwd naar jullie raad inzake het volgende:

- Gescheiden 01-1-2017
- KA = 550 en PA = 850 vastgesteld bij mediator
- 2018 niet wijzigingsbeding opgesteld om steeds herberekeningen te voorkomen

Bijzonderheden:
- in eerste convenant is opgenomen dat vader een extra bedrag (300 euro) in de PA betaald om moeder mogelijk te maken in ouderlijk huis te kunnen blijven wonen. Afspraak is: moeder blijft daar tot de kinderen uit huis zijn of 21 worden.
- in de gespreksverslagen van 2016 staat ook letterlijk dat de korting voor de hoge woonlast wel weer toegepast moet worden bij verkoop van de woning
- In het niet wijzigingsbeding is deze afspraak niet opnieuw opgenomen als reden voor openbreken, nog is deze afspraak komen te vervallen of ter sprake gekomen dat deze zou vervallen
- Moeder heeft ouderlijk huis verkocht en een nieuwe woning gekocht, geschatte nieuwe maandlast 600 euro minder p.m. geschat is dat het nieuwe draagkrachtloos inkomen tussen de 800-1000 euro lager is, dus minder behoefte voor hoge PA.
- Salaris moeder waarschijnlijk inmiddels 10% hoger
- Inkomen vader licht gestegen, niet meer dan 4%

Mijn eis:
- laten vervallen van extra bedrag in PA van 300 euro pm (71 maanden restant PA a 300 = 21.000 bruto)
- daarnaast vervalt een flink deel van de belastingaftrek voor PA, dit betekent dus ook een hogere netto last voor vader de komende 6 jaar van ongeveer 5.000 euro totaal.

Gesprek bij mediator levert niets op, moeder houdt vast aan niet-wijzigingsbeding. Rest mij alleen een gang naar de rechter met verzoek tot openbreken niet-wijzigingsbeding op grond van artikel 1.159 lid3 van het BW. Echter, dit betekent hoge advocaat en proceskosten en de mogelijkheid dat rechter dit verzoek niet honoreert aangezien we een niet-wijzigingsbeding hebben opgesteld.

Kortom, ik sta met mijn rug tegen de muur. Wel of niet een gang naar de rechter in werking zetten of eventueel akkoord gaan met een middeling van de 300 euro pm als verlaging van de PA, dat wil de mediator voorstellen.

Wat is jullie advies, ik voel me bedonderd. Moeder heeft zeer waarschijnlijk een flink deel van de PA niet meer nodig aangezien haar woonlasten nu zeker 500 euro lager liggen. Ik zou graag wat meer financiele ruimte krijgen om bijvoorbeeld mijn kinderen te kunnen helpen bij hun studie.

Ik kan een advocaat niet betalen, ik hou per maand namelijk zeer weinig over en als ik doorzet betekent dat waarschijnlijk geen vakantie, een lening en een berg frustratie.

Benieuwd naar jullie reacties.
Grt. dwaze vader
Pellepom
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2019, 12:12

Re: Grote wijziging draagkrachtloos inkomen alimentatiegerechtigde

Bericht door Pellepom »

Volgens mij is de berekening van KA wel afhankelijk van draagkracht, maar hanteert men voor woonlasten 30%. Waarmee ik wil aangeven dat je gelijk al afgeroomd is.

Wat mogelijk wèl een insteek is, is dat de kinderen last hebben van de finaciele problemen van de ouders. Dat je gevoel van onrecht een oordeel vraagt om 'de strijd tussen ouders ten behoeve van de kinderen beslecht wil zien worden.'

Ik schrik er wel van hoe hoog je maandelijkse lijden is. Al was het wettelijk in orde: het is zwaar kut voor je.

Mijn ex liet beslag leggen op mijn inkomen omdat ik de kinderallimentatie simpelweg stopte. Dat mag niet. Er kwam geen rechter aan te pas. Ze kon zo langs de deurwaarder en de rechter haar recht opeisen. Maar dat kostte haar meer tijd dan de terugwerkende kracht van de regeling. Ik spaarde maanden uit zo.

Dus: stop met betalen. Zet alles op een rekening omdat je in toekomst toch moet betalen. Laat haar maar trekken. Maak er een conflict van die in haar belang ligt. Maar wel alles sparen omdat je toch moey betalen.

En dan rek je de ongelijkheid tot zij trekt.

Wees niet bang. Plan je verdediging slim


Groet pelle
vader1971
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 17:24

Re: Grote wijziging draagkrachtloos inkomen alimentatiegerechtigde

Bericht door vader1971 »

Dank je wel voor je reactie. Ja stoppen met de PA dat is ook nog een optie... maar eigenlijk wilde ik proberen het op een fatsoenlijke manier te doen... maar ik snap je insteek, de hoge PA is ook niet fatsoenlijk.

Om even terug te komen op de woonlasten van moeder. Bij de berekeningen in 2016 Kwam zij boven de forfaitaire woonlast uit van 30%, haar forfaitair was 1000 maar de woonlasten van het ouderlijk huis waren 1600 p/m. Om het toch mogelijk te maken voor haar om de hypotheek over te nemen ben ik toen in het belang van de kinderen akkoord tegenaan met het niet toepassen van de korting (voor het bedrag boven het forfaitaire van 600) dat zorgde voor een verhoging in de PA van 550 naar 850. Ik kon daar mee leven, echter nu ze het huis heeft verkocht zie ik geen reden meer waarom ik die 300 nog moet betalen. Echter het niet wijzigingsbeding zit in de weg bij een gang naar de rechter... ik zal me dus moeten beroepen op het ontbinden van het niet wijzigingsbeding doordat er een ingrijpende verandering plaats vind dit het niet langer billijk acht de huidige regeling aan te houden. Misschien is dat stukje zo iets duidelijker uitgelegd.

Ik ga me nu ook beraden op de gevolgen en mogelijkheden van het zelf verlagen van de PA naar 550.

Bijkomend nadeel de komende jaren, de aftrek mogelijkheden worden verlaagd naar 37%, dat kost me ook nog eens geld.
Plaats reactie