Jungle van de Jeugdzorg: Nieuw boek

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Jungle van de Jeugdzorg: Nieuw boek

Bericht door Casper »

De jungle van de jeugdzorg
Een overlevingspakket voor ouders
Truus Barendse
ISBN: 978 90 8850 091 6
176 pagina's
eerste druk
Prijs: € 19.50

Te bestellen via:

http://www.swpbook.com/index.php?action ... 63&reeks=5

Verdere informatie op die website:

Ouders gaan soms naar een Bureau Jeugdzorg omdat zij zelf vinden dat hun kind een probleem heeft. Soms belt iemand uit de omgeving met de afdeling AMK die elk Bureau Jeugdzorg heeft (Advies- en Meldpunt Kindermishandeling). Bureau Jeugdzorg neemt dan contact op met ouders.

Je kunt het prima treffen op Bureau Jeugdzorg. Je kunt het ook slecht treffen op Bureau Jeugdzorg. Het is een gok.

Deze gids zorgt ervoor dat ouders voorbereid naar de gesprekken kunnen gaan, weten wat zij beter wel en niet kunnen zeggen, op de hoogte zijn van de (bezwaar)procedures en hun rechten. Die kennis en materialen stellen ouders in staat inderdaad gebruik te maken van de opvoedingsondersteuning die Bureau Jeugdzorg kan bieden en ook goed door het traject heen te komen..

Dit boek is bedoeld voor mensen met kinderen onder de 18 jaar, voor doorsnee ouders. Dus voor ouders die niet verwaarlozen en niet mishandelen en die toch in een vervreemdende situatie terecht kunnen komen.

Truus Barendse is secretaris van Stichting Kinderen-Ouders-Grootouders, een stichting die opkomt voor de belangen van ouders en kinderen die te maken krijgen met Bureau Jeugdzorg.
Casper
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Jungle van de Jeugdzorg: Nieuw boek

Bericht door Dwaze opa »

Ik heb het boek onlangs via de Stichting KOG in mijn bezit gekregen..hoewel geen boekenrecensent wil ik er toch wel wat over kwijt.
De eerste conclusie....Jezus Mina,in wat voor wereld ben ik verzeild geraakt..wat een zinloze regelgeving en nog vaak slecht uitgevoerd door incompetente medewerkers;wat een onwerkelijke wereld van BJZ-medewerkers,Raad-medewerkers,al of niet gekwalificeerde externe gedragsdeskundigen en kinderrechters,die hun naam eigenlijk niet waard zijn...Voor de goede orde;het is niet allemaal ellende,maar wel veel.
De benaming JUNGLE is wel heel erg van toepassing.
Opvallend in het boek is de aandacht die besteed is aan het onderzoek van de Raadsmedewerker en het verslag daarvan,een cruciaal gebeuren,waar erg veel van af hangt.
Ook is duidelijk dat een zeker opleidingsniveau en een fors assertieve instelling noodzakelijk zijn om je niet door deze instituten te laten onderspitten.''Tokkies'' hebben hier geen schijn van kans.
Al met al een leerzaam boek,dat in een procedure uitstekend van pas kan komen
Gesloten