GEZAMENLIJKE REKENING ALIMENTATIE

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

GEZAMENLIJKE REKENING ALIMENTATIE

Bericht door sdwv »

Marcel552 Geplaatst: 18 Jun 2006 08:38 am Onderwerp: GEZAMENLIJKE REKENING ALIMENTATIE

--------------------------------------------------------------------------------
Situatie: Alimentatie word volledig gestort op rekening van moeder. Omgangsregeling is als volgt: 10 dagen per maand bij vader, 20 dagen per maand bij moeder.

Vader wil graag in zijn omgangstijd ook gebruik maken van het alimentatiegeld tbv zijn kind.

Kan er bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening worden geopend zodat beide ouders hier hun kosten tbv kind vanaf kunnen halen?
Zo jan, hoe is de verhouding dan?

Zo nee, wat zou een andere oplossing kunnen zijn?

Wie heeft advies?

gr Marcel


pvs Geplaatst: 18 Jun 2006 06:22 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Marcel,

Kinderalimentatie wordt volgensmij altijd berekend naar het aantal dagen dat de kinderen bij de ouder zijn die toegewezen is door de rechter, meestal de moeder. Bij het berekenen van de alimentatie wordt er voor de dagen dat het kind bij de andere ouder is een bedrag gerekend, geloof dat dat 5 euro per dag per kind is. Dat wordt dan van je draagvlak afgehaald.

Dus waar het op neer komt is dat er al wordt uitgegaan dat er dus al geld beschikbaar is aan de kant van de ouder die een omgangsregeling heeft.

Een oplossing zou zijn om het in goed overleg te regelen, maar meestal is dat niet aan de orde.

Als je vind dat je teveel aan alimentatie betaalt, dan kan je vragen bij de rechter om het te herzien. Dit kan er voor zorgen dat het minder wordt of gelijk blijft of als je meer bent gaan verdienen ook zelfs meer kan worden.

Ik hoop dat er andere lezers van het forum zijn die goed advies en misschien een oplossing weten/hebben.


Sjaak Geplaatst: 01 Jul 2006 12:17 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Je kunt als ouder met een omgangsregeling ook de kosten die je hebt aan eten en drinken en alles, maar ook de alimentatie aftrekken van de belasting! Dit kan de andere ouder niet.Ik neem aan dat je dit al wijst, maar voor de zekerheid.


pvs Geplaatst: 01 Jul 2006 01:04 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Kinderalimentatie is alleen aftrekbaar als het meer is dan ongeveer 130 euro per maand. Anders is het niet aftrekbaar.


Sjaak Geplaatst: 01 Jul 2006 01:17 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
pvs schreef:
Kinderalimentatie is alleen aftrekbaar als het meer is dan ongeveer 130 euro per maand. Anders is het niet aftrekbaar.


Dat is niet helemaal waar want in die 130 euro mag je ook de kosten meenemen die je hebt als de kinderen bij je zijn. Althans zo heeft de belastingdienst dit mij dit uit gelegd.


pvs Geplaatst: 01 Jul 2006 07:05 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Sjaak schreef:
Dat is niet helemaal waar want in die 130 euro mag je ook de kosten meenemen die je hebt als de kinderen bij je zijn. Althans zo heeft de belastingdienst dit mij dit uit gelegd.

En die kosten voor de kinderen, is dat die standaard 5 euro per kind per dag dat de kinderen bij de ouder zijn met de omgangsregeling die altijd berekend wordt, bijv. ook bij de draagkrachtberekening enzo? En hoe kan je dan aantonen dat de kinderen ook echt geweest zijn? Of gaat de belastingdienst er gewoon vanuit dat als jij dat invul dat het ook zo is.


Sjaak Geplaatst: 02 Jul 2006 04:47 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Dat weet ik helaas ook nog niet precies. Ik zit zelf nog midden in de scheiding en ben nog niet zo ver. Ik moet dit nog uit zoeken. Als je naar de aftrekposten gaat kijken zul je geen alimentatie aftrek vinden maar wel iets dat kinderkosten of zo iets heet. Oftewel een verzamelnaam van de alimentatie en kosten in 1. Ik neem aan dat de belastingdienst kan checken wat voor omgangsregeling er op papier staat.
Gesloten