Meerderjarige wegblijvende zoon in bijstand, ik betaal?!

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Geld geld
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2021, 00:53

Meerderjarige wegblijvende zoon in bijstand, ik betaal?!

Bericht door Geld geld »

Lotgenoten, hopelijk kunnen jullie mij van info voorzien...

Na een nog steeds slepende vechtscheiding ruim 8 jaar geleden, heb ik mijn 3 kids al ruim een jaar niet gezien.
Ik zal jullie de ellende van ouderverstoting en het jennen en bedreigen van mijn huidige vrouw (die altijd goed voor de kinderen is geweest) besparen..
Helaas is ex een (gediagnosticeerde) borderliner die ook de (band met mijn) kinderen kapot heeft gemaakt.

Zo heeft ze het voor elkaar gekregen dat onze oudste zoon (19 jaar) recent gediagnosticeerd is met autisme. Hij is helaas alleen maar het product van zijn opvoeding door haar.
Hij hangt alleen maar met zijn telefoon tot diep in de nacht op de bank en is (daarom) een half jaar geleden gestopt met school én zijn bijbaantje.
Hij kon alles dus wel. Weinig autisme dus, gewoon geen rust, regelmaat en opvoeding.

Omdat hij dat verslavende telefoon gedrag bij mij niet mag, komt hij mede door ompraterij van zijn moeder al ruim een jaar niet bij mij en mijn vrouw.
Wanneer hij voorheen wel kwam (sporadisch) was het 50 uur strijd met schelden en slaan.

Nu heeft zoon het bij ex inmiddels toch te bont gemaakt (slaat haar en zusje, wil niets, doet niets) gaat hij vanwege zijn 'autisme' vanaf volgende week begeleid wonen.
Wat ik heb begrepen voor hem het walhalla en moeders is van hem af.

Maar dan gaat hij de bijstand in..
En bij wie komt de gemeente aan..
Moeders werkt een paar uur in de week, heeft een bewindvoerder, wel VIJF huisdieren, maar daar kan schijnbaar niets gehaald worden...

Kàn de gemeente mij dwingen een gedeelte van zijn bijstand te betalen?
Ondanks deze omstandigheden dat ik voor mijn zoon niets ben en hij mij nergens in betrekt?
Mij al ruim een jaar niet bezoekt?
Mij nooit iets laat weten?

Uiteraard betaal ik hem zijn kinderalimentatie, maar dit gaat me echt te ver.

Ik hoor graag van jullie!
Dank!!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Meerderjarige wegblijvende zoon in bijstand, ik betaal?!

Bericht door Casper »

- even vragen: maak je de alimentatie rechtstreeks naar het kind zelf over? Zo niet, start dit dan z.s.m.
- je kunt ook met hemzelf een lager bedrag afspreken; je ex is niet langer partij daarin. Dit blijft zo tot zijn 21e. Als er geen overleg mogelijk is, is het toch belangrijk aan je onderhoudsplicht te blijven voldoen.

- de gemeente kan geen bijstand op jou verhalen. Je kunt niet zomaar stoppen met alimentatie betalen, maar wel bij de rechter een verzoek doen tot matiging van de alimentatie; zie https://www.alimentatiewijzer.nl/alimen ... rigen.html (Misschien gaat een rechter hier niet in mee, als autisme is vastgesteld). Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... alen-ouder
Geld geld
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2021, 00:53

Re: Meerderjarige wegblijvende zoon in bijstand, ik betaal?!

Bericht door Geld geld »

Hoi Casper,
Dank voor je reactie.

De situatie:
Ik stort de KA voor mijn 19-jarige zoon op zijn bankrekening. De KA vind ik ook iets waar ik aan moet voldoen.
Helaas weigert zoon zaken met mij te bespreken (ouderverstoting, met dank), dus mindering van dat bedrag zit er niet in.
Dat hoeft voor mij ook niet, daar heeft hij toch recht op.

Maar nu hij vanwege zijn 'autisme' begeleid gaat wonen, en de bijbehorende bijstand in gaat, daar ben ik niet zo blij mee.
Zoon scheldt me alleen maar de huid vol áls ik hem al spreek en zoals gezegd al ruim een jaar niet gezien.
Ook omdat alles wat dat betreft achter mijn rug om is gegaan, ben ik niet blij met deze situatie.

Wat ik hoorde van zijn autisme begeleider (die mij eerder ook niet wist te vinden), is dat de Gemeente/ Senzer mij binnenkort benaderd om al mijn financiële stukken door te nemen, om te kijken hoeveel men van die bijstand op mij kan verhalen..

Vandaar deze 'noodkreet', want dàt ook nog eens betalen in de wetenschap dat ex weer de financiële dans ontspringt (terwijl zij dit alles wel kon regelen vanaf de bank met haar handje ophoudend) gaat mij echt te ver.

Is bijdragen aan zoon zijn bijstand verplicht zoals men mij doet geloven of kan ik hier onderuit?
Dank!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Meerderjarige wegblijvende zoon in bijstand, ik betaal?!

Bericht door Casper »

Volgens mij staat het er duidelijk, in info van de overheid zelf:

Mag de gemeente de bijstand van mijn kind op mij verhalen?
De gemeente kan de bijstand van uw kind op u verhalen als u uw onderhoudsplicht niet nakomt. In dit geval moet u deze bijstand (gedeeltelijk) terugbetalen aan de gemeente.

Onderhoudsplicht naar kind tot 21 jaar
U moet meebetalen aan de kosten van levensonderhoud van uw kind. Deze financiële verplichting duurt totdat uw kind 21 jaar oud is. Doet u dit niet en heeft uw kind daardoor recht op aanvullende bijzondere bijstand? Dan kan de gemeente u verplichten deze bijzondere bijstand (gedeeltelijk) terug te betalen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... alen-ouder
Kijk ook eens op https://nieuwestap.nl/een-vraag-over-bi ... imentatie/

–-

Het enige dat ik kan bedenken is als de gemeente zou vinden dat de kinderalimentatie TE laag is vastgesteld. Is dit via een rechter gegaan?

Mocht iemand andere ervaringen hebben, we horen het graag.
Geld geld
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2021, 00:53

Re: Meerderjarige wegblijvende zoon in bijstand, ik betaal?!

Bericht door Geld geld »

Ik begrijp nu wat je bedoelde Casper..
Ik had me iets te veel vastgebeten in het woordje 'de gemeente KAN op u verhalen..'

Hou het er maar op dat ik bij dat woord alweer zo verdrietig en ontdaan was, dat ik nu na jouw uitleg pas goed begrijp dat het te maken heeft met de onderhoudsplicht die ik in de vorm van de KA naar mijn zoon heb.

Ik was bang dat het èn KA èn het bijstandsbedrag zou worden.
En dan ook nog eens alle abonnementen, schoolboeken etc die ik ook betaal.
Wel de lasten en geen enkele lust.

Dank!
Plaats reactie