Onderhoudsplicht jongvolwassene/ouderbijdrage DUO

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
joehoe178
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2020, 10:16

Onderhoudsplicht jongvolwassene/ouderbijdrage DUO

Bericht door joehoe178 »

Beste,

De volgende situatie: Ik heb twee kinderen van 15 en net 18 jaar oud.
Zij wonen beiden bij mijn ex. Eens in de 14 dagen zijn ze een weekend bij mij.
Ik betaal 660,- kinderalimentatie per maand,
wat dus neerkomt op 330,- per kind.

Nu is mijn dochter pas 18 jaar geworden en studeert aan het MBO.
Via DUO is er voor mij een ouderbijdrage vastgesteld van 257,-.

De discussie ontstaat nu met met ex; die zegt dat dit bedrag bovenop de KA komt.
Dat is toch zeker niet zo? Ik zou niet weten waar ik dat extra geld vandaan zou moeten halen.

Wanneer ik vanaf nu het deel van mijn dochter a 330,- maandelijks naar haar stort, ipv naar mijn ex, voldoe ik toch ruim aan mijn plicht?

Of ligt het toch anders?
Wie kan mij helpen met het juiste antwoord?

Bedankt,
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Onderhoudsplicht jongvolwassene/ouderbijdrage DUO

Bericht door ll2014 »

joehoe178 schreef: 31 okt 2020, 10:25 De discussie ontstaat nu met met ex; die zegt dat dit bedrag bovenop de KA komt.
Dat is toch zeker niet zo? Ik zou niet weten waar ik dat extra geld vandaan zou moeten halen.

Wanneer ik vanaf nu het deel van mijn dochter a 330,- maandelijks naar haar stort, ipv naar mijn ex, voldoe ik toch ruim aan mijn plicht?

Of ligt het toch anders?
Wie kan mij helpen met het juiste antwoord?
Je ex heeft helemaal niets meer met jouw bijdrage aan een kind van 18 te maken, geen enkele reden tot discussie, het zijn haar zaken niet!
In principe bepaal jij zelf met je dochter van 18 wat jij aan haar bijdraagt.
De 330 die is vastgesteld is wat dat betreft prima, je zou ook als uitgangspunt het bedrag door DUO vastgesteld kunnen nemen, tenslotte baseren zij dit ook op o.a. jouw inkomen en het inkomen van je ex.
Als je het niet eens kan worden met je dochter, zal zij een procedure moeten starten, ook daar heeft je ex helemaal niets mee te maken.
Plaats reactie