vechtscheiding in nieuws JBW zondag op radio1

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

vechtscheiding in nieuws JBW zondag op radio1

Bericht door BetsLenie »

https://www.nporadio1.nl/onderzoek/2442 ... cheidingen

Zondagavond om 19.00 op NPO Radio1 is in Reporter Radio een uitgebreide reportage te horen over de worsteling van Jeugdzorg met vechtscheidingen.

vrijdag 12 juni 2020 | KRO-NCRV | Klaas den Tek
Twitter

In de meeste zaken die bij jeugdzorginstellingen worden behandeld speelt een vechtscheiding een rol. In sommige regio’s heeft 70 procent van de dossiers bij jeugdzorg met een vechtscheiding te maken. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio (KRO-NCRV). Deskundigen laten het programma weten dat er niet genoeg middelen zijn om de nadelige gevolgen van een vechtscheiding aan te pakken, waardoor zaken vaak jarenlang door blijven slepen.

In situaties waar een vechtscheiding speelt wordt door de familierechter een ondertoezichtstelling (OTS) opgelegd, omdat gevreesd wordt dat de ontwikkeling van het kind in gevaar loopt. Hierbij wordt het ouderlijk gezag beperkt en krijgen ouders van een jeugdzorgmedewerker aanwijzingen bij de opvoeding van de kinderen.

De OTS wordt uitgevoerd door een jeugdzorginstelling. Bij Jeugdbescherming West, een instelling die o.a. in Den Haag en Dordrecht actief is, merken ze dat het aantal vechtscheidingsdossiers groeit. Cora Bakker, gedragsdeskundige bij Jeugdbescherming West: ”In een aantal regio’s waar wij actief zijn gaat het om vijftig tot zestig procent van de zaken. Het is moeilijk om er met die ouders uit te komen.”

Jeugdzorginstellingen in Zeeland en Brabant spreken zelfs van tweederde van het aantal zaken, die vanwege een vechtscheiding bij jeugdzorg terechtkomen.
Gedragsproblematiek

Door jeugdzorginstellingen worden verschillende hulptrajecten opgestart om het contact tussen de ouders te verbeteren, maar in de praktijk blijkt dit bij een vechtscheiding nauwelijks effectief te zijn. Volgens Anita Kraak van het Nederlands Jeugdinstituut wordt hulp op hulp gestapeld. “Als het ene aanbod niet werkt, wordt vaak op zoek gegaan naar het andere aanbod zonder dat wordt afgevraagd waarom iets niet werkt. Het kan namelijk zijn dat een probleem van één van de ouders dat bemoeilijkt.”

Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een trauma, waarom het die ouder gewoon niet lukt

Hetty Boone

Uit onderzoeken van de Raad van Kinderbescherming naar vechtscheidingen blijkt dat bij één of allebei de ouders vaak sprake is van gedragsproblematiek. Hierdoor komt bijvoorbeeld een omgangsregeling niet van de grond. Volgens Jeugdzorg zijn er onvoldoende mogelijkheden om dit probleem bij een vechtscheiding nu aan te pakken. “We willen deze ouders graag makkelijker kunnen doorverwijzen naar de volwassen hulpverlening. Of volwassen GGZ hier in huis halen. Dat ontbreekt.”
Verplichte therapie

Ook familierechters constateren een toenemende druk door vechtscheidingen. De rechter heeft verschillende juridische mogelijkheden tot zijn beschikking als een ouder weigert mee te werken. Zo kan er een dwangsom worden opgelegd of de hoofd- en verblijfplaats worden gewijzigd naar de ouder waar de opvoedsituatie beter is.

Toch zijn familierechters van mening dat deze maatregelen niet altijd voldoen. Hetty Boone, familierechter in Den Haag: ”Ik zou de mogelijkheid willen hebben om ouders tot therapie te verplichten. Dat kan in het strafrecht, maar in het familierecht kan dat niet. En dat terwijl er bij één van de ouders of allebei meer aan de hand is dan alleen die scheiding. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een trauma, waarom het die ouder gewoon niet lukt.”
Contact met kind

Als de strijd tussen ouders door blijft gaan, kan een rechter besluiten om het contact van het kind met één van de ouders te ontzeggen. De vechtscheiding wordt als te schadelijk gezien voor de ontwikkeling van het kind. Vaak gebeurt het dan dat het kind bij de ouder blijft die de omgangsregeling frustreert.

Familierechter Boone:” Als de situatie zo schadelijk wordt – en dat hoeft helemaal niet te komen door de ouder die het nakijken heeft – moet je het kind daar ook tegen beschermen. Dan is dit beter voor het kind. Hoe triest en onrechtvaardig dat ook klinkt.”

Op dit moment doet het Expertteam Ouderverstoting in opdracht van de Tweede Kamer onderzoek naar vechtscheidingen
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: vechtscheiding in nieuws JBW zondag op radio1

Bericht door BetsLenie »

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/o ... cheidingen

En dit kun je alvast terug luisteren. Duidelijke voorzet en inhoud.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: vechtscheiding in nieuws JBW zondag op radio1

Bericht door mrniemand »

Dank voor het plaatsen van de link van het onderzoek en interview.

Goed dat er een onderzoek naar is gedaan en hopelijk kunnen lotgenoten hier iets mee.

Persoonlijk helaas niets nieuws. Het bevestigt min of meer het problematiek waar ik in mijn casus (10 jaar lopende zaak) tegenaan loop.
Het begon met een 10-0 'achterstand' voor mij als man/vader. Inmiddels sinds de afronding van het NIFP-onderzoek in 2017 en meest recente beschikking van de rechtbank, sta ik op 'voorsprong'. De kinderrechter, raadsonderzoekers en jeugdbeschermers hebben mijn ex door. Edoch, heb ik na al die jaren nog steeds geen onbegeleide omgang met mijn dochter, dat is het enige doel in mijn 'strijd' omtrent mijn dochter. Niet meer en niet minder.

Wat ik in het onderzoek mis, zijn o.a. de 'succesfactoren': welke middelen werken (over het algemeen)? Natuurlijk is de ene zaak de andere niet en kan men niet 'zomaar' een oplossing toepassen. Echter kunnen we anno 2020 toch wel maatstaven welke middelen gebleken zijn die hebben gewerkt, die zeg maar de situatie uit een impasse hebben geleid ofwel voor een doorbraak hebben gezorgd? Maar ook, wat kunnen we leren vanuit andere landen? Tot slot, wat stellen de kinderen van destijds die in zo een vechtscheiding situatie hebben gezeten en inmiddels volwassenen zijn? Welke adviezen kunnen zij a.d.h.v. hun ervaring geven?

Vrg,

mrniemand
Laatst gewijzigd door mrniemand op 16 jun 2020, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: vechtscheiding in nieuws JBW zondag op radio1

Bericht door BetsLenie »

Heb het zelf ook nog beluisterd en in onze situatie is het ook ongeveer zo en heeft vader de kinderen nu een jaar niet gezien en is er net een ouderschapsplan ondertekend. Helaas zal dat ook geen omgang opleveren verwachten we omdat moeder gewoon zal blijven frustreren. En in de praktijk is daar gewoon niets tegen te doen zo blijkt ook. Zoals ook in het programma werd aangegeven is dan toch meestal de enige optie voor rust voor de kinderen dat de meest geschikte ouder zich terug trekt. Bizar maar zo zit de wereld in elkaar als je ook in de geschiedenis kijkt. Als kind heb je heel veel geluk als je ouders gewoon bij elkaar blijven zonder al te veel problemen. Veel bekende schrijvers hebben vaak een ongelukkige jeugd meegemaakt met al dan niet gescheiden ouders. Ook bij elkaar blijvende ouders zijn niet altijd het beste voor kinderen maar soms toch ook weer wel. Het hangt erg af van alle karakters. Zoooo ingewikkeld uiteindelijk dat ik het soms denk te begrijpen en dan toch moet concluderen dat ik niets weet maar dat alles mogelijk is. Als dit nog te begrijpen is.
Wel staat vast dat de mensen die in de hulpverlening werken op hun manier ook hun best proberen te doen terwijl ze werken voor hun brood.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: vechtscheiding in nieuws JBW zondag op radio1

Bericht door mrniemand »

BetsLenie schreef: 15 jun 2020, 08:41 Zoals ook in het programma werd aangegeven is dan toch meestal de enige optie voor rust voor de kinderen dat de meest geschikte ouder zich terug trekt.
En daar zit de crux: je als ouder terugtrekken is een rekbaar begrip. Voor hoe lang? Vanzelfsprekend is rust belangrijk, voor zowel de kinderen als de ouders zelf. Maar daarnaast zou er over het algemeen sprake zijn van een zekere behoefte vanuit het kind, om de andere ouder te willen (blijven) zien. Bewezen is dat dit van groot belang is voor de identiteitsontwikkeling van het kind.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie