Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door The Driver »

Een nieuw verzoek om draagkrachtberekening kan door iedere financieël deskundige gemaakt worden, advocaat is niet direct nodig, tenzij het natuurlijk een ingewikkelde kwestie is.
De Trema-normen zijn vrij duidelijk, als je daar onder zit, hoef je geen dure advocaat te nemen.
Of dat snel behandeld kan worden is afhankelijk van het district, maar op zeker 6 maanden mag je toch wel rekenen en dan kan je altijd nog uitstel vragen als je de oproep van de Rechtbank binnen hebt.
In het algemeen zal in de nieuwe beschikking als ingangsdatum ook de datum van beschikking genomen worden, dus of het allemaal zin heeft voor je ex is twijfelachtig. Daarom ook de vraag van haar advocaat, als jij direct je inkomensgegevens zou willen geven is dat een enorme tijdswinst voor je ex.

Het argument, dat de alimentatie toch naar de sociale dienst gaat en met haar uitkering zal worden verrekend is niet ter zake doende, niet over beginnen bij de Rechtbank.
jacob-83
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 feb 2012, 15:50

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door jacob-83 »

hallo,

ik ben nieuw hier dus hoop dat deze vraag hier kan.
ik heb nogal problemen met het lbio.
6 jaar heb ik in zweden gewoond en daar heb ik ook een zoontje
die in april 4 word, ik heb hem inmiddels 3 jaar niet gezien, nu claimt
de moeder onderhoudsbijdrage terug. dit mag in zweden over 3 jaar,
op dit moment heb ik vrij goed inkomen,(3500-4000) per maand, maar
wat nou als ik ander werk krijg waardoor ik minder ga verdienen?
ik moet op dit moment 885 euro per maand afdragen, maar met een andere
baan word zoiets al snel moeilijk, heeft iemand hier ervaring mee??
er was iemand die mij vertelde dat dit een beslissing van de rechter is,
dus hier moet ik mij ten allertijde aan houden, maar deze berekening is
gemaakt op mijn huidige inkomen...

bij voorbaad dank...
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door The Driver »

Als de inkomenssituatie wijzigt, dan kan je altijd een herziening aanvragen bij de rechtbank.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

@nogeenpap 19-1 en @thedriver
Ben inmiddels weer een paar stappen verder. Advocaat van mijn ex heeft gedreigd bij de rechter een herziening kinderalimentatie aan te vragen als ik niet binnen 10 dagen met mijn gegevens zou komen. Daarom heb ik eerst via een collega bij de Sociale Dienst zelf een draagkrachtmeting laten uitvoeren. Ik weet nu alle ins en outs, dus ik weet wat mij maximaal gevraagd zou kunnen worden, en ik heb een aantal stevige juridisch onderbouwde argumenten om dat maximum omlaag te kunnen schroeven. Daarna heb ik mijn gegevens toegestuurd aan de advocaat, met een uitgebreide brief waarin ik ook openheid van zaken vraag van de situatie van mijn ex en zoon, zodat ik zelf kan beoordelen of het voorstel waar de advocaat ongetwijfeld mee komt wel redelijk is.
Ik wil voorkomen dat het een rechtszaak wordt; het moet mogelijk zijn om er met mijn ex en haar advocaat uit te komen (die advocaat is ook mediator, dat lijkt mij veel geschikter dan een juridische strijd). Bovendien heb ik geen zin om zelf bakken geld aan een advocaat kwijt te zijn. (mijn ex heeft een toevoeging, ik kan die niet krijgen). Ik wil overleg als uitgangspunt en het spijt me daarom dat mijn ex meteen naar een advocaat is gestapt.
Nogeenpap, jij geeft aan dat je in veel gevallen geen advocaat nodig hebt als er toch een rechtszaak komt. Maar elders lees ik dat je bij de arrondissementsrechtbank altijd een advocaat nodig hebt als je verweer wilt voeren tegen de eis die de advocaat vd tegenpartij indient. Hoe zit dat?

ben benieuwd naar jullie reacties.
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door NogEenPap »

@avaghon,

Heb even voor je nagezocht. Als gedaagde heb je in veel zaken geen advocaat nodig.
Bij alimenatatie eis (of wijziging) van de tegenpertij gaat er via advocaat tegenpartij een verzoekschrift naar de rechtbank. Jij krijgt daar een afschrift van.

Pas dan heb je een advocaat nodig. Je moet helaas het verweerschrift bij alimentatie via een advocaat indienen.

Maar je kunt zelf al het voorwerk doen en desnoods ook de brief maken en deze door je advocaat laten tekenen en opsturen naar de rechtbank.

Als je heel sterk staat zou ik het er rustig op aan laten komen.
Bedenk goed dat een verhoging van 3 tientjes per maand neerkomt op 360,- p/jr (is over 10 jaar 3600,-) los nog van indexering.

Advies en zitting advocaat is echt wel te doen voor onder de 1.000,-

Het is gewoon een kosten afweging
Succes

Gang van zaken is:

Verloop procedure
Een procedure ter vaststelling, wijziging of beëindiging van alimentatie begint altijd met een verzoekschrift. Uw advocaat stelt dit verzoekschrift in overleg met u op. Dit verzoekschrift wordt vervolgens naar de griffie van de rechtbank verstuurt. De griffier van de rechtbank stuurt daarna een afschrift van het verzoek naar uw ex-partner.

Wanner uw ex-partner het niet eens is met uw verzoek, moet hij of zij binnen korte termijn via een advocaat een verweerschrift indienen. De rechter kan die termijn verlengen. Wanneer er binnen de termijn die de rechter in de oproepingsbrief heeft gesteld geen verweerschrift bij de rechtbank is binnengekomen, heeft er meestal geen zitting plaats. De rechter neemt dan alleen op basis van uw verzoek een beslissing.

Wanneer u het niet eens bent met de beslissing van de rechter, kunt u in hoger beroep gaan bij het hof. U stuurt dan, via uw advocaat, een verzoekschrift naar het hof. Het hof behandelt de zaak helemaal opnieuw en geeft ook weer een beschikking. Hierbij wordt dezelfde procedure gevolgd als bij de rechtbank. Bent u het ook niet eens met de beslissing van het hof, dan kunt u via uw advocaat beroep in cassatie instellen bij de Hoge Raad der Nederlanden. De Hoge Raad behandelt de zaak niet opnieuw, maar kijkt alleen of de rechters het Nederlands recht juist hebben toegepast
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door NogEenPap »

@ The Driver,

Was mooie tip van je dat je het hele griffie rapport op kan vragen.
Kan dat direct na de zitting of moet je eerst wachten tot de schriftelijke bevestiging v/d uitspraak.

Ik neem aan dat je dat gewoon kan doen via zaaknr en briefje naar de rechtbank waar dat gediend heeft.
Of moet dat ook weer via een advocaat
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door The Driver »

Je kan zelfs tijdens de zitting zelf aan de griffier het verzoek richten om het procesverbaal opgestuurd te krijgen. Heel vaak is het complete procesverbaal al daags na de zitting beschikbaar, zodat je het na 2 dagen al in de brievenbus kan krijgen.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

Inmiddels antwoord van de advocaat van mijn ex ontvangen. Advocaat heeft twee draagkrachtberekeningen gemaakt: één obv alleenstaandennorm en één obv gehuwdennorm. Ze geeft aan dat voor kinderalimentatie de alleenstaandenorm wettig is en de gehuwdennorm niet. Wel wil mijn ex me een stukje tegemoet komen door bij de alleenstaandennorm de gehele huurkosten mee te rekenen i.p.v. de helft.
Maar in mijn ogen zijn de wettelijke normen niet keihard; een rechter zal specifieke situaties toch apart bekijken, lijkt me. Ik heb in mijn laatste brief aan advocaat al duidelijk uiteengezet dat mijn huidige vrouw niet geacht kan worden om de helft van de kosten van het huishouden te dragen; ze heeft de laatste 30 jaar niet gewerkt, jaren in de bijstand gezeten, en is 60 jaar. Ik vind dat dat genoeg argumenten zijn om de draagkrachtberekening vanuit de gehuwdennorm te maken, en niet vanuit de alleenstaandennorm! Dat ga ik dus nogmaals bij de advocaat aankaarten.
De advocaat heeft me nu een voorstel gedaan om 500 euro per maand te gaan betalen als onderhoudsbijdrage voor mijn zoon, en dan vindt ze dat ze een heel eind tegemoet komt aan mijn specifieke situatie. Ze wil dit door de rechter in een beschikking laten vastleggen.
Daar ben ik het niet mee eens; de berekening vanuit de gehuwdennorm geeft een maximale draagkracht van 340 euro pm. Dat scheelt wel heel veel!
En bovendien: de advocaat geeft helemaal geen informatie over de draagkracht van mjn ex en zoon. Als mijn zoon in september 18 wordt en gaat studeren kan hij ook een studiebeurs krijgen, hij zou ook zelf een baantje erbij kunnen zoeken, en hij mag straks tot maximaal 1050 euro inkomsten hebben zonder dat mijn ex op haar uitkering wordt gekort. Dat moet toch allemaal betrokken worden bij het bepalen van een onderhoudsbijdrage van mijn kant???
Ik wil de advocaat bovenstaand verhaal voorleggen. Heeft iemand nog tips en ideeën hoe ik mijn argumenten kracht kan bijzetten?

Bedankt! Avaghon
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Casper »

Ze geeft aan dat voor kinderalimentatie de alleenstaandenorm wettig is
Dat klopt inderdaad. Zie net ook recent: http://alimentatie.startpagina.nl/prikb ... g-14223432

Onredelijk, maar zo is het nu eenmaal.

Ook de rechter zal zonder twijfel bepalen dat je huidige vrouw niet geacht wordt bij te dragen aan de woonkosten. Je ex brengt dat als "tegemoet komen" maar het is een kadootje dat ze makkelijk weg kan geven.

Ik zou inderdaad de advocaat vragen om alle inkomsten- en kosten-gegevens van ex (inkomsten van zoon worden tot de 18e verjaardag niet meegeteld) en niet met het voorstel akkoord gaan. Zo komt september wel erg dicht bij. Ga ook niet akkoord met enige regeling waar voor de tijd na de 18e verjaardag nog iets geregeld wordt.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

Dank Casper. Ik ga inderdaad aldus de advocaat benaderen. Het belangrijkste is dat ik die advocaat weet te overtuigen van mijn situatie, maar ja... het is de advocaat van de tegenpartij
En dat draadje wat je aangeeft op alimentatie startpagina ken ik; die Atlantic ben ik namelijk... (kwestie van: overal je informatie vandaan proberen te halen, want twee weten meer dan één)
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

Weer een paar stappen verder. Advocaat heeft me laten weten dat mijn zoon van plan is in september te gaan studeren aan de universiteit als hij tenminste voor zijn VWO slaagt.
De advocaat is tot mijn genoegen bereid om voor de draagkrachtberekening uit te gaan van de gehuwdennorm omdat ik kostwinner ben. Dat geeft maximum draagkracht van 360 euro op basis van mijn huidige inkomen.
Toch zijn we er nog niet uit. Want: ik heb 16 jaar lang maandelijks een bedrag ingelegd in een woekerpolis, om later aan de studie van mijn zoon mee te betalen. Daar ben ik 18 jaar geleden samen met mijn ex mee begonnen en ik heb me na de scheiding bereid verklaard om zelf te blijven sparen, náást de alimentatie die de rechter had opgelegd en die ik altijd heb betaald.
Nu redeneert de advocaat dat ik 360 euro p.maand onderhoudsbijdrage moet gaan betalen tot mijn zoon 21 is, én daarnaast het eindsaldo van de woekerpolis moet overmaken omdat dat helemaal los zou staan van mijn max. draagkracht op basis van mijn inkomen. Ze willen dat geld ontvangen zodat mijn zoon het als financiering van zijn masterstudie op een spaarrekening kan zetten.
Ik ben het met deze reactie van de advocaat niet eens om 2 redenen:
- de maandelijke stortingen in de woekerpolis beschouw ik sls "voorschotbetalingen" voor zijn studie die nu in september gaat beginnen. Die stortingen komen uit mijn reguliere inkomen, dus ik vind het onterecht dat de advocaat de woekerpolis wil hebben bovenop de berekende draagkracht van 360 euro per maand. Dan betaal ik toch dubbelop? Ik wil de opbrengst van de woekerpolis juist inzetten als gedeeltelijke dekking van de onderhoudsbijdrage van max. 360 euro. Dat is toch mijn goed recht? Stel dat ik geen woekerpolis had gehad voor zijn studie, maar een gewone spaarrekening waarop ik al die jaren maandelijks een bedrag zou hebben gestort? Dan had de advocaat ook niet gezegd: "Meneer avaghon, mag ik ook even het eindsaldo van uw spaarrekening ontvangen?" Dus ik vind het gewoon niet kloppen. Wat vinden jullie?
- ik ben onderhoudsplichtig tot mijn zoon 21 is. Ik wil de woekerpolis daarom inzetten voor de eerste 3 jaar van zijn studie. Als ik het geld nu overmaak als voorschot voor zijn masterstudie, betaal ik langer door dan tot zijn 21e, en dat kan mij niet worden opgelegd.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Casper »

Ik volg je argumenten; deze lijken me zonder meer juist.

Een rechter zal kijken naar de letterlijke tekst ("op wiens naam staat de polis?" "hoe, wanneer en aan wie wordt er uitgekeerd?", etc.) en naar de intentie waarmee de polis is aangegaan. Ik zou dat even heel goed door een jurist na laten kijken.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

De polis uit 1993 heeft een inschrijver, een verzekerde en een begunstigde. Toen we de polis aangingen was mijn ex-vrouw zowel de begunstigde als de verzekerde, maar na de scheiding in 1996 is dit gewijzigd. De verzekerde bleef mijn ex-vrouw omdat dit niet meer kon worden gewijzigd, maar ik werd de inschrijver en ook de begunstigde omdat ik de maandelijkse stortingen doe. Het geld kan pas vrijkomen na ontvangst van een "bewijs van in leven zijn" van mijn ex. Daarna wordt het polisbedrag op mijn rekening gestort. Nergens is schriftelijk in een formeel document vastgelegd dat de polis bedoeld is voor de studie van mijn zoon; dat is een mondelinge afspraak tussen mij en mijn ex. Ik wíl het geld daar ook voor inzetten, maar dan wel als onderdeel van mijn maximale draagkracht.
Overigens ben ik ook slachtoffer van het slechte beursklimaat en het woekerpolisgedoe; de waarde van de polis is bijna lager dan de stortingen die ik altijd heb gedaan...


.... aanvulling op 25-6: Ik heb polis kunnen afkopen zónder dat bewijsstuk van mijn ex. Bedrag is op mijn rekening gestort dus die onzekerheid ben ik tenminste kwijt!
Laatst gewijzigd door Avaghon op 25 jun 2012, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Avaghon »

De kogel is door de kerk: mijn ex heeft via haar advocaat bij de rechter een verzoek om herziening van de kinderalimentatie aangevraagd per 1 september. Ze zetten in op 638 euro per maand vanaf 1 september; o.b.v. een Nibud-behoeftenstaatje van 797 euro per maand, een basisbeurs thuiswonend van 95 euro en een zorgtoeslag van 60 euro. Dus: ik zou alles moeten gaan betalen. :(
Strategisch: mijn zoon wordt 29 september 18 jaar, dus ze denkt het snel nog te kunnen regelen. Ook gaat mijn zoon in september met een studie aan de universiteit beginnen.

Ik wil me zeker gaan verweren want ik vind dat ik sterke argumenten heb (zie mijn posts hierboven in dit topic) om zeker niet met 638 euro pm akkoord te gaan. Een maximum van 400 euro is waar ik voor wil gaan. Daarom nu: goeie advocaat in de arm nemen en hem/haar alle ingrediënten geven voor een stevig verweerschrift.
Hebben jullie enig idee over wachttijden bij de rechtbank? Verzoekschrift is 22-6 ingediend bij Rechtbank Utrecht. Wanneer kan ik dan ongeveer een oproep verwachten, en hoeveel tijd zal ik dan hebben om een verweerschrift in te dienen? Wanneer zal de zaak dan ongeveer voorkomen?
En als de zaak ná 29-9 voorkomt, moet mijn zoon dan zelf procederen of kan mijn ex dat nog voor hem doen?
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Verzoek herberekening draagkracht: verplicht meewerken?

Bericht door Paul1963 »

Je moet een advocaat hebben bij allimentatie.

Verder heb je goed gereageerd met jouw brief. 1september haalt ze niet meer voor een beschikking. Je zit al snel op minimaal 10 weken gezien de wettelijke termijnen. Na 1 september heeft zij geen belang meer.

Er is wel een kans dat de advocaat het via jouw kind gaat spelen. Maar dat kan pas na 1 september, want daarvoor moeten jullie allebei toestemming geven (als julle beiden gezag ebben)
Plaats reactie