Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

Ik ben in 1996 gescheiden, heb 12 jaar partneralimentatie betaald en daarnaast tot nu toe ook kinderalimentatie. Mijn zoon wordt in september 18 en dan dus juridisch meerderjarig. Ik heb hem al sinds 1999 niet meer gezien vanwege omstandigheden. Ik wil vanaf september de onderhoudsbijdrage rechtstreeks met mijn zoon gaan regelen.
Nu heeft mijn ex (heeft WWB uitkering) me vorige maand schriftelijk aangegeven dat ze straks financieel sterk in uitkering terugvalt omdat mijn zoon dan 18 wordt (die woont nog bij haar thuis). Ze wilde mijn inkomensgegevens voor een draagkrachtberekening. Ik heb haar teruggeschreven dat ik die haar niet geef omdat het zinloos is. Ten eerste omdat een alimentatieverhoging van mijn kant op dit moment tóch helemaal op haar alleenstaande ouder-uitkering zou worden ingehouden (dus een zinloze move waar alleen sociale dienst beter van wordt en ik slechter), ten tweede omdat ik in september de zaken met mijn zoon zelf wil gaan regelen. Wel heb ik haar toegezegd dat ik vanaf zijn 18e bereid ben om maandelijks flink meer te gaan betalen aan mijn zoon als studiebijdrage; daar heb ik zelf jaren voor gespaard. (maar als de WWB wordt aangescherpt en straks het gezinsinkomen bepalend is voor haar uitkering, zal ook dán een hoger bedrag van mij uiteindelijk voor haar weinig opleveren!)
Ik heb geen reactie van haar gekregen, maar heb nu wel een brief van een advocaat gekregen die me namens haar vraagt om salarisgegevens en overige kostenopgave toe te sturen i.v.m. een draagkrachtberekening.
Ben ik nu verplicht om die gegevens toe te sturen aan die advocaat? Er is toch nog geen rechtszaak? Ik wil die advocaat min of meer hetzelfde verhaal sturen als ik hierboven heb neergezet. Is dat verstandig?

PS ik ben opnieuw getrouwd, mijn vrouw is arbeidsongeschikt en we kunnen van mijn salaris nu net rondkomen. Een verplicht hoger alimentatiebedrage zal er bij ons flink inhakken terwijl mijn ex en mijn zoon er weinig mee zullen opschieten.
Rob27
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mar 2011, 16:44

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Rob27 »

Hoewel er best enige kennis op dit forum aanwezig is, zou ik je toch willen aanraden om raad te vragen bij een deskundige familierecht advocaat. Zie bijv. de index van deze site.

Wat ik niet begrijp is dat zij een draagkrachtberekening wenst. Jij hebt immers - na 12 jaar PA te hebben betaald (van rechtswege beëindigd in 2008?) - toch geen alimentatieplicht meer ten aanzien van je ex-partner?

Aangezien het een WWB-uitkering betreft, zie ik geen reden waarom zij niet zou kunnen werken.

Succes
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

Ik ben iets meer dan 5 jaar getrouwd geweest en dan ben je verplicht om 12 jaar partneralimentatie te betalen. Dat heb ik netjes gedaan conform het door de rechter vastgestelde bedrag + indexering. In 2008 stopte dat dus. Daarna ben ik doorgegaan met betalen van kinderalimentatie. Maar haar redenering is nu dat ik na de beëindiging van de partneralimentatie meer financiële ruimte heb, en dus meer kinderalimentatie zou kunnen gaan betalen. Ik vraag me sterk af of die redenering opgaat; dan is die periode van max 12 jaar voor partneralimentatie ook een wassen neus.
Ze zit al sinds de scheiding in 1996 in de WWB, en de verhaalsconsulent van de sociale dienst heeft laten doorschemeren dat werken er voor haar niet in zit - echt een "fase 4-klant" dus. Ik vind het heel zuur dat ik daar dan financieel voor moet opdraaien. Ik snap de zin van die draagkrachtmeting ook niet, want volgens mijn informatie worden alle "neveninkomsten" afgetrokken van haar uitkering waardoor ze er per saldo zelf niets aan overhoudt.
Ik kan inderdaad naar een advocaat gaan, maar dan ga ik me meteen al stevig in de kosten steken en wie weet wat het me uiteindelijk oplevert. Ik hoop dat er in dit forum mensen zijn die in dezelfde situatie zitten en mij hun ervaringen kunnen vertellen!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door The Driver »

Het is niet aan je ex om een nieuwe draagkrachtberekening te vragen, zij heeft immers geen recht meer op partneralimentatie. Het is aan je zoon om een verhoging van de kinderalimentatie te vragen. Die is nu immers meerderjarig ( 18 jaar ).Zolang die dat echter niet doet, is er niets aan de hand.
Je zoon dient ook rechtstreeks de kinderalimentatie te ontvangen. Je ex mag/hoeft er niets van te zien.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

nee, mijn zoon is nog 17; hij wordt in september 18. Ik denk daarom dat mijn ex nog gauw de zaakjes wil regelen voordat ze er geen grip meer op heeft.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door The Driver »

Een nieuwe draagkrachtberekening voor september 2012 : gaat ze niet redden hoor
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

Ik zit nog altijd met de vraag: ze heeft een advocaat ingeschakeld die mij nu om financiële gegevens vraagt. Ben ik verplicht om die te geven? Wat gebeurt er als ik ze niet geef? Ik heb de neiging om met die advocaat contact op te nemen en te zeggen dat het een zinloos traject is; ex zal alles aan sociale dienst moeten inleveren. Is dat slim om te doen of juist niet?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door The Driver »

Je bent een advocaat van de tegenpartij helemaal niets verplicht. Laat hem daar zelf maar voor zorgen via een beschikking van de rechter. Ook je werkgever is dat trouwens helemaal niet verplicht. Opletten daarmee, want dat zal de volgende stap van haar advocaat zijn ( aan je werkgever om een salarisopgave vragen ) . Nooit in overleg met de advocaat van de tegenpartij gaan.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

bedankt voor deze tip; ik heb mijn werkgever meteen ingelicht dat ze geen financiële gegevens moeten verstrekken aan die advocaat. Gelukkig hadden ze daar alle begrip voor en werken ze daar vanzelfsprekend aan mee.
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door NogEenPap »

Avaghon,

Zoals anderen al gezegd hebben, je bent helemaal niks verplicht.
Ik zou op voorhand wel een briefje sturen aan die advocaat met strekking alsvolgt.

Geachte heer of mevrouw,

In reactie op uw schrijven, d.d. (datum brief), bericht ik u als volgt: u heeft geen enkele rechtsgeldige reden om mijn financiele gegevens op te vragen.

Op voorhand meld ik u, dat mocht u gegevens bij derden (werkgever etc.) proberen in te winnen, ik dit als een ernstige inbreuk op mijn privacy ervaar en mij zal wenden tot de orde van advocaten te (regio waar de advocaat gevestigd is) en een klacht zal indienen wegens inbreuk op mijn privacy.

(Als ze geen toevoeging heeft moet je ex gewoon dokken voor dit soort brieven en zowel heb je in ieder geval je punt duidelijk gemaakt).

Dit zou geen handige stap zijn als je omgang met je kinderen hiermee gefrusteerd kan raken maar omdat je die toch al niet hebt kun je deze rustig versturen.
Je geeft dan meteen een signaal af. Zonder rechterlijk uitspraak kun je zo'n advocaat gewoon als een vlieg op een drol behandelen (niet gaan schelden of dreigen natuurlijk)

Klacht bij orde v. advocaten (mits een beetje gefundeerd) zijn ze nl. echt niet blij mee, wel van je afbijten dus.
Je hebt geen advocaat voor dit soort brieven nodig. Pas als ze je voor de rechter dagen (en zelfs dan nog heb je in veel gevallen geen advocaat nodig).

Ga ook niet te snel naar een advocaat voor je het weet ben je weer duizend euro verder.
Succes ermee!
Peter40
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:51

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Peter40 »

Met veel interesse heb ik dit onderwerp gelezen aangezien ik van de week ook
weer een brief van een advocatenkantoor in de bus had met daarin de vraag of
ik maar even mijn financele gegevens op wilde sturen voor een berekening van de alimentatie. Mijn ex blijft ook maar aan de gang snap niet dat dit allemaal maar zomaar mag. Ik ben zeker niet van plan mijn gegevens te sturen en begrijp dat
dit dus ook niet verplicht is. Ik heb 14 dagen de tijd om te reageren, ik heb ook mijn werkgever al ingelicht en deze heeft al aangegeven mijn gegevens niet vrij te geven.
Weet hier iemand hoe lang het ongeveer duurt voor dat het verzoek van de rechtbank
komt want dat gaat ongetwijfeld komen. Ik ben niet van plan om weer duizenden euro's aan een advocaat uit te geven want het heeft me allemaal al ontzettend
veel geld kost en ik ben het echt beu. Ik hoef geen partneralimentatie te betalen maar wel kinder alimentatie, al die tijd heb ik alles zelf betaald, dure opleiding kleding, treinkosten a 107 euro in de maand etc etc. Mijn dochter woont sinds kort weer bij haar moeder die fraude heeft gepleegd met haar uitkering en daardoor nu hele dagen moet werken en dan ook maar weer mij gaan lopen treiteren en op kosten jagen.
Mijn dochter wordt in mei 18 en dan veranderd alles toch weer aangezien zij zelf salaris ontvangt. Het zou mooi zijn als ik wat tijd kon rekken zodat ik niks meer met haar moeder te maken hoef te hebben aangezien ik dan als ik al een onderhoudsbijdrage moet betalen ik die rechtstreeks aan mijn dochter kan betalen. Als iemand nog tips heeft hoor ik dat graag. Alvast bedankt.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door The Driver »

De rechtbank gaat je helemaal niets verzoeken. De advocaat van de tegenpartij dient een verzoek tot herziening in bij de Rechtbank en jij mag daarop verweer voeren op basis van je huidige inkomsten en schulden, niets meer en niets minder. Pas dan als je verweer gaat voeren, dan dien je uiteraard aan de rechtbank je inkomstengegevens te overleggen.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

@nogeenpap en anderen die gereageerd hebben:
Ik heb vandaag een brief aan de advocate de deur uitgedaan waarin ik mijn verbazing heb uitgesproken dat ik een brief van haar heb ontvangen met verzoek om gegevens te verstrekken. Heb gezegd dat mijn ex ook al zo'n verzoek heeft gedaan en dat ik daarop een voorstel heb teruggestuurd met de suggestie om daarover in overleg te treden met elkaar (vanuit het idee: niet kwaad of hard reageren want dan strijk je haar alleen maar tegen de haren in). Ik wil van de advocaat weten waarom mijn ex niet gereageerd heeft en wat de gronden zijn waarom ze nu een advocaat in de arm heeft genomen en wat de gronden zijn waarom ik mijn gegevens zou moeten toesturen. Ook aangegeven dat ik het belang voor mijn ex niet zie, omdat ze al mijn bijdragen weer bij de sociale dienst moet inleveren.
Ik ben benieuwd naar het vervolg. Volgens verschillende deskundigen in mijn omgeving sta ik sterk en hoef ik voor een draagkrachtberekening niet veel te vrezen, gezien mijn eigen situatie. Wordt vervolgd!
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

@the Driver: jij denkt dat mijn ex een draagkrachtberekening voor september a.s. niet meer zal redden: bedoel je dat dit niet vóór september door de rechter behandeld zal worden als ze er een rechtszaak van zou willen maken?
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

Ben je trouwens verplicht om een advocaat te hebben als er een rechtszaak komt? Of kun je ook jezelf vertegenwoordigen? Dat zou een bom duiten schelen.
Maar liever nog kom ik tot een onderlinge regeling als ik er echt van overtuigd zou worden dat ik meer zou moeten gaan betalen dan ik nu doe (wat ik niet denk).
Plaats reactie