Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door plaat023 »

Mijn inmiddels bijna ex-vrouw en ik hebben een redelijk goed huwelijk. Wel hadden we regelmatig ruzie. De ruzies werden in mijn ogen veroorzaakt doordat mijn vrouw voortdurend kampte met problemen met alles en iedereen die ze zelf niet kon verwerken. De problemen stapelden zich op en kwamen er dan na verloop van tijd (meestal om de 28 dagen) uit door ruzie te zoeken met mij. Daarbij bleef ze zo lang op mij indrammen dat ook ik uiteindelijk meedeed aan de ruzies. Bij de ruzies werd veel geschreeuwd. Ik heb haar al die jaren geprobeerd te helpen (wat niet lukte) en geadviseerd hulp te zoeken (wat ze niet deed). Uiteindelijk is bij een ruzie (tevens ook onze laatste) door buurtbewoners de politie ingeschakeld. Dit heeft haar aangezet om te scheiden.
Sindsdien is haar houding naar mij totaal omgeslagen. Ze geeft mij de schuld van alle ruzies, heeft haat-gevoelens ontwikkeld en probeert mij aan alle kanten te schaden. Ze is mij aan het zwartmaken en verteld voortdurend onwaarheden over mij richting vrienden, familie en instanties (huisarts, school, bureau Jeugdzorg, de politie). Ze verteld dat ik al die jaren haar geestelijk en lichamelijk zou hebben mishandeld. Ze heeft zelfs een aantal aangiften gedaan bij de politie hierover. Ik heb hier ontzettend veel last van. Nu denk ik dat er geen opzet in het spel is, maar dat ze werkelijk gelooft in hetgeen dat ze tegen anderen zegt. Dat maakt het allemaal nog wat ingewikkelder. Ik heb vernomen dat de huisarts denkt dat ze last heeft van Post-Traumatisch Stress Syndroom, maar hier geloof ik niet in aangezien ze al jaren problemen had. Bovendien was zij zelf de veroorzaker van de ruzies en niet ik. Nu doet het er niet meer toe wat de oorzaak van de scheiding is, aangezien het een voldongen feit is, maar ik ben wel benieuwd een psychisch probleem hier de oorzaak van zou kunnen zijn.
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door Doedeloets »

Tja, weet je zeker dat jouw ex niet de mijne is?

Zoals ik het zie, maar ben echt geen deskundige, maar heb er al wel redelijk wat over gelezen en gehoord, heeft ze inderdaad een psychisch probleem, goede kans op Borderline (en zo uit mn hoofd kan dat ook veroorzaakt worden door een vroeger trauma wat ze heeft opgelopen).

Ga eens naar de bieb, is een boekje over borderline, en natuurlijk google.

De zekerheid dat, en wat ze heeft, ga je waarschijnlijk nooit te weten komen. Als de diagnose al ooit gesteld wordt (als ze niet naar een psych gaat), zal zij het hoogstwaarschijnlijk tegen niemand vertellen, en de psych heeft beroepsgeheim.

Bereid je dus voor op nog veel meer str@ntgooierij, dat houdt voorlopig niet op. Dek je in (schriftelijk, voorz over dat kan), blijf rustig, doe geen gekke dingen, en houdt met iedereen contact, school, politie etc, en merk tussen neus en lippen op dat je het idee hebt dat je ex 'erge' verhalen over je vertelt, omdat ze misschien 'niet helemaal lekker in haar vel zit', maar dat je ten alle tijde bereid bent tekst en uitleg te geven.

En ja, goede kans dat zel zelft echt gelooft dat jij de devil himself bent. En als ze borderline heeft, besef dan nu dat dat soort mensen kunnen MANIPULEREN ALS DE BESTE. Je zult een hoop moeite moeten doen om het tegendeel te bewijzen, en er zullen dan nog mensen zijn die haar geloven, en niet jou.
het is zo!
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2010, 15:20

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door het is zo! »

Ik herken veel van de moeder in beide verhalen: haatgevoelens, manipulatie etc.
Schuift de kinderen naar voren om haar zin te krijgen, maakt ruzie met de juf, en sluit
iedereen buiten waarvan ze tegenspraak krijgt. Maakt ruzie met mij als de kinderen er bij zijn en spreekt slecht tegen anderen waar de kinderen bij zijn.

Ze ziet niet dat ze hiermee aan de kinderen laat zien hoe vrouwen met mannen kunnen omgaan. Zeer slecht voorbeeld voor de jongens later in relaties.

Heb een niet ideale omgangsregeling met mijn 2 jongens, maar realiseer wel dat ik iig nog omgang heb. Velen hebben het slechter! Zou liever zien de kinderen een week bij mij en een week bij hun moeder zijn. Meer balans, meer rust, meer betrokken bij hun leventje.

Huisarts, schoolarts, school, politie zijn op de hoogte.
Maatschappelijk Werk stuurt ons door naar een pedagoog, maar een afspraak weigert daar ze.

Mijn bedoeling is zoveel mogelijk contact te houden, dan heb je 't meeste grip op de
situatie, en artsen en school te informeren en hun mij! Soms erg moeilijk om rustig te blijven, maar rustig blijven en proberen steeds een stap voor te zijn, daar hebben de
kinderen het meeste aan.

Succes ieder.
Gebruikersavatar
Sjaak
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 aug 2006, 10:18

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door Sjaak »

Al zou ze de titel Borderliner krijgen, dan nog, ben je niets verder helaas. Borderliners kunnen inderdaad de meest vreselijke verhalen verzinnen en dat geloofwaardig over brengen. Echter kunnen ze in een hele korte tijd ook 180 graden draaien en dan is een persoon die volkomen fout was, opeens helemaal OK en dat geeft de meeste mensen toch uiteindelijk een dubbel gevoel. Het verhaal strookt niet met het vorige vehaal waardoor mensen uiteindelijk wel gaan inzien, als ze een beetje verstand hebben, dat de verhalen met een korreltje zout genomen moet worden. Dit in tegenstelling tot instanties als BJZ.

Al met al blijft het een enorm lastige situatie waar je kinderen ook in zitten en die probeer je nu zo veel mogelijk te beschermen. Een strijd gaat, mede door de vreemde gedachtegang van een Borderliner, vaak al snel over de rug van de kinderen. Met veel rust kun je vaak het meeste bereiken is mijn ervaring.
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door plaat023 »

Ik hoop dat het waar is wat je zegt over dat ze 180 graden kunnen draaien. In ieder geval heb ik hier nog niets van gemerkt. En het speelt ondertussen toch al wat maanden. En inderdaad het klopt dat inmiddels de instanties ondertussen een aardig beeld krijgen van wat er werkelijk speelt. Helaas is het meeste leed al geschied.
Gebruikersavatar
Sjaak
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 aug 2006, 10:18

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door Sjaak »

Punt is vaak dat een borderliner de tanden vast zet in problemen alsof ze een pitbull zijn. Ze graven zich alleen dieper in bij het verzet die je geeft. Er is vaak meer te bereiken met stroop, (althans dit is mijn ervaring)!
tjarda
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2010, 18:34

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door tjarda »

Tja, ik word dus door mijn ex afgeschilderd als een borderliner... Besef jullie goed, dat een borderliner iemand is die al die kenmerken heeft zoals beschreven op internet door alles in haar/zijn leven, dus niet alleen op de relationele sfeer maar ook in werk en andere zaken... Als vrouwen waar ik er dus ook een van ben daarvan kenmerken hebben zoals t mooie rijtje van 9 of 10 kenmerken die op internet beschreven staan, zijn ze geen borderliner. Ze kunnen er symptomen van hebben. Ik schrijf dit omdat ik mijn ex verteld heb dat ik symptomen van borderline heb, en nu wordt afgeschilderd als een zware borderliner. En omdat hij nu op internet heeft gekeken naar de symptomen en ik daar voor een groot deel aan voldoe (wisselend, impulsief, zwart wit etc TIJDENS RELATIES) krijg ik dus nu mijn kinderen bijna niet meer te zien.. Terwijl er bij geen psychiater is vastgesteld borderline patiënt en ik zelf dus dit heb geroepen, ben ik nu het haasje... Trouwens echte borderliners kunnen niet functioneren in de maatschappij, kunnen niet werken en niks onderhouden...
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door plaat023 »

Tjarda, je hebt gelijk dat je niet zo maar een stempel moet drukken op mensen. Mijn ex waarover ik vertel, zegt zelf dat ik Asperger zou hebben. Ook omdat ze op internet heeft gegoogled en een aantal punten zou herkennen. Ik heb zelf een test gedaan en daaruit bleek dat de kans dat ik Asperger heb nihil is.
Ik wil hier mee zeggen dat je niet direct kan stellen dat iemand Borderline heeft. Wel kan het gedrag van mijn ex niet alleen uitgelegd worden als boosheid. Wat mijn ex doet is niet gezond. Ze liegt en bedriegt niet alleen, maar ze probeert ook doelbewust haar vijanden (lees mij) te schaden. Zo sterk, dat ze zelfs haar eigen kinderen daarmee schaadt. Ze zorgt er bijvoorbeeld niet alleen voor dat ik mijn kinderen niet zie (en de kinderen mij niet), maar zorgt er ook voor dat mijn kinderen hun sport niet meer kunnen uitoefenen (ik breng en haal hun naar sport). Dat doet geen normaal mens. En dus kan er met enige zekerheid gesteld worden dat er psychisch iets niet helemaal goed zit. Wat het is laat ik verder in het midden. Dat ze zich steeds vaster bijt als een pitbull herken ik in ieder geval wel.
pinguin
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jun 2010, 00:01

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door pinguin »

Klinkt erg bekend.
Ik vraag me ook wel eens af of mijn vrouw plotseling in een psychose is beland.
Voordat zij wilde scheiden zou ik ons huwelijk willen typeren als: Volledig uit elkaar gegroeid. Niet veel ruzie, maar eigenlijk helemaal geen kontakt meer.
Een paar weken na het besluit tot scheiding gaat zij los. Bankrekening plunderen. Treiteren van heb ik jou daar. Autosleutels inpikken. Eerst van het huishoudgeld geen boodschappen meer voor mij doen, later het hele huishoudgeld achterover drukken (zij noemt dat veilig stellen).
Nu heeft zij voorlopige voorzieningen aangevraagd. Ik moet het huis uit met achterlating van mijn inkomsten. Mijn vrouw wil wel een bezoekregeling toestaan, maar dan moet ik eerst aantonen in welke omstandigheden ik de kinderen kan opvangen. Inmiddels verwacht ik vandaag een brief van haar advocaat waarin mijn vrouw redenen opsomt waarom ik een slechte vader ben.
Wordt vervolgd.....
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door plaat023 »

Beste pinguin,

Bereid je maar voor op een zware tijd. Zodra er allerlei beschuldigingen worden geuit waarvoor geen grond is, zal je zien dat zowel binnen jeugdzorg als binnen de rechterlijke macht toch geluisterd wordt naar deze beschuldigingen. Hoezeer je ook probeert duidelijk te maken dat hier niets van waar is. Er wordt niet of nauwelijks aan waarheidsvinding gedaan, en het is dus jouw woord tegen het woord van je partner. Uiteindelijk trek je aan het kortste eind. Bereid je goed voor. Wees lief naar je ex, maar meedogenloos in de rechtbank. Hamer van begin af aan op gelijkwaardig ouderschap. Laat steeds zien dat JIJ bereid bent om in gesprek te gaan met je ex. Zorg er voor dat de rechter niet het zogenaamde klemcriterium gaat gebruiken ('het kind komt klem tussen de ruziënde ouders te zitten'), want dan ben je verloren.

Zodra je het huis uit bent, bereid je maar voor dat de omgangsregeling eenzijdig wordt stopgezet. Wees alert. Doe gelijk aangifte bij de politie van onttrekking van de ouderlijke macht en probeer te volharden, ondanks alle tegenstand die je zal ondervinden bij alle instanties. Mocht je tips nodig hebben laat het horen. Maar zelfs als je goed handelt en de juiste stappen bewandeld dan nog zal het moeilijk worden. Ik sta aan de vooravond van de echtscheiding, zie inmiddels al bijna 3 maanden mijn kinderen niet en zie de rechterlijke beslissing met angst tegemoet.

Succes en sterkte!
pinguin
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jun 2010, 00:01

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door pinguin »

Hé Plaat023, ik wens jou natuurlijk ook alle succes toe. Keep in touch zou ik willen zeggen.
Ik denk dat mijn vrouw werkelijk tot alles in staat is.
Ik ben zelfs een tijd je bang geweest dat ze mij wat aan zou doen 's nachts.
Mediation wees zij resoluut af. Die zou waarschijnlijk op mijn hand zijn, aldus haar. En dat moet natuurlijk voorkomen worden.
Eindelijk haar meegekregen voor een informatief gesprek over mediation bij het Juridisch Loket. Daar zei ze geen vragen te hebben, want ze was door mij meegesleurd......
Zou mij geheel niets verbazen wanneer zij mij nog gaat beschuldigen van sexueel misbruik of iets dergelijks.

Alle tips zijn natuurlijk welkom. Ook praktische tips hoe het werkt met het verkrijgen van woonruimte en hoe bijvoorbeeld draagkracht kan worden vastgesteld als je nog geen ander huis hebt. En als je op straat wordt gegooid door mijnheer de rechter en je hebt geen mogelijkheid om bij vrienden of familie terecht te kunnen, wat doe je dan?
Wannebedad
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2010, 10:37

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door Wannebedad »

Hoewel ik newbe ben op dit forum wil ik toch graag reageren op dit onderwerp.
Ook ik zit in de situatie met een (aankomende) ex die niet meewerkt en ik mijn twee meisjes inmiddels twee maanden nauwelijks gezien heb.
De ingrediënten, kinderen worden weggehouden, geïndoctrineerd, hun omgeving praat met moeders mee en iedereen heeft de beste bedoelingen en weten het zeker, papa is een rot vent en de schuld van alles.
Moeders verhard in haar strijd en bewijst naar iedereen dat papa een idioot is met waarschijnlijk een borderline, of ergens in het autistisch spectrum zit, ieder geval knetter gek.
In mijn wanhoop twijfel ik soms ook aan mijn eigen geestelijke vermogens. Op internet gezocht naar borderline en autisme, ik heb het allemaal.
Tot een vriendin mij vertelde dat zij in de begintijd van haar scheiding enorm bang was en ook handelde vanuit de angst.
Door deze opmerking ben ik anders tegen mijn ex aan gaan kijken. Als zij nl bang is (aanname) dan kan ik mij in haar verplaatsen en proberen haar redenaties te volgen en te toetsen aan haar gedrag. Geloof me dat is niet makkelijk, zeker omdat ik vind dat zij mij en mijn meisjes onterecht pijn doet.
Aan de andere kant, als ik haar als gek blijf beschouwen geef ik haar een brief van onvermogen, rest mij niets anders dan te bewijzen dat ze gek is, nutteloze energie verspilling.
Ook met deze methode geen happy end, ik heb wel ontdekt hoe zij in elkaar steekt. Voor mij een inzicht om mijn advocaat anders aan te sturen, helaas succes niet gegarandeerd wel een mogelijkheid.
Het doel wat ik mij gesteld heb is co-ouderschap zoals wij in het begin van onze scheiding afgesproken hebben. Ik heb geen termijn aan dit doel gesteld, sinterklaas, kerst, oud en nieuw zijn wat mij betreft geen milestones die komen en gaan.
Mijn focus heb ik gezet op inrichten van mijn nieuwe leven met mijn kinderen, mijn werk en mijn vrijetijdsbesteding.
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door plaat023 »

Hoi Wannebedad,
Je hebt helemaal gelijk. Je hoeft je ex nergens van te beschuldigen, daar schiet je niets mee op. Maar het is goed je te verplaatsen in je ex. Waarom doet ze dit zo? Waarom ziet ze niet dat ze haar eigen kinderen ermee schaadt? Antwoorden zul je helaas niet helemaal vinden. Het is zeer waarschijnlijk dat je ex uit angst reageert, maar waarschijnlijker nog meer uit rancune. Toch wil ik wel aangeven dat bij veel ex-en die de omgang met de andere ouder niet toestaat en vele valse beschuldigingen uit er veel dezelfde soort kenmerken zijn te herkennen. Ik geloofde er eerst ook nog niet zo in. Maar na een jaar, waarin mijn kinderen me 4,5 maand niet hebben gezien en ik uiteindelijk net zo ver ben als aan het begin van de scheiding (als weekendpapa) is mijn mening danig veranderd.
Het is goed dat je gaat voor gelijkwaardig ouderschap. Ik raad je aan niet voor co-ouderschap te gaan. Hier is goede communicatie voor nodig, en dat zit er niet in. Maar ga in ieder geval voor een gelijke verdeling van zorg en opvoeding. Je begint nog net aan de strijd, en je zal merken dat je overal tegen muren op gaat lopen. Mijn advies: blijf rustig en blijf je einddoel voor ogen houden. Laat de moed niet zakken, zelfs na de talloze teleurstellingen die je nog te wachten staan. En zelfs dan is de kans groot dat je niet verder kom dan waar ik ben gekomen: een weekendpapa die maar moet afwachten of je je kinderen zal zien of dat je ex komend weekend haar macht weer zal doen gelden en de kinderen niet meegeeft.
Succes de komende tijd.
maantje01
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2010, 19:58

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door maantje01 »

Hallo vaders!
Als ik jullie verhalen lees, mogen wij onze handen nog dichtknijpen. Mijn man zijn ex-vrouw heeft Borderline (diagnose vastgesteld door psychiater). Bij hun scheiding is er gelukkig vastgesteld dat er co-ouderschap over de 2 kinderen zal plaatsvinden. Inmiddels een aantal jaren verder en de dame in kwestie gaat nog steeds tot uitersten. Natuurlijk ligt dat natuurlijk allemaal aan mijn man en mij, maar ze doet veel over de rug van haar kids. Gelukkig is mijn stiefzoon op zijn 13de jaar gedrag van zijn moeder anders gaan bekijken en......woont inmiddels bij ons! Hij gaat alleen om de week het weekend nog naar zijn moeder. Mijn stiefdochter is iets minder dan de helft van de tijd bij ons. We maken ons grote zorgen om haar, maar zolang moeder Borderline ontkent en haar begeleidster van het RIBW zegt dat alles goed gaat, kunnen we niets beginnen. Alleen maar alles opschrijven en kiekjes maken. Ik vraag me wel eens af waarom de wetgeving in Nederland zo beroerd is voor de gescheiden vaders.
We wensen jullie dus heel veel succes, heel veel geduld en hou de eer altijd aan jezelf (al is dat vaak zeer moeilijk).
pinguin
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jun 2010, 00:01

Re: Heeft mijn ex-partner een psychisch probleem?

Bericht door pinguin »

Inmiddels zijn de voorlopige voorzieningen uitgesproken. Ik moest het huis per heden verlaten en alles achterlaten behalve mijn persoonlijke verzorging. Voordien had ik voorgesteld om de pas gekochte auto in te ruilen voor 2 kleinere auto's, maar dat wilde zij niet. Ze had geen auto nodig. Tijdens de zitting gaf zij aan dat de auto essentieel was voor haar werk en de auto werd prompt aan haar toegewezen....
Ik mag de hypotheek ook blijven betalen. Ik houd 350 euro over en ben nu reeds 6 maanden dakloos. Noodvoorzieningen van de gemeente helpen mij niet omdat mijn inkomen hoger dan 1200 euro is. Wachtijd woonruimte is 6 jaar.
Volgens beschikking mag ik de kinderen pas weer zien als ik woonruimte heb.
Gelukkig vangt familie mij op met een kamertje met stapelbed voor de kids. Mevr heeft reeds 3x de bezoekregeling geblokkeerd. 1x gedreigd met inschakeling deken en 1x gedreigd met starten kort geding. Toen zag ik ze weer.
Inmiddels heeft mevr gedaan of zij niet wist waar ik was en dus met advertentie in de krant scheiding aangekondigd. Hierdoor verlengde reactietijd van 3 maanden.
Mijn advocaat zegt: Wil zij geen mediation, dan komt er geen mediation. Wil zij geen co-ouderschap, komt er geen co-ouderschap.
Om geen ellenlange ruzies te starten ga ik maar voor 3 dagen in de 2 weken (lang weekend). Dat is ook in het belang van de kinderen.
Mevr heeft KA en PA met absurde bedragen gevraagd (2x mijn netto inkomen).
Echter in de wet staat dat kinderen en moeders er niet op achteruit mogen gaan en de welstand van het huwelijk moeten blijven houden. Ik weet nog steeds niet wanneer 1 en ander gaat voorkomen, maar ik houd jullie op de hoogte.
Gesloten